Charakterystyka dziecka sześcioletniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
TEMPERAMENT.
TRZYLATEK I PRZEDSZKOLE
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Przedszkolak Pełen Zdrowia
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
Psychoanaliza Freuda.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
Rozwój Psychofizyczny
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Diagnoza poznawczo- normatywna
Cechy rozwojowe sześciolatka
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Właściwa opieka nad dziećmi w młodszym wieku szkolnym Zabrze, 22 marca 2016 r.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Zapis prezentacji:

Charakterystyka dziecka sześcioletniego

Szósty rok życia kończy średnie dzieciństwo, a rozpoczyna późne. Aktywność dziecka sześcioletniego przekształca się z aktywności spontanicznej, gdzie głównie dominuje zabawa w aktywność usystematyzowaną związaną z obowiązkami i przestrzeganiem norm społecznych.

Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka poprawia się płynność i szybkość ruchów dłoni mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu) rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne zwiększa się odporność na choroby dziecko musi często zmieniać pozycję – w jednej szybko się męczy dziecko lubi podpierać się, klęczeć, kłaść się na blacie stołu, biurka, ławki

Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka rosną mu stopy i zanika fizjologiczne płaskostopie wydłużają się i twardnieją kości kończyn rosną zęby stałe zmieniają się proporcje ciała oraz zwiększa się odporność na zmęczenie rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości)

Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie ma czasem problemy z koordynacją ruchową (okres wzrostu) bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków – stanowi to powód do dumy dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb

Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka hałaśliwy żywiołowy pełen energii sprawny fizycznie lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć główną formą aktywności jest zabawa i działanie

Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka podlega gwałtownym emocjom: od entuzjazmu do agresji chce być naj…: najlepsze, najszybsze, najsilniejsze, najmądrzejsze jeśli ma dobry nastrój to jest entuzjastyczne i pomocne czasem oszukuje jest bardzo czułe na krytykę stara się przestrzegać reguł podczas uczestnictwa w grach i zabawach

Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka ma problem z przyznaniem się do winy może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci ma najlepszego przyjaciela ma trudności z zauważaniem potrzeb innych boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia itp.

Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka lubi bawić się w zabawy tematyczne, których treścią są stosunki międzyludzkie, np. zabawy w dom, w sklep, w szkołę itp. przewiduje intelektualne i emocjonalne skutki swego działania próbuje opanowywać swoje reakcje oraz ich przejawy zewnętrzno- ruchowe i słowne opiekuje się młodszym rodzeństwem lub słabszym rówieśnikiem

Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka zawiera pierwsze przyjaźnie jest radosne i szczęśliwe, kiedy akceptuje je grupa rówieśnicza rozwija się u niego poczucie odpowiedzialności, samodzielność, umiejętność podporządkowania swoich działań określonemu celowi, umiejętność samooceny bardzo szybko zmienia uczucia przyjaźni na wrogość

Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka wykazuje skłonności do egocentryzmu, skrupulatnego przestrzegania rytuałów, agresji, buntu i drażliwości potrafi być kochające i przyjazne z entuzjazmem współpracuje z innymi z trudem akceptuje brak własnego sukcesu i niełatwo pokonuje frustracje nawiązuje interakcje z rówieśnikami emocje są gwałtowne i zmienne – w jednej chwili jest pełne zapału, w kolejnej wpada w złość, a nawet histerię

Rozwój intelektualny dziecka dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki używa ok. 4 tys. słów rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki rozróżnia prawą i lewą stronę układa puzzle samodzielnie podejmuje decyzje

Rozwój intelektualny dziecka rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku potrafi się skupić na ok. 15 minut

Rozwój intelektualny dziecka nie ma podzielności uwagi bawi się w zabawy z podziałem na role interesuje się przyrodą i jej zjawiskami swobodnie prowadzi rozmowy próbuje uzasadniać  swoje decyzje w procesie przyswajania pojęć przechodzi od pojęć prostych do bardziej złożonych, od pojęć ogólnych do szczegółowych

Podsumowanie Sylwetka sześciolatka: skrajności zachowań gwałtowne wybuchy emocji stała potrzeba ruchu potrzeba bycia w centrum zainteresowania duża chęć poznawania świata