Fundusze unijne od podstaw II Fundusze unijne od podstaw II. Dwa okresy programowania w Polsce - porównanie dr Marek Szuszman
Fundusze przedakcesyjne były to to środki bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej Polsce przez Unię Europejską, których głównym zadaniem było przygotowanie Polski do członkostwa w UE oraz pomoc w wyrównaniu różnic gospodarczych. W Polsce funkcjonowały trzy Fundusze Przedakcesyjne: PHARE, ISPA i SAPARD.
PHARE (Polish Hungary Assistance for Restructuring their Economies) Program PHARE wspierał przemiany gospodarcze i społeczne w Polsce i na Węgrzech. Szczególny nacisk kładziono na rozwój sektora prywatnego (przedsiębiorców). W miarę upływu lat PHARE rozrastał się, zwiększając obszar swojego działania zarówno kompetencyjnie jak i terytorialnie.
ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) Program ISPA został stworzony na wzór działającego w niektórych krajach unijnych Funduszu Spójności. W ramach programu wsparte zostały inwestycje w zakresie ochrony środowiska oraz transportu.
SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development) Program SAPARD został uruchomiony ze względu na niedostatecznie szybki rozwój gospodarczy na obszarach wiejskich wszystkich państw kandydujących. Ze środków SAPARD finansowane były także inwestycje w rolnictwie i przemyśle spożywczym. Z programu SAPARD mogły korzystać gminy (drogi, oczyszczalnie ścieków), rolnicy (modernizacja gospodarstw rolnych), przedsiębiorstwa (dostosowanie produkcji żywności do norm UE, tworzenie nowych miejsc pracy).
Fundusze strukturalne w Polsce - perspektywa 2004-2006 Programy Operacyjne: Sektorowy Program Operacyjny (SPO) „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw” SPO „Rozwój zasobów ludzkich” SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”
Programy Operacyjne 2004-2006 c.d. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego SPO „Transport” SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” Program Operacyjny „Pomoc techniczna”
Inicjatywy Wspólnoty w latach 2004-2006 INTERREG III EQUAL URBAN LEADER +
Programy wspólnotowe KULTURA 2000 LEONARDO DA VINCI SOCRATES MŁODZIEŻ
Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Uproszczenie przepływów finansowych. Koncentracja środków, uproszczenie przepływów finansowych, ograniczenie liczby instrumentów Rezygnacja z PWW i uzupełnień PO w celu uproszczenia procesu decyzyjnego i programowania Uproszczenie i zwiększenie przejrzystości systemu finansowania Zwiększanie elastyczności realokacji, lecz z możliwością zamykania działań zakończonych Uproszczenie procesu zarządzania i programowania
Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Zwiększenie odpowiedzialności krajów członkowskich – zakres i intensywność kontroli WE będą proporcjonalne do zakresu jej wkładu, w przypadku gdy kraj członkowski jest głównym źródłem finansowania programu będzie miał możliwość przygotować niektóre elementy kontroli zgodnie z zasadami krajowymi. Zwiększenie jakości systemów zarządzania i kontroli. Delokalizacja – ograniczenie możliwości przenoszenia działalności produkcyjnej przedsiębiorstw w ramach jednego kraju członkowskiego, a w szczególności do innego kraju członkowskiego finansowanych ze środków wspólnotowych, większa wartość dodana.
Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Uelastycznienie procesu wdrażania, eliminacja trudności wynikających ze zmian interpretacyjnych i modyfikacji zasad zarządzania wewnątrz krajów członkowskich.
Dziękuję za uwagę!