Dialog społeczny historia i metody

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wzmacnianie współpracy międzynarodowej, wymiana informacji, doświadczeń i solidarności Bogdan Kaczmarek vice przewodniczący Federacji Związków Zawodowych.
Advertisements

prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Narodowa Strategia Spójności
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Rząd i prezydent.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
2010 Aleksandra Herba Przewodnicząca Rady Punktów Konsultacyjnych KSU Prokurent, Zastępca Dyrektora Generalnego Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Od czego zależy jakość funkcjonowania naszych społeczności lokalnych?
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Samorząd Uczniowski.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Ustrój samorządu terytorialnego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Proaktywna ERZ. ● ERZ, syzyfowa praca? 2 proaktywna ERZ ● problemy niemożliwe do przezwyciężenia? ● wielość niejednorodności czy jedność w różnorodności??
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
1 Energia dla Życia, Warszawa, dn r. PKP Energetyka S.A. Energia dla Życia Podsumowanie II roku funkcjonowania programu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
w województwie pomorskim
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Dialog społeczny historia i metody Romuald Krajewski, Naczelna Izba Lekarska

Problemy Niska ocena polskiej ochrony zdrowia przez pacjentów zarówno lokalnie jak i w porównaniu z innymi krajami Niezadowolenie pracowników i braki kadr Ograniczony wpływ najbardziej zainteresowanych na funkcjonowanie systemu Doraźność działań Na pewno trzeba COŚ zrobić ale to ≠ zrobić COKOLWIEK Możliwości poprawy istnieją w każdym systemie.

Konflikt społeczny szkodzi wszystkim i nie prowadzi do dobrych rozwiązań.

Dialog społeczny Konflikt społeczny

Dialog społeczny:

Dialog społeczny pracownicy pracodawcy rząd

Dialog społeczny USTAWA z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego Rozdział 1. Cele i zadania Rady Dialogu Społecznego Art. 1. 1. Tworzy się Radę Dialogu Społecznego, zwaną dalej „Radą”, jako forum trójstronnej współpracy strony pracowników, strony pracodawców oraz strony rządowej, zwanych dalej „stronami Rady”. 2. Rada prowadzi dialog w celu zapewnienia warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki i spójności społecznej. 3. Rada działa na rzecz realizacji zasady partycypacji i solidarności społecznej w zakresie stosunków zatrudnienia. 4. Rada działa na rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii społeczno-gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia w drodze prowadzenia przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu organizacji pracowników i pracodawców oraz strony rządowej. 5. Rada wspiera prowadzenie dialogu społecznego na wszystkich szczeblach jednostek samorządu terytorialnego.

Dialog społeczny Zinstytucjonalizowany i pozainstytucjonalny (także doraźny) Międzynarodowy, krajowy, branżowy, regionalny, zakładowy Dwustronny, trójstronny, wielostronny Strona związkowa, pracodawcy, rządowa Niezależność i równowaga, zaufanie i kompromis, praworządność Negocjacje, konsultacje, opiniowanie, informowanie

Dialog społeczny Najczęstsze formy protestu pracowniczego to: strajk zwykły - pracownicy przerywają pracę i opuszczają zakład, strajk włoski - pracownicy nie porzucają pracy, lecz zwalniają jej tempo, obniżając celowo jej wydajność, strajk okupacyjny - pracownicy przerywają pracę, ale nie opuszczają zakładu pracy, strajk czarny - pracownicy porzucają pracę i obsługę nawet tam gdzie grozi to nieodwracalnymi następstwami (zalanie kopalni, wygaszanie wielkich pieców, itd.), strajk głodowy - jego uczestnicy nie przyjmują pożywienia, strajk solidarnościowy - strajk podjęty w imieniu lub dla poparcia innej grupy strajkujących, strajk generalny - strajk podjęty równocześnie w całym kraju, regionie, branży, czy koncernie, strajk ostrzegawczy - przerwanie pracy na krótki okres czasu celem zademonstrowania siły i możliwości przeprowadzenia strajku właściwego, strajk czynny - w czasie strajku okupacyjnego pracownicy wznawiają produkcję, sami dystrybuując to co wyprodukowali, manifestacja - masowe wiece, bądź przemarsze, pikieta - demonstracja najczęściej mniejszej ilości osób w wybranym miejscu ważnym z punktu widzenia prowadzenia protestu (np. pikieta siedziby władz regionalnych), okupacja miejsc publicznych np. siedzib władz centralnych lub lokalnych, siedziby firmy - najczęściej polega na wdarciu się do budynku, blokada - demonstracja mająca za cel wstrzymanie transportu towarowego i/lub osobowego (może się odbyć na drogach, torach kolejowych bądź nawet na rzece), głodówka - odmowa w proteście przyjęcia pożywienia przez protestujących, kampania nieposłuszeństwa - wcielanie w życie praw, o które się walczy bez zwracania uwagi na zakazy, ostrzeżenia i reakcje władz (politycznych, czy władz danej korporacji), inne formy protestu: petycje, noszenie oznak związkowych, noszenie opasek na rękach, oflagowanie zakładów pracy, akcja ulotkowa (informacyjna).

350 członków z 28 państw członkowskich Ekonomia, handel, przemysł, infrastruktura, zabezpieczenie społeczne Ochrona zdrowia: opieka nad osobami starszymi i nieuprzywilejowanymi populacjami systemy ochrony zdrowia kadry ochrony zdrowia problemy zdrowotne związane z migracjami

Dialog społeczny - problemy Poczucie marginalizacji "zwykłych" ludzi Brak zaufania do reprezentacji zorganizowanej Brak skuteczności inicjatyw oddolnych Przejęcie legislacji przez władzę wykonawczą Zmiana zaufania pionowego na poziome (instytucjonalnego na rozproszone)

Protestujemy! Dość tego!!! Stop! Znów o nas bez nas! Jakiż wspaniały pomysł. Głosujemy! Wiem co trzeba zrobić! Zaraz wam wytłumaczę, jaki to wspaniały pomysł. Inaczej po prostu się nie da! Cieszę się, że wszyscy to zrozumieli. Protestujemy! Dość tego!!! Stop! Znów o nas bez nas!

Partycypacja Dialog społeczny Konflikt społeczny

Uczestnictwo (partycypacja) podejmowanie decyzji udział w podejmowaniu decyzji wymiana informacji informowanie S.P. Arnstein, 1969

Informowanie

Wymiana informacji Konsultacje publiczne nie mogą być utożsamiane z konsultacjami społecznymi. Konsultacji publicznych nie należy mylić z badaniami opinii. Ich formuła nie zakłada poszukiwania opinii reprezentatywnej dla jakiejś populacji czy grupy, lecz otwartość na każdy głos i uwagę.

Wymiana informacji Nie jest współdecydowaniem Wyrażane w ramach konsultacji opinie mogą ale nie muszą być uwzględniane Decyzje podejmuje właściwa instytucja Odpowiedzialność jest polityczna Wartość konsultacji zależy od otwartości na odmienne propozycje i od umiejętności ich włączenia do rozstrzygnięć

Współdecydowanie Referendum Głosowanie w ciałach podejmujących decyzje Udział w podziale budżetu Udział w projektowaniu (przepisów, przestrzennym itp.) Protest Inicjatywy legislacyjne Badanie opinii Udział w ciałach doradczych

Współdecydowanie Demokracja przedstawicielska (reprezentacyjna, pośrednia) czy Demokracja bezpośrednia (uczestnicząca) przykład z białego stołu

Współdecydowanie Zarządzanie czy Zaangażowanie obywateli przykład z białego stołu, ważne jest znaczące zaangażowanie

e-Partycypacja groupware - wspomaganie tradycyjnych metod zaangażowania dyskusje internetowe głosowania elektroniczne badania opinii e-petycje

Alternatywy szczegółowa informacja zaangażowanie reprezentatywne konsultacja interesariuszy duża liczba zainteresowanych Voraltberg example. Potrzeba bardzo dużo czasu. Pareconomy, parpolitics

Kryzys demokracji i partycypacji utrata poczucia wpływu i kontroli nad własnym życiem głosowanie za mniejszym złem trudności ze złożonością wykorzystywanie problemów do uzyskiwania przewagi politycznej wyolbrzymianie problemów bez realnych propozycji ich rozwiązania i brak odpowiedzialności za takie działania

Rozwiązania

Podsumowanie Kryzys demokracji przedstawicielskiej i jej metod podejmowania decyzji szybko narasta i pilnie potrzebne są sposoby znacznie większego zaangażowania obywateli. Niezależnie od sposobu działania dialog zmniejsza konflikty i ułatwia akceptację decyzji. Konieczne jest zwiększanie partycypacji na wszystkich szczeblach podejmowania decyzji oraz decentralizacja władzy.

Dziękuję za uwagę!