Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Zasada równowagi budżetowej deficyt budżetowy dług publiczny
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Finanse administracji publicznej
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Narodowy bank centralny
PRAWO FINANSOWE.
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Administracja publiczna
Budżet państwa.
Charakterystyka finansów publicznych
Dochody budżetu państwa
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Finanse Zbigniew Kuryłek
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
Procedura budżetowa w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Finanse publiczne.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Dług publiczny (pojęcie, przyczyny, rodzaje)
PRZYCHODY BUDŻETU PAŃSTWA
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Dług publiczny Skarbu Państwa i deficyt budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Zapis prezentacji:

Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe Planowanie i uchwalanie budżetu państwa Wykonanie i kontrola budżetu państwa Deficyt budżetowy a dług publiczny

Pojęcie budżetu państwa Akt zaufania politycznego Pieniężny zasób publiczny Plan finansowy Ranga ustawy

Budżet państwa: Budżet ex ante i ex post. zestawienie różnego rodzaju dochodów i wydatków, roczny plan finansowy państwa, instytucjonalna forma obrazująca syntetycznie całokształt funkcji finansów publicznych. Budżet państwa to akt, w którym są przewidywane i autoryzowane roczne dochody i wydatki państwa lub ich służb. Budżet państwa jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów:  Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku kalendarzowego, zwanego dalej „rokiem budżetowym”.  Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem. Plan finansowy państwa: roczny Budżet ex ante i ex post.

Funkcje budżetu państwa : Redystrybucyjna -gromadzenia dochodów oraz wykonywania wydatków, Stabilizacyjna – wyrównawcza- łagodzenie wahań koniunkturalnych i wzrostu gospodarczego, Informacyjna Kredytowa Ustrojowa – realizuje zadania ustrojowe Demokratyczna

System i gospodarka budżetowa System budżetowy -prawne, organizacyjne i planistyczne ramy gospodarki budżetowej. Gospodarka budżetowa: czynności podejmowane przez naczelne i terenowe organy administracji rządowej i ich jednostek organizacyjnych w zakresie planowania dochodów i wydatków oraz gromadzenia i wykorzystania środków budżetu państwa.

Podmioty gospodarki budżetowej: czynne; organy władzy i administracji państwowej, Parlament: uchwalający i kontrolujący budżet Rząd: projektujący i wykonujący budżet organa resortowe administracji rządowej organa finansowe = Ministerstwo Finansów, izby skarbowe o zasięgu wojewódzkim, urzędy skarbowe o zasięgu lokalnym bierne; obciążane świadczeniami lub z nich korzystające, jednostki budżetowe; finansowane w całości przez budżet i jemu podporządkowane, zakłady budżetowe; podlegające budżetowi, chociaż nie finansowane z budżetu.

Zasady budżetowe: wiele a) zasada zupełności budżetu; zestawienie wszystkich, a nie tylko niektórych wydatków i dochodów państwa. Tu; problem szczegółowości, b) zasada jedności; wszystkie wydatki i dochody państwa muszą być jednym zestawieniem. c) zasada jawności: jawność formalna, sam budżet oraz sposób jego uchwalania musi być znany opinii publicznej - także wykonanie i kontrola. jawność materialna, budżet powinien być tak ułożony, aby można było mieć wyobrażenie o rzeczywistym stanie finansów publicznych; postulat szczegółowości budżetu  zasada budżetowa d) zasada realności; dobry szacunek wielkości wydatków i dochodów budżetu.

Struktura wydatków określa z jakimi rodzajami wydatków mamy do czynienia: klasycznymi, socjalnymi, ekonomicznymi. według celów polityki finansowej

II. Według charakteru. Wydatki realne, rzeczywiste: na zakup dóbr i usług  tworzą realny popyt na dobra i usługi  prowadzą bezpośrednio do wzrostu PKB. Wydatki transferowe, redystrybucyjne: dokonywane na rzecz innych podmiotów: wewnętrzne: dokonywane w sektorze publiczny, zewnętrzne: odwrotnie; związane z ważnymi celami społecznymi i gospodarczym, np. budownictwo mieszkaniowe, rolnictwo.

Transfery mogą być różne W zależności od warunków szczególnych jakie muszą spełniać podmioty oraz stopnia swobody jakie uzyskują realizatorzy celów i zadań publicznych, można wyróżnić: dotacje podmiotowe/ogólne, dotacje przedmiotowe/celowe.

według szczebla wydatkowania środków: centralne  państwowe regionalne  państwowo samorządowe lokalne  tylko samorządowe

Klasyfikacja wydatków- cd. według kryterium formy funduszu publicznego a) wydatki budżetowe b) wydatki publicznych funduszy celowych bieżące  wydatki podmiotowe inwestycyjne - wydatki przedmiotowe

Dochody budżetu państwa: Źródło pokrycia wydatków państwa: dochody z własności publicznej, dochody z podatków i opłat, dochody osiągane w drodze zaciągania pożyczek.

Dochody z własności publicznej: - powstające na bazie majątku publicznego, który może: a) służyć organom władzy i administracji, b) służyć publicznym instytucjom usługowym, c) być zaangażowany w infrastrukturze, d) być zaangażowany w zarobkowej działalności gospodarczej.

Przegląd zasad podatkowych

Inne dochody budżetu państwa: dochody z procesów prywatyzacyjnych, zyski banku centralnego.

Procedura budżetowa Przygotowanie projektu ustawy budżetowej Uchwalenie ustawy budżetowej Wykonanie ustawy budżetowej Kontrola wykonania ustawy budżetowej Ogólne zasady określa Konstytucja RP ,ustawa o finansach publicznych wraz z przepisami wykonawczymi, regulaminy Sejmu i Senatu

Przygotowanie projektu ustawy budżetowej Za inicjatora prac nad ustawą uważa się Ministra Finansów W celu sporządzenia projektu budżetu dysponenci części budżetowych opracowują materiały w formie planów Koncepcję planowania budżetowego i tryb działań określa rozporządzenie Ministra Finansów –zwane „notą budżetową Założenia projektu… opracowuje i przygotowuje MF’

Założenia projektu obejmują Założenia prognozy makroekonomicznej Założenia przewidywanych dochodów i wydatków Sposoby finansowania deficytu budżetowego Zasady ustalania limitów dla poszczególnych części budżetu

Postępowanie Projekt ..zostaje przedstawiony RM Po dyskusji RM go uchwala Do Sejmu przedłożenie projektu … do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy Przedłożenie Sejmowi projektu kończy procedurę jego przygotowania

Budżet jako plan finansowy wymaga Autoryzacji przez Sejm ,Senat i Prezydenta RP Odpowiedzialnym za przebieg procedury uchwalenia ustawy budżetowej jest Marszałek Sejmu Procedury obejmują tzw. czytanie –pierwsze , drugie i trzecie

Uchwalona przez Sejm ustawę budżetową Marszałek Sejmu przekazuje Marszałkowi Senatu Senat może uchwalić poprawki do ustawy Czyni to w okresie do 20 dni Poprawki musi przyjąć Sejm Glosowanie nad poprawkami kończy procedurę parlamentarną Procedurę uchwalania natomiast publikacja ustawy w Dzienniku Ustaw

Prowizorium budżetowe Ustawa na okres krótszy niż rok- art..219 ust.3 Konstytucji RP Wprowadzona tylko w wyjątkowych wypadkach Jest zastępowana UB w chwili jej wejścia w życie Nie może być podstawą udzielenia absolutorium

1. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli Sejmu. 2.  Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po upływie roku budżetowego, coroczne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa.

Badanie ekonomicznej pozycji budżetu: poprzez miary relatywne = stopy redystrybucji budżetowej dochodów a) wydatki budżetowe do produktu krajowego brutto, b) wydatki budżetowe do dochodu narodowego. Tu brak granicy  może być i powyżej 60%

Nadwyżka a deficyt budżetowy  Różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu państwa lub deficyt budżetu państwa.

Rodzaje deficytu budżetowego państwa : A. Deficyt budżetowy B. Deficyt sektora finansów publicznych; DB + deficyty jednostek parabudżetowych D. Deficyt kasowy i memoriałowy (uwzględnia zobowiązania i należności przechodzące na następny rok fiskalny).

Sposoby pokrywania deficytu budżetowego: zwiększenie dochodów z własności publicznej, zwiększenie podatku i opłat, finansowanie poprzez kredyt. Finansowanie poprzez kredyt jest bardzo wygodną formą finansowania deficytu w krótkim okresie (doraźnego). Kredyt tym różni się od podatku, że musi być spłacony wraz z odsetkami. Dług publiczny: narosłe w czasie zadłużenie sektora publicznego (państwa) wobec gospodarki.

 SKUTKI  niższe oszczędności w sektorze bankowym Kredytobiorcy; państwo + samorząd Kredytodawcy  sposoby finansowania długu publicznego. Finansowanie inflacyjne bank centralny; - finansowanie bezpośrednie, - finansowane pośrednie, banki komercyjne; wykup papierów dłużnych skarbu państwa, podmioty gospodarcze; wykup papierów dłużnych  SKUTKI  niższe oszczędności w sektorze bankowym Instrumenty finansowania długu publicznego: bony skarbowe; źródło regulowania płynności budżetowej obligacje bezinflacyjne Finansowanie przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe, instytucje finansowe

Deficyt sektora finansów publicznych.   Dodatnia różnica między dochodami publicznymi powiększonymi o środki, pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi, a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi nadwyżkę sektora finansów publicznych, zaś ujemna różnica jest deficytem sektora finansów publicznych.

 Państwowy dług publiczny - nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora. 2. Przez dług Skarbu Państwa rozumie się nominalne zadłużenie Skarbu Państwa.

zaciągniętych kredytów i pożyczek; przyjętych depozytów;  Państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów: wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne; zaciągniętych kredytów i pożyczek;  przyjętych depozytów;  wymagalnych zobowiązań: jednostek budżetowych, wynikających z ustaw i orzeczeń sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów. .