Zmiana i postęp w oszczędzaniu pieniędzy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Advertisements

Metoda Development Center w praktyce
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Zarządzanie projektami partnerskimi
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Metody biofizyczne w diagnostyce stanów zagrożenia płodu.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
C.d. wstępu do tematyki RUP
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
Dobrostan w pracy.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
Prognozowanie z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Praca z dzieckiem agresywnym
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
w praktyce pedagogicznej
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Warszawa, luty 2011 Główne wyniki badania przeprowadzonego w ramach projektu „Komercjalizacja wiedzy i wyników badań naukowych” Przygotowanie: Grzegorz.
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Presja cenowa w łańcuchach dostaw. Podejście abdukcyjne Marek Ciesielski UEP.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Treść dzisiejszego wykładu l Metoda Najmniejszych Kwadratów (MNK) l Współczynnik determinacji l Koincydencja l Kataliza l Współliniowość zmiennych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
spotkanie informacyjne
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Opracowano na danych Polskiego FADN
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Zapis prezentacji:

Zmiana i postęp w oszczędzaniu pieniędzy. Wstęp. Celem badania było zweryfikowanie czynników motywacyjnych i utrzymujących działanie oszczędzania pieniędzy. Zmiana i postęp w oszczędzaniu jest niezwykle opłacalnym społecznie i indywidualnie podejściem. Z tego względu, coraz większe zainteresowanie ekonomistów, psychologów i rządów skupia wysiłki na badaniach związanych z tym zagadnieniem. Inspirując się modelem zmiany zachowań zdrowotnych HAPA Shwarzera (2008) testowano proces zmiany zachowań oszczędnościowych (PZZO). Testowano model zmiany zachowań wyróżniający dwie fazy: 1) motywacyjną prowadzącą do intencji zachowania się (Ajzen i Fishbejn, 1980); 2) postintencjonalne procesy które wspierają rzeczywiste zachowanie oszczędnościowe. Na pojawienie się intencji (1) wpływa to jakie człowiek przewiduje korzyści z tego zachowania się, negatyne konsekwencje jego braku, a także poczucie własnej skuteczności w podjęciu tego działania (Bandura, 1977). Natomiast na rzeczywiste zachowanie się oszczędnościowe (2), wpływają czynniki kontroli działania takie jak np. planowanie (gdzie i kiedy zaoszczędzę) i monitorowanie zachowania oszczędnościowego (ile udało mi się zaoszczędzić do tej pory) (Kuhl, 1985). Podsumowanie. W badaniu potwierdzono trafność modelu PZZO którego części składowe wyjaśniały prawie w połowie zachowania oszczędnościowe. Zebrane wyniki ukazały, że pomiędzy intencją, a rzeczywistym oszczędzaniem całkowicie pośedniczą zmienne osobowościowe związane z samokontrolą oszczędzania. Badanie i estymacja modelu ścieżkowego potwierdza czynniki wpływające na intencję do oszczędzania (z wyjątkiem postrzeganego ryzyka), a także wpływ intencji na aktywizację mechanizmów samokontroli, które wraz z poczuciem skuteczności są determinantą rzeczywistych zachowań oszczędnościowych. Ważnym wynikiem okazał się całkowicie zniesiony wpływ intencji i częściowo zniesiony wpływ poczucia skuteczności na oszczędzanie poprzez mechanizmy samokontroli. Wyniki te wskazują, że sama intencja do oszczędzania nie jest wystarczającym predyktorem rzeczywistych zachowań. Kluczową rolę wyjaśniającą poziom oszczędzania odgrywają poznawcze czynniki kontroli zachowania i poczucie skuteczności. Zmienne te chronią intencję i poczucie sprawstwa do oszczędzania pieniędzy. Jedynym czynnikiem który nie potwierdził swojego znaczenia dla intencji to postrzeganie ryzyka jako percepcja problemów wynikających z braku posiadania oszczędności. Przyszłe badania. Przyszłe badania replikujące model Procesu Zmiany Zachowań Oszczędnościowych, powinny brać pod uwagę czynniki mogące moderować jego elementy składowe. Warte weryfikacji powinny być determinanty, które ułatwiają i utrudniają przekształcenie intencji w działanie oraz wzmacniają i osłabiają siłę procesów samokontroli. Ponad to niezwykłą wartość niesie zweryfikowanie hipotezy o rzeczywistej zmianie zachowań pod wpływem wzmocnienia intencji i procesów samokontroli w warunkach eksperymentalncyh według wskazań modelu PZZO. Weryfikacja zmian w czasie wywołanych ćwiczeniem danych elementów ludzkiego poznania będzie podkreślała charakter aplikacyjny modelu PZZO w praktyce społecznej. Potencjał aplikacyjny. Wyniki badania mogą zainspirować trenerów do opracowania szkoleń wspierających umiejętnosć oszczędzania pieniedzy i odbudowywania uszczuplonych lub wykorzystanych rezerw finansowych. Ponad to z otrzymanych danych można podjąć odpowiednie decyzje dotyczące polityki interwencji społecznych, mających na celu wzmocnienie, zagrożonych ubustwem lub trudnościami, grup społecznych. Konrad Hryniewicz. Analiza danych i wyniki. W badaniu wzieło udział 227 osób w wieku wynoszącym M=24,21;SD=6,57. W celu przetestowania układu wykorzystano modelowanie równań strukturalnych używając metody asymptotycznie wolnej od rozkładu. Analiza wykazała bardzo dobre dopasowanie testowanego modelu do danych CMIN/DF=1,87, GFI=0,95, AGFI=0,91, RMR=0,13, CFI=0,87, TLI=0,80, RMSEA=0,062. R2=0,14 R2=0,47 R2=0,52 R2=0,65 R2=0,65 Monitorowanie Utrzymanie skuteczności Odzyskiwanie skuteczności Planowanie działania Planowanie radzenia sobie β=0,38 β=0,69 β=0,72 β=0,80 β=0,81 Pozytywne rezultaty Metoda badania. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzono w dwóch etapach. W pierwszym zbadano za pomocą 4 stopniowej skali likerta pozytywne rezulaty wynikające z oszczędzania np. - Jeśli oszczędzam to mogę kupić sobie coś o czym marzyłem; postrzegane ryzyko nieoszczędzania - W porównaniu do przeciętnej osoby mojej płci i w moim wieku szanse na to, że mogę cierpieć z powodu braku pieniędzy są wysokie; poczucie skuteczności - Nic nie jest w stanie przeszkodzić mi w oszczędzaniu; intencję do oszczędzania Zamierzam oszczędzać pieniądze; utrzymanie skuteczności - Jestem pewien, że mogę oprzeć się pokusie nieplanowanych wydatków i oszczędzać nawet gdy jestem na przypadkowych zakupach ze znajomymi; odzyskiwanie skuteczności - Jestem pewny, że wrócę znów do oszczędzania nawet kiedy nie będę mieć na co oszczędzać; planowanie działania - Mam szczegółowy plany dotyczący tego jak organizować swoje życie i wydatki by zaoszczędzić; planowanie radzenia sobie - Mam szczegółowy plan jak zaaranżować moją rutynę życia by móc zaoszczędzić. W drugim pomiarze, po okresie 3 tygodni zbadano monitorowanie - W ostatnim czasie ciągle obserwowałem kiedy i gdzie mogłem coś zaoszczędzić oraz posiadane oszczędności - Mam duże oszczędności. Wszystkie elementy testowanego modelu teoretycznego były wskażnikami utworzonymi z 4-7 pozycji testowych na poszczególny, wymieniony wyżej konstrukt. Kontrola zachowania β=0,41 R2=0,26 β=-0,03 n.i. β=0,28 Postrzegane ryzyko Intencja do oszczędzania R2=0,59 β=0,07 n.i. β=0,37 β=0,20 β=0,63 R2=0,47 β=0,33 Oszczędności Poczucie skuteczności Analiza wykazała, że pozytywne rezutlaty i poczucie skuteczności istotnie wpływało na intencję do szczędzania. Poczucie skuteczności wpływało istotnie na wymiar kontroli zachowania i rzeczywiste oszczędności. Poza tym intencja do oszczędznia wpływała na wzrost kontroli zachowania, natomiast kontrola zachowania na wysokie wyniki wskaźnika oszczędności. Włączenie między intencję do oszczędznia a rzeczywiste oszczędności czynników kontrolujących zachowanie, całkowicie znosiło bezpośredni efekt wpływu intencji na oszczędzanie. Niesałkowicie efekt wpływu poczucia skuteczności na rzeczywiste oszczędności mediowała intencja oraz kontrola zachowania. Copyright Colin Purrington (http://colinpurrington.com/tips/academic/posterdesign). Bibliografia. Ajzen, I., Fishbein, M. Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215. Kuhl, J. “Volitional Mediators of Cognition-Behavior Consistency: Self-Regulatory Processes and Action Versus State Orientation,” in Action Control: From Cognition to Behavior, ed. Julius Kuhl and Jurgen Beckmann, Berlin, Germany: Springer, 101–128 Schwarzer, R. (2008) Modeling Health Behavior Change: How to Predict and Modify the Adoption and Maintenance of Health Behaviors. Applied Psychology: An International Review, 57, 1-29. Konrad Hryniewicz konradhryniewicz@.pl