Jaka szkoła po reformie? Zmiany w SP w Goszczanowie od roku szkolnego 2017/2018
Reforma systemu edukacji Cel prezentacji: najważniejsze zmiany w Szkole Podstawowej w Goszczanowie od września 2017 roku w związku z reformą oświaty.
Ustawy wprowadzające reformę edukacji Ustawa - Prawo oświatowe Ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Reforma oświaty zmienia system edukacyjny w Polsce. Od września dzieci znów będą uczyć się w ośmioklasowych szkołach podstawowych, młodzież w czteroletnich liceach lub pięcioletnich technikach, lub trzyletnich szkołach branżowych. Od 1 września 2019 r. gimnazja nie będą już funkcjonować.
Docelowa struktura szkolnictwa SP6 SP8 LO3 LO4 TECH4 TECH5 ZSZ BS I i II
ośmioletnia szkoła podstawowa czteroletnie liceum ogólnokształcące pięcioletnie technikum trzyletnia branżowa szkoła I stopnia dwuletnia branżowa szkoła II stopnia trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy szkoła policealna
Reforma oświaty Z dniem 1 września 2017 r. sześcioletnia Szkoła Podstawowa w Goszczanowie z mocy prawa staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Z dniem 1 września 2017 r. uczniowie klas I–VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej stają się uczniami odpowiednich klas ośmioletniej szkoły podstawowej.
Wychowanie przedszkolne Reforma oświaty Wychowanie przedszkolne
Oddział przedszkolny przy SP w Goszczanowie Przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych pozostają w systemie oświaty bez zmian.
Reforma oświaty Szkoła Podstawowa
Kształcenie w SP w Goszczanowie będzie trwało osiem lat w podziale na dwa etapy edukacyjne: I etap edukacyjny , obejmujący klasy 1-3 szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna – kształcenie zintegrowane; II etap edukacyjny, obejmujący klasy 4-8 szkoły podstawowej, nauczanie przedmiotowe.
Uczniowie klasy VI Uczniowie kończący klasę VI w roku szkolnym 2016/2017 staną się uczniami klasy VII szkoły podstawowej.
Nowa podstawa programowa W roku szkolnym 2017/2018 nowa podstawa programowa (określa, czego szkoła jest zobowiązana nauczyć ucznia o przeciętnych uzdolnieniach na każdym etapie kształcenia) będzie obowiązywała w: oddziale przedszkolnym, w klasach I oraz IV, w klasie VII.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego W podstawie programowej wychowania przedszkolnego silny nacisk położony został na edukację przez zabawę i indywidualne podejście do każdego dziecka. Celem wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dzieci do następnego etapu edukacji, czyli nauki w szkole.
Założenia nowej podstawy programowej Nowe prawo oświatowe zakłada: Promocję czytelnictwa- poprzez uruchomienie programu wspierającego rozwój czytelnictwa skierowanego do dzieci i rodziców. Poszerzanie świadomości historycznej uczniów – poprzez zwiększenie liczby godzin historii, wprowadzenie korelacji międzyprzedmiotowej, na wycieczki do miejsc historycznych.
Założenia nowej podstawy programowej Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów- poprzez aktywny wolontariat i współpracę z organizacjami pozarządowymi. Wychowanie fizyczne i zdrowy styl życia – poprzez wprowadzenie zajęć popołudniowych w ramach Szkolnego Klubu Sportowego, tydzień projektów edukacyjnych w połowie czerwca.
Założenia nowej podstawy programowej Naukę programowania – poprzez wprowadzenie programu pilotażu programowania w szkołach. Naukę języka obcego - poprzez wprowadzenie modelu nauki języka przez kontynuację oraz dostęp do portali językowych jako narzędzi w nauczaniu języków obcych.
Dotychczasowa podstawa programowa Dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych będzie obowiązywała w klasach: II, III, V i VI w roku szkolnym 2017/2018 ; a następnie w klasach III i VI w roku szkolnym 2018/2019.
Nowe przedmioty W szkole podstawowej zostaną wprowadzone nowe przedmioty: biologia i geografia od klasy V; chemia, fizyka i doradztwo zawodowe od klasy VII; wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa od klasy VIII.
Zmiana nazw niektórych zajęć edukacyjnych W szkole podstawowej zmienią się również nazwy niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych: -zamiast zajęć komputerowych – informatyka, -zamiast zajęć technicznych – technika, - w miejsce historii i społeczeństwa – odrębne zajęcia z historii i z wiedzy o społeczeństwie.
Nauka języka obcego nowożytnego W oddziale przedszkolnym oraz klasach I-VI szkoły podstawowej uczniowie będą się uczyli jednego nowożytnego języka obcego; W klasach VII-VIII dwóch nowożytnych języków obcych.
Arkusz organizacyjny szkoły na rok szkolny 2017/2018 Organizacja pracy w nowym roku szkolnym uwzględnia: powstanie klasy I , brak łączonych zajęć w klasach IV , V, VI i VII, łączenie zajęć w klasach I – II (ed. plastyczna, ed. muzyczna, wych. fizyczne), wprowadzenie języka angielskiego w oddziale przedszkolnym, wprowadzenie języka angielskiego od klasy I w SP jako języka wiodącego,
Arkusz organizacyjny szkoły na rok szkolny 2017/2018 W ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - kontynuację zatrudnienia nauczyciela logopedy, - zatrudnienie pedagoga szkolnego w wymiarze 6 godzin tygodniowo.
Egzamin ósmoklasisty W nowym systemie na koniec klasy VIII zostanie wprowadzony egzamin ósmoklasisty. Wyniki uzyskane na egzaminie pozwolą określić kompetencje uczniów kończących szkołę podstawową w kluczowych dziedzinach wiedzy. Wyniki egzaminu zostaną przedstawione w formie procentów i na skali centylowej. Będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich.
Egzamin ósmoklasisty ( na razie przejściowy) W latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 egzamin będzie przeprowadzany z trzech obowiązkowych przedmiotów: Języka polskiego. Języka obcego nowożytnego. Matematyki. Pierwszymi, którzy się z nim zmierzą za dwa lata, będą obecni szóstoklasiści.
Egzamin ósmoklasisty Od roku szkolnego 2021/2022 ( obecna kl. III) do przedmiotów obowiązkowych dołączy także jeden do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii, historii.
Podręczniki finansowane z budżetu państwa Prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obejmuje te podręczniki i materiały, które przeznaczone są do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego; Nie obejmuje podręczników do nieobowiązkowych zajęć edukacyjnych takich jak religia/etyka, wychowanie do życia w rodzinie oraz podręczników do zajęć dodatkowych.
Podręczniki MEN rezygnuje z rządowego podręcznika w klasie I szkoły podstawowej. Nauczyciele będą mogli dokonać wyboru podręcznika do klasy I z listy podręczników dopuszczonych przez MEN. Dotacja ministerialna obejmie także podręczniki dla klas IV i VII. Nadal obowiązuje wymóg używania podręczników przez co najmniej trzy lata szkolne.
Kompetencje Rady Rodziców Do kompetencji rady rodziców należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
Kompetencje Rady Rodziców W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma oświaty Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło dedykowaną reformie stronę internetową www.reformaedukacji.men.gov.pl Znajdują się tam odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o reformę Udostępnione zostało narzędzie, dzięki któremu każdy rodzic może sprawdzić, w jakim typie szkoły będzie dziecko od 1 września 2017 r.
Więcej informacji www.reformaedukacji.men.gov.pl