TEMAT: Zapoznanie się z funkcja LICZNIKA w sterowniku Twido
LICZNIK
Numer licznika %Ci Gdzie i jest z przedziału od 0…127 Bieżąca wartość licznika %Ci.V Jest to rejestr stanu licznika modyfikowany sygnałami CU lub CD może być odczytywany ale nie zapisywany Zadana wartość licznika %Ci.P Jest to rejestr wartości zadanej dla licznika, rejestr ten może zostać odczytany lub zapisany zależnie od potrzeb Kasowanie (RESET) R Podanie 1 na wejście R powoduje skasowanie stanu licznika do zera Ustawianie (SET) S Podanie 1 na wejście S powoduje przepisanie wartości z rejestru %Ci.P do rejestru stanu %Ci.V Zliczanie w górę (UP COUNT) CU Podanie 1 na wejście CU spowoduje zwiększenie wartości licznika o 1 Zliczanie w dół (DOWN COUNT) CD Podanie 1 na wejście CD spowoduje zmniejszenie wartości licznika o 1 Numer licznika %Ci Gdzie i jest z przedziału od 0…127 Bieżąca wartość licznika %Ci.V Jest to rejestr stanu licznika modyfikowany sygnałami CU lub CD może być odczytywany ale nie zapisywany Zadana wartość licznika %Ci.P Jest to rejestr wartości zadanej dla licznika, rejestr ten może zostać odczytany lub zapisany zależnie od potrzeb Kasowanie (RESET) R Podanie 1 na wejście R powoduje skasowanie stanu licznika do zera Ustawianie (SET) S Podanie 1 na wejście S powoduje przepisanie wartości z rejestru %Ci.P do rejestru stanu %Ci.V Zliczanie w górę (UP COUNT) CU Podanie 1 na wejście CU spowoduje zwiększenie wartości licznika o 1 Zliczanie w dół (DOWN COUNT) CD Podanie 1 na wejście CD spowoduje zmniejszenie wartości licznika o 1
Licznik pusty (EMPTY) E Wyjście zostaje ustawione na 1 gdy wartość licznika przejdzie z 0 na 9999 tzw. sygnał pożyczki. Liczenie zakończone (DONE) D Wyjście D zostanie ustawione na 1, gdy wartość rejestru %Ci.V=%Ci.P, lub wartość naliczona osiągnie wartość rejestru %Ci.P Licznik Pełny (FULL) F Wyjście F zostanie ustawione na 1, gdy wartość licznika zmieni się z 9999 na 0 tzw. sygnał pożyczki
Napisać program, który demonstruje wykorzystanie wyjścia DONE Wartość „Preset” ustawić na „5”
Program, który demonstruje wykorzystanie wyjścia FULL Wartość „Preset” ustawić na „9995”
Program, który demonstruje wykorzystanie wyjścia EMPTY Wartość „Preset” ustawić na „5”
Napisać program, który po naciśnięciu pięciokrotnie przycisku S1 (I0 zaświeci lampkę L1 (Q0.0), a po pięciu sekundach lampka zgaśnie
Napisać program, który po 2 naciśnięciach Przycisku S1(I0 Napisać program, który po 2 naciśnięciach Przycisku S1(I0.2) zaświeci L1 (Q0.0), po 4 naciśnięciach zaświeci L2 (Q0.1), po 6 naciśnięciach zaświeci L3 (Q0.2), po 8 naciśnięciach zgaśnie L1, po 10 naciśnięciach zgaśnie L2, po 12 naciśnięciach zgaśnie L3. Kolejne naciśnięcia powtarzają cykl
Napisać program, który spowoduje miganie L1 (Q0 Napisać program, który spowoduje miganie L1 (Q0.0), tyle razy ile wskazuje na to wartość w komórce pamięci MW1. Lampka ma migać z częstotliwością 1Hz. Po naciśnięciu przycisku S2 (I0.3) ma nastąpić ponowne wymiganie wartości ustalonej w komórce MW1.`
Uczeń potrafi : Powiedzieć do czego służy licznik. Programować zliczanie impulsów wykorzystując różne funkcje programowania liczników Samodzielnie zastosować licznik w zadaniach Umie wykorzystać rejestry licznika wraz z blokami porównania i przypisania
Cwiczenia
Napisać program sterowania układem SZR dwóch agregatów Ag1 (%Q0 Napisać program sterowania układem SZR dwóch agregatów Ag1 (%Q0.0) i Ag2 (%Q0.2). Jeżeli naciśniemy przycisk Start załącza się ten Agregat, którego jest mniejszy czas pracy. Czas pracy liczony jest w %C0 dla Ag1 i %C1 dla Ag2 impulsy podawane są z generatora %S6. zatrzymanie następuje przyciskiem Stop co sygnalizuje lampka (%Q0.1)
Napisać program z wykorzystaniem 2 liczników ,który ma za zadanie zliczać impulsy: 1 licznik z przycisku S1(%i0.2) 2 licznik z przycisku S3(%I0.4) Przycisk S5 (%I0.5) służy do resetu zarówno licznika 1 jak i 2. Natomiast lampka L1 świeci, gdy licznik1 > Licznik2 lampka L2 świeci, gdy Licznik1 = Licznik2 lampka L3 świeci, gdy Licznik1 < Licznik2 Blokowanie liczenia po 15 s (S2 przyciskiem %I0.3) Miga ta lampka, która aktualnie świeciła. Odblokowanie liczenia następuje przez naciśnięcie przycisku S2.