Fundusze unijne od podstaw II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 3 Polityka strukturalna w Unii Europejskiej Dominika Milczarek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury Przyszłość Polityki Spójności.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Lokalny Program Rewitalizacji Dąbrowy Górniczej do 2020 r. Spotkanie informacyjne Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej 1Dąbrowa Górnicza, 26 marca 2014 r.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Bądź częścią rozwiązania
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Opracowanie autorskie: Roman Rudnicki UMK Toruń
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Sieć Miast Euroregionu Karpackiego
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Projekty realizowane z pozyskanych środków Unii Europejskiej
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Agroexpert sp. z o.o. podsumowanie roku 2017 oraz plany na przyszłość…
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i finansowanie ich ze środków europejskich
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan realizacji RPO WM wg stanu na r.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zasady Działania Unii Europejskiej
„Programy PROW i SPO – programowanie, realizacja i wnioski”
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Fundusze unijne od podstaw II Fundusze unijne od podstaw II. Dwa okresy programowania w Polsce - porównanie dr Marek Szuszman

Fundusze przedakcesyjne były to to środki bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej Polsce przez Unię Europejską, których głównym zadaniem było przygotowanie Polski do członkostwa w UE oraz pomoc w wyrównaniu różnic gospodarczych. W Polsce funkcjonowały trzy Fundusze Przedakcesyjne: PHARE, ISPA i SAPARD.

PHARE (Polish Hungary Assistance for Restructuring their Economies) Program PHARE wspierał przemiany gospodarcze i społeczne w Polsce i na Węgrzech. Szczególny nacisk kładziono na rozwój sektora prywatnego (przedsiębiorców). W miarę upływu lat PHARE rozrastał się, zwiększając obszar swojego działania zarówno kompetencyjnie jak i terytorialnie.

ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) Program ISPA został stworzony na wzór działającego w niektórych krajach unijnych Funduszu Spójności. W ramach programu wsparte zostały inwestycje w zakresie ochrony środowiska oraz transportu.

SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development) Program SAPARD został uruchomiony ze względu na niedostatecznie szybki rozwój gospodarczy na obszarach wiejskich wszystkich państw kandydujących. Ze środków SAPARD finansowane były także inwestycje w rolnictwie i przemyśle spożywczym. Z programu SAPARD mogły korzystać gminy (drogi, oczyszczalnie ścieków), rolnicy (modernizacja gospodarstw rolnych), przedsiębiorstwa (dostosowanie produkcji żywności do norm UE, tworzenie nowych miejsc pracy).

Fundusze strukturalne w Polsce - perspektywa 2004-2006 Programy Operacyjne: Sektorowy Program Operacyjny (SPO) „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw” SPO „Rozwój zasobów ludzkich” SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”

Programy Operacyjne 2004-2006 c.d. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego SPO „Transport” SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” Program Operacyjny „Pomoc techniczna”

Inicjatywy Wspólnoty w latach 2004-2006 INTERREG III EQUAL URBAN LEADER +

Programy wspólnotowe KULTURA 2000 LEONARDO DA VINCI SOCRATES MŁODZIEŻ

Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Uproszczenie przepływów finansowych. Koncentracja środków, uproszczenie przepływów finansowych, ograniczenie liczby instrumentów Rezygnacja z PWW i uzupełnień PO w celu uproszczenia procesu decyzyjnego i programowania Uproszczenie i zwiększenie przejrzystości systemu finansowania Zwiększanie elastyczności realokacji, lecz z możliwością zamykania działań zakończonych Uproszczenie procesu zarządzania i programowania

Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Zwiększenie odpowiedzialności krajów członkowskich – zakres i intensywność kontroli WE będą proporcjonalne do zakresu jej wkładu, w przypadku gdy kraj członkowski jest głównym źródłem finansowania programu będzie miał możliwość przygotować niektóre elementy kontroli zgodnie z zasadami krajowymi. Zwiększenie jakości systemów zarządzania i kontroli. Delokalizacja – ograniczenie możliwości przenoszenia działalności produkcyjnej przedsiębiorstw w ramach jednego kraju członkowskiego, a w szczególności do innego kraju członkowskiego finansowanych ze środków wspólnotowych, większa wartość dodana.

Porównanie dwóch okresów programowania – cele nowego podejścia Uelastycznienie procesu wdrażania, eliminacja trudności wynikających ze zmian interpretacyjnych i modyfikacji zasad zarządzania wewnątrz krajów członkowskich.

Dziękuję za uwagę!