Założenie własnej agencji ochrony
Kto może założyć agencję ochrony? Agencję ochrony może założyć przedsiębiorca będący: osobą fizyczną, jeżeli jest on wpisany na: listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, jeśli wyżej wymieniony wpis posiada co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji.
Kto może założyć agencję ochrony? Agencję ochrony zakłada się na podstawie koncesji, do której należy spełnić powyższe warunki. Jak widać nie każda osoba ma możliwość założenia agencji ochrony niezbędny jest do wpis listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego albo bezpośredniej osoby albo osoby będącej wspólnikiem.
Jak zdobyć koncesję? Oprócz tego, należy również wypełnić szereg innych czynności które są niezbędne i wymagane: Ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2016 r. w sprawie wzoru wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia oraz innymi aktami prawnymi w tym; ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Jak zdobyć koncesję? Organem udzielającym koncesji przedsiębiorcy który się o nią ubiega jest minister spraw wewnętrznych i administracji, który wydaje ją po zasięgnięciu opinii właściwego co do zamieszkania komendanta wojewódzkiego policji. Tutaj mały wyjątek, gdyż koncesji nie wymaga się gdy zakres działalności obejmuje zabezpieczenia techniczne i nie są one wdrażane na obszarach, obiektach i urządzeniach podlegających obowiązkowej ochronie i ujętych w ewidencji prowadzonej przez odpowiedniego wojewodę.
Jakie dokumenty należy złożyć starając się o koncesję? Wniosek o udzielenie koncesji powinien zawierać: nazwę firmy, adres siedziby lub miejsca zamieszkania oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej; - numer w ewidencji lub w rejestrze przedsiębiorców oraz NIP, określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja. Dokument, który określa status danego przedsiębiorcy, adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania oraz wskazanie obszaru i miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Należy też określić zakres oraz formy usług ochrony osób i mienia, terminu ważności koncesji i datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Jakie dokumenty należy złożyć starając się o koncesję? Należy pamiętać, iż przedsiębiorca ubiegający się o koncesję powinien wskazać w przedmiocie działalności Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) następujące podklasy: 80.10.Z i 80.20.Z – dotyczy usług ochrony osób i mienia realizowanych w formie bezpośredniej ochrony fizycznej; 80.20.Z – dotyczy usług ochrony osób i mienia realizowanych w formie zabezpieczenia technicznego.
Jakie dokumenty należy złożyć starając się o koncesję? zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, oświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy oraz osób będących wspólnikami spółki, członkami zarządu, prokurentami lub pełnomocnikami ustanowionymi przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji, oryginał dowodu opłaty skarbowej - za wydanie lub zmianę koncesji,
Jakie dokumenty należy złożyć starając się o koncesję? oryginał pełnomocnictwa lub poświadczoną jego kopię - w przypadku ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy przed organem koncesyjnym wraz z dowodem wniesionej opłaty skarbowej. Jeśli przedsiębiorca nie jest osobą fizyczną to dodatkowo składa: umowę/statut spółki, akt założycielski lub inny przewidziany przepisami prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy albo urzędowo poświadczone kopie ww. dokumentów, listę udziałowców lub akcjonariuszy posiadających co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji,
Jakie dokumenty należy złożyć starając się o koncesję? wykaz członków zarządu, prokurentów i pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania, odpis z właściwego rejestru jeśli takowy posiada, w przypadku gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym należy załączyć dokument określający proporcje udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokość, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników.
Koncesji udziela się na czas określony nie krótszy niż pięć lat i nie dłuższy niż 50 lat, chyba że przedsiębiorca wnioskuje o udzielenie koncesji na czas krótszy. Za udzielenie koncesji lub jej zmianę pobiera się opłatę skarbową. Przed udzieleniem koncesji musimy przejść przez szereg procedur w trakcie których możemy być wezwani do uzupełnienia brakującej dokumentacji lub możemy być wezwani w celu dokonania sprawdzenia faktów podanych we wniosku.
Co zawiera koncesja? firmę, oznaczenie adresu jego siedziby lub miejsca zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), imiona i nazwiska wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób posiadających wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego,
Co zawiera koncesja? określenie zakresu działalności gospodarczej i formy usług, wskazanie miejsca wykonywania działalności gospodarczej, określenie obszaru wykonywania działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia oraz datę jej rozpoczęcia określenie czasu jej ważności,
Jakie są obowiązki wynikające z koncesji? Zgodnie z przepisami zobowiązani jesteśmy: powiadomić organ koncesyjny o podjęciu działalności gospodarczej, prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą zatrudnionych pracowników ochrony oraz zawieranych i realizowanych umów, zachowywać formę pisemną umów w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, przedstawiać dokumentację na żądanie organu upoważnionego do kontroli,
Jakie są obowiązki wynikające z koncesji? oznaczyć pracowników ochrony w sposób jednolity i zapewnić im odpowiedni ubiór umożliwiający ich identyfikację oraz identyfikację podmiotu zatrudniającego. powiadamiać organ koncesyjny o wszelkich zmianach danych personalnych i adresowych, danych dotyczących firmy, a także realizacji wyznaczonych w koncesji szczególnych warunków wykonywania działalności gospodarczej.
Czy można odmówić udzielenia koncesji? Organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji lub ograniczyć jej zakres: gdy przedsiębiorca nie spełnia określonych w ustawie warunków wykonywania działalności objętej koncesją, ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa lub dóbr osobistych obywateli, przedsiębiorcy, którego w ciągu ostatnich trzech lat wykreślono z rejestru działalności regulowanej z powodu złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym,
Czy można odmówić udzielenia koncesji? przedsiębiorcy, któremu w ciągu ostatnich trzech lat cofnięto koncesję na działalność z powodu m.in.: wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego mu wykonywania działalności objętej koncesją, nieusunięcia w wyznaczonym terminie stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub z przepisami regulującymi działalność objętą koncesją, rażącego naruszenia warunków określonych w koncesji lub innych warunków wykonywania koncesjonowanej działalności określonych przepisami prawa,
Czy można odmówić udzielenia koncesji? gdy przedsiębiorcę reprezentuje osoba, która była osobą uprawnioną do reprezentowania innego przedsiębiorcy lub była jej pełnomocnikiem ustanowionym do kierowania działalnością określoną w koncesji, a jej działalność spowodowała wydanie decyzji cofającej koncesję temu przedsiębiorcy, gdy w stosunku do przedsiębiorcy otwarto likwidację albo ogłoszono upadłość.
Czy koncesję można utracić? Organ koncesyjny cofa koncesję, w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli: wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją, przedsiębiorca nie podjął w wyznaczonym terminie działalności objętej koncesją mimo wezwania organu koncesyjnego lub trwale zaprzestał wykonywania koncesyjnej działalności gospodarczej, istnieje zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa obywateli,
Czy można odmówić udzielenia koncesji? ogłoszono upadłość przedsiębiorcy. w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi w koncesji lub z przepisami regulującymi działalność gospodarczą objętą koncesją, rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej określone przepisami prawa.
Czy można odmówić udzielenia koncesji? Przedsiębiorca, któremu cofnięto koncesję, może wystąpić z wnioskiem o ponowne jej udzielenie jednak nie wcześniej niż po trzech latach od dnia wydania decyzji o cofnięciu koncesji.