CZAS PRESENT SIMPLE
Zasady użycia Czasu Present Simple używamy: kiedy mówimy o rutynie (pewnej regularności) lub kiedy czynności odbywają się zawsze, np.: Vanessa studies every Sunday. (Vanessa uczy się co niedzielę.) kiedy mówimy o faktach, np.: Birds fly. (Ptaki latają.) z niektórymi czasownikami nie występującymi w czasach continuous, np.: believe, hate, like, love, need, prefer, want. I know this woman. (Ja znam tę kobietę.) Zdanie niepoprawne: I’m knowing this woman. komentując wydarzenia sportowe, mówiąc o tym co dzieje się obecnie na scenie teatralnej, np.: Smolarek passes the ball to Krzynówek. (Smolarek podaje piłkę do Krzynówka.) mówiąc o czynności przyszłej wynikającej z ustalonego rozkładu, planu, np.: The bus to London leaves at 10 o’clock. (Autobus do Londynu odjeżdża o godzinie 10.00.)
w czasie Present Simple Wyrażenia używane w czasie Present Simple Przysłówki częstotliwości - używamy ich, kiedy mówimy, jak często coś robimy. always – zawsze usually – zazwyczaj often - często sometimes – czasami seldom/ rarely – rzadko hardly ever – prawie nigdy every day/ week/ month/ year – każdego dnia/ tygodnia/miesiąca/ roku twice a month/ year - dwa razy w miesiącu/ roku Przysłówki częstotliwości umieszczamy zwykle przed czasownikami, np.: The dog always eats meat. W zdaniach z czasownikiem „to be” przysłówki wstawiamy po czasowniku, np.: The dog is always hungry.
do czasowników w 3 os. l. poj. zwykle dodajemy końcówkę –s, np.: Zdania twierdzące Zasady tworzenia do czasowników w 3 os. l. poj. zwykle dodajemy końcówkę –s, np.: wear – wears tell – tells (ubierać się) (powiedzieć) czasowniki zakończone na: -ch, -ss, -sh, -o lub -x otrzymują końcówkę –es. go – goes watch – watches (iść) (oglądać) kiedy czasownik kończy się na –y, a przed „y” znajduję się spółgłoska dodajemy końcówkę –es , a „y” zmieniamy na „i”, np.: fly – flies cry – cries (latać) (płakać) pay – pays play – plays (płacić) (grać)
Podmiot + czasownik + reszta zdania Zdania twierdzące Przykład Podmiot + czasownik + reszta zdania You play computer games every evening. He plays computer games every evening. They play computer games every evening.
Zdania przeczące Zasada tworzenia Przykład W zdaniach przeczących pojawia się słowo dodatkowe tzw. operator, który pełni rolę pomocniczą. Operatorem jest słowo: Don’t Doesn’t (w 3 os.l. poj) Czasownik w 3 os. l. poj. wraca do formy podstawowej. Przykład Podmiot +don’t/doesn’t+czasownik (forma podstawowa bez końcówki -s) + reszta zdania You don’t play computer games every evening. He doesn’t play computer games every evening. They don’t play computer games every evening.
Operatorem jest słowo: Zdania pytające Zasada tworzenia W zdaniach pytających pojawia się słowo dodatkowe - operator, który pełni rolę pomocniczą tak jak w przeczeniu. Operator umieszczamy na początku zdania w przypadku pytań ogólnych lub na drugim miejscu jeśli jest to pytanie szczegółowe. Operatorem jest słowo: Do Does (w 3 os.l. poj) Czasownik w 3 os. l. poj. wraca do formy podstawowej.
Zdania pytające Przykład You play computer games every evening. You play computer games every evening. pyt. ogólne: Do you play computer games every evening? pyt. szczegółowe: When do you play computer games? He plays computer games every evening. pyt. ogólne: Does he play computer games every evening? pyt. szczegółowe: When does he play computer games? They play computer games every evening. pyt. ogólne: Do they play computer games every evening? pyt. szczegółowe: When do they play computer games?
Krótka odpowiedź Zasada tworzenia Przykład Krótka odpowiedź składa się z 3 elementów: Yes/No Osoba Operator do/does (+ not, jeśli odpowiedź jest przecząca) Przykład Do you play computer games every evening? Yes, I do. No, I don’t. Does he play computer games every evening? Yes, he does. No, he doesn’t. Do they play computer games every evening? Yes, they do. No, they don’t.
THE END Materiał przygotowała: Katarzyna Kawałkowska z kl. III E pod opieką p. mgr Katarzyny Rybińskiej Prezentacje wykonał: Krzysztof Więczkowski