Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich Szczecin, 30 styczeń 2017
ZMIANY USTAWOWE Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (weszła w życie z dniem 1 października 2016 r.) wprowadziła nowe przepisy: dotyczące proporcji liczby doktorantów studiów stacjonarnych do niestacjonarnych. Liczba doktorantów stacjonarnych nie może być mniejsza od liczby niestacjonarnych od naboru 2017/18. dotyczące proporcji liczby stypendystów. Liczba doktorantów studiów stacjonarnych, którym przyznano stypendium doktoranckie (z jednym wyłączeniem), nie może być mniejsza niż 50% liczby wszystkich doktorantów na studiach stacjonarnych (od naboru na r.a. 2017/18).
PROGRAM STUDIÓW DOKTORANCKICH W związku z wejściem w życie nowych przepisów nastąpią zmiany w części programu dotyczącej efektów kształcenia. Wprowadzenie Polskiej Ramy Kwalifikacji oznacza objęcie nią również poziomu 8-go czyli studiów III stopnia
NOWE PRZEPISY dotyczące PRK Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji – weszła w życie z dniem 15 stycznia 2016 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6 – 8 weszło w życie z dniem 1 października 2016 r.
POLSKA RAMA KWALIFIKACJI PRK dzieli się na 8 poziomów. Studia doktoranckie mają dawać kwalifikacje pełne na poziomie 8. Ww. przepisy określiły dla tej kwalifikacji ogólne charakterystyki efektów uczenia się. Obejmują one: uniwersalne charakterystyki pierwszego stopnia dla poziomu 8 (określiła ustawa), charakterystyki drugiego stopnia dla poziomu 8 (określiło rozporządzenie).
UNIWERSALNE CHARAKTERYSTYKI I stopnia poziom 8 (wg. ustawy) WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZNA I ROZUMIE POTRAFI JEST GOTÓW DO: P8U_W światowy dorobek naukowy i twórczy oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki P8U_U dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym P8U_K niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem: ich etycznego wymiaru odpowiedzialności za ich skutki oraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w tych sytuacjach
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA PRK DLA POZIOMU 8 (wg. rozporządzenia) Charakterystyki dzielą się na 3 kategorie: wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. Każda z tych kategorii dzieli się na podkategorie (kategorie opisowe):
Charakterystyki c.d. zakres i głębia (WG) WIEDZA kontekst (WK) wykorzystanie wiedzy (UW) UMIEJĘTNOŚCI komunikowanie się (UK) organizacja pracy (UO) uczenie się (UU) ocena wiedzy (KK) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odpowiedzialność (KO) rola zawodowa (KR)
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Wiedza: absolwent zna i rozumie Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności P8S_WG w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólnie i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia metodologię badań naukowych P8S_WK fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Umiejętności: absolwent potrafi Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania P8S_UW wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym P8S_UK upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych inicjować debatę uczestniczyć w dyskursie naukowym posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Umiejętności: absolwent potrafi Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa P8S_UO planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób P8S_UU samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
Charakterystyki c.d. KATEGORIE KATEGORIE OPISOWE KOD Poziom 8 Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Oceny / krytyczne podejście P8S_KK krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych Odpowiedzialności / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego P8S_KO wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców Inicjowania działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu P8S_KR podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej
Opis zakładanych efektów kształcenia (wzór) Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor): Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 SD_K02
Opis zakładanych efektów kształcenia (przykład) Nazwa wydziału Nazwa studiów studia trzeciego stopnia w dyscyplinie ……….. określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej Symbol Opis zakładanych efektów kształcenia Absolwent studiów trzeciego stopnia (doktor) Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom 8 Działania prowadzące do uzyskania efektów kształcenia Sposoby (metody) oceniania realizacji efektów kształcenia WIEDZA SD_W01 zna i rozumie ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności badawczej P8S_WK SD_W02 UMIEJĘTNOŚCI SD_U01 potrafi opracować program kształcenia i realizować go z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi P8S_UU SD_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE SD_K01 jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych P8S_KR SD_K02
HARMONOGRAM ZMIAN Według projektu rozporządzenia MNiSW dostosowanie programu powinno nastąpić dla nowego cyklu kształcenia od r.a. 2017/18. Zmienione programy należy przedłożyć Uczelnianemu Zespołowi Rektorskiego ds. Jakości i Programów Kształcenia do końca marca 2017 r. Rady Wydziałów powinny uchwalić zmienione programy dla cyklu rozpoczynającego się od r.a. 2017/18 najpóźniej do końca kwietnia 2017 r. Do końca maja 2017 r. dokumentacja powinna zostać dostarczona do Działu Kształcenia rektoratu.
. Dziękuję za uwagę