Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Aktywna edukacja.
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Sześciolatek w szkole Patronat honorowy nad konferencją objął Burmistrz Miasta Sanoka, dr Wojciech Blecharczyk.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz tubielewicz@womczest.edu.pl

DRAMA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

Czym jest drama? Drama jest metodą: - całościowego wszechstronnego rozwijania osobowości, - przygotowania do życia w społeczeństwie, - dydaktyczną, wspomagającą uczenie przedmiotów szkolnych, - odgrywania , rozwijania i kształcenia uzdolnień artystycznych, - uczącą wymowy , dyskusji , czytania , słuchania , odczytywania przenośnego znaczenia słów.

Drama edukacyjna to metoda dydaktyczno – wychowawcza angażująca w działanie ucznia całą jego wiedzę o świecie, tworzącą nowe jej jakości w związku z wykorzystywaniem wyobraźni, emocji, intuicji. Podstawą dramy jest rozgrywanie w różnych możliwych rolach nowych, nieznanych wcześniej, nieraz bardzo trudnych sytuacji, w celu ich zrozumienia, uwewnętrznienia, zdobycia bądź pogłębienia wiedzy o świecie, o sobie , o innych ludziach.

Wyróżnia się następujące cele zastosowanej w procesie edukacyjnym dramy: Cel wychowawczy Cel terapeutyczny Cel kreatywny Cel inspirujący Cel komunikacyjny Cel integrujący Cel indywidualizujący

Drama w praktyce szkolnej: przygotowanie dramy, wskazówki dla nauczyciela dramy, struktura dramy, granie ról podstawą dramy, różne techniki dramy, planowanie zajęć z dramą, realizacja dramy.

Przygotowanie dramy . Należy wcześniej ustalić: Jaki jest cel podejmowanego tematu? Czy drama stanowić będzie tylko fragmenty analizy tematu ,czy też cały blok zajęciowy? Jak zaplanujemy strukturę zajęć? Jakich użyjemy technik podstawowych? Z jakich materiałów pomocniczych będziemy korzystać?

Wskazówki dla nauczyciela: Właściwy dobór tematu – bliski . Wzbudzenie natychmiastowe zainteresowania uczniów. Temat wprowadzamy krótko i konkretnie – i natychmiast przechodzimy do działania ,oddając rozwój akcji w ręce uczestników dramy. Używamy języka prostego ,zrozumiałego dla uczniów. Stosujemy pochwały jako przejaw uznania dla wysiłków i twórczej pracy uczniów. Wychwycone błędy językowe korygujemy przy innej okazji. Dramę cechuje wspólne dochodzenie do wiedzy. W trakcie rozwijania dramy należy ,,iść za uczniem’’. Używamy łatwo dostępnych rekwizytów. W trakcie dyskusji dajmy możliwość wypowiedzenia się naszym uczniom.

Struktura dramy 1 etap. Wszyscy uczniowie siedzą w kole. Rozpoczynamy od ćwiczeń rozluźniających i koncentrujących ,wprowadzających w atmosferę spotkania i motywujących do pracy. 2 etap. Koncentrujemy uwagę uczniów na głównym temacie spotkania. 3 etap. Grupa dzieli się na 3-4 osobowe zespoły i tworzy improwizowane sceny na wprowadzony w drugiej części temat. 4 etap. Każdy zespół prezentuje swoją pracę pozostałym uczestnikom. Nigdy na zasadzie konkurencji. 5 etap. Rozmowa uczestników, refleksje, wnioski,

Granie ról Rola w dramie jest zawsze improwizowana, tworzona na gorąco, nieustannie modyfikowana w zależności od relacji z innymi postaciami, które także ulegają modyfikacjom ,podobnie jak przebieg całej dramy. W tworzeniu dramy niezwykle ważny jest nauczyciel. To on zwraca uwagę na wszystkie najważniejsze element y , na powiązania z innymi postaciami , na ich funkcję w kontekście całej dramy. Nauczyciel jest świadomy , co przez daną rolę chce w dramie osiągnąć.

Różne techniki dramy zostały omówione w I części naszej wideokonferencji

Planowanie zajęć z dramą Dostosowania planu działania do grupy. Ustalenie dramowego kontekstu. Wybór techniki.

Realizacja dramy ,, W świecie baśni ’’ propozycja lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej Cele lekcji Techniki i strategie dramowe Pomoce Przygotowanie zajęć Przykładowa lista baśniowych postaci Przebieg zajęć

Bibliografia: Antczak M., Techniki dramy w teorii i praktyce. Warszawa 2004. Clifford S., Herrmann A., Drama. Teatr przebudzenia. Warszawa 2003. Dziedzic A., Drama a wychowanie. Warszawa 1999. Dziedzic A., Drama na lekcjach języka polskiego. Warszawa 1995. Dziedzic A., Drama w szkole podstawowej. Warszawa 1998. Lewandowska –Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin 2000. Pankowska K., Edukacja przez dramę. Warszawa 1997. Pankowska K., Pedagogika dramy. Warszawa 2000. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 1990.

Dziękuję za uwagę Małgorzata Tubielewicz tubielewicz@womczest.edu.pl