Temat: W obronie polskości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
odzyskania niepodległości Polski
Advertisements

Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyslu
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Września – wczoraj i dziś
Społeczne Gimnazjum MTE w Milanówku
na podstawie książki Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn"
JEST POLSKA! Był taki smutny czas w historii naszej Ojczyzny, gdy na ponad sto lat utraciła niepodległość. Zaborcy – trzy mocarstwa: Austria, Prusy.
3 historie z życia wzięte
150 Rocznica Wybuchu Powstania Styczniowego
W O L N T A R I.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Music: God Will by Connie Smith and Nat Stuckey Presnted by Brenda.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Gimnazjum nr 2 w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 Poznań ul. Powstańców Wielkopolskich 3.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Emisariuszami nazywano:
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
w Petersburgu podpisano pierwszy
Karol Koźmiński- autor Kamieni na szaniec
GERMANIZACJA I RUSYFIKACJA
NA ZIEMIACH POLSKICH III-V 1848
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Ćwiczenia do powstań narodowych.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
W 1918 r. po 123 latach zaborów państwo polskie odrodziło się i wybiło na niepodległość. Jesienią 1918 r. dobiegała końca I wojna światowa, która przyniosła.
Droga Polaków ku wolności!
Plan prezentacji: Temat zajęć Życie Matejki
Mniejszości narodowe w Polsce
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny system wychowawczy
Spotkanie z bł. Karoliną
„Póki w narodzie myśl swobody żyje…”
System edukacji w Polsce
Władze samorządowe w naszej szkole
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
Samorząd Uczniowski.
Język mniejszości - język niemiecki
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Bezpieczne zachowanie na świetlicy szkolnej Autorka: Oliwia Torba kl. 1e.
NIEPODLEGŁOŚĆ W ŚWIADOMOŚCI MŁODYCH…
Samotność na obczyźnie z życiorysu Juliusza Słowackiego
Narodowe Święto Niepodległości
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Ksi ą dz Jan Twardowski ( ) Gimnazjum im. T. Czackiego Ksiądz Jan Twardowski urodził się 1 czerwca 1915 roku w Warszawie, w rodzinie Jana i Anieli.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie styczniowe.
Języki obce.
Czytanie- kto teraz czyta?
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie listopadowe.
Wiosna Ludów – nazwa serii zrywów rewolucyjnych i narodowych, jakie miały miejsce w Europie w latach Ludem nazywa się tu społeczności.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 31
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
W obronie polskiej ziemi i mowy
GERMANIZACJA KRZYSZTOF MALESZAK PAWEŁ STELMACH KL. VII.
Krzysztof Maleszak Pawe ł Stelmach Kl. VII. Germanizacja- proces wynaradawiania, poprzez nakłanianie lub zmuszanie ludności rdzennej do przyswojenia kultury,
DROGA DO NIEPODLEGŁOŚCI
Narodowe Święto Niepodległości
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Zapis prezentacji:

Temat: W obronie polskości.

Zabór rosyjski - rusyfikacja po upadku powstania styczniowego władze rosyjskie postanowiły zrobić z Polaków dobrych Rosjan; usunięto z polskich szkół całkowicie język polski; wszystkie nazwy (nawet sklepów) zmieniono na rosyjskie; stosowano surowe kary za rozmowę po polsku nawet na ulicy; uczniów wyrzucano ze szkół za rozmowy po polsku; posiadanie polskich książek również podlegało karze; pomimo tego nie udało się złamać ducha Polaków, którzy w dalszym ciągu pragnęli walczyć o wolną Polskę; RUSYFIKACJA – proces dobrowolnego lub przymusowego przyswajania języka rosyjskiego i kultury rosyjskiej przez osoby lub zbiorowości funkcjonujące wcześniej w ramach innych kultur. Świadectwo szkolne z zaboru rosyjskiego https://www.youtube.com/watch?v=O3efQ8yXmFg

Zabór rosyjski - rusyfikacja Dzięki temu, że Apuchtin przestał przyjmować Polaków na posady nauczycielskie, liczba Rosjan nauczycieli gwałtownie zaczęła się zwiększać [...]. Gdy w 1881 r. przesłano temat maturalny z języka rosyjskiego i literatury, oparty na powieści Gogola Martwe dusze [...] uczniowie położyli pióra, bo nie wiedzieli, co pisać, gdyż tego utworu nie czytali. W Warszawie natychmiast doniesiono o tym Apuchtinowi [...]. Apuchtin kazał dać inny temat treści ogólnej, a nauczyciela III klasy gimnazjum zdegradował. Po objęciu władzy w kraju przez generał-gubernatora Hurkę […] surowo zabroniono czytania i posiadania polskich książek, a kontrola była tak ścisła, że przy odwiedzaniu stancji uczniowskich [...] przetrząsano sienniki, kufry z rzeczami, czy tam nie było schowanych książek polskich. W razie znalezienia książek polskich zapisywano ucznia do dziennika kar […]. Gdy zaś u ucznia znaleziono książkę o treści politycznej […] bezwarunkowo wydalano ucznia z gimnazjum.  Fragment wspomnień Jana Wołyńskiego

Zabór pruski - germanizacja GERMANIZACJA - proces dobrowolnego lub przymusowego przyswajania języka niemieckiego i kultury niemieckiej przez osoby lub zbiorowości funkcjonujące wcześniej w ramach innych kultur. zakazano używania języka polskiego w szkołach średnich i urzędach; zaczęto sprowadzać osadników niemieckich aby nimi zastępować Polaków; wykupywano polskie majątki; rozpoczęto aresztowania księży, gdyż w kościołach skupiało się życie polskich patriotów; zakazano nauczania religii po polsku;

Zabór pruski - germanizacja Dzieci wrzesieńskie broniące języka polskiego w szkole we Wrześni dzieci odmówiły mówienia pacierza po niemiecku za co zostały pobite przez nauczyciela; wybuchł wtedy strajk we Wrześni, który wywołał wielkie poruszenie; Polakom odbierano również ziemię i nie pozwalano budować domów; najbardziej znanym przykładem oporu przeciwko germanizacji był Michał Drzymała; kupił on stary wóz cyrkowy zamieszkał w nim i gdy Niemcy wydali zakaz postoju wozu dłużej niż dwa dni w jednym miejscu przestawiał go wraz z synami co dwa dni w inne miejsce; pomimo wszystkich represji sytuacja w zaborze pruskim i tak była lepsza niż w rosyjskim; Wóz Drzymały https://www.youtube.com/watch?v=1ujQsgSnSG0 https://www.youtube.com/watch?v=7t8JyhxNXl0 https://www.youtube.com/watch?v=8hEY52N_Oo4

Zabór pruski - germanizacja Językiem nauczania wszystkich przedmiotów, z wyjątkiem religii i śpiewu kościelnego, jest język niemiecki. Językiem polskim można się posługiwać pomocniczo tylko o tyle, o ile jest to niezbędne dla zrozumienia przedmiotu nauczania.  2. Nauka religii i śpiewu kościelnego dla dzieci mówiących po polsku ma być udzielana w języku ojczystym. Jeśli jednak znają one język niemiecki na tyle, że mogą zrozumieć udzielane w nim wyjaśnienia […] wprowadzić również nauczanie tych przedmiotów w języku niemieckim […]. Postanowienia dotyczące nauczania w szkołach ludowych w Poznańskiem z 1873 roku […] My z Tobą Boże rozmawiać chcemy,  lecz Vater unser” nie rozumiemy  i nikt nie zmusi nas Ciebie tak zwać,  boś ty nie Vater, lecz Ojciec nasz […]  Wiersz dzieci z Wrześni

Zabór austriacki - autonomia Galicja, czyli ziemie zaboru austriackiego, były najbardziej ubogie, ale zarazem najmniej szykanowane ze wszystkich trzech zaborów; nikt tutaj nie była aresztowany za śpiewanie polskiego hymnu czy rozmawianie po polsku; istniały tu polskie szkoły zarówno podstawowe jak i średnie; ponadto w Krakowie i Lwowie działały dwa polskie uniwersytety; Polacy nawet wykupili od armii austriackiej Wawel i zaczęli jego remont; wszystko to możliwe było dzięki temu, że w państwo austriacko – węgierskie stawało się bardziej demokratycznym; AUTONOMIA – samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie.