Kod Uniwersytetu Wiedzy Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Przyszłość uniwersytetów w Polsce i Unii Europejskiej Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Polskie Forum Strategii Lizbońskiej Warszawa 12 października 2006 r.
Agenda Tło czyli o uwarunkowaniach Odpowiedź współczesnych uniwersytetów Uniwersytet przyszłości fraktalną organizacją wiedzy ? organizacją hipertekstową? Podsumowanie
Uwarunkowania (1) rola uniwersytetów we współtworzeniu Europy Wiedzy, polskie uniwersytety - świątynie wiedzy czy organizacje otwarte na oczekiwania otoczenia ?, ok. 10 mld zł środków publicznych na szkolnictwo wyższe w 2006 r. - czy wykorzystano je optymalnie?
Uwarunkowania (2) wzrost ilościowy doskonalenie efektywności partnerstwo z biznesem
Odpowiedź uniwersytetów (1) Ewolucja w kierunku organizacji podporządkowanej wiedzy albo Szkoły wyższe staną się przykładami organizacji nieinteligentnych (?) prof. S. Kwiatkowski, 2001
Odpowiedź uniwersytetów (2) uniwersytet przedsiębiorczy (B.Clark) organizacja heterarchiczna i hierarchiczna elastyczność antycypacyjna organizacji (R.Krupski) – dlaczego nie uniwersytetu?
Uniwersytet podporządkowany wiedzy Trójkąt Clarka – Jongbloeda rynek państwo
Cechy uniwersytetu wiedzy SŁUŻEBNE PRZYWÓDZTWO Elastyczność Cechy uniwersytetu wiedzy na podstawie: Evans 2005, s.58
JAKI UNIWERSYTET ?
Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną. K. Leja, A Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną ? K.Leja, A. Binsztok (AE we Wrocławiu) To się nie może zdarzyć! DLACZEGO NIE?
Uniwersytet fraktalną organizacją wiedzy SAMOORGANIZACJA eliminacja barier organizacyjnych i kulturowych autonomia fraktali dydaktycznych i badawczych podstawą funkcjonowania - pozyskane środki m. badawczy - równorzędność ról, brak hierarchii członkowie zespoły klientami wewnętrznymi,, kultura organizacyjna sprzyjająca dzieleniu się wiedzą i współpracy m. dydaktyczny – otwarta oferta dydaktyczna obejmująca propozycje innych wydziałów, uczelni, przedstawicieli biznesu i samorządów
Mikrofraktalna organizacja uczelni
Uniwersytet fraktalną organizacją wiedzy SAMOPODOBIEŃSTWO rozpowszechnianie dobrych praktyk przekładanie lokalnych strategii działania na strategie uniwersytetu równorzędność członków zespołu sprzyjająca dzieleniu się wiedzą sprzyjanie budowaniu relacji mistrz-uczeń (przepływ i konwersja wiedzy głównie ukrytej)
Uniwersytet fraktalną organizacją wiedzy DYNAMIKA I WITALNOŚĆ heterarchiczna struktura sprzyja mobilności komunikowanie się ponad dotychczasowymi granicami organizacyjnymi „zdjęcia migawkowe” zastąpione wiedzą interdyscyplinarną (P.Senge) zanikanie dotychczasowych zespołów fraktalnych w czasie bezużyteczności (samouśpienie) – elastyczne formy zatrudnienia
Uniwersytet fraktalną organizacją wiedzy NAWIGOWANIE korygowanie celów wzajemne zaufanie wynikające z dobrowolności członkostwa we fraktalu partycypacyjny sposób zarządzania fraktalnym uniwersytetem przedstawiciele mikrofraktali partnerami centrum sterującego
Podsumowanie koniec spokoju warunkiem przetrwania uniwersytetów czas połowicznego zaniku wiedzy skraca się uniwersytet jako centrum kreowania i rozpowszechniania wiedzy w dotychczasowych strukturach jest nieefektywny