Podnośnik hydrauliczny
1.Zastosowanie podnośnika hydraulicznego. Podnośnik hydrauliczny (1935r.) służy do zawieszenia na ciągniku narzędzi i maszyn, umożliwiając zarazem zmianę ich położenia oraz zmianę głębokości pracy narzędzia.
2.Rodzaje podnośników hydraulicznych a). Tylne, b). Przednie.
3.Elementy składowe podnośnika hydraulicznego a). Układ hydrauliczny, b). Zespół (układ) zawieszenia.
4.Elementy składowe układu hydraulicznego podnośnika a). Zbiornik oleju, b). Pompa oleju, c). Filtr oleju, d). Zawór redukcyjny, e). Zawór sterujący, f). Siłownik.
5.Rodzaje pomp oleju stosowanych w podnośnikach a). Zębate, b). Tłoczkowe.
6. Zasada działania zębatej pompy podnośnika.
7.Zasada działania tłoczkowej pompy podnośnika
8.Zasada działania zaworu sterującego (rozdzielczego)
9.Rodzaje siłowników hydraulicznych stosowanych w podnośnikach a). Jednostronnego działania,
b). Dwustronnego działania.
10.Schemat trzypunktowego zespołu (układu) zawieszenia podnośnika
11.Systemy sterowania pracą podnośnika hydraulicznego a). Kopiujący system sterowania,
b). System kopiujący z dociążaniem,
c). System pozycyjnego sterowania,
d). Siłowy system sterowania,
e). Mieszany system sterowania, Mieszany system sterowania podnośnika hydraulicznego polega na połączeniu działania dwu systemów regulacji, tj. regulacji pozycyjnej i siłowej; System taki zapewnia zmniejszenie wrażliwości układu sterowania na zmiany oporu roboczego; Mieszany system sterowania stosuje się na polach o glebie mozaikowej oraz w przypadku występowania nierówności.
f). Elektroniczny układ sterowania,
g). Komputery pokładowe. W tych rozwiązaniach, oprócz monitorowania parametrów pracy agregatu spotyka się układy regulacji położenia narzędzi na podstawie wartości poślizgu kół napędzanych ciągnika; W komputerze ciągnika jest zakodowana dopuszczalna wartość poślizgu (przeważnie 10%); Z chwilą przekroczenia tej wartości następuje przekazanie sygnału do podnośnika i zmniejszenie głębokości pracy narzędzia.
Hydrauliczne urządzenia zewnętrzne i zaczepy
1. Budowa hydraulicznego układu zewnętrznego Hydrauliczny układ zewnętrzny, często nazywany drugim układem hydraulicznym, składa się z: - przewodów ciśnieniowych, - zaworu sterującego, - gniazd szybkozłączy (2 ÷ 8 – zależnie od typu lub wersji wyposażenia ciągnika).
2.Zastosowanie hydraulicznego układu zewnętrznego Sterowanie: - pracą narzędzia, - pracą ładowacza czołowego, - przyczepą – wywrotką.
3.Rodzaje szybkozłączy a). Skręcane,
b). Zaciskowe.
4.Użytkowanie hydraulicznego układu zewnętrznego Zachowanie wyjątkowej czystości !!!.
5.Rodzaje zaczepów a). Zaczep transportowy,
b). Zaczep polowy,
c). Zaczepy specjalne - do maszyn rolniczych i przyczep jednoosiowych
6.Sposoby zabezpieczenia zaczepu przed samoczynnym rozłączeniem się a). Zawleczka sprężysta, przekładana przez otwór w sworzniu (od dołu), b). Zapadka, uniemożliwiająca samoczynne przesunięcie się sworznia ku górze, c). Specjalne zaczepy – nie wymagające zakładania sworznia.
7.Sprzęg do trzypunktowego układu zawieszenia
Rodzaje i częstotliwość obsług
1.Definicja obsługi technicznej pojazdu Obsługą techniczną nazywamy zgodne z wymaganiami konstrukcyjnymi i właściwe dla danych warunków użytkowania przygotowanie pojazdu do pracy, zmierzające do zmniejszenia intensywności zużywania się jego części. Polega na wykonywaniu czynności niezbędnych do zapewnienia sprawności technicznej wszystkich mechanizmów pojazdu. Prawidłowa obsługa, wykonywana we właściwym czasie, jest nieodzownym warunkiem długotrwałego, bezusterkowego działania mechanizmów pojazdu, zmniejszenia do minimum zużycia jego zespołów oraz zachowania przez wiele lat estetycznego wyglądu pojazdu. Zakres wykonywanych czynności obsługowych oraz częstotliwość wykonywania tych czynności określają rodzaj obsługi technicznej..
2.Rodzaje obsług technicznych a). Obsługa codzienna, b). Obsługa okresowa, c). Obsługa sezonowa, d). Obsługa w okresie docierania.
3.Pojęcie obsługi codziennej Obsługa codzienna (OC) polega na codziennym kontrolowaniu sprawności pojazdu oraz stanu technicznego poszczególnych jego zespołów i podzespołów, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy (pracy). Obsługę codzienną ciągnika rolniczego nazywamy przeglądem P-1..
4.Zakres czynności obsługi codziennej (przeglądu P-1) Należy sprawdzić: - poziom oleju (i ewentualnie uzupełnić) w misce olejowej silnika, - pracę silnika (słuchowo) i wskazania przyrządów na tablicy rozdzielczej, - ilość paliwa w zbiorniku, - poziom cieczy chłodzącej w chłodnicy lub zbiorniku wyrównawczym, - działanie układu kierowniczego, - poziom płynu hamulcowego i działanie hamulców, - działanie odbiorników prądu, - ciśnienie w ogumieniu.
5.Pojęcie obsługi okresowej Obsługa okresowa to zestaw uprzednio zaplanowanych czynności dokonywanych po określonym czasie pracy pojazdu (w mth - w ciągnikach rolniczych) lub po określonym jego przebiegu (w km – w samochodach). Potrzeba dokonania kontroli i obsługi poszczególnych zespołów i elementów pojazdu zależy od ich właściwości i wykonywanych przez nie zadań, dlatego nie wszystkie wykonuje się w tym samym czasie. W ramach obsługi okresowej o wyższym numerze wykonuje się wszystkie czynności obsługowo-kontrolne objęte zakresem obsług okresowych o niższych numerach..
6.Rodzaje obsług (przeglądów) okresowych a). P-2 – co 100 (125) mth, b). P-3 – co 200 (250) mth, c). P-4 – co 400 (500) mth, d). P-5 – co 800 (1000) mth.
7.Przykładowe zakresy czynności kolejnych przeglądów technicznych ciągnika rolniczego
a). przegląd techniczny P-2 Wymienić olej w filtrze powietrza, Smarować przeguby kulowe drążków kierowniczych, Sprawdzić poziom oleju w skrzyni przekładniowej, tylnym moście i zwolnicach, Smarować łożysko wyciskowe sprzęgła, Sprawdzić dokręcenie nakrętek kół przednich, Sprawdzić poziom oleju w przekładni głównej i zwolnicach przedniej osi napędzanej. Smarować łożyska sworznia osi przedniej, Smarować łożyska sworzni zwrotnic, sprawdzić poziom elektrolitu w akumulatorach, Smarować przekładnię zębatą prawego wieszaka TUZ, Smarować połączenia gwintowe i przeguby siłowników pomocniczych TUZ, Oczyścić odolejacz instalacji ciśnieniowej sprężarki powietrza.
b). Przegląd techniczny P-3 Sprawdzić naciąg paska klinowego wentylatora, Oczyścić odśrodkowy filtr oleju, Wymienić olej w misce olejowej, Oczyścić filtr paliwa i umyć wkład zgrubnego oczyszczania, Oczyścić osadnik filtra paliwa pompy zasilającej, Oczyścić filtr powietrza, Sprawdzić gęstość elektrolitu w akumulatorach, Oczyścić i zabezpieczyć smarem zaciski akumulatorów, Sprawdzić dokręcenie zewnętrznych połączeń śrubowych.
c). Przegląd techniczny P-4 Wyregulować luzy zaworowe oraz sprawdzić smarowanie dźwigienek zaworowych, Sprawdzić minimalną i maksymalną prędkość obrotową biegu jałowego (luzem), Sprawdzić ciśnienie oleju w układzie smarowania, Sprawdzić stan techniczny wtryskiwaczy i wyregulować ciśnienie wtrysku, Wymienić wkłady filtra paliwa, Sprawdzić i wyregulować zbieżność kół przednich, Wyregulować sprzęgło, Wyregulować hamulce, Sprawdzić i wyregulować luz w łożyskach kół przednich, Sprawdzić luzy w zwrotnicach, Smarować piasty kół przednich, Sprawdzić ustawienie reflektorów przednich.
d). Przegląd techniczny P-5 Sprawdzić ciśnienie sprężania cylindrów, Osłuchać silnik stetoskopem, Sprawdzić stan techniczny i wyregulować pompę wtryskową i regulator prędkości obrotowej, Wymienić olej w układzie kierowniczym, Wymienić filtr pełnoprzepływowy w skrzyni przekładniowej, Sprawdzić stan techniczny podnośnika, Oczyścić rozrusznik i alternator, sprawdzić szczotki i komutator, Sprawdzić stan techniczny i działanie regulatora napięcia, Sprawdzić stan techniczny pneumatycznej instalacji sterowania hamulcami.
8.Obsługa sezonowa Obsługi sezonowe – zimowa i letnia –mają na celu przygotowanie pojazdu do eksploatacji w zmienionych warunkach atmosferycznych w okresie letnim i zimowym. Za okres letni uważa się czas od 1 kwietnia do 31 października, a za okres zimowy – czas od 1 listopada do 31 marca. OZ wykonuje się przed końcem października, a OL przed końcem marca każdego roku bez względu na przebieg, jaki osiągnął pojazd w minionym okresie. Obsługi OZ i OL wykonuje się najczęściej przy najbliższym przeglądzie okresowym. Terminy obsług OZ i OL mogą być przesunięte, gdy uzasadniają to warunki pracy lub warunki atmosferyczne..
Stacje obsługi pojazdów
1.Wyposażenie stacji obsługi technicznej pojazdów Wyposażenie w urządzenia diagnostyczne i ułatwiające dostęp musi być dostosowane do potrzeb i programu usług
2.Wyposażenie stacji kontroli pojazdów Urządzenie rolkowe lub najazdowe do pomiaru siły hamowania, Przyrząd do pomiaru prawidłowości ustawienia kół, Przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu, Kątomierz do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy lub szarpaki, Przyrząd do sprawdzania ustawienia i pomiaru światłości świateł, Przyrząd do pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu, Przyrząd do pomiaru zawartości CO w spalinach pojazdu z silnikiem ZI, Przyrząd do pomiaru poziomu dymienia pojazdu z silnikiem ZS, Przyrząd do pomiaru prędkości obrotowej silnika, Odpowiedni zestaw narzędzi monterskich.
3.Bezpieczeństwo i higiena pracy w obsłudze samochodów i pojazdów rolniczych Podstawki, Kliny, Wjazd na kanał, Oświetlenie, Wentylacja, Etylina, Elektrolit.
Wstępna ocena pracy silnika
1.Organoleptyczna kontrola stanu technicznego silnika Oględziny zewnętrzne, Sprawdzenie poziomu i oszacowanie jakości płynów technicznych, Sprawdzenie pracy silnika po uruchomieniu, Osłuchiwanie silnika.
2.Przyrządy do osłuchiwania Stetoskopy akustyczne, Stetoskopy elektroniczne.
3.Budowa i zasada działania stetoskopu akustycznego a). prętowego, b). Słuchawkowo-komorowego.
4.Budowa stetoskopu elektronicznego.
5.Strefy (rejony) osłuchiwania silnika Zawory, Złożenie tłok-tuleja cylindrowa, Wałek rozrządu, Łożyska główne i korbowodowe, Napęd wałka rozrządu, Łożysko oporowe wału korbowego, Dźwigienki zaworowe,