Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Instytut Badań Edukacyjnych
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Uniwersytet Warszawski
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
Normy praktyki zawodowej
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego 15 stycznia 2009 roku Warszawa Reguły kształcenia na studiach doktoranckich SEMINARIUM BOLOŃSKIE Uniwersytet.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
INNOWACJE I RYZYKO W UBZPIECZENIACH
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
DOSTOSOWANIE EFEKTÓW KIERUNKOWYCH STUDIÓW DO CHARAKTERYSTYK PRK
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
Zapis prezentacji:

Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich Szczecin, 30 styczeń 2017

ZMIANY USTAWOWE Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (weszła w życie z dniem 1 października 2016 r.) wprowadziła nowe przepisy: dotyczące proporcji liczby doktorantów studiów stacjonarnych do niestacjonarnych. Liczba doktorantów stacjonarnych nie może być mniejsza od liczby niestacjonarnych od naboru 2017/18. dotyczące proporcji liczby stypendystów. Liczba doktorantów studiów stacjonarnych, którym przyznano stypendium doktoranckie (z jednym wyłączeniem), nie może być mniejsza niż 50% liczby wszystkich doktorantów na studiach stacjonarnych (od naboru na r.a. 2017/18).

PROGRAM STUDIÓW DOKTORANCKICH W związku z wejściem w życie nowych przepisów nastąpią zmiany w części programu dotyczącej efektów kształcenia. Wprowadzenie Polskiej Ramy Kwalifikacji oznacza objęcie nią również poziomu 8-go czyli studiów III stopnia

NOWE PRZEPISY dotyczące PRK Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji – weszła w życie z dniem 15 stycznia 2016 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6 – 8 weszło w życie z dniem 1 października 2016 r.

POLSKA RAMA KWALIFIKACJI PRK dzieli się na 8 poziomów. Studia doktoranckie mają dawać kwalifikacje pełne na poziomie 8. Ww. przepisy określiły dla tej kwalifikacji ogólne charakterystyki efektów uczenia się. Obejmują one: uniwersalne charakterystyki pierwszego stopnia dla poziomu 8 (określiła ustawa), charakterystyki drugiego stopnia dla poziomu 8 (określiło rozporządzenie).

UNIWERSALNE CHARAKTERYSTYKI I stopnia poziom 8 (wg. ustawy) WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZNA I ROZUMIE POTRAFI JEST GOTÓW DO: P8U_W światowy dorobek naukowy i twórczy oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki P8U_U dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym P8U_K niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem: ich etycznego wymiaru odpowiedzialności za ich skutki oraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w tych sytuacjach

CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA PRK DLA POZIOMU 8 (wg. rozporządzenia) Charakterystyki dzielą się na 3 kategorie: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. Każda z tych kategorii dzieli się na podkategorie (kategorie opisowe):

Charakterystyki c.d. zakres i głębia (WG) WIEDZA kontekst (WK) wykorzystanie wiedzy (UW) UMIEJĘTNOŚCI komunikowanie się (UK) organizacja pracy (UO) uczenie się (UU) ocena wiedzy (KK) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odpowiedzialność (KO) rola zawodowa (KR)

Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P8S_WG w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólnie i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia metodologię badań naukowych P8S_WK fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej

Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P8S_UW wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym P8S_UK upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych inicjować debatę uczestniczyć w dyskursie naukowym posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym

Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Umiejętności: absolwent potrafi Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P8S_UO planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P8S_UU samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi

Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P8S_KK krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych Odpowiedzialności / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego P8S_KO wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców Inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu P8S_KR podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

Opis zakładanych efektów kształcenia (wzór) Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor): Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 SD_K02

Opis zakładanych efektów kształcenia (przykład) Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor) Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 zna i rozumie ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności badawczej P8S_WK SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 potrafi opracować program kształcenia i realizować go z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi P8S_UU SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych P8S_KR SD_K02

HARMONOGRAM ZMIAN Według projektu rozporządzenia MNiSW dostosowanie programu powinno nastąpić dla nowego cyklu kształcenia od r.a. 2017/18. Zmienione programy należy przedłożyć Uczelnianemu Zespołowi Rektorskiego ds. Jakości i Programów Kształcenia do końca marca 2017 r. Rady Wydziałów powinny uchwalić zmienione programy dla cyklu rozpoczynającego się od r.a. 2017/18 najpóźniej do końca kwietnia 2017 r. Do końca maja 2017 r. dokumentacja powinna zostać dostarczona do Działu Kształcenia rektoratu.

. Dziękuję za uwagę