w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW– rola, funkcje i wartość dodana Platforma Moodle w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW– rola, funkcje i wartość dodana Elżbieta Gajek Instytut Lingwistyki Stosowanej UW Uniwersytet Wirtualny, Warszawa, 28.06.2017 1
Plan Rys historyczny Rola platformy Funkcje Wartość dodana Normalizacja Wnioski 2
Historia platformy Moodle w ILS UW Platforma została postawiona w 2005 roku, w 2006/2007 przeprowadzono pierwsze kursy w roku 2007/2008 było 55 kursów w roku 2008/2009 były 43 kursy, w roku 2008/2009 były 74 kursy Przywracanie kursów uniemożliwia odtworzenie liczby kursów w kolejnych latach Od początku używana jest w głównie w nauczaniu mieszanym (niewiele jest kursów online) 3
Rola platformy Moodle w ILS UW – obecnie W 2016/17 jest 241 kursów w językach: angielski, francuski, niemiecki, polski, rosyjski, hiszpański, japoński i szwedzki Ogłoszenia 4 Kursy Praktyki 8 Kursów Studia stacjonarne - I rok LIC 36 Kursów - II rok LIC 52 Kursy - III rok LIC 38 Kursów - I rok MGR 51 Kursów - II rok MGR 25 Kursów Studia japońskie i szwedzkie 11 Kursów Studia niestacjonarne 6 Kursów Studia doktoranckie 3 Kursy Zakłady, Konferencje, Koła Naukowe, Pracownie 7 Kursów 4
Rola platformy Moodle w ILS UW obecnie Liczba użytkowników (dane z 31 maja 2017) 1156 (logowanie po 1.10.2016) 751 (logowanie w maju 2017) 134544 logowań od początku roku akademickiego 18097 logowań w maju 2017 24 wejścia na platformę przez aktywnego użytkownika w maju 14,5 wejścia na platformę w skali całego roku. 5
Funkcje platformy Moodle w ILS UW – badanie jakościowe – wywiady z opiekunami praktyk z nauczycielami akademickimi ze studentami z kierownikami Zakładów 6
Funkcje platformy Moodle w ILS UW Organizacyjne Magazynowe Komunikacyjne Kooperacyjne Interakcyjne Informacja zwrotna - ocenianie Kategorie nie są rozłączne 7
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Organizacyjne Organizacja i zarządzanie materiałami czasem ocenianiem odwoływaniem zajęć 8
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Magazynowe Materiały do kursu są uporządkowane, znajdują się w jednym miejscu wszędzie dostępne 9
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Komunikacyjne Komunikacja nauczyciel-studenci student – student nauczyciel – nauczyciel 10
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Kooperacyjne Wspólne pisanie tekstu wiki doskonalenie zawodowe nauczycieli koordynacja treści przedmiotów 11
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Interakcyjne Wyrażenie opinii w 2011 Moodle ILS nie był w CAS – współpraca międzynarodowa dyskusje dokumentowanie pracy Dyskusja na temat zadany przez nauczyciela 12
Funkcje platformy Moodle w ILS UW - Informacja zwrotna – ocenianie Elastyczne terminy wykonania i oddania zadania Udokumentowane oddanie zadania – nic nie ginie Kwizy Elastyczny czas sprawdzania zadania Informacja zwrotna jest natychmiast dostarczona studentom Jeśli, np. dyskusja na forum jest oceniana studenci starannie przygotowują wypowiedzi, gdyż wypowiedź jest trwała. Pogłębiona informacja zwrotna. 13
Wartość dodana korzystania z platformy Moodle w ILS UW dla opiekunów praktyk Szczegółowe i aktualne informacje od studentów o miejscu i czasie obserwacji i prowadzenia lekcji przez praktykanta. Stały dostęp studentów do dokumentów dotyczących praktyk. Komunikacja ze studentem w sprawie obserwacji prowadzonych lekcji. 14
Wartość dodana korzystania z platformy Moodle w ILS UW dla nauczycieli Miejsce gromadzenia materiałów i zasobów kursu. Ułatwienie organizacji: sylabus kursu, terminy oddania zadań, egzaminów Informacja o nagłych sytuacjach – np. odwołanie zajęć Możliwość odbycia zajęć online – np. z powodu wyjazdu na konferencję Wspieranie strategii metakognitywnych i autonomii w uczeniu się. Większa odpowiedzialność studenta za naukę. 15
Wartość dodana korzystania z platformy Moodle w ILS UW dla studentów Wszystkie materiały – stabilne, nie znikają Można modyfikować treści – jest zaletą Jeśli wykładowca dba o moodle to wszystko co jest potrzebne jest w jednym miejscu Nie trzeba drukować Lepiej jest czytać z czytników lub tabletów niż z wersji papierowej – bo materiały drukowane można zapomnieć, zgubić. 16
Wartość dodana korzystania z platformy Moodle w ILS UW dla studentów Wiadomo, do kiedy trzeba oddać pracę. Duże oszczędności papieru (aspekt ekologiczny i finansowy). Miejsce nie ma znaczenia. Oddane prace nie gubią się. Można wrócić do opinii zapisanych – przeczytać ponownie po uzyskaniu informacji zwrotnej od nauczyciela. Bardziej uważnie formułuje się wypowiedzi. W dyskusji głosowej w klasie wypowiedzi są ulotne. Czasami w gorącej dyskusji studenci przekrzykują się i nie ma możliwości powrotu do treści. Wygodna forma odpracowania zajęć. 17
Wartość dodana korzystania z platformy Moodle w ILS UW dla kierowników Zakładów Współdzielenie zasobów Magazyn zasobów cyfrowych Publikacje Sylabusy Materiały ze szkoleń w których uczestniczyli członkowie zakładu Prezentacje do wygłoszonych przez pracowników referatów konferencyjnych 18
Dostępność i przyjazność platformy Brak jakichkolwiek problemów technicznych (nawet dla osób, które deklarują brak zainteresowania nowinkami technicznymi) Łatwa w obsłudze zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów 19
Normalizacja platformy Bax 2003) Normalizacja platformy W zakresie: języków multimediów typów plików (teksty, obrazy, filmy, nagrania dźwiękowe, arkusze, itp.) postrzegania techniki jako narzędzia dostępności zasobów w uczelni i poza nią nauczania mieszanego (głównie) 20
Wnioski Sposób korzystania z platformy wynika wyłącznie z potrzeb użytkowników. Następuje ewolucyjna zmiana dydaktyki. Dominują funkcje organizacyjne obejmujące różne obszary organizacji procesu dydaktycznego i samokształcenia nauczycieli akademickich. Platforma zwiększa autonomię studenta i odpowiedzialność za uczenie się (zastosowanie strategii metakognitywnych) Zwiększa zakres współpracy nauczycieli. Nie znajdują zastosowania funkcje dydaktyczne opisywane w literaturze przedmiotu (Wolski 2011, Szerszeń 2014) 21
Dziękuję za uwagę 22