Informatyka i technologia informacyjna?
Informatyka Dziedzina wiedzy, która zajmuje się realizacją algorytmów, a także wyszukiwaniem i przetwarzaniem informacji za pomocą komputerów i odpowiedniego oprogramowania Zdzisław Nowakowski, Cele kształcenia informatycznego w kraju i na świecie, Komputer w edukacji 3/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
Technologia informacyjna Zespół środków (czyli urządzeń takich jak komputery i sieci komputerowe) i narzędzi (w tym oprogramowania), jak również technologie, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją. Maciej M. Sysło, Komputer i technologia informacyjna w kształceniu ogólnym, Komputer w edukacji 2/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
Dydaktyka didakticós didasco didascalos Pouczający, umiejący uczyć nauczyciel
Dydaktyka ogólna nauka pedagogiczna,badająca działalność osób uczących się i nauczających w zakresie celów, treści i metod oraz środków i sposobów organizacji procesu nauczania-uczenia się
Uczenie się świadomy (zakładający aktywność podmiotu) proces nabywania wiadomości,umiejętności i nawyków przez uczący się podmiot
Nauczanie planowane kierowanie procesem uczenia się, stworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, kontrola i korekta wyników
Kształcenie proces nauczania-uczenia się wpływający na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych: myślenia, spostrzegania, uwagi, pamięci, wyobraźni
Dydaktyka informatyki nauka, której problematyka obejmuje wszelkie zagadnienia związane z uczeniem się i nauczaniem informatyki: Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć?
Dlaczego należy uczyć przedmiotów informatycznych?
Zadanie kształcenia informatycznego Przygotowanie jednostki do efektywnego korzystania w swoim życiu i pracy zawodowej z technologii informacyjnych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Stanisław Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2003, Wydawnictwo Adam Marszałek
Model uczenia się - podstawowe pytania służące jako model nauczania Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? W jaki sposób mogę pomóc uczniom uczyć się? Jak dowiem się, czego nauczyli się uczniowie? Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania
Cele nauczania
Cele nauczania (wg W. Okonia) - to świadome założone efekty, które zamierzamy osiągnąć w wyniku kształcenia.
Taksonomia celów nauczania - to układ hierarchicznie uporządkowanych celów (od celów lotów niższych do celów lotów wyższych). Przykład
Taksonomia Blooma
Taksonomia „ABC” B. Niemierki Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką,Warszawa 1997
Uwaga Formułując cel musimy mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz kiedy jego działanie uznamy za osiągnięcie celu
Cele operacyjne stanowią opis wyników, które mają być uzyskane są sformułowane jako zamierzone osiągnięcia uczniów
Cele operacyjne - przykłady Uczeń potrafi wypełniać komórki arkusza kalkulacyjnego: napisami, liczbami i formułami Uczeń potrafi formatować zawartości komórek Uczeń potrafi stosować adresy względne, bezwzględne i mieszane
Treści kształcenia
Treści kształcenia Podstawowy, obowiązkowy zakres materiału nauczania pozwalający osiągnąć zamierzone cele kształcenia co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych B . Niemierko, Dydaktyki szczegółowe, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993
Metody nauczania
Metody nauczania Celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnościami posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Cz. Kupisiewicz, Metody nauczania, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka
„Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli „Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli. Każdy dobry nauczyciel ma swe ulubione chwyty, tak więc każdy dobry nauczyciel różni się od innego dobrego nauczyciela. ” George Polya: „Odkrycie matematyczne.”
Dziesięć przykazań dla nauczycieli (1-5) 1. Być zainteresowanym swym przedmiotem. 2. Znać swój przedmiot. 3. Wiedzieć jak się uczyć. Najlepszy sposób na nauczenie się czegokolwiek, to odkrycie to samemu. 4. Starać się czytać w twarzach uczniów, dostrzegać ich oczekiwania i trudności, umieć się postawić na ich miejscu. 5. Przekazywać uczniom nie tylko wiadomości, lecz również umiejętności, postawy myślowe, nawyk metodycznej pracy.
Dziesięć przykazań dla nauczycieli (6-10) 6. Niech się uczą odgadywać. 7. Niech się uczą dowodzić. 8. Dostrzegać te cechy zadania, które mogą być użyteczne przy rozwiązywaniu innych zadań - starać się dostrzec w danej konkretnej sytuacji metodę ogólną. 9. Nie ujawniać od razu całego sekretu - niech uczniowie odgadną go zanim zostanie ujawniony - niech znajdą sami tyle, ile to jest możliwe. 10. Sugerować, nie narzucając swego zdania. George Polya: „Odkrycie matematyczne”.