Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Diagnoza przedszkolna
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Reforma edukacji Zmiana programowa
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Sześciolatek w przedszkolu - zadania nauczyciela
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl

Wspieranie rozwoju dziecka młodszego Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego

Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. §7. 2 W przedszkolu(…) pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie: 1) zajęć rozwijających uzdolnienia; 2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; 3) porad i konsultacji.

RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie MEN z dnia 27sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół- załącznik nr1 Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61,poz.624, z późn. zm.) – §2 ust. 1 pkt.1 lit. a załącznik nr 1 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie MEN z dnia 21. 06. 2012r.  w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Rozporządzenie MEN z dnia 28 maja 2010r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM "w Częstochowie Wzór nr 70 ,, Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”. - nie jest to świadectwo ukończenia przedszkola. - jest to podsumowanie pracy z dzieckiem opisującym opanowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, - wskazuje obszary, w których dziecko potrzebuje wsparcia w kolejnym etapie edukacyjnym ze względu na swoje zdolności i problemy. RODN "WOM "w Częstochowie

Przedmiotem obserwacji będą różne sfery rozwojowe dziecka Sfera motoryczna , która dzieli się na sprawność ruchową oraz manipulacyjną Sfera umysłowa: - zakres wiadomości; - stopień rozwoju procesów psychicznych: myślenia, mowy, Sfera emocjonalno- społeczna Sfera ekspresyjna – uzdolnienia, stopień wyrażania myśli Sfera temperamentu

Percepcja wzrokowa Zdolność do rozpoznawania, rozróżniania bodźców wzrokowych, a także do ich interpretowania. Dokładność spostrzegania rozwija się z wiekiem i przechodzi przez kolejne etapy: - spostrzeganie globalne, przypadkowe, - spostrzeganie zamierzone, ukierunkowane, - spostrzeganie analityczne.

Percepcja słuchowa To proces rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania i syntetyzowania dźwięków. Percepcja dźwięków odbywa się na poziomie ośrodkowego układu nerwowego. Jej kształtowanie i rozwijanie warunkuje prawidłowo działający narząd słuchu.

Motoryka mała Potrzeba ruchu jest wrodzona. Dzięki niej dziecko rozwija swoje podstawowe ruchy lokomocyjne oraz ruchy, której warunkują wykonywanie różnych czynności. Motoryka mała odnosi się do czynności związanych z użyciem palców i dłoni.

Koordynacja wzrokowo- ruchowa Zharmonizowane ruchy gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś z jego części Przeniesienie obrazu graficznego na ruch

Przed progiem Małgorzata Skura & Michał Lisicki, Dorota Sumińska Czy dziecko jest już gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole? Informacje o tym co powinno wiedzieć i potrafić dziecko na progu szkoły podstawowej. Pomysły na zabawy i ćwiczenia W jaki sposób wykorzystywać codzienne okazje do tego, by rozwijać umiejętności potrzebne w szkole? Poza domem W tym miejscu znajdziesz zaproszenie do wyjścia z domu, pomysły na to jak rozbudzać ciekawość świata. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. §19.1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia .

Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. §19 2. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności: 1) w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);

świadomym, planowym i celowym rejestrowaniu Obserwacja jest spostrzeganiem. Polega na świadomym, planowym i celowym rejestrowaniu zachowań człowieka, zjawisk i zdarzeń

Dziecko w wieku przedszkolnym ZABAWA Zabawa Wymyślają i bawią się tymi pomysłami; Bardzo są mocno zaangażowane w zabawę; Kierowanie zabawą: dziecko inicjuje zabawę, dobiera kolegów, zmienia przebieg zabawy, ma własne pomysły i forsuje je, ocenia i krytykuje inne dzieci; PLASTYKA Prace plastyczne Przedstawiają na rysunku fikcje, abstrakcję, symbole, znaki; Przedstawiają humor i ironię; Spontanicznie wymyślają historie, tytuły; Niekonwencjonalnie postępują z kartką papieru, kredkami, farbami; SYTUACJE DNIA Sytuacje codzienne Bogaty świat symboliczny- dzieci marzą na jawie, wymyślają, przebierają się; Wiedza dotycząca danej dziedziny; Wrażliwość emocjonalna- a jednocześnie wewnętrzna siła i pewność siebie; Wytrwałość

Diagnoza przedszkolna - zadania nauczyciela w świetle rozporządzeń MEN wybór programu wychowania przedszkolnego, napisanie lub modyfikacja (wskazanie metody diagnozy i sposobu indywidualizacji pracy z dzieckiem) przeprowadzenie obserwacji (w październiku / listopadzie a po raz drugi w kwietniu), dokumentowanie obserwacji dokonanie analizy przygotowania dziecka do nauki w szkole przekazanie informacji rodzicom, aby mogli dziecko wspierać opracowanie planu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka

Cele diagnozy przedszkolnej Udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci 5-letnich, informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki szkole, w tym z poziomem umiejętności poznawczych i funkcjonowaniem dziecka w grupie Umożliwienie dzieciom, które tego potrzebują udziału w organizowanych przez szkoły i przedszkola zajęciach wspomagających i korekcyjnych Diagnoza nie będzie decyzją, ma jedynie pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o obowiązku szkolnym dziecka 6 letniego Diagnoza przedszkolna nie jest badaniem dojrzałości szkolnej

Korzyści wynikające z przeprowadzenia diagnozy przedszkolnej Indywidualizacja pracy z dzieckiem: rozpoznanie potrzeb i możliwości dziecka; zapewnienie zgodnych z potrzebami doświadczeń edukacyjnych i społecznych; indywidualizacja w doborze metod pracy; zaspokajanie ciekawości i budzenie zainteresowań, rozwijanie uzdolnień; dbałość o ciągłość w edukacji, możliwość nawiązania do tego, co dziecko już zna i rozumie; wzmacnianie poczucia własnej wartości czerpanego z aktywności i samodzielności; rozpoznanie umiejętności społecznych m.in. relacji w grupie, radzenia sobie z emocjami oraz trudnymi i nowymi sytuacjami.

SGE -5 Obserwacyjna metoda dla nauczycieli www.ore.edu.pl

Multi Art. Projekt – działania artystyczne w edukacji dziecka Celem szkolenia jest przygotowanie nauczyciela do stosowanie w edukacji zajęć, które pozwolą na pełniejszy rozwój predyspozycji twórczych dzieci oraz nabycia umiejętności wyrażania przeżyć i treści różnorodnymi środkami artystycznymi. Moduł I: : Edukacja artystyczna i kulturalna- integracja treści plastycznych z innymi treściami nauczania Moduł II: Multi Art Projekt- inspiracje do zajęć stymulujące aktywność i ekspresję twórczą dziecka. Kursy doskonalące Gry i zabawy dydaktyczne z dzieckiem w wieku przedszkolnym.          

Dziękuję za uwagę Jadwiga Mielczarek j.mielczarek@womczest.edu.pl