Informatyka i technologia informacyjna?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
ocenianie, które pomaga się uczyć
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zanim wybierzesz program nauczania
Planowanie pracy nauczyciela
KODEKS 2.0.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metodyka nauczania informatyki
Edukacja informatyczna w naszej szkole Beata Skowrońska.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Nauczanie Wspomagane Komputerem
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Wychowanie ekologiczne
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Sopocka Akademia Tenisowa
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Informatyka i technologia informacyjna?

Informatyka Dziedzina wiedzy, która zajmuje się realizacją algorytmów, a także wyszukiwaniem i przetwarzaniem informacji za pomocą komputerów i odpowiedniego oprogramowania Zdzisław Nowakowski, Cele kształcenia informatycznego w kraju i na świecie, Komputer w edukacji 3/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

Technologia informacyjna Zespół środków (czyli urządzeń takich jak komputery i sieci komputerowe) i narzędzi (w tym oprogramowania), jak również technologie, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją. Maciej M. Sysło, Komputer i technologia informacyjna w kształceniu ogólnym, Komputer w edukacji 2/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

Dydaktyka didakticós didasco didascalos Pouczający, umiejący uczyć nauczyciel

Dydaktyka ogólna nauka pedagogiczna,badająca działalność osób uczących się i nauczających w zakresie celów, treści i metod oraz środków i sposobów organizacji procesu nauczania-uczenia się

Uczenie się świadomy (zakładający aktywność podmiotu) proces nabywania wiadomości,umiejętności i nawyków przez uczący się podmiot

Nauczanie planowane kierowanie procesem uczenia się, stworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, kontrola i korekta wyników

Kształcenie proces nauczania-uczenia się wpływający na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych: myślenia, spostrzegania, uwagi, pamięci, wyobraźni

Dydaktyka informatyki nauka, której problematyka obejmuje wszelkie zagadnienia związane z uczeniem się i nauczaniem informatyki: Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć?

Dlaczego należy uczyć przedmiotów informatycznych?

Zadanie kształcenia informatycznego Przygotowanie jednostki do efektywnego korzystania w swoim życiu i pracy zawodowej z technologii informacyjnych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Stanisław Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2003, Wydawnictwo Adam Marszałek

Model uczenia się - podstawowe pytania służące jako model nauczania Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? W jaki sposób mogę pomóc uczniom uczyć się? Jak dowiem się, czego nauczyli się uczniowie? Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania

Cele nauczania

Cele nauczania (wg W. Okonia) - to świadome założone efekty, które zamierzamy osiągnąć w wyniku kształcenia.

Taksonomia celów nauczania - to układ hierarchicznie uporządkowanych celów (od celów lotów niższych do celów lotów wyższych). Przykład

Taksonomia Blooma

Taksonomia „ABC” B. Niemierki Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką,Warszawa 1997

Uwaga Formułując cel musimy mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz kiedy jego działanie uznamy za osiągnięcie celu

Cele operacyjne stanowią opis wyników, które mają być uzyskane są sformułowane jako zamierzone osiągnięcia uczniów

Cele operacyjne - przykłady Uczeń potrafi wypełniać komórki arkusza kalkulacyjnego: napisami, liczbami i formułami Uczeń potrafi formatować zawartości komórek Uczeń potrafi stosować adresy względne, bezwzględne i mieszane

Treści kształcenia

Treści kształcenia Podstawowy, obowiązkowy zakres materiału nauczania pozwalający osiągnąć zamierzone cele kształcenia co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych B . Niemierko, Dydaktyki szczegółowe, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993

Metody nauczania

Metody nauczania Celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnościami posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Cz. Kupisiewicz, Metody nauczania, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993

„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka

„Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli „Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli. Każdy dobry nauczyciel ma swe ulubione chwyty, tak więc każdy dobry nauczyciel różni się od innego dobrego nauczyciela. ” George Polya: „Odkrycie matematyczne.”

Dziesięć przykazań dla nauczycieli (1-5) 1. Być zainteresowanym swym przedmiotem. 2. Znać swój przedmiot. 3. Wiedzieć jak się uczyć. Najlepszy sposób na nauczenie się czegokolwiek, to odkrycie to samemu. 4. Starać się czytać w twarzach uczniów, dostrzegać ich oczekiwania i trudności, umieć się postawić na ich miejscu. 5. Przekazywać uczniom nie tylko wiadomości, lecz również umiejętności, postawy myślowe, nawyk metodycznej pracy.

Dziesięć przykazań dla nauczycieli (6-10) 6. Niech się uczą odgadywać. 7. Niech się uczą dowodzić. 8. Dostrzegać te cechy zadania, które mogą być użyteczne przy rozwiązywaniu innych zadań - starać się dostrzec w danej konkretnej sytuacji metodę ogólną. 9. Nie ujawniać od razu całego sekretu - niech uczniowie odgadną go zanim zostanie ujawniony - niech znajdą sami tyle, ile to jest możliwe. 10. Sugerować, nie narzucając swego zdania. George Polya: „Odkrycie matematyczne”.