Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Język Niemiecki.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Karol Szymanowski.
Systematyka literatury
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Renesans w muzyce. Złoty wiek muzyki polskiej.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
Temat: Formy muzyki klasycznej. Wiedeńskie trio. Str
HardStyle.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Muzyka i jej gatunki.
Rodzaje i gatunki literackie
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
Europa i świat w XVIII wieku.
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Georg fRiedrich Haendel
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Musical w Europie.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje amerykańskiego musicalu
Opracował Kevin Domin kl.II
Hiszpania – początki tańca
Cały ten jazz... i jego wykonawcy.
Matematyka w muzyce.
TRAGICY GRECCY.
Muzyka klasyczna.
zasady dramaturgii starożytnej
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Muzyka klasyczna.
TEATR Pracownicy teatru.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
RODZAJE LITERACKIE.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Elementy dzieła muzycznego
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Mazur z opery " Straszny Dwór„
Jan Sebastian Bach.
TEATR GRECKI.
Historia Filmu.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Opera na przełomie wieków
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
W … … … … największym powodzeniem cieszyły się utwory efektowne i … … … … … …. Popularne były gatunki przeznaczone dla chóru, solistów i orkiestry: kantata,
Aleksander Fredro.
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
MUSICAL. POCZĄTKI Musical, oprócz filmu baletowego, komedii muzycznej, filmu operowego czy operetkowego, jest jednym z głównych gatunków filmu muzycznego.
Klasycy wiedeńscy.
AUSTRIA Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Wolfgang Amadeusz Mozart Urodził się 27 stycznia 1756 w Salzburgu, a zmarł 5 grudnia 1791 w Wiedniu. Austryjacki.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna
Jezioro łabędzie Na motywach baletu Piotra Czajkowskiego
Ludwig van Beethoven W tle Ludwig van Beethoven „Dla Elizy”
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Józef Haydn.
Systematyka literatury
Rodzaje głosów ludzkich. Aby wyodrębnić różne rodzaje głosów w muzyce najczęściej bierze się pod uwagę: skalę głosu, barwę głosu, usytuowanie dźwięków.
Zapis prezentacji:

Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce barok. Była ona pierwszą operą w historii światowej muzyki.

Włochy żyły wtedy zachwytem nad sztuką starożytną Włochy żyły wtedy zachwytem nad sztuką starożytną. Grono florenckich intelektualistów postanowiło wskrzesić starożytny dramat grecki, a właśnie w nim aktorzy podawali tekst w postaci śpiewnej deklamacji. Śpiewna deklamacja przekształciła się w wirtuozostwo wokalne, w piękny śpiew bel canto – sztukę produkowania pięknego dźwięku.

Budowa opery Opera to forma wieloczęściowa. Poprzedzona jest uwerturą. Gra ją orkiestra przed podniesieniem kurtyny. Zadaniem uwertury było pierwotnie uciszenie hałaśliwej publiczności przed rozpoczęciem właściwego dzieła.

Budowa opery Całość opery, podobnie jak utwory dramatyczne, dzieli się na akty i sceny. Każdy akt składa się z oddzielnych „numerów” muzycznych, które mogą być w różny sposób ułożone przez kompozytora. Tymi numerami mogą być: arie, recytatywy, ensemble, czy też sceny baletowe, chóralne, instrumentalne. Zakończenie aktu to finał, w którym zazwyczaj bierze udział większość postaci występujących w operze.

Budowa opery

Budowa opery Aria to śpiew solowy, wyrażający uczucia przeżywane przez bohatera. Barok skrupulatnie zweryfikował ludzkie doznania i stworzył różne typy arii: arię zazdrości, arię zemsty, czy miłości… Farinelli − włoski śpiewak operowy, kastrat (sopran). Jeden z ostatnich wielkich kastratów w historii opery. Śpiewał zawodowo od piętnastego roku życia zdobywając stopniowo wielką sławę i uwielbienie tłumów. Miał 3-oktawową skalę głosu i był mistrzem w wykonywaniu ozdobników.

Budowa opery Recytatyw jest rodzajem śpiewu deklamacyjnego. Występuje zazwyczaj przed arią i służy do szybkiego opowiedzenia rozwoju wydarzeń. Może występować też w formie dialogu. Jego celem jest posunięcie akcji do przodu.

Budowa opery Bardzo ważne miejsce zajmują w operze ensemble – czyli sceny zespołowe takie jak: duety, tercety, kwartety podobnie kunsztowne jak aria.

Budowa opery Recytatywy, arie, ansamble przeplatają się w operze ze scenami chóralnymi, baletowymi, instrumentalnymi.

Budowa opery Oddzielnym zagadnieniem jest libretto – czyli tekst opery. Libretto pełni też funkcję zbliżoną do scenariusza. Wiąże się ściśle z muzyką, bez niej traci swój sens – nie może być wystawiane jako samodzielne dzieło dramatyczne.

Rodzaje XVIII – wiecznych oper na przykładzie twórczości W. A. Mozarta W.A. Mozart skomponował aż 22 opery. Jego twórczość operowa obejmuje 3 podstawowe gatunki: opera poważna (opera seria) opera komiczna (opera buffa) singspiel

Opera seria W operze seria Mozart wprowadza typowe elementy: arię (3-częściową z kontrastującą częścią środkową), recitativo secco (szybka recytacja tekstu) i accompagnato (podział na odcinki wokalne i instrumentalne). Jedną z najlepszych oper Mozarta tego typu jest „Idomeneo”.

Opera buffa Cechą charakterystyczną dla opery komicznej jest usunięcie postaci epizodycznych i pozostawienie pary kochanków, występującej często w roli służących. Opera buffa jest bardziej zwarta w swojej budowie, składa się z trzech elementów: Introdukcji, w której przedstawione były postacie, Szeregu aktów i scen, w których zawiązywał i rozwijał się konflikt Finału, stanowiącego punkt kulminacyjny akcji dramatycznej Ważną rolę otrzymał recitativo secco, będący mistrzowską, bardzo szybką deklamacją tekstu.

Najpopularniejszą operą komiczną Mozarta jest „Wesele Figara” Najpopularniejszą operą komiczną Mozarta jest „Wesele Figara”. Wśród oper włoskojęzycznych najwybitniejszymi są także „Don Giovanni” (tzw. wesoły dramat – dramma giocoso – ma także momenty dramatyczne a nawet tragiczne) i „Cossi van tutte”.

Singspiel Singspiel (niem. śpiewogra) – utwór sceniczny o charakterze popularnym, oparty na tekście mówionym z wstawkami muzycznymi, jak pieśni, proste arie i nieskomplikowane partie zespołowe. Gatunek rozwinął się w Niemczech, a w II poł. XVIII wieku Wiedeń stał się centrum tworzenia singspielu. Najsłynniejszymi utworami tego typu są „Uprowadzenie z Seraju” oraz „Czarodziejski flet” Mozarta.

Amadeusz Milosa Formana