Procesy decyzyjne i instytucje UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Advertisements

Skrócona wersja prezentacji przerabianej podczas zajęć
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Traktat z Lizbony przegląd głównych postanowień
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
dr Aleksandra Sołtysińska
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Dr Robert Grzeszczak Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego
Źródła prawa podatkowego
Struktura i zakres kognicji
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Zasady działania Unii Europejskiej
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Historia Integracji Europejskiej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Prawo administracyjne – źródła prawa
Część III Anna Przyborowska-Klimczak. Artykuł Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do osiągania następujących celów: - zachowania,
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Patrycja Wąsik Ewelina Pietruszewska
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU Artykuł 263 (dawny artykuł 230 TWE)
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Obywatelstwo Unii Europejskiej.  Jest to więź prawna łącząca osobę fizyczną z Unią Europejską.  Daje osobie określone prawa i nakłada na nią określone.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucyjny system źródeł prawa
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
Prawo UE - podstawy prawne i zakres kompetencji Unii
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Ppmie : zasady działania Unii pomocniczość, proporcjonalność lojalna współpraca © Łukasz Stępkowski.
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Zasady ustrojowe UE r..
Reforma ustroju UE w latach Traktat lizboński
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Charakter prawny Unii Europejskiej i zasady ustrojowe
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
Prawo unijne prawo międzynarodowe i prawo krajowe- relacja
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Organizacje międzynarodowe
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Zapis prezentacji:

Procesy decyzyjne i instytucje UE

Podział kompetencji -uwagi wprowadzające Kompetencje UE są zawarte w TUE i TFUE. Za wykładnię tych Traktatów odpowiada ETS (art. 19 ust 1 zd. 2 TUE). Jednakże to, które kompetencje i w jakim zakresie będą mogły być przeniesione, określają konstytucje państw członkowskich oraz ustawy wyrażające zgodę na przyjęcie lub zmianę Traktatów założycielskich. Natomiast za wykładnię krajowych konstytucji są odpowiedzialne sądy konstytucyjne państw członkowskich, co może prowadzić (i prowadzi) do konfliktów między nimi a ETS.

Podział kompetencji w UE i podział kompetencji między UE a jej państwami członkowskimi TUE w art. 5 precyzuje znane zasady podziału kompetencji między Unię a państwa członkowskie, przy czym sprecyzowanie to polega na ich wyraźnym wymienieniu, dookreśleniu i ustanowieniu mechanizmu monitorowania zasady pomocniczości przez parlamenty narodowe Zasada przyznania Zasada pomocniczości Zasada proporcjonalności Jednak w dziedzinie WPZiB wprowadzono wyraźne zastrzeżenie, że WPZiB „podlega szczególnym zasadom i procedurom”

Kompetencje domniemane Specjalne znaczenie, jako podstawa prawna aktu, ma art. 352 TFUE (d. 308 TWE) oraz związana z nim doktryna kompetencji domniemanych (ang.: implied power), które wynikają, z funkcji lub celów organizacji. Wraz z zasadą effet utile i zasadą efektywności tworzy reguły pozwalające na interpretowanie podstaw prawnych UE w kierunku zapewnienia im największej skuteczności.

Traktat z Lizbony dzieli kompetencje Unii na trzy zasadnicze dziedziny (Tytuł I TFUE – „Kategorie i dziedziny kompetencji Unii”): kompetencje wyłączne UE: obejmują dziedziny, w której traktaty przyznają Unii wyłączność stanowienia prawa oraz przyjmowania aktów prawnie wiążących, natomiast państwa członkowskie mogą podejmować takie działania wyłącznie z upoważnienia Unii lub w celu wykonania jej aktów kompetencje UE dzielone z państwami członkowskimi: obejmują dziedziny, w których Unia i jej państwa członkowskie mogą stanowić prawo i przyjmować akty wiążące prawnie, przy czym państwa członkowskie wykonują swoją kompetencję w zakresie, w jakim Unia nie wykonała swojej kompetencji (art. 2 ust. 2 TFUE). kompetencje UE w zakresie prowadzenia działań w celu wspierania, koordynowania lub uzupełniania działań państw członkowskich: w takim przypadku kompetencja Unii nie zastępuje kompetencji państw członkowskich w odnośnych dziedzinach (art. 4 ust. 5 akapit 1 TFUE).

Kompetencje UE Rządzone są zasadą przyznania, nie są dzielone według dziedzin, lecz ograniczone funkcyjnie tym co jest niezbędne do osiągnięcia celów (proporcjonalność) i wypełnienia zadań, podlegają zasadom subsydiarności (kompetencje dzielone).

Wyłączne kompetencje państw członkowskich Część kompetencji została zastrzeżone dla państw, np.: wprowadzanie niektórych ograniczeń w swobodnym przepływie kapitału i płatności (zwłaszcza podatkowych), stosowanie środków dla utrzymania prawa i porządku oraz zabezpieczenia bezpieczeństwa wewnętrznego w sferze wiz, azylu, imigracji i polityk związanych ze swobodnym przepływem osób, treści nauczania, organizacja systemów edukacyjnych oraz ich różnorodność kulturalna i językowa, regulacja reżimów własności, produkcja i handel bronią, amunicją i materiałami wojennymi (wyrok z 2003 r. w sprawie T-26/01 Fiocchi Munizioni p. KE)

W sprawie C-300/01 Salzmann przeciwko Austria ETS zauważył, że chociaż regulacja reżimów własności należy do kompetencji wyłącznej państw członkowskich, zgodnie z art. 295 TFUE, nie oznacza to jednak, że nie dotyczą jej zasady fundamentalne d. TWE. Tak więc środki krajowe, które regulują nabywanie nieruchomości (specjalna procedura zgody), i które mają na celu zakazanie posiadania drugiej nieruchomości (domu) w pewnych częściach terytorium państwa muszą być zgodne z postanowieniami traktatu dotyczącymi swobodnego przepływu kapitału.

Stanowienie prawa przez Radę UE i Parlament Europejski Rodzaje procedur - sama Rada UE - procedura konsultacji - procedura współpracy - procedura współdecydowania - procedura wyrażania zgody przez PE Tworzenie prawa przez samą Radę UE - sprawy techniczne (np. cła – art. 26 TWE) - nieformalne konsultacje z PE Procedura konsultacji - niewiążąca - traci na znaczeniu