Rok szkoły w ruchu – promocja aktywności fizycznej wśród młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
System doskonalenia nauczycieli
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
1. Aktualne informacje 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Problem otyłości w Polsce Problem otyłości w Polsce Przygotowała Małgorzata Orłowska.
Zapis prezentacji:

Rok szkoły w ruchu – promocja aktywności fizycznej wśród młodzieży Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl

RODN "WOM" w Częstochowie Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Rok szkolny 2013/14 www.men.gov.pl Zastanówmy się jaki jest poziom aktywności fizycznej wśród dorosłej części społeczeństwa …… . 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Jaką mamy sytuację? 45,9% Polaków uczestniczyło w zajęciach sportowych lub rekreacyjnych (48,8% mężczyzn, 43,3% kobiet) 20,3% regularnie (21,8%; 18,9%) 25,6% sporadycznie (27,1%; 24,4%) wskaźniki wyższe o około 10% dla mieszkańców miast http://www.stat.gov.pl/gus/publikacje_a_z_PLK_HTML.htm Aktywność fizyczna definiowana jest jako dowolna forma ruchu ciała spowodowana skurczami mięśni, przy którym wydatek energii przekracza poziom energii spoczynkowej. Rekreacyjna aktywność fizyczna (w tym różne dyscypliny sportowe, taniec) Zawodowe uprawianie sportu Aktywność zawodowa Aktywność związana z pracami domowymi i pracą w ogrodzie Aktywność związana z transportem Najmocniej zauważa się i nagłaśnia brak aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Winna szkoła … Jeżeli chodzi o kształtowanie nawyków (ruchowych) oraz postaw (w stosunku do kultury fizycznej), młodzież w dużym stopniu obserwuje i naśladuje dorosłych. Jakie działania szkoły: współpraca, wyjście do środowiska … (działania w samej szkole nie wystarczą) Szkoła powinna podejmować inicjatywy, promować wartość zdrowia (w tym aktywność ruchową). Promocja powinna wyjść ze szkoły i pójść w społeczeństwo. Dobrym przykładem współpracy jest porozumienie podpisane przez MEN, MZ i MSiT w listopadzie 2009: Wspieranie działań z zakresu EZ, podnoszenie wśród dzieci młodzieży poziomu sprawności fizycznej, kształtowania nawyków żywieniowych ale także wspieranie działań kształtujących umiejętności zagospodarowania czasu wolnego dla umacniania zdrowia, czy aktywizowanie różnych instytucji, również pozaszkolnych do działań w zakresie aktywności fizycznej i innych działań prozdrowotnych. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

WYTYCZNE UNII EUROPEJSKIEJ DOTYCZĄCE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ WYSIŁEK BARDZO INTENSYWNY WYSIŁEK UMIARKOWANY 3 X 20 > 130 5 x 30 130 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Jaką mamy sytuację? 45,9% Polaków uczestniczyło w zajęciach sportowych lub rekreacyjnych (48,8% mężczyzn, 43,3% kobiet) 20,3% regularnie (21,8%; 18,9%) 25,6% sporadycznie (27,1%; 24,4%) wskaźniki wyższe o około 10% dla mieszkańców miast http://www.stat.gov.pl/gus/publikacje_a_z_PLK_HTML.htm Aktywność fizyczna definiowana jest jako dowolna forma ruchu ciała spowodowana skurczami mięśni, przy którym wydatek energii przekracza poziom energii spoczynkowej. Rekreacyjna aktywność fizyczna (w tym różne dyscypliny sportowe, taniec) Zawodowe uprawianie sportu Aktywność zawodowa Aktywność związana z pracami domowymi i pracą w ogrodzie Aktywność związana z transportem Najmocniej zauważa się i nagłaśnia brak aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Winna szkoła … Jeżeli chodzi o kształtowanie nawyków (ruchowych) oraz postaw (w stosunku do kultury fizycznej), młodzież w dużym stopniu obserwuje i naśladuje dorosłych. Jakie działania szkoły: współpraca, wyjście do środowiska … (działania w samej szkole nie wystarczą) Szkoła powinna podejmować inicjatywy, promować wartość zdrowia (w tym aktywność ruchową). Promocja powinna wyjść ze szkoły i pójść w społeczeństwo. Dobrym przykładem współpracy jest porozumienie podpisane przez MEN, MZ i MSiT w listopadzie 2009: Wspieranie działań z zakresu EZ, podnoszenie wśród dzieci młodzieży poziomu sprawności fizycznej, kształtowania nawyków żywieniowych ale także wspieranie działań kształtujących umiejętności zagospodarowania czasu wolnego dla umacniania zdrowia, czy aktywizowanie różnych instytucji, również pozaszkolnych do działań w zakresie aktywności fizycznej i innych działań prozdrowotnych. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Mała aktywność ruchowa wśród dzieci i młodzieży 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie? wpływa pozytywnie na układ krążenia obniża poziom cholesterolu zwiększa masę kości i stopień ich mineralizacji obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę łagodzi stresy, wpływa na poprawę samopoczucia wpływa na poprawienie kondycji fizycznej zapobiega przybieraniu na wadze, wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Minister Edukacji Narodowej przyznaje tytuł Szkoła w Ruchu szkołom, które podejmą działania w wybranych obszarach: Ruch w szkole/przedszkolu wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne wychowanie fizyczne – formy alternatywne edukacja zdrowotna kwalifikacje i doskonalenie nauczycieli pozalekcyjne zajęcia sportowe 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Ruch poza szkołą/przedszkolem zajęcia pozaszkolne zorganizowane aktywność w czasie wolnym od nauki aktywność z udziałem rodziny aktywny wypoczynek 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Wychowanie fizyczne – zajęcia klasowo-lekcyjne Realizacja celów z podstawy programowej Spełnienie wymagań określonych w podstawie programowej Rozszerzanie oferty z uwzględnieniem wymagań z podstawy programowej 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Wychowanie fizyczne – alternatywne formy § 1. 1. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych są realizowane w formie: 1) zajęć klasowo-lekcyjnych; 2) zajęć do wyboru przez uczniów: zajęć sportowych, zajęć sprawnościowo-zdrowotnych, zajęć tanecznych lub aktywnej turystyki. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Edukacja zdrowotna treści prozdrowotne na każdym etapie edukacyjnym w podstawie programowej wychowania fizycznego i innych przedmiotów zdrowie w ujęciu holistycznym duży akcent na promowanie wiedzy i umiejętności związanych z aktywnością fizyczną i zbilansowaną dietą 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie BMI (body mass index) - wskaźnik masy ciała. BMI obliczamy przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie. Wskaźnik BMI pomiędzy 18,5–24,99 oznacza wartość prawidłową Uwaga: BMI nie może być stosowane dla każdego, gdyż nie uwzględnia, że masa mięśniowa waży więcej niż tkanka tłuszczowa. Osoba dobrze umięśniona, o średniej wysokości ciała, może wykazywać niewielką nadwagę, w przypadku obliczania wskaźnika BMI. Szybkość podstawowej przemiany materii: Oznacza ile kalorii potrzebuje Twój organizm do podstawowego działania. Kobiety w porównaniu do mężczyzn, mają więcej tkanki tłuszczowej niż mięśni, dlatego istnieją oddzielne kalkulacje tej wielkości. Całkowite dzienne zapotrzebowanie na energię: Wskazuje ile kalorii potrzebujemy przez cały dzień. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Masa ciała Polaków badania GUS 2009 http://www.pzh.gov.pl Z przytoczonych przez panią profesor (Magdalena Olszanecka – Glinianowicz) badań PolSenior wynika, że pod względem otyłości Polacy dogonili przodujące Stany Zjednoczone. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

INSTYTUT MATKI I DZIECKA – ZAKŁAD MEDYCYNY SZKOLNEJ Nadmiar masy ciała (nadwagę i otyłość) stwierdzono u ponad 13% nastolatków w Polsce w wieku 13-15 lat, w tym otyłość u 4,5%. Otyłość występowała istotnie częściej u dziewcząt niż u chłopców (stanowiły one 2/3 wszystkich otyłych nastolatków). http://www.psse.czest.pl/oz/programy-tf-dn05-otylosc.pdf 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Wyniki badania ankietowego wykazały, że młodzież otyła gorzej postrzegała swe zdrowie niż nieotyli rówieśnicy i istotnie częściej zgłaszała występowanie różnych dolegliwości, głównie psychosomatycznych: zdenerwowania, rozdrażnienia, bólów głowy i pleców, zmęczenia i przygnębienia. 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

Ruch poza szkołą/przedszkolem zajęcia pozaszkolne zorganizowane aktywność w czasie wolnym od nauki aktywność z udziałem rodziny aktywny wypoczynek 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

JAK PRACOWAĆ Z OTYŁYM UCZNIEM, BY ĆWICZENIA DODAWAŁY MU SKRZYDEŁ? JAK MOTYWOWAĆ UCZNIÓW DO ĆWICZEŃ? CO ZROBIĆ, GDY UCZEŃ ODMAWIA ĆWICZEŃ? WF BEZ NIEZDROWEJ RYWALIZACJI CO ZROBIĆ, GDY W SZATNI POJAWIA SIĘ AGRESJA? JAK PRACOWAĆ Z RODZICAMI UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH? CO ZROBIĆ, KIEDY UCZEŃ JEST WYŚMIEWANY PRZEZ GRUPĘ? CO ZROBIĆ, GDY NIE MA MIEJSCA W SALI GIMNASTYCZNEJ? 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie

RODN "WOM" w Częstochowie Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl 2017-03-30 RODN "WOM" w Częstochowie