Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Praktyczna nauka zawodu
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Organizacja wycieczek szkolnych
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Szkolenia bhp pracowników
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Kształcenie dualne w świetle przepisów prawa oświatowego
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Organizacja Praktycznej Nauki Zawodu W Zespole Szkół Zawodowych im. Marii Skłodowskiej-Curie w Płocku

STAN ORGANIZACYJNY SZKOŁY W skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Marii Skłodowskiej – Curie w Płocku wchodzi: TECHNIKUM NR 2 Technik elektryk; Technik mechanik; Technik pojazdów samochodowych; Technik elektronik; Technik informatyk; Technik teleinformatyk. SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA NR 2 (z dotychczasowymi oddziałami Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2) Elektromechanik pojazdów samochodowych; Mechanik pojazdów samochodowych; Elektryk.

ORGANIZACJA PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU Praktyczna nauka zawodu organizowana przez Szkołę: w technikum i szkole branżowej I stopnia z dotychczasowymi oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej w formie zajęć praktycznych w pracowniach szkolnych, w technikum i szkole branżowej I stopnia z dotychczasowymi oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej w formie zajęć praktycznych u pracodawców na podstawie umowy zawartej między dyrektorem szkoły a pracodawcą (zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawcy (jako miejsce), a prowadzone są przez nauczycieli zatrudnionych w szkole – współpraca szkoły z pracodawcą), w technikum w formie praktyk zawodowych u pracodawców na podstawie umowy zawartej między dyrektorem szkoły a pracodawcą (pracodawca zapewnia opiekuna bezpośredniego przy pracy, a Szkoła zapewnia nadzór pedagogiczny).

ORGANIZACJA PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU ZAJĘCIA PRAKTYCZNE orgaznizowane są w czasie trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych; PRAKTYKI ZAWODOWE organizowane są u pracodawców w celu pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w RZECZYWISTYCH WARUNKACH PRACY; DOBOWY WYMIAR GODZIN praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat – 8 godzin. PROGRAM NAUCZANIA do danego zawodu określa wiedzę i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne nabywane przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć;

ORGANIZACJA PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU PRAKTYCZNA NAUKA ZAWODU UCZNIÓW JEST PROWADZONA W GRUPACH. Liczba uczniów w grupie powinna umożliwiać realizację programu nauczania do danego zawodu i uwzględniać specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu. PODZIAŁU NA GRUPY DOKONUJE DYREKTOR; UMOWĘ o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza daną szkołą, zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu. Do UMOWY dołącza się PROGRAM NAUCZANIA do danego zawodu. UMOWĘ ZAWIERA SIĘ W TERMINIE UMOŻLIWIAJĄCYM REALIZACJĘ PROGRAMU PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU;

UMOWA O REALIZACJĘ ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH WZÓR UMOWA O REALIZACJĘ ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH   W dniu …………………… pomiędzy (data) ……………………………………………………………………………………………. (nazwa, adres szkoły) reprezentowanym przez ……………………………………………. – dyrektora Szkoły, zwanym dalej „Szkołą” a (nazwa, adres zakładu pracy) reprezentowanym przez dyrektora lub upoważniona przez niego osobę (imię i nazwisko, stanowisko służbowe) zwanym dalej „Zakładem”

(nazwa i symbol cyfrowy zawodu) została zawarta umowa następującej treści: §1 W roku szkolnym ……………….. Szkoła kieruje do Zakładu uczniów w celu odbycia zajęć praktycznych w zawodzie według programu nauczania ……………………………………………………………………………………………. (nazwa i symbol cyfrowy zawodu)   §2 Nauka zawodu będzie prowadzona w formie zajęć praktycznych i przebiegać będzie zgodnie z programem, o którym mowa w §1, stanowiącym wraz z imiennym wykazem i harmonogramem przejść uczniów - załączniki do niniejszej umowy.

§3 Zakład przyjmując uczniów na praktyczną naukę zawodu: Zapewnia uczniom opiekę wychowawczą. Zapewnia uczniom warunki materialne do realizacji nauki zawodu, a w szczególności: stanowiska szkoleniowe wyposażone w niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia, materiały i dokumentację techniczną, uwzględniające wymagania BHP pomieszczenia do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej dostęp do urządzeń higieniczno-sanitarnych oraz pomieszczeń bytowych. Wyznacza nauczyciela praktycznej nauki zawodu. Zapoznaje uczniów z organizacją pracy, regulaminem pracy, w szczególności w zakresie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy oraz przepisami i zasadami BHP. Nadzoruje przebieg nauki zawodu. Sporządza, w razie wypadku podczas nauki zawodu, dokumentację powypadkową. Powiadamia szkołę o naruszeniu przez ucznia regulaminu pracy.

§4 Szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu: Nadzoruje realizację programu nauki zawodu. Dostarcza harmonogram przejść wraz z imienny wykaz uczniów skierowanych na naukę zawodu. Dostarcza aktualne świadectwa lekarskie stwierdzające zdolność zdrowotną uczniów do odbywania praktyk. Zapewnia ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków. Wyznacza nauczyciela odpowiedzialnego za kontakt Szkoła – Zakład. Ustala termin i czas trwania zajęć. Akceptuje wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk, lub wyznacza do praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu. Zapewnia wyposażenie uczniów w ubrania robocze i środki czystości. §5 Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§6 W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową będą mieć zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. 2017 poz. 1644). §7 Każdej ze stron przysługuje prawo rozwiązania niniejszej umowy z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. §8 Uczniowie są ubezpieczeni od nieszczęśliwych wypadków. Nr polisy:…………………………………………. §9 Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. W przypadku nie dotrzymania warunków umowy, obu stronom przysługuje odwołanie się do organu bezpośrednio nadzorującego każdą ze stron. Szkoła Zakład ………………………………………… ………………………………………..

ZADANIE KIEROWNIKA SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO Pełnienie nadzoru organizacyjnego i pedagogicznego nad przebiegiem praktycznej nauki zawodu (opracowanie planu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych).  Organizowanie i nadzór nad przebiegiem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w technikum i szkole branżowej I stopnia. Przygotowanie harmonogramu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem: liczebności grup wynikającej ze stosowania przepisów BHP, a także warunków lokalowych i technicznych w miejscu odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Ustalanie z zakładami pracy miejsc odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Wizytowanie uczniów na praktykach zawodowych i prowadzenie arkuszy spostrzeżeń i uwag nt. jakości odbywanych przez uczniów praktyk. Nadzór nad zajęciami praktycznymi i praktykami zawodowymi realizowanymi u pracodawców.

ZADANIE KIEROWNIKA SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO Organizacja i kontrola praktycznych zajęć specjalistycznych. Terminowe opracowywanie materiałów sprawozdawczych z praktycznej nauki zawodu. Współdziałanie z Radą Pedagogiczną w zakresie szkolenia praktycznego. Współdziałanie z rodzicami w zakresie szkolenia praktycznego. Organizacja wyposażenia i zaopatrzenia pracowni szkolnych w materiały dydaktyczne. Sporządzanie umów o praktyczną naukę zawodu i praktykę zawodową. Wypełnianie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej ocen (klasyfikacji) z praktyk zawodowych oraz zajęć praktycznych. Reprezentowanie szkoły w kontaktach z pracodawcami.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!