Innowacja pedagogiczna: „Poznajemy, rozumiemy, programujemy”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
Advertisements

Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zasady konstruowania programów projakościowych
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoła Podstawowa w Stróżach.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do komputera, drukarki, skanera, aparatu cyfrowego, kamery i Internetu.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 W OLSZTYNIE Motto szkoły: Uczymy się nie dla szkoły, ale dla życia. Seneka.
Program autorskiej klasy matematyczno-fizyczno- -informatycznej dla uczniów wykazujących się uzdolnieniami z przedmiotów ścisłych XX Liceum Ogólnokształcące.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
Propozycja cyfrowej edukacji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”
na rzecz cyfryzacji szkół
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Programowanie dla każdego
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Innowacja pedagogiczna „Szkolne programowanie”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
„Programowanie czas zacząć”
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Sprawozdanie z Pilotażu Programowania
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Programowanie z eTwinning
Wojewódzka konferencja „Programowanie w szkole”
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Programowanie z eTwinning
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Innowacja pedagogiczna: „Poznajemy, rozumiemy, programujemy” Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach

Informacje Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Turośli Uczniowie II etapu edukacyjnego (kl. IV) Innowacja programowa, organizacyjna i metodyczna Autor i realizator: Małgorzata Witkiewicz, nauczyciel zajęć komputerowych

Innowatorstwo - założenia Zakres realizowanych treści wykraczał poza obowiązującą dotychczas podstawę programową. Odbywało się to głównie podczas zajęć dodatkowych, elementy programowania włączane były także podczas jednostek lekcyjnych we wszystkich klasach szkoły podstawowej (np.: szyfrowanie jako wprowadzenie do tematu, zabawy z kodowaniem, dodatkowe zadania dla uczniów zdolnych, itp). Zajęcia dodatkowe prowadzone były z wykorzystaniem nowoczesnych, alternatywnych metod pracy. Uczniowie, kierując się efektami, które zamierzają osiągnąć, po zapoznaniu z możliwościami programu komputerowego, sami wybierali środowisko do pracy indywidualnej, a następnie, poprzez ocenę efektu końcowego, podsumowywali przydatność zastosowanego programu. Nacisk położono na: analizę kolejności poleceń, przewidywanie skutków podejmowanych działań, dokonywanie samooceny oraz ocenę efektu końcowego.

Zakładane efekty: Uczniowie poznając podstawy programowania rozwiną swoje umiejętności w zakresie efektywnego myślenia, zwłaszcza twórczego rozwiązywania problemów. Powstaną proste gry komputerowe – efekty pracy uczniów zostaną zgłoszone na wybrany konkurs z zakresu programowania.

Podejmowane działania

Doskonalenie umiejętności własnych poprzez: udział w formach doskonalenia zawodowego, opracowywanie i przygotowywanie środków dydaktycznych (np.: plansze do kodowania, propozycje szyfrów), przygotowanie i przeprowadzanie zabaw wprowadzających w świat programowania, nauka poprzez korzystanie z zasobów Internetu.

Ukończone formy doskonalenia zawodowego w roku szkolnym 2016/2017 z zakresu programowania: Organizator szkolenia Uzyskane kwalifikacje; uprawnienia (lub zakres doskonalenia) Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, program e-Twinning Tydzień z programowaniem dla najmłodszych (Kodable, The Foos i Tynker) Tydzień z kodowaniem dla początkujących - RunMarco. Tydzień z Prezi. Tydzień z App Inventor. Tydzień z Lightbot. Tydzień z studio.code.org. Tydzień z Kodu Game. Tydzień z e-Twinningiem. ODN w Łomży Programowanie bez komputera w edukacji wczesnoszkolnej. Programowanie w Scratchu. Wykorzystanie programu WBTExpress do tworzenia prezentacji i zawartości kursów e – learningowych. Uczymy nowocześnie czyli efektywnie. ODN REWERS Nowoczesne technologie w edukacji.

Przykłady prac zaliczeniowych (własnych)

Systematyczna praca z uczniami Zgodnie z przyjętymi założeniami innowacja pedagogiczna „Poznajemy, rozumiemy, programujemy” realizowana była w trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych z uczniami klas czwartych (12 uczestników zajęć) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. W bieżącym roku szkolnym zrealizowano 32 godziny zajęć. Tematyka zajęć odpowiadała zainteresowaniom uczniów. Dzieci poznawały różnorodne programy, aplikacje komputerowe z zakresu programowania (m. in. wymienione w opracowanym zestawieniu – slajd nr 19), a następnie podejmowały decyzje w obrębie jakich środowisk chcą pogłębić swoje umiejętności.

Elementy programowania włączane były także podczas jednostek lekcyjnych we wszystkich klasach szkoły podstawowej. Weryfikację wszystkich podejmowanych przez nas działań stanowił udział uczniów w Indywidualnym Międzynarodowym Konkursie Programistycznym w języku Baltie 3 – BALTIE 2017 (slajdy nr 24 – 26).

Przykłady pracy Uczniów

studio.code.org

Scratch

Kodu Game Lab

Baltie

Opracowywanie pomocy, środków dydaktycznych i innych materiałów – przykłady (https://spturosl.edupage.org/text/?text=teachers/-24&subpage=1) Programowanie: https://studio.code.org/ https://lightbot.com/hocflash.html https://blockly-games.appspot.com https://www.kodable.com https://www.tynker.com http://thefoos.com/ http://www.educationalappstore.com/app/daisy-the-dinosaur https://www.playcodemonkey.com/ http://appinventor.mit.edu/explore/ http://partners.disney.com/hour-of-code http://www.geekkids.me/ http://movetheturtle.com/  

Bieżące relacje z podejmowanych działań: https://spturosl.edupage.org/news/#155 https://spturosl.edupage.org/text/?text=te achers/-24&subpage=1 https://spturosl.edupage.org/text/?text=te achers/-24&subpage=2

Udział w Indywidualnym Międzynarodowym Konkursie Programistycznym w języku Baltie 3 - Baltie 2017

Konkurs BALTIE przeprowadzany jest od 2009 roku (platforma konkursowa Baltie.net). Nasza szkoła przystąpiła do niego po raz pierwszy w bieżącym roku szkolnym. Idea konkursu opiera się na programowaniu w języku Baltie 3 i przesyłaniu swoich rozwiązań na serwer konkursowy. W okresie przygotowawczym zarejestrowano wszystkich uczniów II etapu edukacyjnego i jednego ucznia z klasy trzeciej. Łącznie założono 88 kont. Każdy uczeń miał zatem takie same szanse na odniesienie sukcesu. Konkurs składa się z kilku etapów: domowego, szkolnego, wojewódzkiego oraz finału. Szczegółowy opis naszych działań i wyniki dostępne na stronie: https://spturosl.edupage.org/news/#155

Opracowanie: Małgorzata Witkiewicz nauczyciel zajęć komputerowych Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Turośli