Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Wychowanie fizyczne Komentarz do podstawy programowej
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Planowanie i organizacja obowiązkowych zajęć fakultatywnych
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
st. wiz. Czesław Stawikowski Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wychowanie fizyczne w nowej podstawie programowej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Dokumentacja przebiegu nauczania
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Realizacja czwartej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych województwa dolnośląskiego.
Planowanie i organizacja zajęć wychowania fizycznego „do wyboru przez ucznia” Bydgoszcz, kwiecień 2009 Ewa Czerska.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kryteria uzyskania certyfikatu - aktywność fizyczna PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Konferencja dla nauczycieli wychowania fizycznego
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych KUJAWSKO-POMORSKIE CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W BYDGOSZCZY PLACÓWKA AKREDYTOWANA Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych info@cen.bydgoszcz.pl, formy@cen.bydgoszcz.pl www.cen.bydgoszcz.pl, www.kursyonline.bydgoszcz.pl tel. 52 349 31 50 52 349 31 03

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, wychowanie fizyczne może być realizowane dwutorowo, czyli w oparciu o „strategię mieszaną”, łączącą „strategię wymuszania” (obowiązkowe zajęcia w systemie klasowo- -lekcyjnym takie same dla wszystkich uczniów) ze „strategią oferowania” (obowiązkowe zajęcia do indywidualnego wyboru przez ucznia). Strategia mieszana Strategia wymuszania Strategia oferowania Zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym przeznaczone na realizację podstawy programowej II etap – 2 godz. III etap – 2 godz. IV etap – 1 godz. Zajęcia do wyboru przez ucznia w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych II etap – 2 godz. III etap – 2 godz. IV etap – 2 godz. Sprzyja kształtowaniu postaw bierno-przystosowawczych Sprzyja kształtowaniu postaw aktywnych, samodzielnych, świadomych Rys. 1. Proponowany model organizacyjny wychowania fizycznego KP CEN w Bydgoszczy

KP CEN w Bydgoszczy PROCEDURA TWORZENIA OFERTY DLA UCZNIÓW Opracowując szkolną ofertę zajęć do wyboru należy uwzględnić następujące kwestie: Rodzaj zajęć do wyboru, Czasokres wyboru zajęć, Sposób podziału uczniów na grupy, Miejsce, czas trwania i termin odbywania zajęć oraz nauczyciel prowadzący zajęcia. Precyzja, z jaką zostaną ustalone powyższe kwestie będzie warunkowała sprawność realizacji projektu zajęć do wyboru. Rodzaje fakultetów: Sportowy, Rekreacyjno-zdrowotny, Taneczny, Turystyczny. KP CEN w Bydgoszczy

KP CEN w Bydgoszczy Czasokres wyboru zajęć Możliwe są następujące warianty wyboru: – semestralny, – roczny, – obowiązkowa zmiana w każdym roku szkolnym, – możliwość powtarzania w kolejnych latach, – obowiązkowa kontynuacja przez cały etap edukacji, – obowiązkowa kontynuacja przez minimum dwa lata. Sposób podziału uczniów na grupy Uczniów można dzielić na grupy, uwzględniając kilka kryteriów podziału. A) Ze względu na poziom klas: • grupy międzyoddziałowe, • grupy międzyklasowe, • grupy międzyklasowe i międzyoddziałowe. B) Ze względu na poziom umiejętności z danej formy aktywności ruchowej, np.: • grupy początkujące, • grupy zaawansowane. C) Ze względu na płeć: • grupy dziewcząt, • grupy chłopców, • grupy koedukacyjne. KP CEN w Bydgoszczy

KP CEN w Bydgoszczy Dokumentowanie zajęć do wyboru Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.), dopóki nie uregulują tego inne rozporządzenia, zajęcia do wyboru można dokumentować w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, w którym powinny znaleźć się następujące zapisy: • lista uczniów z nazwiskiem, imieniem i klasą (w porządku alfabetycznym), • adresy i telefony kontaktowe do rodziców (prawnych opiekunów), • plan pracy dla danej grupy, • tematy przeprowadzonych zajęć, • obecność uczniów na zajęciach, • oceny z obszarów oceniania wytyczonych w przedmiotowych systemach oceniania obowiązujących na zajęciach do wyboru (oceny semestralne i końcoworoczne muszą być przeniesione do dziennika lekcyjnego). KP CEN w Bydgoszczy

Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych System klasowo-lekcyjny (może funkcjonować w obecnych planach zajęć dydaktycznych). Wg Ewy Czerskiej (wymaga zmian organizacyjnych). „Profilowanie” klas (zalecany dla dużych placówek). Mieszany. KP CEN w Bydgoszczy

System klasowo-lekcyjny (może funkcjonować w obecnych planach zajęć dydaktycznych). zalety: nie wymaga wprowadzania zmian organizacyjnych w placówce, łatwa organizacja zajęć. wady: utrudnione prowadzenie dokumentacji zajęć brak możliwości pełnej realizacji fakultetu ze względu na utrudnione warunki, ograniczona oferta zajęć, KP CEN w Bydgoszczy

KP CEN w Bydgoszczy Wg Ewy Czerskiej (wymaga zmian organizacyjnych). zalety: bogatsza oferta wyboru zajęć, możliwości pełnej realizacji fakultetu, szkoła – posiada ciekawszą, być może konkurencyjna ofertę. wady: utrudnienia w prowadzeniu dokumentacji zajęć, wymaga wprowadzenia zmian organizacyjnych w placówce, wydłużenie czasu pracy szkoły. KP CEN w Bydgoszczy

„Profilowanie” klas (zalecany dla dużych placówek). zalety: możliwości pełnej realizacji fakultetu, łatwa organizacja zjęć, szkoła – posiada ciekawszą, być może konkurencyjna ofertę, uwzględnia zainteresowania uczniów dotyczące planowania przyszłości edukacyjnej, wady: zawężona możliwość wyboru zajęć, KP CEN w Bydgoszczy

KP CEN w Bydgoszczy Mieszany zalety: możliwości pełnej realizacji fakultetu, elastyczna organizację zajęć, szkoła – posiada ciekawszą, być może konkurencyjna ofertę, wady: kłopoty organizacyjne w początkowej fazie realizacji. KP CEN w Bydgoszczy

ORGANIZACJA ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH KROK PO KROKU Ustalenie budżetu godzin – przy czym należy wziąć pod uwagę: klasy dla których przygotowujemy zajęcia fakultatywne, ile godzin możemy na nie przeznaczyć (przydział wynika z arkusza organizacyjnego), których nauczycieli dotyczy organizacja zajęć fakultatywnych. Przygotowanie oferty zajęć fakultatywnych - luty – co należy wziąć pod uwagę? zainteresowania uczniów, bazę sportową szkoły, kwalifikacje nauczycieli (możliwość ich uzupełnienia). Zebranie deklaracji uczniowskich (2 wybory) - kwiecień: rozmowa wprowadzająca i wyjaśniająca uczniom kontekst zajęć do wyboru, deklaracje uczniów do wybranego typu zajęć – grup, wskazanie przez uczniów „drugiego wyboru” w przypadku braku możliwości zorganizowania danej grupy. Przydział grup nauczycielom. Zestawienie grup. Zoptymalizowanie sposobu łączenia grup na kolejnych godzinach zajęć – kwiecień. Ułożenie planu zajęć. Przygotowanie list uczniów uczęszczających poszczególne zajęcia fakultatywne – do 1 września. KP CEN w Bydgoszczy

CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W BYDGOSZCZY KUJAWSKO-POMORSKIE CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W BYDGOSZCZY PLACÓWKA AKREDYTOWANA kursy warsztaty konferencje edukacja online szkoleniowe rady pedagogiczne kursy kwalifikacyjne konsultacje publikacje info@cen.bydgoszcz.pl, formy@cen.bydgoszcz.pl www.cen.bydgoszcz.pl, www.kursyonline.bydgoszcz.pl tel. 52 349 31 50 52 349 31 03