Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Advertisements

2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński Program IDEAS 7PR Pierwsze konkursy
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Działanie 1.2 Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki Program Operacyjny.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
RODZAJE GRANTÓW ERC. POMYSŁY - najważniejsze cechy programu Inicjowane przez naukowców – żadnych priorytetów tematycznych Realizowane przez zespoły badawcze.
RODZAJE GRANTÓW ERC.
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań European Research Council - ERC.
Idealne opracowanie punktu Implementation Joanna Bosiacka-Kniat, RPK Poznań Poznań, 12 kwietnia 2007r.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Poradnik rekrutacyjny 2013/2014 GIMNAZJALISTO! Z nami zaplanujesz swoją przyszłość. POMAGAMY, WSPIERAMY, UDZIELAMY PORAD.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Uczniowski Fundusz Inicjatyw Skorzystaj i spełniaj marzenia
INFORMACJE O DOROBKU NAUKOWYM KIEROWNIKA,
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. edycja tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange Warszawa, 6 marca 2013.
Metoda projektu edukacyjnego
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Cykl edukacyjny PRB – czyli co mnie czeka w najbliższych miesiącach?
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
1 Granty dla początkujących (ERC Starting Grants) Pierwszy konkurs Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Dr Beata Frączak Kraków 15 kwietnia 2008.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Aktualnie otwarte konkursy NCN termin składania wniosków w NCN do 17 czerwca 2014 Przygotowane na podstawie danych zawartych w prezentacji NCN.
STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO PRAKTYCZNY PORADNIK, CZYLI CO ZROBIĆ ŻEBY DOSTAĆ SIĘ NA STAŻ?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Informacja o stanie prac nad wnioskiem o ustanowienie programu sektorowego INNOCAST, dedykowanego polskiej branży odlewniczej Ogólnopolski Dzień Odlewnika.
01 \ Cel i adresaci programu 02 \ Warunki udziału w konkursie 03 \ Wnioskodawcy 04\ Przedmiot programu 05 \ Kryteria i tryb oceny wniosków 06 \ Najczęściej.
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium doktoranckie – 2-4 rok
Metodologia badań empirycznych
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium Rektora – 2-4 rok Opracowany do wykorzystania w roku akademickim mgr Olga Słabczyńska
Program POMYSŁY Granty dla początkujących badaczy Po I konkursie.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Narodowe Centrum Nauki – zmiany w aplikowaniu wniosków dr inż. Barbara Syposz-Łuczak Dział Obsługi Programów Krajowych COP Kraków, r.
1 Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Dzień informacyjny.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Jak znaleźć partnera do projektu? Anna Łukaszkiewicz- Kierat Regionalny Punkt Kontaktowy Politechnika Śląska.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Instrukcja wypełniania wniosku o stypendium projakościowe – 2-4 rok Opracowany do wykorzystania w roku akademickim mgr Olga Słabczyńska
Skąd wziąć pieniądze na badania naukowe?. Biuro Obsługi Badań UW, 1 grudnia Nakłady na naukę ► Budżet MNiSW w części Nauka w 2014 roku – 6 mld.
Z czego żyją naukowcy? (i jak możemy z tego skorzystać) Marcin Zaród, dział WINK
I DZIEŃ DOKTORANTA Stypendium START – Doktorat wdrożeniowy
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
Skrótowy opis konkursów
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Ewaluacja jakości działalności naukowej
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Akcja Więcej Dobrej Nauki Logo: fotolia.com Licencja: royalty free Janusz M. Bujnicki Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie & Wydział Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2014.03.26 Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Prof. dr hab. Janusz M. Bujnicki Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie & Wydział Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu biolog molekularny i bioinformatyk, łaczy badania teoretyczne i doświadczalne pierwszy Polak, który zdobył grant ERC StG w naukach biologicznych zwycięzca plebiscytu „Polacy z Werwą” w dyscyplinie Nauka stypendysta programu YIP EMBO i HHMI 2014.03.06: cytowany >4000 razy, indeks Hirscha 32 (wg. Scopus, bez autocytowań) członek Akademii Młodych Uczonych PAN aktywista ruchu społecznego „Obywatele Nauki” członek Rady Upowszechniania Nauki PAN członek Komitetu Biologi Ewolucynej i Teoretycznej PAN członek Komitetu Biochemii i Biofizyki PAN członek komitetu naukowego Innovative Medicines Initiative członek panelu nauk przyrodniczych (LEGS) Science Europe redaktor wykonawczy Nucleic Acids Research Kierowałem przygotowaniem skutecznych wniosków grantowych: KBN (projekty własne, PBZ, granty doktoranckie), NCN (MAESTRO), FNP (TEAM), ERC (StG, PoC), FP EU (różne), EMBO & HHMI (YIP) i wiele innych Pomagałem w przygotowaniu projektów młodych naukowców: NCN (PRELUDIUM, SONATA, OPUS, FUGA), MNiSW (Iuventus), FNP (START) Brałem udział w panelach eksperckich oceniających granty: NCN, FP EU Recenzowałem wnioski grantowe i stypendialne dla: KBN, NCN, NCBiR, FNP, FP EU, EMBO, NSF i innych międzynarodowych agencji grantowych Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Plan dzisiejszego spotkania: O co chodzi w akcji „Więcej Dobrej Nauki”? Jak należy przygotowywać wnioski grantowe? Czas na dyskusję Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Wsparcie polskich naukowców w przygotowywaniu wniosków grantowych Idea: dobry pomysł na badania + dobry wniosek Jak ją zrealizować? Niedoświadczonym naukowcom pomogą doświadczeni eksperci Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki zdj.: http://www.flickr.com

Akcja Więcej Dobrej Nauki Wymyśliłem ją i zapowiedziałem kandydując w plebiscycie „Polacy z Werwą” Ostateczny plan to wynik dyskusji z: uczestnikami konferencji „Inter-Mix 2013” w Pułtusku (http://inter-mix2013.klub-fnp.pl/) członkami mojej grupy badawczej i kolegami/koleżankami z MIBMiK z dyrektorem MIBMiK prof. Jackiem Kuźnickim Dziękuję wszystkim, którzy wspierali mnie i głosowali na moją kandydaturę w plebiscycie „Polacy z Werwą”, bo dzięki nagrodzie od Sponsora (Orlen) mam środki na sfinansowanie tej akcji! Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Dla kogo? Naukowcy z niewielkim doświadczeniem grantowym, niezależnie od wieku, dyscypliny i miejsca pracy, którzy: złożyli już wniosek grantowy ale został on odrzucony nie wiedzą jak poprawić wniosek i poradzić sobie z krytycznymi recenzjami nie wiedzą lub nie mają do kogo zwrócić się o pomoc Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki UWAGA: to nie są warsztaty pod hasłem „jak napisać mój pierwszy grant”! UWAGA: akcja nie dotyczy wniosków aktualnie rozpatrywanych Praca będzie polegała na poprawianiu wniosków grantowych już wcześniej napisanych i krytycznie ocenionych przez recenzentów Uwaga 1: (takich działań jest wiele i nie chcę ich duplikować) Uwaga 2: (to skutkowałoby konfliktem interesów dla ekspertów) Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Planowana liczba uczestników ≤ 100 będzie zależeć od: liczby zainteresowanych rozkładu zainteresowanych między dziedziny dostępności ekspertów z poszczególnych dziedzin Na warsztaty preferencyjnie zapraszane będą osoby: które nadeślą zgłoszenie wcześniej których wniosek będzie najlepiej pasował do konwencji akcji z małych i średnich ośrodków badawczych na wczesnych etapach kariery Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Etap 1 Seria spotkań w wybranych ośrodkach - wskazówki odnośnie pisania grantów - zachęta do aplikowania o wzięcie udziału w warsztatach - zebranie sugestii od uczestników Olsztyn 31.03 Szczecin 03.03 Białystok 26.03 Częstochowa 26.02 Siedlce 05.03 Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki Zdj.: http://pixabay.com

Akcja Więcej Dobrej Nauki Etap 2 Warsztaty/konsultacje w MIBMiK w Warszawie (maj 2014) Rozmowy z ekspertami Szczegółowe omówienie własnych projektów i otrzymanych recenzji Przed 17.06.2014! - termin składania wniosków do NCN na konkursy OPUS, PRELUDIUM i SONATA Etap 3 Konsultacje po ogłoszeniu wyników konkursów NCN Dla uczestników, którzy nie otrzymają grantu i będą chcieli omówić nowe recenzje Dla kolejnych zainteresowanych – szansa spotkania z ekspertami Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Rekrutacja: koniec marca / początek kwietnia 2014 przez http://genesilico.pl Niezbędne dane: złożony wcześniej wniosek (NIE rozpatrywany akualnie!) informacje o ocenie, recenzje wniosku w razie niewielkiej ilości chętnych rozważane będą także aplikacje od osób, które prześlą nowo napisany wniosek Szczegółowe informacje: w drugiej połowie marca Wyniki naboru na warsztaty: przez końcem kwietnia Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Nie łudzę się, że: akcja „Więcej Dobrej Nauki” jednorazowo przyniesie stałą poprawę jakości wniosków grantowych w całym kraju wszyscy uczestnicy napiszą dużo lepsze wnioski, i że wszystkie one zostaną sfinansowane Mam głęboką nadzieję, że działanie to : w osobach niedoświadczonych obudzi poczucie, że warto się starać i że można liczyć na bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki a doświadczonym naukowcom przypomni że mogą niewielkim nakładem sił bardzo pomóc innym Bardzo chciałbym, żeby ta akcja nie tylko przysłużyła się polskiej nauce, ale także pomogła w budowaniu kapitału społecznego w Polsce Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Proszę o pytania, chętnie udzielę odpowiedzi. W razie potrzeby proszę o kontakt na adres: granty@genesilico.pl Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Typowa sytuacja w konkursach grantowych Jak dostać się „nad kreskę”? Projekty badawcze: wybitne finansowane  nie finansowane  bardzo dobre Jak dostać się „nad kreskę”? pozostałe Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki slajd inspirowany prezentacją prof. Stefana Dziembowskiego

Jak dostać się „nad kreskę” ? Wniosek nie jest oceniany sam w sobie, tylko w odniesieniu do innych Oceny są przyznawane przez konkretne osoby, ale decyzja jest często podejmowana przez interdyscyplinarny panel obraz: pxabay.com licencja CC0 ZADANIE: 1. Wyróżnić się pozytywnie z tłumu innych kandydatów 2. Nie stracić niepotrzebnie punktów z trywialnych powodów! Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki slajd inspirowany prezentacją prof. Stefana Dziembowskiego

Najważniejsze reguły: Wniosek ma przekonać instytucję grantową, że sfinansowanie planowanych badań będzie dobrą inwestycją Aby to się udało, trzeba spełnić trzy kryteria: Dobry pomysł Dobre uzasadnienie Perfekcyjne przygotowanie dokumentacji Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Najważniejsze reguły: 1. DOBRY POMYSŁ Jasna i zwięzła koncepcja badań którą będzie odbierana jako atrakcyjna (zarówno przez specjalistów jak i niespecjalistów) Pomysł musi być możliwy do wyrażenia w jednym zdaniu, jak i w postaci jednego akapitu jak i do rozwinięcia na kilka stron Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Najważniejsze reguły: 2. DOBRE UZASADNIENIE Wytłumaczenie jak wymarzony cel będzie osiągnięty i dlaczego to właśnie zespół wnioskodawcy powinien otrzymać finansowanie Uzasadnienie musi być możliwe do wyrażenia w jednym zdaniu, jak i w postaci jednego akapitu jak i do rozwinięcia na kilka stron Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Najważniejsze reguły: 3. PERFEKCYJNE PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI Przygotowanie dokumentacji to rodzaj testu: na systematyczność i dokładność - na rozumienie instrukcji - na umiejętność dostosowania się do reguł Każda niedokładność we wniosku może być zinterpretowana jako zła tendencja wnioskodawcy do niedokładnego prowadzenia badań! Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

1. Dobry pomysł Hipoteza badawcza ciekawa (dla dużo większego grona niż sam autor) aktualna! nietrywialna, ale zrozumiała dla innych Dobrze sprecyzowane cele / planowane efekty poszerzenie wiedzy, przetestowanie hipotezy naukowej, opracowanie nowej technologii realistyczne! o określonym zakresie konkretne/mierzalne Znaczenie projektu co zmieni realizacja projektu? w jaki sposób świat stanie się lepszy? dla kogo wyniki będą istotne? aspekty naukowe, społeczne, ekonomiczne taki innowacyjny wow bardzo granty uszanowanko liczby takie liczne nauka nie poszła w las Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

1. Dobry pomysł Tematyka badań: modna? (duża konkurencja) niszowa? (dlaczego ważna) ambitna, ale nie zbyt ambitna Bibliografia: odniesienie do literatury naukowej jak wniosek wpisuje się w główne nurty badań czy nad danym tematem pracuje wielu badaczy na świecie? czy inne prace na podobny temat ukazują się aktualnie? czy ukazują się w dobrych periodykach i czy są cytowane (zwł. ST i NZ)? wyczerpująca bibliografia = kompetencje wnioskodawcy brak nawet jednej istotnej pozycji może zasiać wątpliwości Inne granty: czy dana instytucja nie sfinansowała już podobnego wniosku komuś innemu? Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie Wniosek musi odpowiadać na pytania: DLACZEGO chcemy zrealizować proponowane badania? JAK chcemy to zrobić? czy mamy do tego wystarczające KOMPETENCJE I ZASOBY? CO WYNIKNIE z pomyślnej realizacji wniosku czy mamy pod kontrolą potencjalne PROBLEMY np. co będzie jak plan uda się zrealizować tylko częściowo? Realistyczny plan = dowód, że można osiągnąć planowane efekty z dostępnymi zasobami w zadanym czasie alternatywne ścieżki i rozwiązania szczegółowy, ale bez przesady po realizacji projektu musi być jasne czy i w jakim stopniu został zrealizowany Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie UWAGA: W innowacyjnej pracy badawczej nie można założyć osiągnięcia konkretnych wyników Jeżeli wynik jest już znany przed rozpoczęciem badań, to po co je realizować? Odpowiednie proporcje ryzyka i pewności wskazać problemy i zagrożenia i zaproponować jak sobie z nimi poradzimy możliwości zastosowania alternatywnych metod i danych Ciągłość badań / wstępne wyniki opisać własne wyniki, na których opieramy hipotezę pochwalić się skutecznym zrealizowaniem poprzedniego projektu Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie Kierownik i zespół: kompetentny kierownik, który będzie gwarantem sukcesu projektu pozostali wykonawcy: ani zbyt wielu ani zbyt niewielu kompetencje muszą się uzupełniać i być wystarczające do realizacji projektu kierownik nie powinien być bardziej niedoświadczony niż wszyscy wykonawcy Zespół wnioskodawców musi być przynajmniej wystarczający do danego zadania a najlepiej, żeby był NAJLEPSZYM zespołem do danego zadania odpowiedni balans pracowników wcześniej zatrudnionych i nowozatrudnionych opis procedury rekrutacji wynagrodzenia (wysokość i typ) muszą być uzasadnione Różne instytucje i różne typy grantów mają różne uwarunkowania: trzeba się do nich odnieść we wniosku! Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie Dorobek naukowy u kierownika: powinien dowodzić niezależnego myślenia i zdolności kierowniczych skorelowany z tematyką wniosku znaczące osiągnięcia (według kryteriów odpowiednich dla danej dyscypliny) na wczesnym etapie kariery: wymieniać wszystkie osiągnięcia na środkowym/późnym etapie kariery: tylko najlepsze ostrożnie z dowodami na współpracę, gdzie grało się podrzędną rolę „słabe punkty”, przerwa w karierze (np. urlop macierzynski?): wyjaśnić wprost! Publikacje/monografie w wielu dyscyplinach liczą się głównie pierwsze/ostatnie autorstwa indeks Hirscha: w NZ i ST dobrze mieć wartość większą od liczby lat po doktoracie Patenty i wdrożenia Nagrody i wyróżnienia, działalność organizacyjna Aktywny udział w konferencjach (wykłady, zwłaszcza na zaproszenie) Udokumentowany udział w innych projektach (wykaz osiągnięć tych projektów) Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie Metodologia Opis ośrodka badawczego nowoczesna i adekwatna do zadań uzasadniona wcześniejszym doświadczeniem zespołu uzasadniona dostępnym wyposażeniem rozwój kompetencji zespołu część prac można zlecić jako usługi zewnętrzne, ale nie może to obejmować kluczowych merytorycznie elementów procesu badawczego Opis ośrodka badawczego zaplecze (np. sprzęt, biblioteka itp) inni naukowcy/grupy zajmujące sie pokrewną tematyką dostęp do danych/ekspertyzy (poprosić o pozwolenie zanim się kogoś wymieni!!!) wsparcie administracyjne czegoś brakuje? musi być wyjaśnione! w grancie uwzględnić koszt zakupu brakującego sprzętu Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

2. Dobre uzasadnienie Budżet ani za mały ani za duży (porównać budżety grantów finansowanych wcześniej) wyjaśnić i uzasadnić wszystkie kategorie wydatków nigdy nie zakładać, że cel jakiegokolwiek wydatku jest „oczywisty” opisać skąd się wzięło oszacowanie ceny wziąć pod uwagę, że mogą się zmienić nie tylko ceny ale i plany badawcze jeżeli projekt jest współfinansowany to koniecznie to opisać i wyjaśnić Harmonogram kamienie milowe i współczynniki realizacji musi się zgadzać z budżetem powinien brać pod uwagę potencjalne opóźnienia Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

3. Przygotowanie wniosku Muszą być spełnione wymogi formalne Wnioski niespełniające wymogów formalnych będą odrzucone  Wnioski ocierające się o niespełnienie wymogów mogą mieć obniżoną punktację  Nie ignorować żadnych obowiązkowych elementów aplikacji Trzeba wypełnić wszystkie pola odpowiednimi informacjami (i w odp. języku!) Trzeba zebrać wszystkie dokumenty, podpisy, pieczątki itp. Unikać pomyłek, nie podawać nieprawdziwych informacji Wykrycie fałszywych danych przez recenzentów... = podejrzenie o oszustwo? zagraża odrzuceniem wniosku i innymi przykrymi konsekwencjami np. na liście publikacji z ostatnich 5 lat nie podawać publikacji starszych! na liście zrealizowanych grantów nie podawać publikacji, które nie cytują tych grantów! Wyjaśnić dokładnie wszelkie możliwe konflikty interesów np. opisać inne podobne granty realizowane przez zespół itp. Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

3. Przygotowanie wniosku Wniosek powinien być napisany schludnie i powinno się go przyjemnie czytać Niechlujny wniosek = wrażenie, że wnioskodawca niechlujnie prowadzi badania Schludny i ładny wniosek = wrażenie, że wnioskodawca „ma wszystko poukładane” nie przekraczać limitów tekstu (niespełnienie wymogów!) nie pisać za krótko (wniosek sprawi wrażenie niepełnego i napisanego pospiesznie) nie dołączać materiałów, na które nie ma miejsca we wniosku język musi być poprawny terminologia musi być poprawna angielski? musi być sprawdzony tekst porządnie zredagowany i sformatowany ilustracje, wykresy, tabele! PRZED  60% 90% PO  Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

3. Przygotowanie wniosku Od czego zacząć? ustal jakie instytucje oferuja granty, na jakich zasadach i ktore najlepiej pasują (NCN, NCBiR, NPRH, FNP, MNiSW, fundacje, zagraniczne programy) przeczytaj dokładnie NAJNOWSZĄ wersję regulaminu znajdź ankietę do wypełnienia przez recenzentów sprawdź listy poprzednio zaakceptowanych grantów porozmawiaj wcześniej z osobami, które aplikowały o podobne granty upewnij się, że projekt pasuje do misji instytucji finansującej badania w razie potrzeby zapytaj osobę odpowiedzialną za kontakt w tej instytucji porozmawiaj z przełożonymi/księgową o szczegółach administracyjnych Kiedy pisać? zacznij wcześnie (co najmniej kilka miesięcy przed terminem) pierwsza wersja na kilka tygodni lub miesięcy przed terminem od razu załóż, że będzie kilka rund poprawek nie wysyłaj wniosku w ostatniej chwili (problemy techniczne = klapa!) wniosek musi być gotowy żeby zdążyć ze zdobyciem podpisów i zaświadczeń Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

3. Przygotowanie wniosku Jak pracować nad wnioskiem? zacznij od spotkania/burzy mózgów ze współpracownikami pisz wniosek wspólnie w zespole wnioskodawców pierwszą „gotową” wersję oddaj do przeczytania znajomym naukowcom (najlepiej jednemu z tej samej a jednemu z innej „sąsiedniej” dziedziny) przygotuj listę pytań o kluczowe kwestie omów Twój wniosek z „wewnętrznymi recenzentami” twarzą w twarz popraw wszystkie zgłoszone problemy dopracuj warstwę językową, strukturę, styl „ostateczną” wersję wydrukuj i przeczytaj w wersji papierowej (na pewno znajdziesz masę drobiazgów, które trzeba będzie poprawić) Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Recenzent też człowiek... Zazwyczaj: jest ekspertem w danej dyscyplinie NIE jest specjalistą w wąskiej problematyce, której dotyczy wniosek NIE pracuje nad tym samym problemem NIE zna szczegółów problematyki wniosku NIE zna w 100% literatury cytowanej we wniosku może być drażliwy i mieć mało czasu (nawał pracy, duża liczba wniosków do oceny) Nie wolno zakładać, że coś powinno być oczywiste dla recenzenta Wszystkie ważne informacje trzeba napisać wprost, najlepiej powtórzyć kilka razy! W wielu agencjach instrukcje dla recenzentów nakazują brać pod uwagę wyłącznie informacje uwzględnione we wniosku Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki slajd inspirowany prezentacją prof. Stefana Dziembowskiego

Recenzent też człowiek... Wniosek powinien być napisany bardzo jasno i klarownie Kluczowe miejsca: streszczenie, pierwszy akapit , pierwsza strona wniosku Tam uchwyć uwagę recenzenta, zaraź go entuzjazmem!!!! Przekaż mu pewność co do zasadności badań Nie omawiaj tam potencjalnych trudności! We wniosku nie przesadzać ze skromnością Napisać szczerze z czego jesteśmy najbardziej dumni - np. inni cytowali naszą pracę, - wynik został wybrany do prezentacji na konferencji - gdzie/jak nasze pomysły/działania zostały docenione itp. Nie liczmy na to, że recenzent sam to odkryje! Recenzent zwykle nie ma czasu wracać do wniosku, jak coś przeoczy to przepadło Najważniejsze informacje podkreślać i pogrubiać, powtórzyć kilka razy! Zdj.: http://pixabay.com Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki slajd inspirowany prezentacją prof. Stefana Dziembowskiego

Recenzent też człowiek... Recenzent-specjalista ma odnieść wrażenie, że wniosek pisała osoba kompetentna Najlepiej żeby nasz wniosek wizualnie przypominał pracę naukową - recenzent odniesie wrażenie, że autor jest kimś „z branży” W naukach ST lepiej pisać/formatować w LaTeXu, w NZ lepiej w pakietach typu office Nie-specjalista powinien być w stanie zrozumieć przynajmniej początek aplikacji Efekt psychologiczny: jak już przestanie rozumieć, to i tak będzie pozytywnie nastawiony  Nie pomijac informacji i być ostrożnym: - wspomnieć najważniejsze dokonania poprzedników, chociaż jednym zdaniem - nie pomijać dokonań innych badaczy (można się narazić... np. recenzentowi!) - pisać pozytywnie o pracach poprzedników - jeśli jest konflikt, to nie opowiadać się jednoznacznie po żadnej ze stron - podkreślić, że z braku miejsca nasz opis nie jest tak dokładny jakbyśmy chcieli Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki slajd inspirowany prezentacją prof. Stefana Dziembowskiego

Dla przypomnienia: Wniosek ma przekonać instytucję, że sfinansowanie proponowanych badań będzie dobrą inwestycją! Aby to się udało, trzeba spełnić trzy kryteria: Dobry pomysł Dobre uzasadnienie Perfekcyjne przygotowanie dokumentacji Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

I na koniec: Najlepsza pomoc: uczyć się na błędach/sukcesach poprzedników porady i krytyka doświadczonych kolegów-naukowców Praktyka czyni mistrza: W przypadku negatywnych recenzji - nie poddawać się! Starać sie wyciąnąć możliwie najwięcej konstruktywnych informacji z recenzji Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Jak należy przygotować dobry wniosek grantowy? Prezentacja oparta o następujące źródła: Poradnik RMN „Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych?” (http://rmn.org.pl/publikacje/) „Ten simple rules for getting grants” P.E.Bourne i L.M.Chalupa PLoS Comput Biol. 2006 Feb;2(2):e12. „Writing a good grant proposal” S.P.Jones i A.Bundy (http://research.microsoft.com/en-us/um/people/simonpj/papers/Proposal.html) „NSF's Guide for Proposal Writing” (http://www.nsf.gov/pubs/1998/nsf9891/nsf9891.htm#advice) „NIH's Grant Writing Tips Sheets” (https://grants.nih.gov/grants/grant_tips.htm) „HFSP’s „Art of Granstmanship” (http://www.hfsp.org/funding/art-grantsmanship) Prezentacja: prof. Stefan Dziembowski, Obory, 2011.05.28 „Doświadczenia ze składania wniosków o granty Marie-Curie i ERC Starting Grant”, Prezentacja – instrukcje dla ekspertów w panelach NCN J.M.Bujnicki - doświadczenia własne z pisania, oceniania i recenzowania grantów. Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki

Akcja Więcej Dobrej Nauki Dziękuję za uwagę! Proszę o pytania i komentarze Kontakt: granty@genesilico.pl Rejestracja: http://genesilico.pl Janusz Bujnicki: Akcja Więcej Dobrej Nauki