1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kształcenie specjalne
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3 1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3. Nowy system doskonalenia nauczycieli grudzień 2013 r. Grażyna Kawecka-Karaś kawecka-karas@womczest.edu.pl

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka mgr Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl

Finansowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka: Środki finansowe na realizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci przekazywane są z budżetu państwa w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez publiczną bądź niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną Standard w 2013 roku dla każdego ucznia (uogólniony w skali kraju = 5 163 16 zł.) Waga P 41 = 0, 84 wczesne wspomaganie rozwoju RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Finansowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2013 (Dz. U. z 2012 r. poz. 1541) – weszło w życie 1 stycznia 2013 r. P41 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 71b ust. 3 i 3a ustawy wymienionej w § 1 ust. 1 rozporządzenia) – N41,

Korzyści związane z realizacją opinii o WWRD: Dla organu prowadzącego Dla dziecka Dla rodziny Dla placówki, przedszkola, szkoły RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Korzyści związane z realizacją zadań WWRD: maksymalne zainwestowanie w stymulację rozwoju małego dziecka, skutkujące ograniczeniem, zniwelowaniem wpływu niepełnosprawności na rozwój dziecka bliskość, dostępność dla rodziny wsparcia najbliżej miejsca zamieszkania dziecka ciągłość oddziaływań terapeutycznych przedszkole, szkoła – kolejne etapy edukacyjne zbieżność oddziaływań w przypadku posiadania przez dziecko opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wykorzystanie dostępnej infrastruktury szkół, przedszkoli do wypełniania zadań związanych z realizacją WWRD „wykorzystanie” potencjału ludzkiego dostępnego w przedszkolach, szkołach prowadzonych (specjalistów) tendencje w kształceniu uczniów niepełnosprawnych związane w edukacją włączającą samowystarczalność gminy w kontekście oferty dla dziecka, ucznia z niepełnosprawnością RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Dla kogo przeznaczone jest wczesne wspomaganie rozwoju? Dla dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole (§ 1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257 ). RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

W jakim celu: ………….pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka (§ 1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257 ). RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Jak zorganizować wczesne wspomaganie? W porozumieniu z organem prowadzącym – w szkole, przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub placówce, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej bazy oraz specjalistów, dyrektor na podstawie wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, może zorganizować tę formę pomocy (§ 2) Dyrektor - odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka, poradni lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego powinien powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (§ 3.1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257 ). RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Skład „zespołu” WWRD: W skład zespołu wchodzą nauczyciele i/lub specjaliści, mający przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym a także koordynator zespołu, którym jest najczęściej dyrektor szkoły lub placówki (§3.2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257 ). RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30

Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl Dziękuję za uwagę Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl

Wspomaganie szkół i placówek Nowy system doskonalenia nauczycieli ─ procesowe wspomaganie szkół / placówek sieci współpracy i samokształcenia GRUDZIEŃ 2013 r. Bożena Harasimowicz harasimowicz@womczest.edu.pl

UMOCOWANIA PRAWNE ZWIĄZANE Z NOWĄ ROLĄ PLACÓWEK DOSKONALENIA, BIBLIOTEK PEDAGOGICZNYCH I PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH ROZPORZĄDZENIE MEN dnia 26 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego

WSPOMAGANIE WEDŁUG ZAPISÓW W ROZPORZADZENIACH Wspomaganie szkół i placówek obejmuje: pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; zaplanowanie form wspomagania i ich realizację; wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji SORE SORE to zewnętrzny konsultant, którego zadaniem jest współpraca ze szkołą/ placówką w ramach rocznego planu wspomagania.

Działania RODN „WOM” w Częstochowie: W roku szkolnym 2012/2013 prowadziliśmy procesowe wspomaganie w dwóch szkołach znajdujących się na terenie powiatu częstochowskiego i kłobuckiego. W roku szkolnym 2013/2014 prowadzimy procesowe wspomaganie w czterech szkołach znajdujących się na terenie powiatu częstochowskiego, kłobuckiego i lublinieckiego.

Działania RODN „WOM” w Częstochowie: Kompetencje do wykonywania zadań SORE uzyskali następujący nauczyciele konsultanci: 1. Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl 2. Bożena Harasimowicz harasimowicz@womczest.edu.pl 3. Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl 4. Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl 5. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl 6. Marek Żyłka zylka@womczest.edu.pl nauczyciele doradcy: Edyta Bukowska bukowska@womczest.edu.pl Aneta Wojciechowska wojciechowska@womczest.edu.pl

Działania RODN „WOM” w Częstochowie Aktualnie grupa nauczycieli konsultantów i bibliotekarzy uczestniczy w szkoleniu w celu uzyskania kompetencji do wykonywania zadań SORE. Szkolenie zorganizowane jest w ramach Projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” Priorytet III POKL , koordynowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Działania RODN „WOM” w Częstochowie Tworzenie i funkcjonowanie sieci współpracy i samokształcenia. Proponujemy udział w 12 różnych sieciach współpracy i samokształcenia. Zapisy do sieci prowadzą koordynatorzy sieci. Informacje i kontakt na stronie www.womczest.edu.pl w zakładce Nauczyciele

Działania RODN „WOM” w Częstochowie ZAPRASZAMY szkoły i placówki do współpracy w ramach procesowego wspomagania. Informacja oraz kontakt strona www.womczest.edu.pl

RODN „WOM” zaprasza do współpracy ZAPRASZAMY PAŃSTWA DO UDZIAŁU W SIECIE WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA DO ZAPISANIA SIĘ DO NEWSLETTERA NA STRONIE www.womczest.edu.pl