Charakterystyka dziecka sześcioletniego
Szósty rok życia kończy średnie dzieciństwo, a rozpoczyna późne. Aktywność dziecka sześcioletniego przekształca się z aktywności spontanicznej, gdzie głównie dominuje zabawa w aktywność usystematyzowaną związaną z obowiązkami i przestrzeganiem norm społecznych.
Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka poprawia się płynność i szybkość ruchów dłoni mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu) rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne zwiększa się odporność na choroby dziecko musi często zmieniać pozycję – w jednej szybko się męczy dziecko lubi podpierać się, klęczeć, kłaść się na blacie stołu, biurka, ławki
Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka rosną mu stopy i zanika fizjologiczne płaskostopie wydłużają się i twardnieją kości kończyn rosną zęby stałe zmieniają się proporcje ciała oraz zwiększa się odporność na zmęczenie rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości)
Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie ma czasem problemy z koordynacją ruchową (okres wzrostu) bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków – stanowi to powód do dumy dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb
Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka hałaśliwy żywiołowy pełen energii sprawny fizycznie lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć główną formą aktywności jest zabawa i działanie
Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka podlega gwałtownym emocjom: od entuzjazmu do agresji chce być naj…: najlepsze, najszybsze, najsilniejsze, najmądrzejsze jeśli ma dobry nastrój to jest entuzjastyczne i pomocne czasem oszukuje jest bardzo czułe na krytykę stara się przestrzegać reguł podczas uczestnictwa w grach i zabawach
Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka ma problem z przyznaniem się do winy może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci ma najlepszego przyjaciela ma trudności z zauważaniem potrzeb innych boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia itp.
Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka lubi bawić się w zabawy tematyczne, których treścią są stosunki międzyludzkie, np. zabawy w dom, w sklep, w szkołę itp. przewiduje intelektualne i emocjonalne skutki swego działania próbuje opanowywać swoje reakcje oraz ich przejawy zewnętrzno- ruchowe i słowne opiekuje się młodszym rodzeństwem lub słabszym rówieśnikiem
Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka zawiera pierwsze przyjaźnie jest radosne i szczęśliwe, kiedy akceptuje je grupa rówieśnicza rozwija się u niego poczucie odpowiedzialności, samodzielność, umiejętność podporządkowania swoich działań określonemu celowi, umiejętność samooceny bardzo szybko zmienia uczucia przyjaźni na wrogość
Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka wykazuje skłonności do egocentryzmu, skrupulatnego przestrzegania rytuałów, agresji, buntu i drażliwości potrafi być kochające i przyjazne z entuzjazmem współpracuje z innymi z trudem akceptuje brak własnego sukcesu i niełatwo pokonuje frustracje nawiązuje interakcje z rówieśnikami emocje są gwałtowne i zmienne – w jednej chwili jest pełne zapału, w kolejnej wpada w złość, a nawet histerię
Rozwój intelektualny dziecka dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki używa ok. 4 tys. słów rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki rozróżnia prawą i lewą stronę układa puzzle samodzielnie podejmuje decyzje
Rozwój intelektualny dziecka rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku potrafi się skupić na ok. 15 minut
Rozwój intelektualny dziecka nie ma podzielności uwagi bawi się w zabawy z podziałem na role interesuje się przyrodą i jej zjawiskami swobodnie prowadzi rozmowy próbuje uzasadniać swoje decyzje w procesie przyswajania pojęć przechodzi od pojęć prostych do bardziej złożonych, od pojęć ogólnych do szczegółowych
Podsumowanie Sylwetka sześciolatka: skrajności zachowań gwałtowne wybuchy emocji stała potrzeba ruchu potrzeba bycia w centrum zainteresowania duża chęć poznawania świata