organizowanie ochrony informacji niejawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Advertisements

Jan Potocki. Jedną z podstawowych zasad demokracji jest jawność życia publicznego. Obywatel ma prawo być informowany o wszelkich decyzjach podejmowanych.
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
1 SZKOLENIE PEŁNOMOCNIKÓW OCHRONY ZADANIA KONTROLNE PEŁNOMOCNIKA OCHRONY W TRAKCIE WYJAŚNIANIA OKOLICZNOŚCI NARUSZENIA PRZEPISÓW O OCHRONIE INFORMACJI.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Poprawa charakterystyki energetycznej budynków zabytkowych – aspekty prawne Jacek Brudnicki Gdańsk, r.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo dowodowe Problematyka wykorzystania w procesie karnym informacji niejawnych Dr Dagmara Gruszecka.
Plany zarządzania kryzysowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ochrona danych osobowych, a zapewnienie bezpieczeństwa na pływalni w kontekście monitoringu wizyjnego Piotr Glen Administrator Bezpieczeństwa Informacji.
Konstytucyjny system źródeł prawa
ORGANIZACJA OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH NATO I UNII EUROPEJSKIEJ
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Ochrona informacji niejawnych w procesie przygotowania akt do przekazania do archiwum mgr Klaudia Banach.
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Lokalne źródła prawa – zarys
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
WYCENA NIERUCHOMOŚCI Katedra Inwestycji i Nieruchomości
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
O ochronie danych osobowych
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
ORAZ WERYFIKACJA DOKUMENTÓW NIEJAWNYCH W J.O.
STANU OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Ochrona informacji niejawnych podczas prowadzonych pozamilitarnych przygotowań obronnych w działach administracji rządowej nauka i szkolnictwo wyższe.
Rzecznik Praw Dziecka.
Tajemnica statystyczna i obowiązek sprawozdawczy
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty
J A W N E ODDZIAŁ POMORSKI
Technologie informacyjne w administracji publicznej
Finansowanie programu
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Technologia robót budowlanych
AGH: Sprawy pracownicze
płk mgr inż. Rafał Wądołowski
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne grupy źródeł
AGH: Wdrażanie przepisów U2.0
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

organizowanie ochrony informacji niejawnych W zakresie ochrony fizycznej informacji niejawnych ustawa z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych określa (art. 1 ust. 1) organizowanie ochrony informacji niejawnych szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych organizowanie kontroli przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych stosowanie środków fizycznej ochrony informacji niejawnych

Ustawa ma zastosowanie do: organów władzy publicznej, w szczególności: - Sejmu i Senatu - Prezydenta RP - urzędów administracji rządowej - organów jednostek samorządu terytorialnego - sądów i trybunałów - organów kontroli państwowej i ochrony prawa Sił Zbrojnych

Ustawa ma zastosowanie do: NBP i banków państwowych państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych przedsiębiorców, jednostek naukowych lub badawczo-rozwojowych, ubiegających się o zawarcie lub wykonujących umowy związane z dostępem do informacji niejawnych albo wykonujących na podstawie przepisów prawa zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, związane z dostępem do informacji niejawnych.

Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej (art. 18 ust. 1) Za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych odpowiada pełnomocnik ochrony (art. 18 ust. 2)

Pełnomocnik ochrony kieruje wyodrębnioną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych, zwaną “pionem ochrony”

Do zadań pionu ochrony należy: zapewnienie ochrony informacji niejawnych ochrona systemów i sieci teleinformatycznych zapewnienie ochrony fizycznej jednostki organizacyjnej kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów opracowywanie planu ochrony jednostki organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych

Informacje niejawne o określonej, nadanej klauzuli tajności, muszą być wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie, zgodnie z przepisami określającymi wymagania dotyczące kancelarii tajnych, obiegu i środków fizycznej ochrony informacji niejawnych, odpowiednich dla przyznanej im klauzuli tajności oraz muszą być chronione – odpowiednio do przyznanej klauzuli tajności – przy zastosowaniu środków ochrony fizycznej informacji niejawnych (art. 20 oraz 56-59)

Jednostka organizacyjna, w której są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane dokumenty zawierające informacje niejawne oznaczone klauzulą “poufne” lub stanowiące tajemnice państwową, ma obowiązek zorganizowania kancelarii tajnej. (art. 50 ust. 1)

Kancelaria tajna stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio pełnomocnikowi ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie takich dokumentów uprawnionym osobom. Kancelaria tajna powinna być zorganizowana w wyodrębnionym pomieszczeniu, zabezpieczonych zgodnie z przepisami o środkach ochrony fizycznej informacji niejawnych i być obsługiwana przez pracowników pionu ochrony.

Zagadnienia środków ochrony fizycznej informacji niejawnych normuje rozdział 9 ustawy

Jednostki organizacyjne, w których materiały zawierające informacje niejawne są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane, mają obowiązek stosowania środków ochrony fizycznej w celu uniemożliwienia osobom nieupoważnionym dostępu do takich informacji, a w szczególności przed: działaniem obcych służb specjalnych zamachem terrorystycznym lub sabotażem kradzieżą lub zniszczeniem materiału próbą wejścia osób nieuprawnionych nieuprawnionym dostępem pracowników do materiałów oznaczonych wyższą klauzulą tajności

Zakres stosowania środków ochrony fizycznej musi odpowiadać klauzuli tajności i ilości informacji niejawnych, liczbie oraz poziomowi dostępu do takich informacji zatrudnionych lub pełniących służbę osób oraz uwzględniać wskazania służb ochrony państwa dotyczące w szczególności ochrony przed zagrożeniami ze strony obcych służb specjalnych, także w stosunku do państwa sojuszniczego.

W celu uniemożliwienia osobom nieuprawnionym dostępu do informacji niejawnych, należy w szczególności: wydzielić części obiektów, które poddane są szczególnej kontroli wejść i wyjść oraz kontroli przebywania, zwanej dalej “strefami bezpieczeństwa” wydzielić wokół stref bezpieczeństwa strefy administracyjne służące do kontroli osób lub pojazdów wprowadzić system przepustek lub inny system określający uprawnienia do wejścia, przebywania i wyjścia ze strefy bezpieczeństwa, a także przechowywania kluczy do pomieszczeń chronionych, szaf pancernych i innych pojemników służących do przechowywania informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową

zapewnić kontrolę stref bezpieczeństwa i stref administracyjnych przez przeszkolonych zgodnie z ustawą pracowników pionu ochrony stosować wyposażenie i urządzenia służące ochronie informacji niejawnych, którym na podstawie odrębnych przepisów przyznano certyfikaty lub świadectwa kwalifikacyjne

W uzasadnionych przypadkach, dla zapewnienia ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, w szczególności rozmów i spotkań, których przedmiotem są takie informacje, wydziela się specjalne strefy bezpieczeństwa, które są poddawane stałej kontroli w zakresie stosowania środków ochrony fizycznej informacji niejawnych. Urządzenie i wyposażenie pomieszczeń objętych specjalną strefą bezpieczeństwa uwzględnia zastosowanie środków zabezpieczających te pomieszczenia przed podsłuchem i podglądem.

Pełnomocnicy ochrony są obowiązani do bieżącego nadzoru nad stosowaniem środków ochrony fizycznej.