Kierowanie zespołami pracowniczymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Psychologia Zarządzania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
prowadzenie: Dorota Maciejewska
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Społeczna funkcja zarządzania
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Definicja rachunkowości zarządczej
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
FUNKCJA PERSONALNA.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Prezentacja multimedialna
Organizacja i zarządzanie firmą
PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Wyzwania przedsiębiorczości
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Przedsiębiorczość bez tajemnic
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Kultura organizacyjna MSP
ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
LIDER.
RODZINA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Raport po ocenie 360° - fragment
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Kierowanie zespołami pracowniczymi Dr Czesław Zając

Porównanie grup i zespołów zadaniowych Zbiorowa efektywność Dzielenie się informacjami Cel Efekt synergii Dodatni Neutralny (czasem ujemny) Indywidualna Odpowiedzialność Indywidualna i wspólna Przypadkowe i zróżnicowane Umiejętności Uzupełniające się

Dlaczego ludzie wchodzą do zespołów? Przymus organizacyjny (administracyjny) Przynależność = uznanie, prestiż Efektywność = efekt synergii Osiąganie celów = praca zespołowa Wysoka samoocena = poczucie wartości Bezpieczeństwo = poczucie siły

Efektywność zespołu Projekt pracy: Skład zespołu: Skuteczność zespołu samodzielność, różne umiejętności perspektywa całości projektu, znaczenie projektu Skład zespołu: umiejętności, osobowość, role, wielkość, elastyczność Skuteczność zespołu Kontekst: dostateczne zasoby, przywództwo ocena wyników i nagrody Proces współdziałania: dążenia, cele sprawność zespołu, konflikty, „wożenie się” Źródło: opracowanie własne

Warunki skutecznego kierowania Reprezentowanie odpowiedniej postawy Posiadanie władzy Posiadanie umiejętności wypełniania funkcji kierowniczych Posiadanie chęci kierowania (motywacja)

Odpowiednia postawa (asertywność, kreatywność, przedsiębiorczość) Stałe poszukiwanie nowych informacji, spostrzeżeń i doświadczeń Nowatorskie spojrzenie na problemy Obiektywna ocena sytuacji, Twórcze poszukiwanie nowych rozwiązań Właściwe analizowanie i wyciąganie wniosków, feed - back

Stres menedżera Wymiary życia człowieka: psychologiczny = szczęście a depresja, duchowy = integracja a alienacja, fizyczny = zdrowie a choroba Stres = niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie niedomagania, wpływ negatywny na zdrowie psychiczne i fizyczne menedżera

Źródła stresu Nadmiar zadań Presja czasu Wzmożone poczucie odpowiedzialności Bariera psychospołeczna w wykonywaniu zadań Przeszkody obiektywne Brak kontroli nad sytuacją

Źródła stresu c.d. Brak zaufania ze strony przełożonych Osobisty rozwój zawodowy menedżera Zbyt wolny lub szybki awans Niezaspokojone ambicje Złe stosunki z szefem Złe układy z podwładnymi i współpracownikami Ograniczenie aktywności zawodowej

Profilaktyka antystresowa Dobra organizacja pracy Wystarczająca ilość snu Optymizm poranny i gimnastyka poranna Gimnastyka relaksacyjna Planowanie pracy Rozwijanie tolerancji i życzliwości Harmonia między życiem zawodowym i rodzinnym

Prawa zachowań asertywnych H. Festerheima Rób co chcesz, ale nie rań innych Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie dopóki Twoje intencje są asertywne (nie agresywne) Masz prawo przedstawiania swoich próśb, dopóty dopóki uznajesz, że druga strona może odmówić Masz prawo do przedyskutowania problemów Masz prawo do korzystania ze swoich praw

Skuteczny menedżer Umie stanowić i egzekwować prawa Akceptuje siebie Szanuje podwładnych i ich prawa Umie wyrażać opinie i przekonania Przejawia inicjatywę i innowacyjność Jest otwarty na zmiany Skłonny do podejmowania ryzyka Przygotowany zawodowo do wypełniania funkcji i ról kierowniczych

Źródła władzy menedżera Formalna hierarchia organizacyjna Kwalifikacje Autorytet Posiadanie informacji Kontrola nad zasobami Uczucia Źródło: opracowanie własne

Style kierowania Styl liberalny Styl pragmatyczny Styl Kompromisowy Nastawienie Na pracowników Style kierowania Styl liberalny Styl pragmatyczny Styl Kompromisowy Styl bierny Styl autokratyczny Nastawienie na zadania

Style kierowania c.d. Sposób podejmowania decyzji: autokratyczny demokratyczny laissez-faire Sposób traktowania pracy przez pracownika: styl kierowania typu X typu Y Stopień nastawienia menedżera na ludzi i zadanie: bierny liberalny autokrata demokrata pragmatyk kompromisowy styl sytuacyjny Stopień nastawienia menedżera na ludzi i zadanie oraz efektywność stylu kierowania: misjonarz kompromista dezerter autokrata towarzyski separujący się zintegrowany poświęcający się biurokrata

Przywódca transakcyjny Prowadzi nieustanną wymianę ze swoimi podwładnymi Używa władzy formalnej i wpływów nieformalnych Rozpoznaje i spełnia oczekiwania swoich podwładnych Właściwie reaguje na zmieniające się sytuacje

Przywódca transformacyjny Obdarzony ponadprzeciętnymi zdolnościami do rozpoznawania zmian Zdolny do tworzenia wizji i kierowania zespołem (organizacją) zgodnie z jej kierunkiem Potrafi mobilizować, inspirować podwładnych do działania (przekonać do swojej wizji: motyw aspiracji i motyw strachu) Dobry na okres głębokich zmian

Wywierania wpływu na pracowników Technika prośby Technika groźby Technika zaangażowania Technika wzajemności Techniki wywierania wpływu Technika kontrastu Techn. społ. dowodu słuszności Technika niedostępności Technika sympatii

Instrumenty motywowania Środki zachęty: ekonomiczne: (wynagrodzenia, materialne pozapłacowe), organizacyjne: (awans, szkolenia, rozwój zawodowy), techniczne: (warunki pracy, sprzęt) Środki przymusu: kary, nagany, polecenia służbowe,.... Środki perswazji: negocjacje, partycypacja, dialog, budowanie konsensu

Zasady skutecznego motywowania Motywować samego siebie Umiejętność stawiania zadań i ich egzekwowania Delegować uprawnienia i odpowiedzialność Zaufanie i wiara w swoich podwładnych Trafnie rozpoznawać potrzeby swoich ludzi Dawać przykład osobisty Preferować motywowanie pozytywne!

Koniec dziękuję za uwagę