Pokonać powódź Zadanie polegające na zaprojektowaniu i wybudowaniu domu zanim wyspę Watu nawiedzi powódź.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BiznesKlasa UNICEF – projekt edukacji humanitarnej.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Ludzie starsi – to dalej ludzie !
Przestrzeń zamknięta wymagająca i nie wymagająca pozwolenia na wejście
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
Zwalczanie przestępczości
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Od pierwszego krzyku do …
Jak cało i zdrowo przyszedłem na świat
WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
Ewakuacja ludności i zwierząt z terenów zagrożonych
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
DEBATA Co możemy zrobić dla naszej Matki Ziemi? – ocena dotychczasowych działań
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Sejm Dzieci i Młodzieży
Pomoc humanitarna ofiarom kataklizmu na Haiti
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
POWÓDŹ Łukasz Bil kl. III e.
Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Przedstawienie działań naszej grupy w czasie projektu.
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Znaczenie produktów zbożowych
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
SOCOTRA Socotra Sokotra – należący do Jemenu archipelag czterech wysp i wysepek na Oceanie Indyjskim, blisko Rogu Afryki, około 350 km na południe od Półwyspu.
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
practicalaction.org/schoolstechnologyjustice Technologia Co to znaczy dla ciebie?
Tomek Jędrkiewicz Insight Research Director Grupa IQS.
Wyspa Moja Różne sposoby na pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
SP 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Nasz wpływ na kwestie globalne
Gdańsk, 27 września 2016 r. Panel obywatelski „Jak lepiej przygotować Gdańsk na wystąpienie ulewnych deszczów w ramach adaptacji miasta do zmian.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Co chcieliśmy osiągnąć?
Raport postępu lub stanu
Prawie 1,7 miliona dzieci potrzebuje wciąż pomocy
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Pokonać powódź Zadanie polegające na zaprojektowaniu i wybudowaniu domu zanim wyspę Watu nawiedzi powódź

Zmiany klimatu Wyobraźcie sobie, że żyjecie w ciągłym stresie, że wasz dom może w każdej chwili zostać zniszczony przez powódź. Nasz klimat się zmienia i dla wielu osób mieszkających w pobliżu rzek obawa przed zalaniem domu jest nieodłączną częścią ich życia. Czy niedaleko waszych domów również występują powodzie? Można poprosić uczniów o sprawdzenie, gdzie najczęściej występują powodzie niedaleko ich miejsca zamieszkania. Mogą poszukać zdjęć i artykułów w lokalnej prasie i umieścić je na mapie świata.

Gdzie na świecie? Ćwiczenie Przyjrzyjcie się rozdanym zdjęciomi zdecydujcie, gdzie należy je umieścić na mapie świata.

Gdzie na świecie?

Dyskusja Wybierzcie jedno ciekawe zdjęcie przedstawiające miejsce w Europie i jedno, które dotyczy kraju globalnego Południa. Jak wygląda życie ludzi na zdjęciach po tym jak ich domy zalała powódź? Kto najdotkliwiej odczuwa skutki powodzi i dlaczego? Można narysować chmurę słów, które podsumują uczucia osób, których domy zostały zalane.

Trudna rzeczywistość Osoby żyjące w ubóstwie najdotkliwiej odczuwają skutki powodzi. Ubóstwo sprawia, że trudniej jest odpowiedzieć na powódź i przezwyciężyć jej negatywne skutki. Osoby ubogie mają mniej pieniędzy na powrót do normalnego życia. Ale... Gdy ludzie są przygotowani na powódź, szybciej mogą przezwyciężyć jej skutki i nie żyją w ciągłym poczuciu strachu. Określone umiejętności i zapewniony dostęp do technologii, pomagają przygotować się na wypadek powodzi – w takiej sytuacji nawet osoby, które mają niewiele środków, mogą sobie w tej sytuacji poradzić. Można podkreślić, że wszyscy dotkliwie odczuwają druzgocące skutki powodzi, ale mieszkańcy niektórych krajów, takich jak Bangladesz, częściej doświadczają negatywnego wpływu zmian klimatycznych. Practical Action koncentruje swoje działania na sprawiedliwości technologicznej, pozwala zdobyć umiejętności, wiedzę i dostęp do technologii, które pomagają przygotować się na zmiany klimatyczne. Można wyświetlić film dostępny na stronie internetowej jako przykład działań pomagających społeczności w Bangladeszu przygotować się na nadejście powodzi.

Pokonać powódź na wyspie Watu Jesteście członkami społeczności zamieszkującej Watu, małą wyspę na Oceanie Indyjskim. Zauważyliście, że w ciągu ostatnich 5 lat znacznie wzrosła liczba opadów, co sprawiło, że rzeki na wyspie wylewają co najmniej dwa razy w roku. Tradycyjne domy, w których podłogi wykonane są z ziemi, ramy z drewna, a dach z blachy falistej, są regularnie niszczone, ponieważ nie zostały zaprojektowane z myślą o powodzi. Jako mieszkańcy wyspy chcecie pokonać powódź, upewniając się że wasze domu są zabezpieczone przed powodzią zanim nastanie kolejna pora deszczowa.

Wyspa Watu Klasa zostanie podzielona na cztery grupy. Każda grupa będzie reprezentowała jedną z czterech społeczności zamieszkujących wyspę. Przyjrzyjcie się mapie wyspy Watu i karcie waszej społeczności, aby dowiedzieć się więcej o terenie, na którym mieszkacie. Czy wasza społeczność to Hilas, Savuvi, Wazenzi czy Milma? Każda grupa będzie potrzebowała mapy i karty danej społeczności.

Kto na Watu jest najbardziej zagrożony? Które domy i obszary w miejscu, gdzie mieszka wasza społeczność, są zagrożone powodzią? Omówcie ten problem w grupie lub z całą klasą i zaznaczcie na mapie domy najbardziej zagrożone powodzą. Gdzie można wybudować nowy dom? Proszę omówić z klasą, co sprawia, że niektóre obszary i osoby są bardziej zagrożone powodzią niż inne. Przyczyną może być bliska odległość od rzeki, ukształtowanie terenu, budynki takie jak szkoły czy ośrodki ochrony zdrowia również mogą być narażone ze względu na obecność młodzieży lub osób starszych. Bardziej uzdolnionych lub starszych uczniów można zachęcić do zapoznania się z niektórymi technologiami wykorzystywanymi przez społeczności w obszarach o wysokim ryzyku wystąpienia powodzi, takimi jak systemy wczesnego ostrzegania czy procedury ewakuacyjne. Wówczas proszę skorzystać z informacji na stronie http://practicalaction.org/early-warning-in-peru lub zobaczyć film dostępny pod adresem http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=G3mUEzm8pdo#at=106.

Przezwyciężyć powódź – zadanie Zaprojektujcie dla swojej społeczności na wyspie Watu dom, który przetrwa powódź, oraz wykonajcie model według własnego projektu do testów. Jakich umiejętności i informacji będziecie potrzebowali, aby zaprojektować nowe domy?

Wykonanie zadania Praca w grupie: Zbieranie informacji – poszukacie informacji na temat domów zabezpieczonych przed powodzią, odpowiednich materiałów czy konstrukcji, a także kosztów materiałów potrzebnych do budowy waszego domu Nauczyciel przekaże wam pewne informacje i wręczy arkusze do ćwiczeń, aby pomóc wam w tym zadaniu. Projekt – przygotujcie specyfikację i pomysły na wykonanie projektu oraz projekt końcowy zabezpieczonego przed powodzią domu Model domu Test przeciwpowodziowy – będziecie musieli umieścić model w wodzie o głębokości 5 cm i polewać go wodą za pomocą gumowego węża przez 2 minuty z odległości 1 metra Prezentacja Można pogłębić wiedzę uczniów na temat materiałów i konstrukcji przeciwpowodziowych, wprowadzając kilka ćwiczeń dotyczących materiałów i konstrukcji. Proponujemy zaznaczyć, że budowanie domów wiąże się z wysokimi kosztami, a więc koszt jednego domu nie powinien przekroczyć 500 funtów (ok. 2850 złotych). Aby zwiększyć poziom trudności dla uzdolnionych lub starszych uczniów, można zachęcić ich do zapoznania się z szerszym wachlarzem technologii niż samo zabezpieczanie domów przed powodzią, wykorzystywanych przez społeczności w obszarach o wysokim ryzyku wystąpienia powodzi, takich jak systemy wczesnego ostrzegania czy procedury ewakuacyjne.

Prezentacja Na koniec wasza grupa dostanie 5 minut na zaprezentowanie wyników swojej pracy przed społecznością wyspy. Spróbujcie zawrzeć w prezentacji odpowiedzi na następujące pytania: Które obszary i domy są najbardziej zagrożone w waszej społeczności? Dlaczego wybraliście taki projekt, materiały i konstrukcję? Jak dobrze współpracowaliście jako grupa? Jak wasz model poradził sobie podczas testu przeciwpowodziowego? Co zrobilibyście inaczej, gdybyście mogli spróbować jeszcze raz?