Pojęcie planowania / zasady planowania. Maciej Nagórski 2017-12-15
Co to jest planowanie ? PLANOWANIE - jako element zarządzania polega na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych na wywołanie zjawisk, które nie zaistniałyby samoistnie. Maciej Nagórski 2017-12-15
Czym jest plan? Jest określeniem celu (-ów) do osiągnięcia, terminów (choć nie zawsze), zasobów (szeroko pojętych, np. pieniądze, materiały, pomoc innych, wiedza, umiejętności,...) i sposobów dojścia do celu. Dobrze jeśli plan pokazuje środki oceny jego realizacji - w trakcie i na zakończenie. Maciej Nagórski 2017-12-15
Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności: „Istota Planowania” Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności: diagnoza teraźniejszości: gdzie jesteśmy? projekt i wybór celów: gdzie chcemy być? projekt i wybór środków działania: jak osiągnąć cele? Maciej Nagórski 2017-12-15
Dobry plan to taki, który w realizacji oferuje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w określonym czasie. Pierwszym i najważniejszym elementem planowania jest wyznaczenie celu. Maciej Nagórski 2017-12-15
Jak dobrze stawiać i realizować cele? S.M.A.R.T. – to koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel. Maciej Nagórski 2017-12-15
Co oznacza skrót S.M.A.R.T.? CEL POWINIEN BYĆ: S- Sprecyzowany/ Prost/ zrozumiały - jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację. W jaki sposób chcesz ten cel osiągnąć? M- Mierzalny - a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną "sprawdzalność" jego realizacji, A - Ambitny/ Atrakcyjny aby nie był nudny oraz wzbudzał ciekawość i chęć do działania, taki, który nie przychodzi łatwo. Z drugiej strony cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. „ Michał Anioł powiedział „ Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to że mierzymy za nisko i cel osiągamy." R- Realny/ Realistyczny - cel powinien być ważnym krokiem naprzód, inaczej mówiąc realistyczny jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. T - Terminowy/ Określony w czasie - cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć. Maciej Nagórski 2017-12-15
Etapy procesu planowania. ustalenie celów, (S.M.A.R.T.) zidentyfikowanie problemów, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, ocenianie konsekwencji, dokonanie wyboru, wdrażanie planu, kontrola realizacji. Maciej Nagórski 2017-12-15
Etapy planowania etap przedsiębiorczości - na tym etapie menedżerowie mało korzystają z funkcji planowania, raczej odpowiadają na pojawiające się nieliczne problemy. etap luki administracyjnej - zaczyna się rozwijać sformalizowane planowanie, zwłaszcza w celu zwiększenia skuteczności. etap luki oczekiwań - tworzone są plany oceniające wizje dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. etap strategicznego rozwoju - menedżerowie zajmują się problemami wzrostu, poszukują sposobów rozszerzania i dywersyfikacji działalności ustabilizowanego przedsiębiorstwa. Maciej Nagórski 2017-12-15
Rodzaje planowania (z uwagi na czas realizacji) strategiczne (powyżej 5 lat) - plan przyszłości, dzięki któremu o wiele łatwiej wytyczyć ścieżki postępowania i realizacji (co zamierza się osiągnąć w życiu, lista wartości). długoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsięwzięcia służące realizacji nadrzędnego celu. średnioterminowe (od kilku miesięcy do roku) - to odpowiedź na pytanie co należy zrobić, aby zrealizować plan długoterminowy. krótkoterminowe (do trzech miesięcy) - krótkie zadania do wykonania. bieżące - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkań, spraw do załatwienia). Maciej Nagórski 2017-12-15
Zasady planowania: Wyróżnia się następujące elementarne zasady planowania: Zasada ścisłości i elastyczności, Zasada szczegółowości (programowanie, a planowanie), Zasada modelowania (cele, parametry, ograniczenia, obszar swobody), Zasada prognozowania, Zasada optymalności (np. minimalizacja kosztów), Zasada alokacji, Zasada bilansowania (zadań i kosztów, efekty, przychody i rozchody), Zasada etapowania (podział zadań w czasie, ustalanie horyzontu planowania), Zasada wykonalności i ryzyka, Zasada wariantowania (projekcji, planu), Zasada koordynacji. Z poszczególnych zasad planowania wynikają zalecenia odnośnie stosowanych metod i technik szczegółowych, które stanowią instrumentarium kierownictwa organizacji Maciej Nagórski 2017-12-15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie Etapy procedury sporządzania i realizacji planów. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną. Czynniki wpływające na skuteczność planowania. Maciej Nagórski 2017-12-15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie: A. Etapy procedury sporządzania i realizacji planów: 1. Ustalanie celów. 2. Ocena sytuacji. 3. Ustalanie procedury. 4. Sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji. 5. Wdrażanie planu. Maciej Nagórski 2017-12-15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: B. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną: Poziom hierarchii organizacyjnej Główne zadania planistyczne zarząd, rada nadzorcza plany strategiczne kierownicy średniego szczebla plany i cele do realizacji przez poszczególne jednostki organizacyjne kierownicy niższego szczebla konkretne cele i zadania do realizacji w ustalonych terminach Maciej Nagórski 2017-12-15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: C. Czynniki wpływające na skuteczność planowania: Zasady skutecznego planowania: Misja i cele firmy musza być jasno sformułowane i znane kierownictwu i pracownikom. Planowanie musi się zaczynać na najwyższym szczeblu struktury – zarząd dynamizuje i koordynuje procesy planistyczne. W przedsiębiorstwie musi funkcjonować sprawny system informacyjny, zapewniający prawdziwe, aktualne i istotne informacje o sytuacji przedsiębiorstwa i jego otoczeniu. W większych firmach planowanie musi być procesem zorganizowanym i sformalizowanym. Planowanie musi być procesem ciągłym. Plany muszą odznaczać się elastycznością, tak, aby przedsiębiorstwo mogło szybko reagować na niekorzystne zmiany i nowe możliwości. Maciej Nagórski 2017-12-15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: Przeszkody utrudniające planowanie: Niechęć do wyznaczania celów i strategii wynikająca ze: Strachu przed niepowodzeniem, Brak nawyków planowania, Brak zaangażowania, Dążenie do utrzymania stanu bieżącego (lęk przed nowością). Opór wobec zmian. Brak dostatecznej informacji, stanowiącej podstawę procesów planowania Maciej Nagórski 2017-12-15
Dziękuję za uwagę Bibliografia: Maciej Nagórski 2017-12-15 http://pl.wikipedia.org/wiki/Planowanie Istota, zasady i metody planowania w przedsiębiorstwie.doc. Małagosia H. (Maggie13) Stawianie celów - „Szkolenie wstępne dla Przedstawicieli PF Jelfa SA ) Maciej Nagórski 2017-12-15