Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zainteresowania czytelnicze uczniów klas 1-3 Rok szkolny 2009/2010
Advertisements

Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Poczęstuj się książką…
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Dlaczego warto korzystać z
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Czytanie- kto teraz czyta?
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Lubię czytać!.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne? Prezentację przygotowała: Bogusława Nawrocka

Rola rodziny w kształtowaniu postaw. Zainteresowania i styl bycia dziecka przede wszystkim kształtuje rodzina, jednak nie wszyscy rodzice mają świadomość, jaką rolę odgrywa książka w rozwoju intelektualnym dziecka. Książka pomaga kształtować zasady społeczno- moralne dziecka, mądrze wykorzystana, może stać się narzędziem bardzo pomocnym w rozwiązywaniu dziecięcych problemów. Przykładem mogą być książki M. Musierowicz „ Kurczak”, „ Co mam”, „Kredki”, „Rybka”, „ Boję się”, które opisują sytuacje bliskie dzieciom w wieku szkolnym. Czytając je możemy porozmawiać o przyjaźni, agresji, zazdrości czy braku akceptacji dla „ inności”.

Czytanie wg raportu PISA 1. Czytanie i interpretacja  tekstów literackich, naukowych, prasowych, komunikatów, tabel. Uczeń ma wyszukać informacje, zrozumieć sens tekstu na wszystkich poziomach, poddać go refleksji i rozwinąć jego interpretację;  Wielki polski skok Wyniki PISA( Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) cieszą podwójnie.  W 2000 roku we wszystkich trzech dziedzinach (czytanie i rozumowanie w naukach humanistycznych, matematyka oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych) Polska była grubo poniżej średniej OECD, gdzieś w okolicach Rosji, Grecji i Izraela. Dziś jesteśmy powyżej średniej w czytaniu i przyrodzie, a w matematyce w grupie średniaków. To tak, jakby uczeń trójkowo-dwójkowy nagle przyniósł z polskiego i przyrody piątkę, a z matematyki czwórkę. 

Raport PISA W  czytaniu i interpretacji  byliśmy w 2000 roku na 25. miejscu (na 39 badanych krajów), w 2006 skoczyliśmy na 9. (na 57.), w 2009 trochę spadliśmy na 15. (wśród 65 krajów). Wyprzedziliśmy aż 11 państw Europy: Węgry, Czechy, Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Danię, Francję .Jesteśmy na poziomie Norwegii, Islandii oraz Szwajcarii i Estonii, która dołączyła do PISA w 2006 roku i od razu została prymusem. Dużo lepsza jest w Unii tylko Finlandia oraz mniej wyraźnie Holandia i Belgia.  I oczywiście Azja poza wszelką konkurencją: chińskie Szanghaj i Hongkong, Korea, Japonia, Singapur.  Więcej... http://wyborcza.pl/1,76842,9363355,Edukacja__Rowne_jest_lepsze.html?as=1&startsz=x#ixzz1u7grSxYI

Czytanie to jedna z najważniejszych sprawności językowych Jest narzędziem uczenia się, kiedy uczeń z książki( prasy) czerpie informacje, poszerzając swoją wiedzę. Podstawą przeżyć intelektualnych, emocjonalnych i estetycznych, kiedy dzieło literackie wpływa na operacje myślowe ucznia. Wzrusza i kształtuje upodobania estetyczne oraz wyobraźnię.

Warto czytać, bo: Czytanie wpływa na rozwój systemu mowy. Podnosi wiedzę. Bogaci życie uczuciowe. Pozwala na samokształcenie po skończeniu szkoły. Ułatwia udział w życiu kulturalnym i społecznym.

List bibliotekarza do rodziców Drodzy Rodzice! Państwa dziecko jest już czytelnikiem! Może samodzielnie korzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej. W naszej bibliotece jest wolny dostęp do półek. Oznacza to, że dzieci już od pierwszej klasy przychodzą do biblioteki i wybierają książki do czytania. Sprawia im to dużą frajdę i czują się traktowane na równi ze starszymi kolegami. Mogą przy tym liczyć na pomoc bibliotekarza. Prosimy Państwa o zachęcenie dzieci do korzystania z biblioteki szkolnej. Proszę zwrócić uwagę, czy dziecko oddaje książki dopiero po ich przeczytaniu. Nieważne, czy będzie to po dwóch dniach, czy po dwóch tygodniach. Chcemy zapobiec niepożądanemu zjawisku, gdy dzieci wypożyczają dla samego wypożyczania „ kto więcej” i zwracają książkę nie zajrzawszy do niej. Jest to zły nawyk, który nie uczy dziecka prawidłowego kontaktu z książką.

Czytajmy z dzieckiem Zachęcamy Państwa do czytania razem z dzieckiem. Chcielibyśmy uświadomić Państwu, że czytanie obok liczenia i pisania jest jedną z najważniejszych umiejętności. Zachęcamy Państwa do czytania razem z dzieckiem. Prosimy stopniowo wciągać dziecko do czytania. Niech na początku dziecko czyta tylko tytuły wierszyków, rozdziałów. Później może to być cała linijka lub zdanie, aż dojdą Państwo do całej strony. Nawet nie zauważą Państwo, jak dziecko z dnia na dzień będzie chętniej i lepiej czytało. Liczymy na Państwa współpracę z biblioteką szkolną, życzymy cierpliwości, wytrwałości i przyjemności w wspólnym czytaniu. Nauczyciel bibliotekarz

Czytanie pomaga zrozumieć innych ludzi Czytanie książek pomaga w zrozumieniu innych ludzi, ich problemów, rozterek i motywów działania. Otwiera oczy na świat i drugiego człowieka.

Czytanie pomaga odnieść sukces w szkole Czytanie pomaga nam rozwijać myślenie, język i słownictwo. Uczymy się wyrażać myśli, uczucia, rozumieć innych, poszerzamy wiedzę o innych krajach, kulturach, historii, przyrodzie, o wszystkim, co nas interesuje.   Czytanie pozwala odnieść sukces nie tylko w szkole, ale procentuje i pozwala odnieść sukces w dorosłym życiu. W dużym stopniu miłość do książek wynosi się z domu, więc istnieje potrzeba edukowania rodziców. Szkoła, a w szczególności biblioteka powinna być dla młodych ludzi miejscem ciekawym, w którym czują się dobrze, do którego chętnie przychodzą, gdzie poza lekturami znajdą też coś dla siebie. 

Zapamiętujemy zasady ortograficzne Czytając zapamiętujemy np.  jaka jest prawidłowa pisownia trudnych wyrazów. Pomoże to uczniom w otrzymaniu lepszych ocen z przedmiotów, testów oraz sprawdzianów. Dzieci często (szczególnie wzrokowcy) uczą się pisowni trudnych wyrazów, nie zdając sobie z tego sprawy.  

Pomaga rozwiązywać problemy Takimi szczególnymi książkami są bajki terapeutyczne, które opowiadają często problemy, dotykające dzieci i ich rodziny, jak np. alkoholizm, przemoc, brak akceptacji wśród rówieśników itd. Bajki te opowiadają historię, przenosząc ją często w świat zwierząt, roślin itp. Zawierają możliwe rozwiązanie, pokazują utożsamiającemu się z bohaterami czytelnikowi w jaki sposób należy postąpić aby wyjść z kłopotów.  Jednak nie tylko bajki terapeutyczne, których celem jest terapia mogą spełniać taką rolę. Szczególnym przykładem będzie tu "Brzydkie kaczątko", które może pomóc dzieciom z niską samooceną czy postać Pippi Langstrump, która pozwala wierzyć czytelnikowi, że świat należy do niego. Myślę, że w każdej bajce/książce dziecko może poszukiwać odpowiedzi na dręczące go pytania i doskwierające mu problemy.  

Odpręża, uspokaja i relaksuje Dziecko czytając może wejść w sytuację bohatera, przeżywać z nim różne emocje, zdystansować się do swoich problemów. Dzieci, które mają dość hałasu na przerwie mogą zajrzeć do kącika cichego czytania, który stworzyłam w swojej bibliotece. Z tego kącika korzystają najchętniej najmłodsi uczniowie.

Czytanie to świetny sposób na rozmowę z innymi Czytanie książek daje nam możliwość rozmawiania z innymi i wymiany poglądów na temat przeczytanych książek. Sięgamy po książki, jeśli widzimy, że ktoś inny to robi.  

Książka rozwija wyobraźnię i uczy koncentracji W dzisiejszym świecie ludzie żyją w ciągłym pośpiechu, warto znaleźć czas na czytanie, aby się wyciszyć i zrobić coś dla siebie. Czytanie rozwija, uczy koncentracji i pobudza naszą fantazję. Kreatywność będzie się rozwijała, gdy człowiek będzie miał szerokie horyzonty i wiedzę praktyczną uzupełniał o myślenie o świecie, ludziach i emocjach.  

Wzbogacamy słownictwo Czytając uczeń wzbogaca słownictwo. Łatwiej będzie mu nawiązać kontakt z innym rówieśnikiem lub osobą dorosłą. Nie będzie się obawiał ośmieszenia prowadząc dyskusję na różne tematy. Uczeń ma czynny kontakt z językiem, ćwiczy i poprawia jego znajomość. Nie ma problemów z wysławianiem się, pisaniem prac stylistycznych, łatwiej też nawiązuje kontakty z innymi. Myślę, że to bardzo ważny argument dla młodych ludzi. 

Czytanie to dobry sposób na nudę Ciekawa i wciągająca książka dostarcza rozrywki i emocji. Może bawić, czasem smucić, być przewodnikiem po świecie i innych kulturach. Z książką nie można się nudzić!   Pokazujmy dzieciom magię czytania.

Bibliografia 1.Molicka M. „ Bajkoterapia”, Poznań 2002 2.Zdunik J. :Jak mierzyć jakość edukacji, „ Wprost”36/2009 s.37 3.Bąk J., Wiewióra – Pyka E. „ Bajkowe spotkania”, Kraków 2003 4. Koźmińska I., Olszewska E. „ Wychowanie przez czytanie ”, Warszawa 2010 5.Grochal R., Szacki W., Boni M.: Facebook uczy lubić innych, „ Gazeta Wyborcza” 205/2011 s.13-14