Grażyna Banach – Kociołek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
dziecka niepełnosprawnego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PRACA SOCJALNA.
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
mgr Małgorzata Piasecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Codzienność i perspektywy na przyszłość rodziców dzieci z niepełnosprawnościami Grażyna Banach – Kociołek Maltańskie Centrum Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom w Krakowie Warszawa, 02.04.2014 Patronat honorowy

Różnorodność doświadczeń i sytuacji Znaczenie roli matki i ojca , Model życia rodzinnego – poziom otwarcia, Jakość i ilość wsparcia – matki, ojcowie samotni, wsparcie rodziny i znajomych, Głębokość niepełnosprawności – ruchowa, intelektualna, sprzężona, autyzm, Rodzaj obciążenia – fizyczne, emocjonalne - lęk o życie, lęk o zdrowie, przyszłość, Sytuacja socjoekonomiczna – wykształcenie, praca, finanse, Czynniki osobowościowe – poziom depresyjności, lęk, poziom zależności, optymizm/pesymizm.

Gdy dziecko dorasta? Wczesne dzieciństwo – diagnoza i terapia, intensywne zaangażowanie, podział obowiązków pomiędzy rodzicami, najczęściej – ojciec pracuje, matka – koncentruje się na dzieciach (sytuacja emocjonalna – utrata/poczucia kontroli, przewidywalności, bezpieczeństwa/, bezradność, lęk o życie dziecka, lęk o siebie, poczucie naznaczenia, wstyd, często silna wręcz symbiotyczna więź – poświęcenie się dla dziecka, etap nadziei) zadanie dla rodzica – akceptacja dziecka, siebie w roli rodzica, sytuacji; przygotowanie siebie i dziecka na separację, umiejętność dbania o wszystkich członków rodziny, rodzic w różnych rolach, Okres przedszkolny – dziecko zdobywa niezależność, coraz większa ilość relacji społecznych, coraz więcej obowiązków , początki wtórnego upośledzenia zadanie dla rodzica – akceptacja autonomii dziecka – wspieranie samodzielności, bunt i upór – przejawy budzącej się autonomii – rozumienie rozwoju, zachowania – znaczenie umiejętności wychowawczych i komunikacyjnych

Gdy dziecko dorasta? Okres szkolny – dziecko „podbija świat”, rozwój relacji społecznych, dziecko w sytuacji zadaniowej, wzmacnianie zależności zadanie dla rodzica – pozwolić być w grupie, zobaczyć zainteresowania dziecka, rozwiązywanie konfliktów, egzekwowanie wymagań – konsekwencja, stałość działań, nadzieja jest weryfikowana rzeczywistością Dojrzewanie – burza hormonów, fizjologia zadanie dla rodzica – „przetrwać”, być silnym psychicznie i fizycznie, znalezienie celów ważnych z perspektywy osoby niepełnosprawnej Dorosłość – „dziecko w ciele dorosłego”, zależność od otoczenia i ich pomocy, potrzeba więzi, bliskości również fizycznej – plany nie do zrealizowania - frustracja zadanie dla rodzica – znalezienie obszarów dojrzałości i wspieranie ich, rozumienie praw natury, umożliwienie aktywności i samorealizacji

Codzienność rodziców dzieci z niepełnosprawnościami Konieczność zapewnienia dziecku terapii, poszukiwanie jej i korzystanie w różnych miejscach konsekwencje – pomoc rozproszona, często dublująca się, a nawet sprzeczna, rodzic wędrujący wśród ośrodków, zmęczony Koncentracja działań terapeutycznych na dziecku, a nie na systemie rodzinnym jako całości konsekwencje - dziecko niepełnosprawne w centrum uwagi, zaniedbanie relacji małżeńskiej, zdrowych dzieci/ryzyko rozpadu związku, zaburzenia emocjonalne u zdrowego rodzeństwa Podział obowiązków – najczęstsza sytuacja – ojciec pracuje zawodowo bardzo dużo, matka – „poświęca się” dziecku, poświęcenie się często jest tożsame z nadopiekuńczością konsekwencje – słabsza relacja ojca z dzieckiem, postawa „poświęcania się” matki często skutkuje depresją, może być źródłem postawy roszczeniowej u dziecka, oddalenie się rodziców

Codzienność rodziców dzieci z niepełnosprawnościami Konieczność osobistego zdobywania informacji o miejscach uzyskania pomocy, wsparcia, przywilejach, Obciążenie fizyczne – noszenie dziecka i potrzebnych mu sprzętów – rodzic musi być silny i zdrowy, Obciążenie psychiczne – zwiększony poziom lęku i depresji, poczucie osamotnienia, mechanizmy obronne – wyparcie, zaprzeczenie, racjonalizacja, Depresja rodzica – obniżony nastrój, zmniejszony poziom aktywności, deprecjonowanie własnych dokonań, sensu działań.

Codzienność rodzica Praca Zasiłek Dzielenie się opieką Dzielenie obowiązków Organizacja życia codziennego Różnorodność aktywności Aktywność zawodowa jako źródło dystansu Poprawa sytuacji finansowej – źródło komfortu Percepcja sytuacji – wybór, konieczność/przymus, pretekst Rezygnacja z aspiracji zawodowych Pogorszenie bezpieczeństwa finansowego rodziny Umiejętność znalezienia aktywności dającej dystans Ilość dzieci pod opieką

Źródła szans na zmianę „Mam zaufanie”, „Nie jestem sam/sama”, „Poradzimy sobie” Rodzina otwarta, Umiejętność poszukiwania wsparcia, Umiejętność dokonywania wyborów: wymiar emocjonalny- koncentracja na pozytywie wymiar działania - konstruktywna aktywność – dla rodzica, dla dziecka Placówka – przedszkole, szkoła: dla dziecka – miejsce rozwoju, spędzenia czasu, kontaktu z rówieśnikami, nauka dla rodzica – szansa na pełnienie różnych ról społecznych

Z doświadczeń Maltańskiego Centrum Znaczenie wsparcia dla rodziny jako całości: - wczesna interwencja szansą na kształtowanie pozytywnych, konstruktywnych postaw rodzicielskich, - rola rodzicielska jako jedna z ról życiowych, znaczenie dystansu do tego co tu i teraz, - troska o dzieci i wartość troski o siebie oraz relację małżeńską, - metodologia pracy terapeutycznej- znaczenie pozytywnych ale realistycznych celów terapeutycznych, rodzic jako członek zespołu terapeutycznego, terapia dziecka i aktywny instruktaż – praca „rękami rodzica” - czynniki organizacyjne, dostępność świadczeń terapeutycznych przez 10/12 godzin dziennie, wsparcie w środowisku domowym,

Z doświadczeń Maltańskiego Centrum Przedszkole specjalistyczne: - historia placówki, - szansa na pełnienie normalnych ról społecznych przez dziecko i rodzica, - zapewnienie dziecku właściwego środowiska, dostosowanych oddziaływań terapeutycznych i edukacyjnych, wspomaganie funkcjonowania a nie wyleczenie, towarzyszenie rodzicom w procesie akceptacji, - kompensacja i aktywizacja rodziców. Znaczenie grup wsparcia, grup samopomocowych, stowarzyszeń i aktywności w sieci – wpływ pozytywny i negatywny

Dane kontaktowe: grazynakociolek@interia.pl Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe: grazynakociolek@interia.pl