Przypadki, w których dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków przedszkola
Dz.U.2017.0.59 - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Rada pedagogiczna powinna przygotować projekt statutu i wskazać w nim przypadki, w których dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków przedszkola. Prawo oświatowe Stan prawny aktualny na dzień: 25.09.2017 Dz.U.2017.0.59 - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Art. 102. 13) (statut przedszkola) prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów.
Przy ustalaniu przypadków, jakie zostaną zapisane w statucie niezbędne jest odniesienie się do: praw dziecka, w tym do prawa dziecka od 3 do 6 roku życia do wychowania przedszkolnego, obowiązków i zadań nauczycieli przedszkola, w tym do wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, wspomagania rodziny w jego wychowaniu, współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, cech dziecka właściwych dla wieku przedszkolnego.
Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może skreślić dziecko (z wyłączeniem dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym) z listy przyjętych do przedszkola w przypadku: (Są to przykłady zapisów w statutach różnych przedszkoli. W zasadzie najtrudniejszymi do obalenia – w kontekście obowiązującego prawa i momencie kwestionowania przez rodzica decyzji dyrektora - są zapisy związane z finansami (i to też nie w przypadku wszystkich przedszkolaków). Pozostałe są mocno dyskusyjne. Podaję je tylko dla porządku, bez sugerowania wykorzystania ich w statutach). zalegania z należnymi opłatami za … miesiące, powtarzającego się nieterminowego regulowania należności, nie uczęszczania dziecka do przedszkola bez uzasadnionej przyczyny co najmniej … miesiąc, 4. w sytuacji, gdy w sposób szczególny narażone jest dobro innych dzieci, w przypadku pozostawania dziecka w przedszkolu poza godzinami jego otwarcia. 6. utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego; 7. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola; 8. dziecko posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o przeciwwskazaniach do korzystania z pobytu w publicznym przedszkolu;
Tryb postępowania w przypadku skreślenia z listy wychowanków: uzyskanie informacji o nieobecności dziecka lub innych przesłankach, które mogą być powodem skreślenia dziecka z listy wychowanków; ustalenie przyczyn nieobecności lub analiza powodów, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do przedszkola, podjęcie uchwały o skreśleniu, pisemne poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów o skreśleniu z listy, od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków rodzicom przysługuje prawo do odwołania do rady pedagogicznej za pośrednictwem dyrektora w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia, po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Decyzja o skreśleniu jest decyzją administracyjną Skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola następuje w drodze decyzji, którą przygotowuje dyrektor. Jest to decyzja administracyjna, więc powinien przygotować ją starannie, by zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego, tj.: oznaczenie organu wydającego decyzję, datę wydania decyzji, oznaczenie strony, której decyzja zostanie wydana, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji.