INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
zarządzanie produkcją
Definicja rachunkowości zarządczej
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
2. System informacyjny a informatyczny?
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Adam Walicki - 30 września 2010
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Bariery w efektywnym wykorzystaniu podpisu elektronicznego i elektronicznej skrzynki podawczej. Paweł Tomczak www. zgwrp.org.pl;
Standaryzacja i unifikacja - kłopot czy korzyści?
Pieniądz Elektroniczny
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
R OZWÓJ S POŁECZEŃSTWA I NFORMACYJNEGO. S POŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE „Społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Systemy informatyczne
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Informatyzacja procesów komunikacyjnych związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych („e-prokuratura”) Publiczna prezentacja.
Ergonomia procesów informacyjnych
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Cyber Security Management
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Audyt niezależna ocena skuteczności miejskiego systemu CCTV
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA

INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA „Nigdy nie przyjmować za prawdziwą żadnej rzeczy, zanimby jako taka nie została rozpoznana przeze mnie w sposób oczywisty: co znaczy, aby starannie unikać pośpiechu i uprzedzeń oraz aby nie zawrzeć w swych sądach nic ponadto, co jawi się przed mym umysłem tak jasno i wyraźnie, że nie miałbym żadnego powodu, by o tym powątpiewać.” Rozprawa o metodzie Kartezjusz

inaczej zdolność współdziałania, komunikowania się INTEROPERACYJNOŚĆ inaczej zdolność współdziałania, komunikowania się

INTEROPERACYJNOŚĆ organizacyjna informacyjna technologiczna

INTEROPERACYJNOŚĆ organizacyjna umożliwia efektywne współdziałanie podmiotów publicznych, obywatela i biznesu

INTEROPERACYJNOŚĆ zapewnia: współpracę wszystkich instytucji które będą dokonywać wymiany informacji; stosowanie ustaleń wielostronnych; określenie granic swobody dla poszczególnych organizacji; określenie jakości informacji przekazywanych przez poszczególne organizacje.

INTEROPERACYJNOŚĆ informacyjna umożliwia efektywną wymianę informacji pomiędzy, podmiotami publicznymi, obywatelem i biznesem.

INTEROPERACYJNOŚĆ zapewnia: usunięcie konfliktów na poziomie danych (różna interpretacja podobnych danych – semantyka); usunięcie konfliktów na poziomie struktury danych (logika, niespójność metadanych – synktatyka); umożliwia: zarządzanie konfliktami semantycznymi w sposób automatyczny

INTEROPERACYJNOŚĆ technologiczna zapewnia technologię wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi administracji publicznej, obywatelem i biznesem.

INTEROPERACYJNOŚĆ zapewnia: wspólnie funkcjonowanie pod względem technicznym systemów informatycznych współpracujących organizacji; umożliwia: wykorzystanie Internetu;

INTEROPERACYJNOŚĆ Czynniki warunkujące prawidłowe funkcjonowanie interoperacyjności dostępność informacji/usług, wielojęzyczność i urządzenia wieloplatformowe, bezpieczeństwo, ochrona prywatności, wolne oprogramowanie i otwarte standardy, subsydiarność, wspólne definicje, upowszechnianie wspólnych definicji, zaufanie, wiarygodność co do wspólnych definicji, utrzymanie i rozwój wspólnych definicji, zarządzanie interoperacyjnością. subsydiarność - zasada, według której każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie zrealizowane przez szczebel niższy

INTEROPERACYJNOŚĆ Zarządzanie interoperacyjnością: koordynacja i uzgadnianie procesów administracyjnych i architektury informacji; identyfikacja i likwidacja wszelkich możliwych barier (prawnych, kulturowych, innych) w celu agregacji usług i wymiany informacji; dostosowaniu przepisów prawnych

INTEROPERACYJNOŚĆ Wdrażanie a następnie zarządzanie interoperacyjnością odbywa się zgodnie z modelem hierarchicznym z tym, że konsultacje w sprawie wzorca przepływu informacji/danych prowadzone są ze wszystkimi instytucjami zaangażowanymi w proces wymiany danych

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych zdolność do efektywnej współpracy różnorodnych systemów informatycznych.

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych Interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych – rozumie się przez to możliwość łączenia zbiorów danych przestrzennych oraz współdziałania usług danych przestrzennych, bez powtarzalnej interwencji manualnej, w taki sposób, aby wynik był spójny, a wartość dodana zbiorów i usług danych przestrzennych została zwiększona. Art. 3 ust. 3 ustawy IIP z dnia 4.03.2010

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych w początkowej fazie prac nad integracją systemów informatycznych wydawało się, że wystarczy połączyć systemy w sieci, jednak okazało się, że to nie wystarczy

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych później panowało przekonanie, że sam Internet spełni funkcję lingua franca, jednak okazało się, że to również zbyt mało

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych Obecnie wiemy, że aby mówić o interoperacyjności musi istnieć możliwość stwierdzenia, że system nie tylko skomunikował się z innym systemem i otrzymał dane, ale przede wszystkim te dane ZROZUMIAŁ

INTEROPERACYJNOŚĆ systemów informatycznych wzajemna komunikacja wymiana danych Zrozumienie danych i wspólne ich wykorzystywanie

STANDARYZACJA Jedną informację można zapisać w wieloraki sposób. Ul. 11 Listopada 30/10 Ul. 11-go listopada 30 m.10 ul.11-go Listopada 30m10

STANDARYZACJA Standaryzacja zapewnia stabilizację działań poprzez zastosowanie jednolitych wzorców. Umożliwia: współpracę urządzeń i systemów informatycznych pochodzących od różnych producentów, obniżenie kosztów działań, przekształcenie działań w procesy, które można kontrolować, mierzyć i doskonalić

STANDARYZACJA Rozpoczęcie prac na standaryzacją wymaga przeprowadzenia gruntownych analiz dotyczących: danych, usług, procesów, potrzeb,

STANDARYZACJA Etapy standaryzacji: klasyfikacja – grupowanie produktów wg podobieństwa cech charakterystycznych (procesu, usługi, danych, itp.) unifikacja – ujednolicanie cech produktów w celu umożliwienia ich zamienności typizacja – ujednolicenie architektury danego produktu w celu upraszczania jego produkcji oraz ułatwiania eksploatacji

Standaryzacja jest warunkiem wdrożenia interoperacyjności

STANDARYZACJA danych przestrzennych Celem standaryzacji danych przestrzennych jest usystematyzowanie gromadzenia, przetwarzania i wymiany tych danych, określenie sposobu ich opisu oraz wskazanie sposobów powiązania pomiędzy różnymi systemami.

STANDARYZACJA danych przestrzennych Kluczowym elementem procesu standaryzacji jest zbudowanie porządku prawnego który: uporządkuje funkcjonujące pojęcia/definicje określi zasady funkcjonowania struktur, stworzy formaty wymiany danych opartych na ogólnie przyjętych i stosowanych formatach, zdefiniuje kluczowe słowniki eliminujące występowanie redundancji i weryfikujące dane na etapie ich wprowadzania.

STANDARYZACJA danych przestrzennych Procedury zapewniające satysfakcjonującą jakość danych Uzupełnianie Optymalizacja Analiza Weryfikacja Standaryzacja Poprawa jakości DANE

STANDARYZACJA danych przestrzennych Brak standardów danych powoduje powstawanie poważnych barier utrudniających skuteczne użytkowanie posiadanych zasobów bazodanowych SYTUACJA OBECNA

STANDARYZACJA danych przestrzennych Ograniczenia w stosowaniu powszechnych standardów wymiany danych na dzień dzisiejszy: Format GML Układ 2000

STANDARYZACJA danych przestrzennych Standaryzacja jest procesem niezwykle czasochłonnym i skomplikowanym

STANDARYZACJA danych przestrzennych Za realizację procesu standaryzacji danych przestrzennych, zgodnie z modelem hierarchicznym, odpowiedzialne są organy centralne – GUGiK

INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA dziękuję za uwagę Roman Rohaczyński