Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Litygacja strategiczna – działania prawne
Advertisements

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Kierowca samochodów ciężarowych.
Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 23. –
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Internet 2006: rozwój e-commerce
Podstawowe warunki ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt
Polskie prawo pracy w 2008r. Stan obecny i koniecznie zmiany w kontekście sytuacji na rynku pracy z uwzględnieniem ochrony zdrowia pracownika. Dr Krzysztof.
POLICJA.
TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Źródła prawa podatkowego
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Ruch graniczny osób i pojazdów w 2005 roku Odcinek podlaskiOdcinek litewski 2005r. Średnio na dobę Wzrost %2005r. Średnio na dobę Wzrost % Obywatele.
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Główne grzechy kierowców
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
Przestępstwa i wykroczenia celne
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Czas pracy kierowców Paweł Kmieć.
Ministerstwo Transportu Jerzy Król
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
PROPEDEUTYKA PRAWA Dr med. Jacek Perliński. TEMATYKA WYKŁADÓW 1 System prawa, podstawowe pojęcia prawa, źródła prawa, wykładnia prawna. 2 Konstytucja.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
Prawo pracy.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
DZIAŁANIA WITD W RZESZOWIE W ZAKRESIE BRD W 2013 ROKU Rzeszów, wrzesień 2013.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
WRBRD Rzeszów,12 grudzień 2013r..  Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku - obowiązuje od 19 stycznia 2013 roku  Rozporządzenie.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Technik transportu drogowego
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Prawa człowieka i system ich ochrony Źródła praw człowieka mgr Przemysław Mazurek Katedra Prawa Konstytucyjnego Rok akademicki 2016/2017 Slajdy podlegają.
Symulatory w kolejnictwie
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Warszawa, 22 marca 2017 r.. Prawo w praktyce. Wnioski z kontroli autokarów i innych pojazdów pasażerskich.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Tworzenie i stosowanie prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
RODO Rafał Kiełkowski Wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zapis prezentacji:

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? „Bezpieczeństwo pasażerów w transporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osób niepełnosprawnych.” Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? Maciej Wroński Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska Raszyn, 22 marca 2017 r.

Norma prawna = Norma społeczna Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? CZYM JEST PRAWO? JAKA JEST GENEZA PRAWA? JAK MOŻNA PRAWO ZDEFINIOWAĆ? Prawo to ogół norm, które: są ustanowione lub uznane przez państwo, są zabezpieczone stosowaniem przymusu, regulują organizację i zakres działania instytucji oraz postępowanie ludzi Norma prawna = Norma społeczna Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? REGULACJE PRAWNE OBEJMUJĄCE ASPEKT BEZPIECZEŃSTWA W PASAŻERSKIM TRANSPORCIE DROGOWYM Akty prawa międzynarodowego: Konwencja o ruchu drogowym sporządzona w Wiedniu w 1968 r. Konwencja o znakach i sygnałach drogowych, sporządzona w Wiedniu w 1968 r. Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzona w Genewie 1970 r. Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? REGULACJE PRAWNE OBEJMUJĄCE ASPEKT BEZPIECZEŃSTWA W PASAŻERSKIM TRANSPORCIE DROGOWYM Akty prawa unijnego: Rozporządzenie (WE) Nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady , Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 165/2014, Rozporządzenie (WE) Nr 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady , Dyrektywa 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? REGULACJE PRAWNE OBEJMUJĄCE ASPEKT BEZPIECZEŃSTWA W PASAŻERSKIM TRANSPORCIE DROGOWYM Akty prawa krajowego: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? REGULACJE PRAWNE OBEJMUJĄCE ASPEKT BEZPIECZEŃSTWA W PASAŻERSKIM TRANSPORCIE DROGOWYM Zakres przedmiotowy: Zasady ruchu Wiek, stan zdrowia, sprawność fizyczna i psychiczna, umiejętności oraz wiedza kierującego Czas prowadzenia pojazdu, przerwy, okresy wypoczynku Czas pracy kierującego Warunki techniczne dla pojazdu Sankcje za nieprzestrzeganie warunków i zasad Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? GDYBY NIE BYŁO REGULACJI….. Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

ALE CZY WYSTARCZAJĄCYM? Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? PRAWO USTANAWIAJĄCE WARUNKI I ZASADY ZWIĄZANE Z RUCHEM I TRANSPORTEM DROGOWYM JEST WARUNKIEM KONIECZNYM DLA ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO! ALE CZY WYSTARCZAJĄCYM? Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? PRAWO A PRAKTYKA? Dozwolona prędkość autobusu, samochodu ciężarowego poza obszarem zabudowanym to 70 km/h! A jak jest w praktyce? System tachografów cyfrowych wdrożony w I dekadzie lat 2000-cznych miał wyeliminować oszustwa! A jaka jest jego skuteczność w praktyce? Badania lekarskie i psychologiczne powinny eliminować osoby mające przeciwskazania do pracy w zawodzie kierowcy, w tym alkoholików! Czy ten system selekcji działa? Osoba, która uzyskała prawo jazdy kategorii C+E lub D powinna umieć prowadzić pojazd określony w uprawnieniu! Czy potrafi? Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? ABY PRAWO DZIAŁAŁO….. Warunkiem koniecznym, aby prawo działało są: skuteczna egzekucja szeroka edukacja społeczna racjonalne, proste, zrozumiałe, równe dla wszystkich i ograniczone do niezbędnego minimum normy prawne akceptacja społeczna norm prawnych akceptowalne koszty społeczne obowiązującego prawa jak najszersza tożsamość norm prawnych z normami społecznymi właściwe wzorce społeczne - przestrzeganie norm prawnych przez „elity”, osoby opiniotwórcze oraz osoby reprezentujące państwo i prawo Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? OBOK PRAWA CZYNNIKAMI MAJĄCYMI WPŁYW NA BRD SĄ: Droga i jej otoczenie Organizacja ruchu Pojazd Wzajemne (nienormatywne) relacje i interakcje pomiędzy uczestnikami ruchu Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? ZAGROŻENIA DLA SYSTEMU PRAWNEGO BEZPIECZEŃSTWA RUCHU I TRANSPORTU DROGOWEGO populizm - tworzenie prawa pod wpływem stereotypów, jednostkowych zdarzeń nagłośnionych przez media oraz przesłanek pozamerytorycznych nadmierna regulacja - trudna do stosowania w praktyce, rodząca koszty społeczne, narażająca obywateli na nieuzasadnione sankcje wiara w działanie sankcji i ich wysokość jako podstawowego czynnika prewencji działanie pod wpływem „lobbystów” w złym tego słowa znaczeniu Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP

Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo? DZIĘKUJĘ Raszyn - 22 marca 2017 r. Maciej Wroński, TLP