Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020” Kraków, 27.11.2017.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020” Kraków, 27.11.2017."— Zapis prezentacji:

1 „Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020”
Kraków,

2 stan wdrażania na dzień 30.09.2017 r.
MAŁOPOLSKA NA TLE INNYCH REGIONÓW stan wdrażania na dzień r.

3 WKŁAD UE W UMOWACH JAKO % ALOKACJI
We wszystkich RPO podpisano łącznie ponad 16,6 tys. umów na kwotę 69,7 mld zł (16,2 mld. EUR) , w tym w części UE - 49,6 mld zł (11,5 mld. EUR). Średnia dla 16 RPO wynosi 36,8% alokacji. Obserwowane są duże dysproporcje w tempie wdrażania w RPO. Liderem jest woj. pomorskie (64,4%), najniższą kontraktację osiągnęło woj. świętokrzyskie (21,6%). Małopolska 13 pozycja w kraju: kontraktacja 29,5% alokacji (850 mln EUR) Zgodnie ze stanem na dzień: 30 września 2017

4 WKŁAD UE WE WNIOSKACH O PŁATNOŚĆ JAKO % ALOKACJI
Beneficjenci złożyli blisko 32,5 tys. wniosków o płatność na kwotę ponad 10 mld zł (2,3 mld EUR) udokumentowanych wydatków, w tym wkład UE: 7,4 mld zł (1,7mld EUR) Średnia dla 16 RPO wynosi 5,5% alokacji Najwyższy poziom płatności w stosunku do alokacji osiągnęło woj. opolskie (11,7%), najniższy woj. lubelskie (3,3%). Małopolska 7 pozycja w kraju: wydatkowanie 6% alokacji ( 171 mln EUR) Zgodnie ze stanem na dzień: 30 września 2017

5 EFRR: średnio 4,4% alokacji EFS: średnio 8,2% alokacji
WNIOSKI O PŁATNOŚĆ BENEFICJENTÓW JAKO % ALOKACJI W PODZIALE NA FUNDUSZE EFRR: średnio 4,4% alokacji EFS: średnio 8,2% alokacji Małopolska EFRR: 3 miejsce w kraju (za opolskim i wielkopolskim) Małopolska EFS: 13 miejsce w kraju Zgodnie ze stanem na dzień: 30 września 2017

6 Certyfikacja jako % alokacji średnia dla 16 RPO: 4,6% alokacji
Małopolska: 11 miejsce w kraju Zgodnie ze stanem na dzień: 30 września 2017

7 AKTUALNY STAN WDRAŻANIA RPO WM r.

8 STAN WDRAŻANIA RPO WM Liczba konkursów ogłoszonych od momentu uruchomienia programu: 100 Liczba konkursów uruchomionych w 2017 r: 36 (23 EFRR+13 EFS) EFRR EFS RAZEM Alokacja (EUR) Złożone wnioski o dofinansowanie (EUR) liczba 3 032 szt. 1 722 szt. 4 754 szt. wartość % alokacji 97 % 127 % 106 % Projekty wybrane do dofinansowania (EUR) 1 234 szt. 777 szt. 2 011 szt. 43 % 44 % Umowy o dofinansowanie (EUR) 831 szt. 574 szt. 1 405 szt. 30 % 36 % 32 % Wnioski o płatność 438 szt. 1 579 szt. 2 017 szt. 6,5 % 7,1 % 6,7% Certyfikacja (wydatki kwalifikowalne) % finansowania ogółem 3,8 % 5,4 % 4,3 %

9 POSTĘP WDRAŻANIA RPO WM
stan na vs. - stan na stan na r. razem stan na r. % przyrostu Alokacja (EUR) Złożone wnioski o dofinansowanie (EUR) liczba 2 419 szt. 4 754 szt. 97% wartość 95% % alokacji 54,17 % 106 % Umowy o dofinansowanie 406 szt. 1 405 szt. 246% 140% 13,5% 32 % Wnioski o płatność 462 szt. 2 017 szt. 336% ,07 163% 2,5 % 6,7% Certyfikacja (wydatki kwalifikowalne) ,2 92% % finansowania ogółem 2,2% 4,3 %

10 STAN WDRAŻANIA W PODZIALE NA OSIE PRIORYTETOWE (EFRR)
mln EUR Oś 1. Gospodarka wiedzy: wnioski o dofinansowanie 815 szt.- 97% alokacji na oś, wybrane projekty : 269 szt. – 24% alokacji; umowy: 215 szt. -11% alokacji ; wnioski o płatność: 129 szt. -0,8% alokacji. Oś 2. Cyfrowa Małopolska: wnioski o dofinansowanie 97 szt. - 70% alokacji na oś, wybrane projekty : 66 szt. – 50% alokacji; umowy: 63 szt. -44% alokacji ; wnioski o płatność: 109 szt. -1,07% alokacji. Oś 3. Przedsiębiorcza Małopolska : wnioski o dofinansowanie 554 szt. - 86% alokacji na oś; wybrane projekty : 256 szt. – 45% alokacji; umowy: 205 szt. -34% alokacji ; wnioski o płatność: 63 szt. -7,04% alokacji. Oś 4. Regionalna polityka energetyczna : wnioski o dofinansowanie 446 szt. - 85% alokacji na oś; wybrane projekty : 324 szt. – 59% alokacji; umowy: 153 szt. -34% alokacji ; wnioski o płatność: 37 szt. -8,20% alokacji. Oś. 5 Ochrona środowiska: wnioski o dofinansowanie 223 szt. -120% alokacji na oś; wybrane projekty : 56 szt. – 39% alokacji; umowy: 30 szt. -24% alokacji ; wnioski o płatność: 6 szt. -0,07% alokacji Oś 6. Dziedzictwo regionalne: wnioski o dofinansowanie 403 szt % alokacji na oś, wybrane projekty : 194 szt. – 59% alokacji; umowy: 128 szt. -40 % alokacji ; wnioski o płatność: 69 szt. -0,80% alokacji Oś 7. Infrastruktura transportowa : wnioski o dofinansowanie 76 szt. - 58% alokacji na oś, wybrane projekty: 58 szt. – 47% alokacji; umowy: 30 szt. -41 % alokacji ; wnioski o płatność: 22 szt. -10,11% alokacji Oś 11. Rewitalizacja przestrzeni regionalnej : wnioski o dofinansowanie 345 szt % alokacji na oś, wybrane projekty : 1 szt. – 18% alokacji; umowy: 1 szt. -18 % alokacji ; wnioski o płatność: 2 szt. -4,5% alokacji Oś 12. Infrastruktura społeczna : wnioski o dofinansowanie 73 szt. - 86% alokacji na oś, wybrane projekty : 10 szt. – 22% alokacji; umowy: 6 szt. -12 % alokacji ; wnioski o płatność: 1 szt. -0,10% alokacji

11 STAN WDRAŻANIA W PODZIALE NA OSIE PRIORYTETOWE (EFS)
mln EUR Oś 8. Rynek pracy - wnioski o dofinansowanie 736 szt % alokacji na oś, wybrane projekty : 219 szt. – 36% alokacji; umowy: 186 szt. -35 % alokacji ; wnioski o płatność: 689 szt. -12% alokacji Oś 9. Region spójny społecznie- wnioski o dofinansowanie 453 szt. - 85% alokacji na oś, wybrane projekty : 256 szt. – 43% alokacji; umowy: 129 szt. -21 % alokacji ; wnioski o płatność: 513 szt. -2,20% alokacji Oś 10. Wiedza i kompetencje- wnioski o dofinansowanie 530 szt. - 90% alokacji na oś, wybrane projekty : 299 szt. – 57% alokacji; umowy: 259 szt. -52 % alokacji ; wnioski o płatność: 352 szt. -0,8% alokacji Oś 11. Pomoc techniczna - wnioski o dofinansowanie 3 szt. - 44% alokacji na oś, wybrane projekty : 3 szt. – 44% alokacji; umowy: 3 szt. -44 % alokacji ; wnioski o płatność: 25 szt. -17% alokacji

12 PROBLEMY w realizacji programu, mające wpływ na aktualny poziom wdrażania
niski poziom przygotowania wniosków o dofinansowanie, liczne uzupełnienia na etapie oceny, częste przedłużanie terminów składania korekt/uzupełnień, wydłużanie terminów realizacji projektów w trakcie wdrażania, znaczna ilość projektów realizowanych w trybie „zaprojektuj-wybuduj”, co generuje płatności dopiero w późniejszym terminie niż na początku realizacji projektu, realizacja przedsięwzięcia dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie, problem z potwierdzeniem zabezpieczenia wkładu własnego beneficjentów, bardzo małe zainteresowanie Beneficjentów wsparciem na rzecz punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych – zagrożenie dla ram wykonania w osi 5

13 RENEGOCJACJE PROGRAMU

14 Proponowane zmiany finansowe (przesunięcia)

15 Priorytet inwestycyjny 3a (promowanie przedsiębiorczości)
Oś priorytetowa 3. Przedsiębiorcza Małopolska Priorytet inwestycyjny 3a (promowanie przedsiębiorczości) Proponuje się m. in.: Dostosowanie do zmian Umowy Partnerstwa w zakresie SAG -> wskaźnik dotyczący pełnego wykorzystania przez przedsiębiorców powierzchni uzbrojonych terenów oraz zasady pomniejszenia wkładu EFRR w przypadku jego nieosiągnięcia – doprecyzowanie, że pełne zagospodarowanie miałoby odbyć się w określonym terminie, nie później jednak niż na moment złożenia dokumentów zamknięcia programu

16 Oś priorytetowa 4. Regionalna polityka energetyczna
Priorytet inwestycyjny 4a (wytwarzanie i dystrybucja energii z OZE) Proponuje się: wprowadzenie potencjalnej możliwości zastosowania pomocy zwrotnej w PI 4a Priorytet inwestycyjny 4e (likwidacja niskiej emisji) Proponuje się: rozszerzenie katalogu głównych grup potencjalnych beneficjentów o: przedsiębiorstwa - podmioty odpowiedzialne za rozwój sieci ciepłowniczych W ramach PI 4e przewidziane zostało wsparcie na rozwój sieci ciepłowniczych (10 mln euro – kategoria interwencji 016). Ponieważ był to obszar uwarunkowany wprowadzaniem odpowiednich zapisów w ramach UP, to na etapie przyjmowania ostatecznych zapisów RPO utrzymane zostało podejście o zapewnieniu części alokacji na tego rodzaju projekty. W celu zachowania spójności z opisem wsparcia w ramach dokumentu RPO do listy beneficjentów dodany zostaje nowy beneficjent - przedsiębiorstwa, w zaproponowanym zawężeniu.

17 Oś priorytetowa 4. Regionalna polityka energetyczna
Priorytet inwestycyjny 4e (likwidacja niskiej emisji) 2) Dostosowanie do zmian UP: doprecyzowanie propozycji rozszerzenia zakresu wsparcia skierowanego na poprawę efektywności energetycznej w budynkach jednorodzinnych (zmiany wprowadzane równolegle do Umowy Partnerstwa). Wprowadzane zmiany dają możliwość rozważenia w przyszłości rozszerzenia dofinansowania dla projektów z zakresu likwidacji niskiej emisji o termomodernizację budynków odbiorców końcowych. W określonych przypadkach możliwe będzie udzielenie wsparcia na poprawę efektywności energetycznej budynków, w których planowana będzie ww. wymiana źródła ciepła. Wsparcie ograniczone będzie do odbiorców końcowych u których zidentyfikowane zostały problemy związane z: ubóstwem energetycznym, trudną sytuacją społeczną i socjalną, brakiem możliwości uregulowania stanu prawnego budynków, bardzo złym stanie technicznym budynków. W ww. sytuacjach mogą zostać zastosowane odstępstwa od wymogu spełnienia przez budynek określonych progów efektywności energetycznej.

18 Oś priorytetowa 4. Regionalna polityka energetyczna
Priorytet inwestycyjny 4e (niskoemisyjny transport miejski) Proponuje się: dopuszczenie możliwości zakupu pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi szybkiej kolei aglomeracyjnej w obszarze aglomeracji miejskiej/miejskich rozszerzenie katalogu głównych grup potencjalnych beneficjentów o: inne podmioty właściwe w realizacji projektów z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego, określone w przygotowanych przez właściwe samorządy terytorialne planach dotyczących gospodarki niskoemisyjnej dostosowanie zapisów do wspólnej interpretacji MR i KE dotyczącej postanowień UP w zakresie zrównoważonej intermodalnej mobilności miejskiej (PI 4e) – warunki na jakich elementy drogowe będące częścią zintegrowanych projektów mogą być uznane za infrastrukturę transportu publicznego w ramach PI 4e -> dopuszczenie budowy/przebudowy DW, DP i DG poprawiających jakość funkcjonowania systemu miejskiego transportu publicznego, np. odcinki dróg zapewniające dostęp prowadzących do węzłów przesiadkowych, pętli autobusowych/tramwajowych, stacji kolejowych, parkingów Park&Ride, odcinki dróg służące uruchomieniu transportu publicznego (na obszarach wcześniej nieobsługiwanych) wyłącznie jako niezbędny i uzupełniający (niedominujący) element projektu [wcześniej wyłącznie drogi prowadzące do węzłów przesiadkowych lub parkingów Parkuj&Jedź]. Dostosowanie do zmian UP: zawężenie wsparcia do możliwości zakupu wyłącznie autobusów zasilanych paliwem alternatywnym w rozumieniu przedstawionym w krajowych ramach polityki rozwoju infr. paliw alternatywnych -> od momentu wejścia w życie zmienionego PO nie byłoby możliwe ogłaszanie nowych naborów wniosków dopuszczających pojazdy zasilane dieslem Euro 6.

19 Oś priorytetowa 5. Ochrona środowiska
Priorytet inwestycyjny 5b (adaptacja do zmian klimatu) Proponuje się: rozszerzenie zakresu wsparcia w zakresie bezpieczeństwa powodziowego o budowę, przebudowę, remont infrastruktury zabezpieczającej przed powodzią i urządzeń wodnych. Rozszerzenie zapisów umożliwi realizację z poziomu regionalnego projektów mających uzupełniający charakter do zadań wspieranych z poziomu krajowego w ramach systemowej ochrony przeciwpowodziowej. zmianę w zakresie ograniczenia wsparcia finansowego dla służb ratowniczych -> podniesienie dopuszczalnego progu alokacji dla tego typu inwestycji z 3,1 mln EUR (tj. 10% alokacji CT5) do 4,69 mln EUR. W związku z wynikami konkursu na liście rezerwowej pozostały jeszcze istotne dla poprawy działania systemu bezpieczeństwa mieszkańców projekty, w sumie na realizację projektów z listy podstawowej i rezerwowej potrzebna jest alokacja w wysokości 4,69 mln EUR. Priorytety inwestycyjne 6a oraz 6b (odpady oraz gospodarka wodno-kanalizacyjna) Proponuje się: wprowadzenie potencjalnej możliwości zastosowania pomocy zwrotnej w PI 6a oraz 6b.

20 Oś priorytetowa 6. Dziedzictwo regionalne
Priorytet inwestycyjny 6c (dziedzictwo naturalne i kulturowe) Proponuje się: doprecyzowanie zapisu dotyczącego stosowania limitu 5 mln euro w realizowanych projektach poprzez wskazanie wyjątku zgodnie z którym przedmiotowy limit nie dotyczy przedsięwzięć z zakresu dziedzictwa naturalnego oraz, że należy go odnosić do pojedynczego obiektu wspieranego w ramach projektu. Priorytet inwestycyjny 8b (potencjały endogeniczne) Proponuje się: doprecyzowanie zapisu dotyczącego stosowania limitu 2 mln euro kosztów kwalifikowalnych - propozycja aby ww. limit odnosił się do kultury (zgodnie z zapisami UP), a nie turystyki (co umożliwiłoby realizację większych projektów) doprecyzowanie zapisu dotyczącego wsparcia miejscowości uzdrowiskowych w taki sposób aby o środki RPO WM mogłyby ubiegać się nie tylko obszary, którym nadano status uzdrowiska ale też obszary, które posiadają status obszaru ochrony uzdrowiskowej.

21 Oś priorytetowa 7. Infrastruktura transportowa
Priorytet inwestycyjny 7b (drogi) Proponuje się: wprowadzenie do treści RPO odwołania do wspólnej interpretacji MR i KE w zakresie dróg lokalnych w ramach CT7, w zakresie ich bezpośrednich połączeń z siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, terminalami towarowymi, centrami lub platformami logistycznymi lub zapewniają właściwy dostęp do istniejących lub nowych SAG Dostosowanie do zmian UP: wprowadzeniu zapisu dotyczącego podziału interwencji między poziom krajowy i regionalny dla inwestycji drogowych -> w przypadku gdy droga lokalna lub wojewódzka łączy się z drogą krajową - cała inwestycja łącznie ze skrzyżowaniem może być finansowana w ramach regionalnego programu operacyjnego (cała inwestycja traktowana jest jako lokalna gdy inwestorem jest samorząd lokalny, a jako wojewódzka gdy inwestorem jest samorząd województwa lub inny inwestor działający na podstawie porozumienia z samorządem województwa).

22 Oś priorytetowa 8. Rynek pracy
Priorytet inwestycyjny 8i (aktywizacja zawodowa) Proponuje się mi in.: rozszerzenie wsparcia (przy zachowaniu i wprowadzeniu limitów zgodnie z treścią UP) także na inne osoby pozostające bez pracy, nie należące do grup znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (tj. o bezrobotnych mężczyzn w wieku 30-49) oraz w konsekwencji zmianę brzmienia celu szczegółowego

23 Oś priorytetowa 8. Rynek pracy
Priorytet inwestycyjny 8iv (wsparcie na rzecz łączenia życia zawodowego z prywatnym) Proponuje się m.in: rozszerzenie grupy docelowej w PI 8iv także na rodziców/opiekunów pracujących (na dzień przystąpienia do projektu) w zakresie zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3 w celu utrzymania zatrudnienia rozszerzenie katalogu form wsparcia o nowy typ: „sfinansowanie kosztów usług bieżącej opieki nad dziećmi poprzez pokrycie kosztów wynagrodzenia niani ponoszonych przez opiekunów dzieci do lat 3” , by umożliwić w ramach RPO WM wsparcie nie tylko dla opieki w ramach żłobka, klubu malucha czy opiekuna dziennego wraz ze zwiększeniem alokacji o 4 mln Euro EFS (przesunięcie z PI8vi) wprowadzenie trybu pozakonkursowego i nowego projektu pozakonkursowego realizowanego w w/w typie operacji, którego beneficjentem będzie samorząd województwa

24 Oś priorytetowa 9. Region Spójny Społecznie
Priorytet inwestycyjny 9 IV (dostęp do wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym) Proponuje się m. in.: dodanie do celu szczegółowego pn. Większa dostępność usług społecznych działań związanych z usługami wsparcia rodziny i pieczy zastępczej Zgodnie z DIAGNOZĄ SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ ORAZ ANALIZĄ WYZWAŃ I POTENCJAŁÓW kluczowym zadaniem jest wzmocnienie wsparcia na rzecz dzieci i młodzieży, a także działań mających na celu pomoc rodzinom, w szczególności zagrożonym dysfunkcją lub przeżywającym trudności. W związku z tym rozszerzenie usług społecznych o usługi wsparcia rodziny i pieczy zastępczej pozwolą na intensyfikację działań w tym zakresie.

25 Oś priorytetowa 10. Wiedza i kompetencje
Priorytet inwestycyjny 10iv (Kształcenie zawodowe) Proponuje się m. in: zmianę zapisów w zakresie opisu przedsięwzięć i wskaźników tak, aby umożliwić realizację kompleksowych projektów w zakresie przygotowania zawodowego jak i rozwijania kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów szkół zawodowych (zmiana wynikająca z UP), wprowadzenie trybu pozakonkursowego, który umożliwi realizację wsparcia osób dorosłych w systemie podmiotowego finansowania usług z zakresu podnoszenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych (projekt komplementarny do realizowanego w ramach PI 10iii)

26 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "„Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020” Kraków, 27.11.2017."

Podobne prezentacje


Reklamy Google