PROPOZYCJE DO REALIZACJI NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej Collegium Medicum Bydgoszcz UMK Toruń
Bloki tematyczne: 1) diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego; 2) trening zdrowotny; 3) sporty całego życia i wypoczynek; 4) bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista; 5) sport; 6) taniec. Edukacja zdrowotna
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE Klasy I-III szkoła podstawowa w zakresie bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej Klasy IV-VI szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne bezpieczna aktywność fizyczna
I-III szkoła podstawowa a) dba o higienę osobistą i czystość odzieży, b) wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna, c) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem, d) dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole, e) przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem, f) potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
IV-VI szkoła podstawowa 1) omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia; 2) korzysta bezpiecznie ze sprzętu i urządzeń sportowych; 3) stosuje zasady samoasekuracji; 4) omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach; 5) omawia sposoby ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem; 6) dobiera strój i obuwie sportowe do ćwiczeń w zależności od miejsca zajęć oraz warunków atmosferycznych.
Gimnazjum 1) wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia sposoby zapobiegania 2) wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu 3) demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze 4) wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania.
Szkoły ponadgimnazjalne 1) wykonuje ćwiczenia kształtujące i kompensacyjne w celu przeciwdziałania negatywnym dla zdrowia skutkom pracy, w tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze; 2) wyjaśnia, na czym polega umiejętność oceny stopnia ryzyka związanego z niektórymi sportami lub wysiłkami fizycznymi.
Antyautorytarna koncepcja pedagogiczna Edukacja rozumiana jako doświadczenie Model cyklu Kolba (cztery składowe) Doświadczenie Działanie, eksperymentowanie Obserwacja, refleksja Abstrakcyjne myślenie