Pojęcie planowania / zasady planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Badania operacyjne. Wykład 1
badania rynku turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
PODSTAWY SPRAWNEGO DZIAŁANIA
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Cele przedsiębiorstwa i plan marketingowy
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Metodyki zarządzania projektami
Sporządzamy biznesplan
Analiza i planowanie startegiczne 3
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Co to jest dobra praktyka w zakresie zarządzania środowiskowego?
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wprowadzenie teoretyczne
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Funkcje pracy biurowej
Warszawa, luty 2011 Główne wyniki badania przeprowadzonego w ramach projektu „Komercjalizacja wiedzy i wyników badań naukowych” Przygotowanie: Grzegorz.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Planowanie Twojego biznesu Forever
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Szkolenie dotyczące sprzedaży
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Pojęcie planowania / zasady planowania. Maciej Nagórski 2017-12-15

Co to jest planowanie ? PLANOWANIE - jako element zarządzania polega na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych na wywołanie zjawisk, które nie zaistniałyby samoistnie. Maciej Nagórski 2017-12-15

Czym jest plan? Jest określeniem celu (-ów) do osiągnięcia, terminów (choć nie zawsze), zasobów (szeroko pojętych, np. pieniądze, materiały, pomoc innych, wiedza, umiejętności,...) i sposobów dojścia do celu. Dobrze jeśli plan pokazuje środki oceny jego realizacji - w trakcie i na zakończenie. Maciej Nagórski 2017-12-15

Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności: „Istota Planowania” Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności: diagnoza teraźniejszości: gdzie jesteśmy? projekt i wybór celów: gdzie chcemy być? projekt i wybór środków działania: jak osiągnąć cele? Maciej Nagórski 2017-12-15

Dobry plan to taki, który w realizacji oferuje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w określonym czasie. Pierwszym i najważniejszym elementem planowania jest wyznaczenie celu. Maciej Nagórski 2017-12-15

Jak dobrze stawiać i realizować cele? S.M.A.R.T. – to koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel. Maciej Nagórski 2017-12-15

Co oznacza skrót S.M.A.R.T.? CEL POWINIEN BYĆ: S- Sprecyzowany/ Prost/ zrozumiały - jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację. W jaki sposób chcesz ten cel osiągnąć? M- Mierzalny - a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną "sprawdzalność" jego realizacji, A - Ambitny/ Atrakcyjny aby nie był nudny oraz wzbudzał ciekawość i chęć do działania, taki, który nie przychodzi łatwo. Z drugiej strony cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. „ Michał Anioł powiedział „ Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to że mierzymy za nisko i cel osiągamy." R- Realny/ Realistyczny - cel powinien być ważnym krokiem naprzód, inaczej mówiąc realistyczny jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. T - Terminowy/ Określony w czasie - cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć. Maciej Nagórski 2017-12-15

Etapy procesu planowania. ustalenie celów, (S.M.A.R.T.) zidentyfikowanie problemów, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, ocenianie konsekwencji, dokonanie wyboru, wdrażanie planu, kontrola realizacji. Maciej Nagórski 2017-12-15

Etapy planowania etap przedsiębiorczości - na tym etapie menedżerowie mało korzystają z funkcji planowania, raczej odpowiadają na pojawiające się nieliczne problemy. etap luki administracyjnej - zaczyna się rozwijać sformalizowane planowanie, zwłaszcza w celu zwiększenia skuteczności. etap luki oczekiwań - tworzone są plany oceniające wizje dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. etap strategicznego rozwoju - menedżerowie zajmują się problemami wzrostu, poszukują sposobów rozszerzania i dywersyfikacji działalności ustabilizowanego przedsiębiorstwa. Maciej Nagórski 2017-12-15

Rodzaje planowania (z uwagi na czas realizacji) strategiczne (powyżej 5 lat) - plan przyszłości, dzięki któremu o wiele łatwiej wytyczyć ścieżki postępowania i realizacji (co zamierza się osiągnąć w życiu, lista wartości). długoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsięwzięcia służące realizacji nadrzędnego celu. średnioterminowe (od kilku miesięcy do roku) - to odpowiedź na pytanie co należy zrobić, aby zrealizować plan długoterminowy. krótkoterminowe (do trzech miesięcy) - krótkie zadania do wykonania. bieżące - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkań, spraw do załatwienia). Maciej Nagórski 2017-12-15

Zasady planowania: Wyróżnia się następujące elementarne zasady planowania: Zasada ścisłości i elastyczności, Zasada szczegółowości (programowanie, a planowanie), Zasada modelowania (cele, parametry, ograniczenia, obszar swobody), Zasada prognozowania, Zasada optymalności (np. minimalizacja kosztów), Zasada alokacji, Zasada bilansowania (zadań i kosztów, efekty, przychody i rozchody), Zasada etapowania (podział zadań w czasie, ustalanie horyzontu planowania), Zasada wykonalności i ryzyka, Zasada wariantowania (projekcji, planu), Zasada koordynacji. Z poszczególnych zasad planowania wynikają zalecenia odnośnie stosowanych metod i technik szczegółowych, które stanowią instrumentarium kierownictwa organizacji Maciej Nagórski 2017-12-15

Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie Etapy procedury sporządzania i realizacji planów. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną. Czynniki wpływające na skuteczność planowania. Maciej Nagórski 2017-12-15

Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie: A. Etapy procedury sporządzania i realizacji planów: 1. Ustalanie celów. 2. Ocena sytuacji. 3. Ustalanie procedury. 4. Sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji. 5. Wdrażanie planu. Maciej Nagórski 2017-12-15

Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: B. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną: Poziom hierarchii organizacyjnej Główne zadania planistyczne zarząd, rada nadzorcza plany strategiczne kierownicy średniego szczebla plany i cele do realizacji przez poszczególne jednostki organizacyjne kierownicy niższego szczebla konkretne cele i zadania do realizacji w ustalonych terminach Maciej Nagórski 2017-12-15

Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: C. Czynniki wpływające na skuteczność planowania:   Zasady skutecznego planowania: Misja i cele firmy musza być jasno sformułowane i znane kierownictwu i pracownikom. Planowanie musi się zaczynać na najwyższym szczeblu struktury – zarząd dynamizuje i koordynuje procesy planistyczne. W przedsiębiorstwie musi funkcjonować sprawny system informacyjny, zapewniający prawdziwe, aktualne i istotne informacje o sytuacji przedsiębiorstwa i jego otoczeniu. W większych firmach planowanie musi być procesem zorganizowanym i sformalizowanym. Planowanie musi być procesem ciągłym. Plany muszą odznaczać się elastycznością, tak, aby przedsiębiorstwo mogło szybko reagować na niekorzystne zmiany i nowe możliwości. Maciej Nagórski 2017-12-15

Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd: Przeszkody utrudniające planowanie: Niechęć do wyznaczania celów i strategii wynikająca ze: Strachu przed niepowodzeniem, Brak nawyków planowania, Brak zaangażowania, Dążenie do utrzymania stanu bieżącego (lęk przed nowością). Opór wobec zmian. Brak dostatecznej informacji, stanowiącej podstawę procesów planowania Maciej Nagórski 2017-12-15

Dziękuję za uwagę Bibliografia: Maciej Nagórski 2017-12-15 http://pl.wikipedia.org/wiki/Planowanie Istota, zasady i metody planowania w przedsiębiorstwie.doc. Małagosia H. (Maggie13) Stawianie celów - „Szkolenie wstępne dla Przedstawicieli PF Jelfa SA ) Maciej Nagórski 2017-12-15