Konstytucyjny system źródeł prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Konstytucyjny system organów państwa
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
Źródła prawa podatkowego
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
UPOWAŻNIENIE USTAWOWE A MATERIA USTAWOWA I TREŚĆ ROZPORZĄDZEŃ W PRAKTYCE LEGISLACYJNEJ 10 października 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Temat: Pojęcie źródła prawa
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
ZASADY NACZELNE USTROJU RP
System aktów prawodawczych
Procedura przygotowania tekstu jednolitego – praktyczne rozwiązania część 2 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Konstytucyjny system organów państwowych
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Ustrój samorządu terytorialnego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Prawo administracyjne – źródła prawa
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
ROZPORZĄDZENIE (PRZEPIS UPOWAŻNIAJĄCY)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Konstytucyjny system źródeł prawa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Tworzenie i stosowanie prawa
Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2 System źródeł prawa Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
System aktów prawodawczych
Tworzenie i stosowanie prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Zapis prezentacji:

Konstytucyjny system źródeł prawa Rozporządzenie wykonawcze do ustawy

Ustawa – rozporządzenie wykonawcze Art. 92 ust. 1 Konstytucji RP Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.

Ustawa – rozporządzenie wykonawcze charakter wykonawczy względem ustaw normy rozporządzeń mają uzupełniać system norm powszechnie obowiązujących (ustawowych), ale nie mogą ich naruszać czy zmieniać

Ustawa – rozporządzenie wykonawcze wydawane jest na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie (art. 92 ust. 1) – tzw. delegacja ustawowa, upoważnienie nie może być oparte na domniemaniu przydatności danej regulacji, ani wynikać z ogólnej kompetencji organów delegacja ustawowa a delegacja ustawodawcza

Delegacja ustawowa Upoważnienie ustawowe do wydawania rozporządzenia musi być szczegółowe pod względem: podmiotowym przedmiotowym treściowym

Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem podmiotowym Prezydent, Rada Ministrów, Prezes RM, ministrowie resortowi, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, przewodniczący komitetów określonych w ustawie mających status ministra resortowego zakaz subdelegacji

Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem przedmiotowym musi wyraźnie wskazywać na wykonawczy charakter rozporządzenia, pomiędzy ustawą a rozporządzeniem musi istnieć związek merytoryczny tzn. rozporządzenie musi służyć realizacji ustawy

Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem przedmiotowym treść rozporządzenia musi dotyczyć tej samej problematyki – jednorodność materii ustawy i rozporządzenia, zakaz tzw. upoważnień blankietowych, określających treść rozporządzenia w sposób ogólny;

Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem treściowym upoważnienie musi zawierać wytyczne dotyczące treści rozporządzenia, zgodnie z orzecznictwem TK wytyczne materialne dot. treści rozporządzenia nie mogą być zastąpione wytycznymi proceduralnymi

Delegacja ustawowa - szczegółowość pod względem treściowym Z orzecznictwa TK wynika, że wystarczy by wytyczne mogły być wyprowadzone z całokształtu treści ustawy, niekoniecznie z tego przepisu ustawy, który formułuje delegacje ustawową.

Zasady techniki prawodawczej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dn. 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908)

Zasady techniki prawodawczej § 66. 1. Wytyczne dotyczące treści rozporządzenia są wskazówkami wyznaczającymi treść rozporządzenia lub sposób ukształtowania jego treści. W wytycznych można wskazać w szczególności: 1) rozstrzygnięcia, których nie wolno przewidzieć w rozporządzeniu; 2) granice, w jakich muszą zmieścić się rozstrzygnięcia rozporządzenia; 3) wymagania, jakim mają odpowiadać rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu; 4) cele, jakie mają zostać osiągnięte przez rozporządzenie; 5) okoliczności, jakie należy uwzględnić, tworząc rozporządzenie.

Zasady techniki prawodawczej 2. Stopień szczegółowości wytycznych powinien być dostosowany do rodzaju spraw przekazywanych do uregulowania w rozporządzeniu; wytyczne powinny być bardziej szczegółowe, gdy przekazywane sprawy dotyczą sytuacji prawnej obywateli.

Zasady techniki prawodawczej § 68. 1. Upoważnieniu do wydania rozporządzenia można nadać charakter obligatoryjny albo fakultatywny. 2. Jeżeli do funkcjonowania ustawy jest niezbędne wydanie rozporządzenia, upoważnieniu nadaje się charakter obligatoryjny. Jeżeli rozstrzygnięcie co do tego, czy i kiedy wydać rozporządzenie, pozostawia się organowi upoważnianemu, upoważnieniu nadaje się charakter fakultatywny.