Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Instytut Pedagogiki Institute of Pedagogy Wydział Pedagogiczny AJD Faculty of Pedagogy JDU Zakład Pracy Socjalnej Department of Social Work.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
mgr Nina Kaczmarek mgr Małgorzata Kwaśnik
Psychologia Zarządzania
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Strategia kampanii w Internecie dla Fundacji Dzieci Niczyje
Social Media Monitoring dla biznesu - zastosowanie oraz wykorzystanie przy pozyskiwaniu klientów czyli jak dzięki monitoringowi Internetu można zmienić.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
7 punktów Kodeksu 2.0.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
opracowała Justyna Tokarz
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
KODEKS 2.0.
Konsumpcja informacji
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
EDI NET - badania.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
ANKIETA.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
w praktyce pedagogicznej
PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 1/2006
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 2/2007
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Problemy współczesnej młodzieży
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Kobiety na rynku pracy.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Metody komunikacji.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Strategie radzenia sobie ze stresem przez pracowników sądów: Opis zjawiska na podstawie danych z badania Temida 2015 dr Ewa Sygit-Kowalkowska, dr Katarzyna.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem

Jaką spełnia funkcję Internet we współczesnym świecie?
Sopocka Akademia Tenisowa
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Porównanie metryk altmetrycznych dla UW i UAM w obszarze nauk ścisłych
MARKETING INTERNETOWY
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne Doniesienie z badań Barbara Jankowiak Anna Gulczyńska Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Wprowadzenie Wsparcie społeczne stanowi jedną z podstawowych determinant skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami życia. Obecnie znacząca część interakcji interpersonalnych może zachodzić za pośrednictwem Internetu. Tym samym to medium może dostarczać nowym form mobilizacji wsparcia społecznego. Warto zastanowić się, które z form wykorzystywania Internetu w sposób istotny wiążą się z wymiarami wsparcia społecznego. W celu wygenerowania obrazu tych związków zaprojektowano badania korelacyjne.

Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne Wsparcie społeczne to pomoc dostępna dla jednostki w sytuacjach trudnych, zasoby dostarczane jednostce przez interakcje z innymi ludźmi, konsekwencje przynależności człowieka do społeczeństwa, zaspokojenie potrzeb w trudnych sytuacjach przez osoby znaczące i grupy odniesienia (Sęk 2001). Według transakcyjnej teorii stresu, wsparcie społeczne jest jednym z zasobów ułatwiających radzenie sobie ze stresem (Lazarus, Folkman 1987).

Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne Wsparcie społeczne, jako rodzaj interakcji, charakteryzuje się tym, że: zostaje podjęte w sytuacji problemowej lub trudnej; jej celem jest zbliżenie jednego lub obu uczestników do rozwiązania problemu, przezwyciężenie trudności, reorganizacja zakłóconej relacji z otoczeniem i podtrzymanie emocjonalne;

Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Definicja podstawowych pojęć Wsparcie społeczne wymiana w toku tej interakcji może być jednostronna lub dwustronna; skuteczność tej wymiany społecznej zależy od stopnia zgodności między wsparciem oczekiwanym a uzyskanym; w toku tej interakcji zachodzi wymiana emocji (wsparcie emocjonalne), informacji (wsparcie informacyjne), instrumentów działania (wsparcie instrumentalne) oraz dóbr materialnych (wsparcie rzeczowe).

Organizacja badania Procedura badawcza składała się z trzech etapów: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Organizacja badania Procedura badawcza składała się z trzech etapów: Etap selekcyjny. Polegał na wyborze osób do badań. Etap badań właściwych. Polegał na anonimowych badaniach kwestionariuszowych. Etap opracowania wyników. Polegał na statystycznym opracowaniu wyników w programie SPSS oraz ich interpretacji.

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Metody badawcze 1. Berlińskie Skale Wsparcia Społecznego (Schwarzer, Łuszczyńska, 2005). Jest to kwestionariusz składający się z 19 pozycji, które mierzą na skali Likerta poszczególne wymiary spostrzeganego wsparcia społecznego: dostępność wsparcia emocjonalnego i instrumentalnego, zapotrzebowanie na wsparcie oraz poszukiwanie wsparcia społecznego.

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Metody badawcze 2. Kwestionariusz Korzystania z Telewizji i Internetu (Kaczmarek, 2007 ). Uczestnicy badania określają w nim, jak często korzystają z wybranych form spędzania wolnego czasu z wykorzystaniem telewizji oraz Internetu, a także jak długo na ogół trwają poszczególne sesje.

Charakterystyka osób badanych PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Charakterystyka osób badanych W badaniu uczestniczyło 261 osób, w tym 198 kobiet i 63 mężczyzn.

Charakterystyka osób badanych PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Charakterystyka osób badanych Osobami badanymi byli studenci różnych kierunków studiów: Resocjalizacja, Praca socjalna i resocjalizacja, Promocja zdrowia i socjoterapia, Pedagogika specjalna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, Chemia, Informatyka, Fizjoterapia.

Liczba dni w tygodniu przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Liczba dni w tygodniu przeznaczonych na korzystanie z mediów

Liczba dni w tygodniu przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Liczba dni w tygodniu przeznaczonych na korzystanie z mediów

Liczba minut za jednym razem przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Liczba minut za jednym razem przeznaczonych na korzystanie z mediów

Liczba minut za jednym razem przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Liczba minut za jednym razem przeznaczonych na korzystanie z mediów

Średnia liczba minut tygodniowo przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Średnia liczba minut tygodniowo przeznaczonych na korzystanie z mediów

Średnia liczba minut tygodniowo przeznaczonych na korzystanie z mediów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Średnia liczba minut tygodniowo przeznaczonych na korzystanie z mediów

Zapotrzebowanie na wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Zapotrzebowanie na wsparcie społeczne Osoby o wysokim zapotrzebowaniu na wsparcie społeczne (a więc takie, które czują potrzebę wykorzystania wsparcia społecznego w sytuacji stresowej): częściej w ciągu tygodnia korzystają z portali społecznościowych (np. nasza-klasa.pl, grono.pl). Portale społecznościowe mogą być spostrzegane przez młodych dorosłych jako jedno ze źródeł wsparcia społecznego!

Zapotrzebowanie na wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Zapotrzebowanie na wsparcie społeczne Osoby, które posiadają niskie zapotrzebowanie na wsparcie społeczne (a więc takie, które nie mają potrzeby wykorzystania wsparcia społecznego w sytuacji stresowej): częściej korzystają z gier komputerowych opartych na rywalizacji z komputerem oraz częściej spędzają czas na grach online typu multiplayer; częściej biorą udział w aukcjach internetowych i spędzają na portalach świadczących takie usługi więcej czasu w czasie jednej sesji; częściej odwiedzają portale informacyjne oraz tematyczne. Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii UAM

Poszukiwanie wsparcia społecznego PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Poszukiwanie wsparcia społecznego Osoby, które deklarują, że w trudnych sytuacjach poszukują wsparcia innych osób: rzadziej korzystają z gier pozbawionych kontaktu z innymi ludźmi. Osoby charakteryzujące się słabą tendencją do poszukiwania wsparcia u innych ludzi: więcej czasu tygodniowo korzystają z portali informacyjnych oraz tematycznych (prawdopodobnie z tego źródła mogą czerpać wsparcie informacyjne oraz instrumentalne).

Spostrzegane emocjonalne wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Spostrzegane emocjonalne wsparcie społeczne Korzystanie z gier komputerowych odbywających się bez udziału innych ludzi związane jest z niższym spostrzeganym emocjonalnym wsparciem społecznym. Analiza wykazała, że częstość korzystania z portali społecznościowych (np. nasza-klasa.pl, grono.pl) oraz dłuższy czas trwania poszczególnych sesji związane są z wyższym spostrzeganym emocjonalnym wsparciem społecznym. Związek korzystania z serwisów społecznościowych z emocjonalnym wsparciem społecznym może świadczyć o tym, że jest ono spostrzegane jako skuteczne źródło wsparcia! Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii UAM

Spostrzegane instrumentalne wsparcie społeczne PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Spostrzegane instrumentalne wsparcie społeczne Instrumentalne wsparcie społeczne jest pozytywnie związane z korzystaniem z portali społecznościowych. Osoby o wysokim spostrzeganym instrumentalnym wsparciu społecznym dłużej przebywają na portalach aukcyjnych.

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Wnioski Badania wykazały, że media elektroniczne stanowią nie tylko środek przekazu informacji, lecz również skuteczny środek przekazu wsparcia społecznego. W szczególności, portale społecznościowe wyłoniły się, jako taki rodzaj mediów, który jest wykorzystywany przez osoby z dużym zapotrzebowaniem na wsparcie społeczne. Co więcej, medium to wiąże się z wyższym spostrzeganym wsparciem.

Bibliografia Kaczmarek, Ł. (2007). Kwestionariusz Korzystania PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Bibliografia Kaczmarek, Ł. (2007). Kwestionariusz Korzystania z Telewizji i Internetu. Materiał niepublikowany. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1987). Current states of transactional theory and research on emotion and coping. In L.Laux & G.Vossel (Eds.), Personality in biographical stress and coping research, 1, 141-169. Łuszczynska, A., Mohamed, N. E., & Schwarzer, R. (2005). Self-efficacy and social support predict benefit finding 12 months after cancer surgery: The mediating role of coping strategies. Psychology, Health & Medicine, 10, 365-375. Sęk, H., Cierpiałkowska, L., (red.)(2001) Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Using media and the need for social support – research report PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Using media and the need for social support – research report by Barbara Jankowiak bastwo@wp.pl Anna Gulczyńska anna@kiwi.pl The Department of Health Promotion and Psychotherapy Adam Mickiewicz University – Poznań

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 5/2008 Dziękujemy za uwagę