CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
Advertisements

Dwujęzyczność, CLIL, EMILE - próba definicji
uczyć się języka angielskiego
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Język angielski na lekcjach historii
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Konstruktywizm w dydaktyce
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Ocenianie Kształtujące
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nowoczesny Uczeń - program aktywizacji edukacyjno – obywatelskiej uczniów rybnickich liceów - realizacja Projektu w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
compulsory full-time education
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Treści kształcenia.
I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ul. 3 maja Pszczyna TEL | FAKS WWW.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Projekt unijny realizowany w ramach programu Erasmus+ STRATEGIC PARTNERSHIPS (KEY ACTION 2) – NR PROJEKTU 2015 – 1 – IT02 – KA201 –
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Mobilność kadry nauczycielskiej
CLIL LONDYN.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Program Erasmus + mobilność kadry edukacji szkolnej
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych. Głównym założeniem tej metody jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go.

CLIL… !? A po co mi to ? buduje wiedzę na temat innych kultur i ułatwia ich zrozumienie, rozwija zdolności komunikacyjne w ramach wielu kultur, podnosi kompetencję językową i rozwija zdolność komunikacji ustnej, rozwija zainteresowanie wielojęzycznością, sprzyja zdobywaniu wiedzy z różnych perspektyw, umożliwia uczniom częstsze obcowanie z językiem docelowym, nie wymaga poświęcania dodatkowego czasu na naukę języka, raczej uzupełnia inne przedmioty niż współzawodniczy z nimi, różnicuje metody i formy pracy podczas zajęć, stymuluje motywację uczniów i zachęca do uczenia się zarówno języka, jak i wykładanego przedmiotu.

CLIL… !? Ale ja już uczę się angielskiego ! Nauczanie systemem CLIL opiera się na przekazywaniu treści z zakresu  np. biologii, historii, fizyki czy matematyki za pomocą języka obcego.  Celem takiego nauczania jest opanowanie przez uczniów zakresu materiału zarówno z danego przedmiotu jak i z języka obcego w stopniu zbliżonym do języka ojczystego. Duży nacisk w nauczaniu dwujęzycznym kładzie się na takie opanowanie języka obcego, aby w przyszłości uczeń mógł porozumiewać się w języku obcym nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim, żeby mógł się w nim uczyć, studiować, a później wykorzystywać go swobodnie w pracy zawodowej.

CLIL… !? Ale ja się uczę biologii po polsku! Główna różnica polega na tym, że dzięki lekcjom dwujęzycznym uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danej dziedziny, ale również posługując się językiem obcym na lekcji, kształcą tym samym swoje umiejętności językowe. Bardzo często uczniowie i rodzice narzekają, że nauka języka obcego ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, np. kiedy wybierają się na wakacje, to mają wrażenie, że  nie rozumieją rodzimych użytkowników języka i mają obawy przed mówieniem, bo nie wiedzą np. jakiego czasu użyć, albo jak wymówić dane słowo. Jest to związane ze zbyt małą praktyką w stosowaniu języka obcego w codziennych sytuacjach. Nauczanie dwujęzyczne nie kończy się wraz z dzwonkiem, ponieważ język obcy jest używany zarówno na tradycyjnej lekcji np. języka angielskiego, a później jest wykorzystywany w trakcie lekcji historii czy fizyki.  Uczniowie muszą więc posługiwać się językiem obcym przez większość czasu w szkole, co sprawia, że są niejako zmuszeni do ciągłego wypowiadania się w języku obcym, a to oznacza, że zyskują więcej pewności siebie i nabierają płynności w jego stosowaniu.

CLIL… !? A to nie jest trudne ? Na pierwszy rzut oka tak to wygląda, ale jeśli przyjrzymy się temu bliżej to zobaczymy, że tak naprawdę język obcy jest na takiej lekcji uproszczony. Od nikogo nie możemy wymagać, aby płynnie i bezbłędnie opowiadał o rozbiorach Polski czy dokładnie wyjaśniał budowę serca. Błędy są dopuszczalne, priorytetem jest treść, a nie sam język. Język w metodzie CLIL jest głównie narzędziem za pomocą którego komunikujemy treści przedmiotowe, a wszelkie błędy czy problemy językowe, które pojawiają na lekcji mogą być od razu rozwiązane na lekcji języka obcego. Bardzo ważne jest aby nauczyciel języka obcego i przedmiotu ściśle ze sobą współpracowali i wspierali się nawzajem. Jeśli chodzi o samych uczniów, to badania potwierdzają, że dzięki nauczaniu dwujęzycznemu poszerzają oni nie tylko swoje kompetencje  językowe, ale również społeczne, osobowościowe i poznawcze.

CLIL…!? Czy to się opłaca? Oczywiście, uczniowie uczący się w szkołach dwujęzycznych mają większe możliwości studiowania za granicą, jak również w Polsce, gdzie prowadzone są studia z uzyskaniem np. podwójnego dyplomu uczelni wyższej. To automatycznie zwiększa ich atrakcyjność  na rynku pracy, ale przede wszystkim, nauczanie dwujęzyczne poszerza horyzonty i sprawia, że uczniowie stają się bardziej otwarci na świat i na innych ludzi.  

CLIL…!? Jak wygląda lekcja? W podejściu CLIL ważny jest bogaty i starannie dobrany materiał językowy (ang. rich input), który będzie stymulował intuicyjne tworzenie reguł przez uczących się. Aby tak się stało, należy zostawić uczniom czas na oswojenie się z nowym słownictwem, a także akceptować niepełne czy nawet błędne wypowiedzi przy jednoczesnym dostarczaniu wielu poprawnych wzorców językowych. Istotne znaczenie ma ilość i jakość wprowadzanego materiału językowego. Warto pamiętać, że chóralne powtarzanie i budowanie wypowiedzi według wzorca tylko pozornie przyspieszają proces uczenia się języka obcego. Powtarzanie jest nieodzowne, ale warto organizować takie sytuacje, w których uczący się mogą stosować nowe słowa i zwroty w wielu różnych kontekstach językowych.

CLIL…!? Po co mi nauczyciel? Zastosowanie pomocy w postaci listy nowych słów np. na tablicy. Zastosowanie metod, które dadzą szansę uczniom na wypowiadanie się: dyskusja, drama. Informacja zwrotna: co zostało zrobione dobrze, nad czym trzeba jeszcze popracować.

Bibliografia

Prezentację przygotował… Michał Ignatiuk I LO im. T. Kościuszki we Włodawie