II posiedzenie forum subregionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Założenia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego
Szanse rozwoju subregionu sądeckiego w perspektywie do 2020 roku
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Ministerstwo Finansów
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
UWARUNKOWANIA I HARMONOGRAM PRAC NAD PRZEDSIĘWZIĘCIAMI SUBREGIONALNYMI Jakub Szymański Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urząd Marszałkowski Województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata wsparcie dla subregionów w projekcie programu skierowanym do Komisji Europejskiej.
Włocławski Obszar funkcjonalny
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
„Obszary funkcjonalne – nowe podejście
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Programowanie perspektywy finansowej
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY
Wizja Mazowsza do 2030 r..
Podatki i opłaty lokalne wybrane zagadnienia z lat
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
„Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego ” Kraków,
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

II posiedzenie forum subregionalnego Algorytm podziału alokacji subregionalnej RPO WM 2014-2020 Marek Sowa Marszałek Województwa Małopolskiego 6 maja 2014 r.

ZIT i SPR – propozycja alokacji Fundusz ZIT (euro) SPR (euro) EFRR + EFS 236 mln 526 mln w tym EFRR 202 mln 435 mln w tym EFS 34 mln 91 mln

Założenia łączne traktowanie puli środków zarezerwowanych na wsparcie subregionów oraz środków przeznaczonych na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne próba „pogodzenia” opcji wyrównawczej z koniecznością jednoczesnego wsparcia regionów silnych gospodarczo – wydzielenie obszaru ZIT z KOM (Metropolia Krakowska) przydzielenie Metropolii Krakowskiej niemal wyłącznie środków przeznaczonych na ZIT (wartość wskazana z poziomu krajowego) przeznaczenie alokacji subregionalnej dla pozostałej części regionu kwoty: Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – 236 mln euro alokacja subregionalna – 526 mln euro; w tym alokacja na drogi subregionalne – 50 mln euro i na infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu subregionalnym – 30 mln euro Prezentowany podział alokacji nie uwzględnia się kwot na drogi i ochronę zdrowia – co wynika z ustaleń ze starostami, aby podjąć próbę podziału tych środków w drodze konsensusu przedstawicieli samorządu powiatowego

Metodologia (1) Alokacja dla subregionu + = podział alokacji metodą 90/5/5 większa część przydzielona proporcjonalnie do liczby ludności (90%) wyrównawczy charakter natomiast pozostałej części, powiązany z: poziomem bezrobocia (stopa bezrobocia) (5%) zamożnością mieszkańców (dochody gmin i miast na prawach powiatu z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych) (5%) obydwa parametry wyrównawcze traktowane są równorzędnie Alokacja dla subregionu = + Gdzie : część alokacji wyliczana proporcjonalnie do liczby mieszkańców subregionu część alokacji z tytułu bezrobocia część alokacji z tytułu dochodu z podatku PIT Dane do obliczeń dostępne są w Sekretariacie Forum Subregionalnego

Metodologia (2) część „ludnościowa” wyliczana jest proporcjonalnie do liczby ludności średniorocznej. Dane o liczbie ludności uzyskane w oparciu o wielkości gminne, publikowane przez GUS za rok 2012 Gdzie: α stanowi 90% całości alokacji subregionalnej, Li – liczba mieszkańców subregionu „i”

Metodologia (3) część wyrównawcza wg parametru bezrobocia wyliczana jest w oparciu o strukturę różnic pomiędzy faktyczną liczbą bezrobotnych w konkretnym subregionie (bez ZIT), a ich potencjalną liczbą, dzięki której stopa bezrobocia osiągnęłaby poziom równy średniej dla województwa Gdzie: - oznacza alokację wyrównawczą dla subregionu „i-tego” z tytułu bezrobocia - oznacza stopę bezrobocia rejestrowanego w i-tym subregionie - oznacza średnia stopę bezrobocia dla województwa - oznacza liczbę aktywnych zawodowo w i-tym subregionie β - jest częścią wyrównawczą alokacji z tytułu bezrobocia, równą 5% alokacji subregionalnej ogółem. W przypadku KOM i ZIT stopę bezrobocia wyszacowano w oparciu o dane o ilości bezrobotnych dla gmin oraz stopę bezrobocia dla powiatów podaną przez GUS, przyjmując dla wszystkich gmin z terenu danego powiatu stałą jej wartość.

Metodologia (4) część wyrównawcza wg parametru zamożności, czyli wartości udziału dochodów gmin i powiatów z tytułu podatku PIT w przeliczeniu na mieszkańca, wyliczana jest w oparciu o strukturę różnic pomiędzy potencjalną wartością przychodów z PIT w danym subregionie, dającą poziom wartości dochodów z PIT na mieszkańca równy średniej dla województwa Gdzie: - oznacza alokację wyrównawczą dla subregionu „i-tego” z tytułu dochodu z podatku PIT - oznacza wartość dochodu z tytułu podatku PIT na mieszkańca w i-tym subregionie - oznacza średnią wartość z tytułu podatku PIT na mieszkańca dla województwa - oznacza liczbę mieszkańców w i-tym subregionie γ - jest częścią wyrównawczą alokacji z tytułu zamożności, równą 5% alokacji subregionalnej ogółem. W przypadku ZIT i KOM część „powiatowa” została zdezagregowana w oparciu o liczbę mieszkańców poszczególnych gmin

Podział alokacji subregion alokacja na mieszk. struktura podziału KOM bez ZIT 56 986 167 202 12,8% tarnowski 95 969 437 207 21,5% sądecki 114 039 211 215 25,6% podhalański 70 501 842 15,8% Małopolska Zachodnia 108 503 343 195 24,3% Razem 446 000 000 204 100% Zróżnicowanie: 10,1%

Priorytet inwestycyjny Szacunkowa alokacja w mln euro Projekcja podziału alokacji wg algorytmu w poszczególnych priorytetach inwestycyjnych (1) Oś priorytetowa Priorytet inwestycyjny Szacunkowa alokacja w mln euro KOM bez ZIT tarnowski sądecki podhalański Małopolska Zachodnia 3. Przedsiębiorcza Małopolska PI 3.1 73,000 9,327 15,708 18,666 11,540 17,760 4. Regionalna polityka energetyczna PI 4.3 30,000 3,833 6,455 7,671 4,742 7,298 PI 4.5 40,000 5,111 8,607 10,228 6,323 9,731 60,000 7,666 12,911 15,342 9,485 14,597 5. Ochrona środowiska PI 6.1 20,000 2,555 4,304 5,114 3,162 4,866 PI 6.2 77,000 9,838 16,569 19,688 12,172 18,733 6. Dziedzictwo regionalne PI 6.4 10,000 1,278 2,152 2,557 1,581 2,433 PI 8.2 25,000 3,194 5,379 6,392 3,952 6,082 niska emisja transport miejski

Priorytet inwestycyjny Szacunkowa alokacja w mln euro Projekcja podziału alokacji wg algorytmu w poszczególnych priorytetach inwestycyjnych (2) Oś priorytetowa Priorytet inwestycyjny Szacunkowa alokacja w mln euro KOM bez ZIT tarnowski sądecki podhalański Małopolska Zachodnia 7. Infrastruktura transportowa PI 7.2 50,000 Priorytet wyłączony z podziału wg algorytmu PI 7.4 20,000 2,555 4,304 5,114 3,162 4,866 9. Region spójny społecznie PI 9.7 31,000 3,961 6,671 7,926 4,900 7,542 PI 9.8 10,000 1,278 2,152 2,557 1,581 2,433 10. Wiedza i kompetencje PI 10.3bis 6,389 10,759 12,785 7,904 12,164 12. Infrastruktura ochrony zdrowia PI 9.1 30,000 Razem EFRR - 435,000 45,359 76,388 90,771 56,117 86,365 Razem EFS 91,000 11,627 19,581 23,268 14,385 22,139 Łącznie: 526,000 56,986 95,969 114,039 70,502 108,503

Podział alokacji w PI wg algorytmu - komentarz automatyczne powielenie sposobu podziału globalnej alokacji przeznaczonej do realizacji w formule subregionalnej propozycja: stworzenie swoistej „giełdy” alokacjami subregionalnymi, - możliwość wymiany przyznanych środków finansowych w poszczególnych obszarach tematycznych zachowanie parytetu EFRR – EFS zachowanie ring-fencing’ów w CT 1-4 utrzymanie przyznanej alokacji subregionalnej w poszczególnych PI potencjalna szansa na koncentrację w poszczególnych subregionach środków, które pozwolą na rozwój subregionalnych specjalizacji do rozważenie rozwiązanie mieszane: część alokacji w danym obszarze tematycznym pozostaje stała, natomiast druga może być brana pod uwagę w ramach „handlu” alokacjami uzupełniająco: wykorzystanie przez fora subregionalne podczas „giełdy” alokacji wyników naboru przedsięwzięć subregionalnych – na podstawie analizy popytu na środki w danym obszarze tematycznym w poszczególnych subregionach

Dziękuję za uwagę