Podlaska Debata Drogowa Białystok, 20 lutego 2017 r. INWESTYCJE DROGOWE REGIONU JAKO PRZEDSIĘWZIĘCIA KOMPLEMENTARNE DLA DRÓG KRAJOWYCH I ICH WĘZŁÓW Podlaska Debata Drogowa Białystok, 20 lutego 2017 r.
Sieć dróg wojewódzkich Obecnie to: 34 ciągi drogowe: klasy Z (zbiorcze), G (główne) i 1 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1275,412 km dróg, głównie jednojezdniowych 155 obiektów mostowych o długości ponad 3,0 km w tym: 150 mostów 3 wiadukty 2 kładki przeszło 1100 przepustów o długości ponad 14,0 km
na sieci dróg krajowych i wojewódzkich Średni dobowy ruch na sieci dróg krajowych i wojewódzkich LEGENDA obciążenie dróg krajowych obciążenie dróg wojewódzkich
Aktualne potrzeby inwestycyjne W celu doprowadzenia istniejącej sieci drogowej do oczekiwanych standardów - przebudowy, rozbudowy lub budowy (obwodnice) wymaga na dzień dzisiejszy co najmniej 550 km dróg wojewódzkich, a szacunkowy koszt tych przedsięwzięć to kwota 2,4 mld zł. Dalszych 150 km dróg potrzebuje remontów kapitalnych lub odnów, których wartość szacowana jest na kwotę około 80 mln zł.
Podstawa interwencji Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020 cel strategiczny: powiązania krajowe i międzynarodowe cel operacyjny: Podniesienie zewnętrznej i wewnętrznej dostępności komunikacyjnej regionu (usuwanie tzw. „wąskich gardeł”) Regionalny plan transportowy województwa podlaskiego na lata 2014 – 2020
Dostępność komunikacyjna województwa podlaskiego zdeterminowana jest przebiegiem paneuropejskich korytarzy transportowych i zasięgiem sieci TEN-T.
Planowana sieć TEN-T (bazowa i uzupełniająca) w województwie podlaskim na tle układu dróg krajowych i wojewódzkich
W związku z powyższym rozwój sieci dróg o znaczeniu regionalnym (wojewódzkich) przebiega przede wszystkim w kierunku tworzenia powiązań komunikacyjnych z siecią TEN-T, zarówno bezpośrednich (w węzłach), jak i poprzez układ istniejących dróg krajowych.
Taki kierunek interwencji pośrednio obowiązywał w poprzednim okresie programowania na lata 2007-2013 rozliczanym do końca roku 2015, a obecnie został wskazany, jako jeden z podstawowych, w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Oto przykłady projektów drogowych wpisujących się w ten kierunek.
Projekty drogowe zrealizowane w latach 2007-2015 (RPOWP)
Tykocin – Jeżewo Stare - przebudowa DW 671 Długość: 6,38 km Koszt: 19,92 mln zł
Tykocin – Jeżewo Stare - przebudowa DW 671 (połączenie z S8 – węzeł Jeżewo)
Malinówka – Zielone Kamedulskie - Przebudowa DW 653 Długość: 14,66 km Koszt: 37,22 mln zł
Malinówka – Zielone Kamedulskie - przebudowa DW 653 (połączenie z realizowaną S61 – węzeł Suwałki Zachód)
Ostrożany - Siemiatycze - przebudowa DW 690 Długość: 16,1 km Koszt: 60,34 mln zł
Ostrożany – Siemiatycze - przebudowa DW 690 (połączenie z planowaną obwodnicą Siemiatycz w ciągu S19 – węzeł Siemiatycze Północ)
Projekty drogowe planowane do realizacji w latach 2014 – 2020 w ramach RPOWP
Dąbrowa Białostocka – Sokółka – przebudowa DW673 (połączenie z planowaną S19 – węzeł Sokółka) długość: 27 km, koszt: 110 mln zł
Łomża - Śniadowo– przebudowa DW677 (powiązanie z projektowaną obwodnicą Łomży w ciągu S61) długość: 10,7 km, koszt: 40 mln zł
Nowogród - Łomża – przebudowa DW645 (połączenie z projektowaną obwodnicą Łomży w ciągu S61 – węzeł Nowogród) długość: 10,2 km, koszt: 40 mln zł
Łomża - Mężenin – przebudowa DW679 (połączenie z S8 – węzeł Mężenin) długość: 29,6 km, koszt: 90 mln zł
Granica województwa - Suwałki – przebudowa DW652 (powiązanie z obwodnicą Suwałk w ciągu S61 przez łącznik do węzła Suwałki Zachód) długość: 27,7 km, koszt: 86 mln zł
Projekty drogowe planowane do realizacji w latach 2014 – 2020 w ramach POPW
Kleosin - Markowszczyzna – przebudowa DW678 (połączenie z projektowaną Południową Obwodnicą Białegostoku w ciągu S19 – węzeł Księżyno) długość: 6,65 km, koszt: 140 mln zł
Łapy – Markowszczyzna – przebudowa DW682 (powiązanie z projektowaną Południową Obwodnicą Białegostoku w ciągu S19) długość: 14 km, koszt: 229 mln zł
Przebudowa skrzyżowania DK8 z DW676 - węzeł Porosły (powiązanie z DK8 i dalej z S8 – węzeł Białystok Zachód) długość: 3,7 km, koszt: 120 mln zł
Dziękuję za uwagę