T8. Metodologia a podejście „czystej kartki”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.

E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Skuteczne zachowania na rynku pracy
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Definicje operacji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Studium Przypadku (case study)
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Szkolenia, Coaching, PR.
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
KONTROLA ZARZĄDCZA w POLITECHNICE GDAŃSKIEJ ROK 2011 Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych MAJA 2011.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe.
T13. Narzędzia wspomagające reengineering - wymagania.
T. 25 Więcej o wartości dodanej
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T. 14 Platforma systemowa dla informatycznych narzedzi reengineeringu.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zapis prezentacji:

T8. Metodologia a podejście „czystej kartki”. „Kiedy” reengineering ... ? „Jak” reengineering ... ? „Dlaczego” reengineering tak wiele może ...? Metodologia czy podejście „czystej kartki” ? Zwodnicza atrakcyjność podejścia „czystej kartki”. Zła opinia na temat metodologii. Dlaczego podejście „czystej kartki” w reengineeringu jest złe ? Metodologia a obszar problemowy w reengineeringu. Realia wdrożenia projektu. Reasumując - intuicja ... . Reasumując - metoda ... . Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki Kiedy reengineering ... ? - Przy niewielkich zmianach w otoczeniu lub gdy zadowalają cząstkowe wzrosty wskaźników, wystarczają cząstkowe zakresy usprawnień w firmie, takie jak: poprawa jakości, automatyzacja, reorganizacja, optymalizacja wykorzystania pracowników, redukcja zatrudnienia, ... - W przypadku dużych zmian w otoczeniu, lub gdy jest konieczny skokowy wzrost wskaźników (np.. produktywności): tylko reengineering !!! - Studium przypadku - WPT „Przemysław” w Poznaniu, Biuro Zakwaterowania 1987 r. = Zmiana w otoczeniu: przejście Biura na samofinansowanie. = stan zatrudnienia w obsłudze procesu głównego: 18 osób. = w ramach reengineeringu dokonano: # optymalizacji procesu głównego, # rozszerzenia działalności (dla zatrudnienia osób „uwolnionych”), # automatyzacji obsługi procesu głównego. = uzyskany wynik: # polepszenie jakości obsługi klienta, # zmniejszenie zatrudnienia w obsłudze procesu głównego do 2 osób. Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki „Jak” reengineering ... Od innych metod usprawniania działania firm, reengineering wyróżnia się kompleksowością podejścia: - nie jest tylko automatyzacją, chociaż często wykorzystuje twórczo nowe technologie, - nie jest tylko reorganizacją, chociaż często wymaga zmian organizacyjnych, - nie jest tylko redukcją zatrudnienia, chociaż prowadzi do poprawy produktywności, - nie służy tylko poprawie jakości, chociaż zawsze bierze pod uwagę satysfakcję klienta i procesy, które na nią wpływają. Zatem „jak” ?, KOMPLEKSOWO !!! Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

„Dlaczego” reengineering tak wiele może ? - bo skłania do głębokiej analizy dotychczasowego przebiegu procesu, - bo poszukuje możliwości radykalnych zmian, w najważniejszych dla firmy procesach, - bo stosuje kompleksowe ujęcie usprawniania, stawiając sobie za cel, jednoczesną: = poprawę satysfakcji klienta, = poprawę jakości, = redukcję kosztów, = zwiększanie elastyczności, szybkości, dokładności działania, - bo wykorzystuje holistyczne podejście do firmy, uwzględniając jednocześnie: = aspekty techniczne: technologię, standardy wykonania, procedury, systemy, mechanizmy kontroli, ... , = aspekty społeczne: organizację, politykę personalną (rekrutację, obsadzanie stanowisk, ścieżki kariery, motywację, ... . Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Metodologia czy podejście „czystej kartki” ? Wiemy: kiedy, jak i dlaczego, pytamy: w jaki sposób ... ? Reengineering Podejście „czystej kartki” Metodologia - Jak działali wybitni twórcy ?, : = Mozart: po skomponowaniu utworu nigdy nie dokonywał zmian, ... , = Michał Anioł : widział rzeźbę w nieociosanej bryle marmuru, ... , = Leonardo : wspomagał wyobraźnię „protezami”, zostawił wiele szkiców, projektów, dokumentacji, ... - Konkretyzująca się dokumentacja daje satysfakcję twórcy, - Czysta kartka działa jak magnes - przyciąga, ... . A ZATEM ... ? Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Zwodnicza atrakcyjność podejścia „czystej kartki”. - Wydaje się , że podejście „czystej kartki” ma tutaj wiele zalet: = daje możliwość nieograniczonej kreatywności (nie ma reguł, pytań, ograniczeń, ...) = domyślnie promuje nowe pomysły („dzisiaj rozpoczyna się pierwszy dzień reszty twojego życia”), = powoduje, że nie jesteśmy obciążeni tym, co było wcześniej, = pozwala rzekomo na tworzenie wizji przyszłości, nie ograniczonej przez obecny sposób działania. - Faktycznie jest to złudzenie, które prowadzi do wyłonienia się wielu problemów (nie mamy nieograniczonych środków, czasu itp., trzeba nowe rozwiązanie do „czegoś” odnieść, trzeba przekonywać zarządy, ...). - Leonardo rysował wiele szkiców... , - Geniusz Mozarta jest niepowtarzalny, ... Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Zła opinia na temat metodologii. - dostrzegamy (niechciane , ale istniejące) ograniczenia, - są mało elastyczne i mają wąski obszar zastosowań, - prowadzą do rozwiązań znanych i mało „rewolucyjnych”, - często wydają się „naciągane”, ponieważ, wydaje się, że twórcy „metody”: = rozpoczynali od zdefiniowania pożądanego wyniku, = następnie opisywali drogę dojścia do niego !, - metodologie uważa się za nie twórcze, ponieważ: = narzucają, krok po kroku, co ma być robione, = nie ma miejsca na twórcze myślenie, które jest kluczem, do znalezienia radykalnych usprawnień!!! Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Dlaczego podejście czystej kartki w reengineeringu jest złe ? - Nowe idee , nawet rewolucyjne , nie powstają w próżni. Konieczny jest punkt odniesienia. - Podejście „czystej kartki” jest właściwe dla indywidualnego działania; reengineering jest działalnością zespołową ! - Potrzebujemy dyscypliny w działaniu, aby uporządkować myśli i oprzeć rozwiązania na faktach. - Trudno czystą kartką przekonać zarządy do wydawania pieniędzy. Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Metodologia a obszar problemowy w reengineeringu. - Definicja metodologii: „ Metodologia jest to systematyczny i jasno zdefiniowany sposób osiągnięcia celu”. - Obszar problemowy projektu reengineeringu obejmuje: = Strategię firmy i jej procesy organizacyjne. = Oczekiwania klienta. = Sposób wytwarzania wartości dodanej. = Niedoskonałości obecnych procesów i „potencjał radykalnej zmiany”. = Wizję stanu, gdy zostaną spełnione oczekiwania klientów i wyeliminowane niedociągnięcia. = Szanse leżące w integracji procesów. = Wspomagającą rolę procesów pomocniczych. = Wykorzystanie HTI&C. = Restrukturyzację firmy i sposób zarządzania procesami. = Pozycję i rolę pracowników. = Subwizje oraz wprowadzenie w życie rozwiązań alternatywnych. Zagadnienia należy przemyśleć, zrozumieć i krytycznie przeanalizować !!! Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Realia „ustawienia” projektu. Projekt reengineeringu zaistnieje jeśli znajdzie poparcie zarządu !!! - Zarządy łatwiej wydają pieniądze, kiedy wiedzą : = co powinno nastąpić ?, = kiedy to powinno nastąpić ?, = ile to zajmie czasu ?, = ile pochłonie zasobów ?, = kiedy i jakie winny pojawić się efekty zmiany?. Metodologia to procedura, przemawiająca do zarządów ! - Pomysł zrodzony z podejścia „czystej kartki”: = może rzeczywiście prowadzić do dużych korzyści finansowych, = zwykle wymaga również: # odrzucenia stereotypów, # postawienia wszystkiego na jedną kartkę (duże ryzyko) co może być trudne do przyjęcia przez zarządy, bez procedury działania, którą daje metodologia ! Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki Reasumując - intuicja ... - Zwolennicy podejścia „czystej kartki” (intuicji), uważają, że „nieograniczone korzystanie z wyobraźni, pozwoli na osiągnięcie radykalnych usprawnień procesów” - Istnieją jednak ograniczenia podejścia „czystej kartki”: = nadaje się dla relatywnie małych firm i prostych procesów, = jest prawie niemożliwe do zastosowania w pracy zespołowej, = jest trudne do powielenia (brak procedury oraz dyscypliny), = nie ma punktów kontrolnych, pozwalających na „procesowe” kontrole i oceny stopnia realizacji celu. = występuje „ogólnikowość”, która uniemożliwia opisanie i wdrożenie planowanej zmiany. UROK PODEJŚCIA - ZNIEWALAJĄCY ! RZECZYWISTOŚĆ - OTRZEŹWIAJĄCA!!! Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki Reasumując - metoda ... Metodologia zapewnia: - wybór najlepszej z możliwych ścieżek, - zgromadzenie i udostępnianie odpowiedniej ilości informacji, - możliwość poszukiwania rozwiązań rzeczywistych a nie „oczywistych”, - przejrzystość działań. WYBIERAMY DLA REEINGEENERINGU METODOLOGIĘ !!! Ale jak ? Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Pytania kontrolne do tematu 8. 1. Wyjaśnij związek pomiędzy wielkością zmian w otoczeniu firmy i zastosowaną metodą usprawnień. 2. Określ relacje reengineeringu do innych metod usprawnień w firmie. 3. Podaj trzy główne przyczyny „siły” nreengineeringu. 4. Udowodnij zwodniczą atrakcyjność podejścia „czystej kartki”. 5. Podaj, skąd się bierze zła opinia na temat metodologii. 6. Wyjaśnij, co to jest metodologia. 7. Nakreśl obszar problemowy reengineeringu. 8. Wyjaśnij i uzasadnij metodyczne preferencje zarządów firm. Wyższa Szkoła Bankowa , P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki