Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?
Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych doświadczeń, pokonywanych trudności, razem zdobywanych poglądów – w świetle wzajemnego braterskiego oddziaływania (Ewa Grodecka)
pomoc w poszerzaniu wiedzy w rozwoju umiejętności w modyfikowaniu funkcji (zmiana jakości i zmiana funkcji) w osobistym rozwoju w zwiększaniu osiągnięć w pracy instruktorskiej
wiedzapostawa i wartości doświadczenieumiejętności kształcenie
Kształcenie kadry Przygotowanie do pełnienia funkcji i pomoc w jej doskonaleniu Kształcenie instruktorskie(do stopnia) Kształcenie specjalistyczne (do funkcji)
Problem I Gdzie jest system? Elementy kształcenia: * Wymagania stopni instruktorskich * Treści pełnionych funkcji (opisy funkcji) * Różne formy uczestnictwa w kształceniu Kto kształci: * KSI – indywidualnie * Namiestnictwo – metodycznie i repertuarowo * Zespoły kadry kształcącej – instruktorsko i specjalistycznie System kształcenia (pracy z kadrą) * Spójność dokumentów * Wdrażanie i realizacja Zadania odpowiedzialnych za pracę z kadrą i kształcenie
Problem II Kształcenie aktywne czy formalne? Kształcenie formalne * Relacja wiedza a praktyka * Aktywne formy kształcenia – dostosowanie do celów, adaptacja a nie naśladownictwo * Brak ciągłości kształcenia Standardy czy poradniki * Brak poradników, programów i konspektów * Wsparcie kadry kształcącej Brak wsparcia * Wsparcie w szczepie, hufcu * Opieka na funkcji * Poradnictwo i wymiana doświadczeń Zarządzanie ideą, wartościami, emocjami, wspólnotą, przykładem
Problem III Zadania zespołów kadry kształcącej Formy szkoleniowe – kursy, warsztaty, seminaria, konferencje Praca z kadrą kształcącą – szkolenie, wsparcie, wymiana doświadczeń Wsparcie – poradnictwo, tworzenie materiałów kształceniowych, tworzenie nowych form (programy, konspekty, zajęcia, gry i ćwiczenia) Wyznaczanie zasad i wzorców: * Programy kursów, treści kształcenia * Specjalizacje środowiskowe
Problem IV Kto kształci? Kadra przygotowana specjalnie czy każdy harcmistrz? * Odznaki kadry kształcącej * Umiejętności zawodowe Kadra kształceniowa: * Luka pokoleniowa, brak ciągłości * Wiedza przekazywana, intuicyjna bez wzorców * Bez wsparcia i poradnictwa Osobowości: * Autorytety * Specjaliści wewnętrzni i zewnętrzni * Kursy autorskie
Problem V Jak uprościć kształcenie? Prostota treści Przykłady i praktyka Adekwatność form Naturalność form i organizacji Osobisty przykład Dostosowanie do poziomu i możliwości uczestników i kadry Zachowanie tradycyjnych form – (uczeń – mistrz, opiekun) Skupić się na skuteczności a nie na formie
Wartość kształcenia Ambitna kadra, uznani specjaliści, osobowości Doświadczenie, praktyka, tradycja Odczuwalna potrzeba kształcenia i doskonalenia Sprawdzony system
dziękuję