ZESPÓŁ SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Advertisements

SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Praca metodą projektu edukacyjnego
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Marek Białoń Witold Naglik
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wewnątrzszkolny system oceniania
1 PREZENTACJA FUNKCJONALNOŚCI DZIENNIKA UCZNIA Moduł Dyrektora ZAPRASZAMY ZAPRASZAMY O&S Computer-Soft ul. Żwirki i Wigury 8-12, Wałbrzych, woj.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Wychowawcy ZAPRASZAMY!
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Co chcieliśmy osiągnąć?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Analiza wyników Ankiety dla absolwentów Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku Płock, 26 czerwca 2014 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Podsumowanie ankiet na temat szkolnego systemu oceniania Ankietę przeprowadzono w kwietniu 2012 r. wzięło w niej udział 13 nauczycieli ZSP w Gietrzwałdzie.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
Liczba ankietowanych – 92 osoby Opracowały: Jolanta Lipińska Anna Burzan Marta Wiśniewska.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Projekt opracowany przez
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Ankieta o lekcji matematyki RK. Klasy 6 28 osób wypełniło ankietę, niektórzy nie chcieli.
OBSZAR EWALUACJI Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki WYMAGANIE 1.4 Respektowane.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Przykłady dobrych praktyk
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

ZESPÓŁ SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU PODSUMOWANIE WYNIKÓW EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ROKU SZKOLNYM 2013/2014   Przedmiot ewaluacji: Wewnątrzszkolny System Oceniania

Cel ewaluacji: - zebranie informacji na temat funkcjonowania oceniania i wdrażania Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. - ustalenie co należy zrobić, aby ocenianie spełniało swoje funkcje.   2. Metody i narzędzia badawcze: w ewaluacji zastosowano metody: ankieta, wywiad, analiza wpisów do dziennika elektronicznego. Grupą badawczą byli nauczyciele, rodzice uczniów i uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej oraz I – III gimnazjum Do zbierania danych zespół opracował ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów i rodziców.

Analiza dotycząca WSO – ankieta przeprowadzona wśród rodziców Czy zostaliście Państwo zapoznani z zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania? Czy są one dla Państwa zrozumiałe, jasne i przejrzyste?

Czy Pani(a) dziecko zna zasady zawarte w szkolnym systemie oceniania? Czy Pani(a) zdaniem, uczeń rozumie jakie są wobec niego oczekiwania?

Czy Pani(a) zdaniem, znajomość wymagań zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania zwiększa motywację Państwa dziecka do bardziej systematycznej pracy? nie zwiększa-11 zwiększa-17 nie zauważyłam(em) zmiany-19 nie mam zdania-6

Czy uważa Pan(i), że Wasze dziecko jest sprawiedliwie oceniane? Jeśli nie, proszę podać dlaczego? Patrzenie na zachowanie dziecka. Niektóre dzieci są faworyzowane. Są wpisywane złe oceny, a dobre nie. Czasem oceny są zbyt surowe, szczególnie gdy widać, że dziecko się stara.  

Czy Państwa dziecko korzysta z pomocy innej osoby przy odrabianiu lekcji?

Jeśli tak to z czego to wynika? Niezrozumienie tematu. Nie potrafi się skupić. Trzeba wytłumaczyć temat. Zbyt dużo lekcji do odrabiana. Za dużo zadań domowych. Trzeba go zachęcać , nie pamięta co ma za zadanie i często niezapisane. Nie zawsze rozumie zadanie matematyczne. Brak czasu na lekcji na wytłumaczenie materiału. Często nie rozumie zadania trzeba lekcje jeszcze raz przerobić.  

Czy zgadza się Pan (i) z przyjętymi w szkole kryteriami na poszczególne oceny z zachowania? Jeśli nie to co chcielibyście zmienić? Większa skala za punkty dodatnie za aktywną pracę dla szkoły, klasy, oceny, udział w konkursach, zawodach. Wymaga dłuższego zastanowienia się. Nie podobają mi się punkty , które można kupić za karmę, dla zwierząt. Nie uważam żeby ocena zachowania podlegała tylko opieraniu się o punkty.

Czy korzysta Pan/Pani z dziennika elektronicznego, który funkcjonuje w naszej szkole?

Czy chciałaby Pani/Pan dodać coś na temat dzienników elektronicznych Czy chciałaby Pani/Pan dodać coś na temat dzienników elektronicznych? Jeśli tak, to proszę to zapisać poniżej ( np. czego brakuje w dzienniku, jakie informacje chcielibyście Państwo jeszcze pozyskać) Dokładniejszy opis oceny, aktualizacja ocen. Uwagi dotyczące zachowania dziecka. Średnia ocen jest zaniżona przez wagi 1,2,3,4, oraz przez „0” Przez niektórych nauczycieli niesystematyczne uzupełnienie ocen w dzienniku elektronicznym Daty oceny sprawdzianu pokrywają się z datą wpisu przez nauczyciela, często bywa duża ilość ocen w tej samej dacie. Często brak informacji o sprawdzianach zapowiedzianych. Średnia ważona to fajna sprawa ( dziennik elektroniczny nie zawsze podaje poprawnie) ale nie wiem czy nie jest ona trochę bezduszna zwłaszcza dla młodych klas. Z przedmiotów typu plastyka, w-f, gdzie jeszcze ważne jest zaangażowanie. Mało nauczycieli wpisuje oceny na bieżąco. Nie wszyscy nauczyciele wpisują zaplanowane sprawdziany. Brakuje bieżącego uzupełniania ocen. Oceny wielu nauczycieli wpisuje okresowo. Trudno więc na bieżąco motywować ucznia. Więcej powinno być wpisywania zaplanowanych sprawdzianów do dziennika elektronicznego, aby rodzic mógł dostać taką informację od nauczyciela i mógł przypilnować ucznia.

Podsumowanie ankiet dla rodziców: Ponad 96 % rodziców zna zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Dla 87% są one zrozumiałe, jasne i przejrzyste. 80% uważa, że ich dziecko jest sprawiedliwie oceniane. 87% rodziców jest dostatecznie często informowana o wynikach swoich dzieci. 83,6% zgadza się przyjętymi w szkole kryteriami na poszczególne oceny z zachowania. 73% rodziców korzysta z dziennika elektronicznego. 96% uważa, że wprowadzenie dziennika elektronicznego było dobrym pomysłem.  

Analiza dotycząca WSO – ankieta przeprowadzona wśród uczniów Czy znasz system oceniania stworzony w naszej szkole ( WSO )? Czy znasz kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów ( PSO )?

Czy nauczyciele stosują kryteria oceniania, z którymi Cię zapoznali? Czy uważasz, że otrzymujesz „sprawiedliwe” oceny?

Czy uważasz, że na lekcjach jesteś oceniany za: Czy sprawdziany i inne prace pisemne są oddawane przez nauczycieli w terminie określonym w WSO? Czy uważasz, że na lekcjach jesteś oceniany za:   a) wiedzę TAK-51 NIE-6 b)umiejętności TAK-44 NIE-13 c) zachowanie TAK-44 NIE-12

Czy ocena semestralna i końcowa wystawiana w oparciu o średnią ważoną jest dla Ciebie a) sprawiedliwa TAK-44 NIE-13 b)krzywdząca TAK-13 NIE-39 Brak odp-5 c) motywująca do nauki TAK-33 NIE-21 Brak odp-3 d) nie ma wpływu na moją naukę TAK-15 NIE-36 Brak odp-6  

Podsumowanie ankiet dla uczniów: 67% uczniów zna system oceniania obowiązujący w naszej szkole. 80% zna kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów. Dla 68% są one zrozumiałe, jasne i przejrzyste, a dla 28% tylko częściowo. Prawie 74% uczniów uważa, że nauczyciele informują na początku roku w jaki sposób będą oceniali i stosują kryteria oceniania, z którymi zapoznali uczniów. 50,8% uważa, że jest systematycznie oceniana, natomiast 42% tylko z niektórych przedmiotów. 47% uczniów uważa, że otrzymuje sprawiedliwe oceny , a 49 % tylko z niektórych przedmiotów. 70% uczniów oceny motywują do nauki. 91 % zna zasady oceniania zachowania. 92% uczniów jest informowanych o terminach sprawdzianów i prac pisemnych i wie, na czym polega wyliczenie średniej ważonej. Z przeprowadzonych badań ankietowych wynika, że zarówno uczniowie, jak i rodzice odpowiadali na postawione pytania podobnie. Źródłem informacji o sposobie oceniania dla wszystkich badanych grup są wychowawcy klas oraz dziennik elektroniczny. Zachowanie jest oceniane zgodnie z przyjętymi zasadami.

Analiza dotycząca WSO – ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli Czy w szkole istnieje spójny i jednolity system oceniania?

Różnice mogą wynikać z PSO poszczególnych przedmiotów. Czy Twoim zdaniem uczniowie uważają kryteria oceniania za sprawiedliwe? Jeśli nie, to dlaczego? Różnice mogą wynikać z PSO poszczególnych przedmiotów. Uważają , że są zawyżone.

Umiejętności , postęp, aktywność- 2 Czy uczniowie są oceniani za różne formy pracy? Co brałaś(łeś) pod uwagę przy ocenie pracy ucznia w ostatnim semestrze? (można wybrać więcej niż jedną możliwość) Wszystkie wymienione ( wiedzę, umiejętności, postęp, aktywność, samodzielność, )- 9 Umiejętności , postęp, aktywność- 2 Umiejętności, samodzielność- 1 Nie mam zdania-1

nie zauważyłem żadnego wpływu -5 odpowiedzi Jaki wpływ, Twoim zdaniem, na motywację ucznia do dalszej pracy miała znajomość wymagań i kryteriów oceniania? (można wybrać więcej niż jedną możliwość) nie zauważyłem żadnego wpływu -5 odpowiedzi wiedzieli, czego na pewno muszą się nauczyć, żeby dostać trójkę- 4 odpowiedzi wiedzieli, czego trzeba się nauczyć, żeby otrzymywać same dobre oceny- 4 odpowiedzi kontrolowali, czego jeszcze się nie nauczyli - 4 odpowiedzi nie znali ani wymagań, ani kryteriów oceniania-0 odpowiedzi Nie mam zdania- 1 odpowiedz

Jeśli nie, to dlaczego? Brak Internetu w klasie, zabiera dużo czasu. Czy uważasz, że prowadzenie dziennika elektronicznego jest dobrym pomysłem? Czy dziennik elektroniczny jest przydatny w pracy nauczyciela? Jeśli nie, to dlaczego? Brak Internetu w klasie, zabiera dużo czasu.

Czy wykorzystujesz dziennik elektroniczny do kontaktów z rodzicami uczniów, których uczysz? Czy wykorzystujesz dziennik elektroniczny do kontaktów z uczniami?

Czy Chciałabyś (Chciałbyś) coś jeszcze dodać na temat dziennika elektronicznego? Jeśli tak, to proszę zapisać poniżej.   Dziennik elektroniczny nie może zastąpić indywidualnego podejścia do ucznia. Podświetlanie danego wersu( uczeń+ oceny) powinno być czytelniejsze- inny kolor, poprawiona przez ucznia ocena powinna być brana pod uwagę razem z nowa oceną. Występują problemy z zapisywaniem ocen lub frekwencji- mimo że dane zostają wprowadzone, nie zostają zapisane lub uaktualnione.  

Tak-1 Nie-3 Brak odpowiedzi-8 Nie mam zdania-1 Czy uważasz, że średnia ważona jest pomocna przy wystawianiu oceny semestralnej? Czy Chciałabyś(Chciałbyś) zmienić wagi ocen? Jeśli tak podaj swoje propozycje. Tak-1 Nie-3 Brak odpowiedzi-8 Nie mam zdania-1   Zeszyt ćwiczeń- waga 2 , doświadczenia – waga 2 i 3, inne- waga 2 i 3

Podsumowanie ankiet dla nauczycieli Badani nauczyciele akceptują WSO, jednak 30% uważa, że nie wszyscy się do niego stosują. 92 % systematycznie ocenia uczniów, za różne formy pracy. Uczniowie są również sprawiedliwie oceniani i na bieżąco informowani o ocenach przez 84 % nauczycieli. Wszyscy nauczyciele uważają, że dziennik elektroniczny jest przydatny w pracy, jednakże częste braki Internetu, niedoskonały program do obsługi dziennika elektronicznego, powodują, iż nauczyciele zniechęcają się do tego aby w pełni wykorzystywać jego możliwości. Nie kontaktują się z rodzicami lub z uczniami tą drogą. Wprowadzane do dziennika elektronicznego oceny i frekwencja uczniów na zajęciach często nie zapisują się. Nauczyciele muszą powtarzać tę samą czynność czasem kilka razy, co powoduje iż na te czynności poświęcają zbyt dużo czasu.  

WNIOSKI: Przeprowadzone badania i analiza wyników pozwala na następujące uogólnienia dotyczące funkcjonowania WSO: Badania pokazały, że uczniowie w zdecydowanej większości znają wymagania na poszczególne stopnie z różnych przedmiotów. To zaś pozwala na wniosek, iż nauczyciele przekazują właściwie założenia Przedmiotowych Systemów Oceniania. 70 % uczniów twierdzi, że otrzymywane oceny motywują ich do pracy. Jest to wynik zadowalający. Uczeń powinien wiedzieć, co musi zrobić, aby oceny były wyższe. Musi być stale zachęcany i motywowany do systematycznej i wytrwałej pracy dającej wymierne efekty w postaci dobrych ocen, świadectwa a wyróżnieniem, stypendium. Jest jednak wiele innych czynników, które mają istotny wpływ na to zagadnienie. Można w tym miejscu wspomnieć o roli zespołu klasowego; im zdolniejsi uczniowie w klasie tym motywacja większa.

Słaby zespół klasowy nie powoduje chęci uzyskiwania coraz wyższych wyników. Nie bez wpływu jest również sytuacja rodzinna oraz ogólne społeczne uwarunkowania. Spośród 57 uczniów 32 odpowiedziało, że nauczyciele informują ich o uzyskanej ocenie. Należy się więc zastanowić nad lepszym przepływem informacji w tym zakresie. Każdy nauczyciel powinien mieć wypracowany indywidualny system informowania ucznia o zdobytej ocenie. Należy na bieżąco wpisywać oceny do dziennika elektronicznego, na co szczególną uwagę zwracali rodzice. Ocena jest jawna i uczeń musi ją znać.

Po analizie powyższych badań nasuwają się następujące wnioski do dalszej pracy: Zwiększyć przepływ informacji – dotyczących wyników w nauce i zachowaniu ucznia – pomiędzy wychowawcą klasy, a rodzicami. Wykorzystywać dziennik elektroniczny do kontaktów z rodzicami. Wpisywać na bieżąco oceny do dziennika elektronicznego oraz każdorazowo informować ucznia o otrzymanej ocenie – jawność oceny. Zapowiedzi sprawdzianów umieszczać w dzienniku elektronicznym Cykliczne (początek roku szkolnego, przed zakończeniem I i II semestru) informowanie uczniów na lekcjach o kryteriach oceniania. Nauczyciele powinni wzmocnić częstotliwość odwoływania się w praktyce do WSO. Stosować zasady oceniania poprzez jednomyślne interpretowanie zawartych w nim ustaleń. Przestrzegać zapisów zawartych w WSO, szczególnie terminów oddawania prac pisemnych i sprawdzianów. Zwiększyć poczucie sprawiedliwego oceniania w odczuciu ucznia. Stosować jednomyślne zapisy w dzienniku elektronicznym. Zwiększyć motywację uczniów do nauki, częściej oceniać za aktywność na zajęciach.