Kierowanie zespołami pracowniczymi Dr Czesław Zając
Porównanie grup i zespołów zadaniowych Zbiorowa efektywność Dzielenie się informacjami Cel Efekt synergii Dodatni Neutralny (czasem ujemny) Indywidualna Odpowiedzialność Indywidualna i wspólna Przypadkowe i zróżnicowane Umiejętności Uzupełniające się
Dlaczego ludzie wchodzą do zespołów? Przymus organizacyjny (administracyjny) Przynależność = uznanie, prestiż Efektywność = efekt synergii Osiąganie celów = praca zespołowa Wysoka samoocena = poczucie wartości Bezpieczeństwo = poczucie siły
Efektywność zespołu Projekt pracy: Skład zespołu: Skuteczność zespołu samodzielność, różne umiejętności perspektywa całości projektu, znaczenie projektu Skład zespołu: umiejętności, osobowość, role, wielkość, elastyczność Skuteczność zespołu Kontekst: dostateczne zasoby, przywództwo ocena wyników i nagrody Proces współdziałania: dążenia, cele sprawność zespołu, konflikty, „wożenie się” Źródło: opracowanie własne
Warunki skutecznego kierowania Reprezentowanie odpowiedniej postawy Posiadanie władzy Posiadanie umiejętności wypełniania funkcji kierowniczych Posiadanie chęci kierowania (motywacja)
Odpowiednia postawa (asertywność, kreatywność, przedsiębiorczość) Stałe poszukiwanie nowych informacji, spostrzeżeń i doświadczeń Nowatorskie spojrzenie na problemy Obiektywna ocena sytuacji, Twórcze poszukiwanie nowych rozwiązań Właściwe analizowanie i wyciąganie wniosków, feed - back
Stres menedżera Wymiary życia człowieka: psychologiczny = szczęście a depresja, duchowy = integracja a alienacja, fizyczny = zdrowie a choroba Stres = niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie niedomagania, wpływ negatywny na zdrowie psychiczne i fizyczne menedżera
Źródła stresu Nadmiar zadań Presja czasu Wzmożone poczucie odpowiedzialności Bariera psychospołeczna w wykonywaniu zadań Przeszkody obiektywne Brak kontroli nad sytuacją
Źródła stresu c.d. Brak zaufania ze strony przełożonych Osobisty rozwój zawodowy menedżera Zbyt wolny lub szybki awans Niezaspokojone ambicje Złe stosunki z szefem Złe układy z podwładnymi i współpracownikami Ograniczenie aktywności zawodowej
Profilaktyka antystresowa Dobra organizacja pracy Wystarczająca ilość snu Optymizm poranny i gimnastyka poranna Gimnastyka relaksacyjna Planowanie pracy Rozwijanie tolerancji i życzliwości Harmonia między życiem zawodowym i rodzinnym
Prawa zachowań asertywnych H. Festerheima Rób co chcesz, ale nie rań innych Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie dopóki Twoje intencje są asertywne (nie agresywne) Masz prawo przedstawiania swoich próśb, dopóty dopóki uznajesz, że druga strona może odmówić Masz prawo do przedyskutowania problemów Masz prawo do korzystania ze swoich praw
Skuteczny menedżer Umie stanowić i egzekwować prawa Akceptuje siebie Szanuje podwładnych i ich prawa Umie wyrażać opinie i przekonania Przejawia inicjatywę i innowacyjność Jest otwarty na zmiany Skłonny do podejmowania ryzyka Przygotowany zawodowo do wypełniania funkcji i ról kierowniczych
Źródła władzy menedżera Formalna hierarchia organizacyjna Kwalifikacje Autorytet Posiadanie informacji Kontrola nad zasobami Uczucia Źródło: opracowanie własne
Style kierowania Styl liberalny Styl pragmatyczny Styl Kompromisowy Nastawienie Na pracowników Style kierowania Styl liberalny Styl pragmatyczny Styl Kompromisowy Styl bierny Styl autokratyczny Nastawienie na zadania
Style kierowania c.d. Sposób podejmowania decyzji: autokratyczny demokratyczny laissez-faire Sposób traktowania pracy przez pracownika: styl kierowania typu X typu Y Stopień nastawienia menedżera na ludzi i zadanie: bierny liberalny autokrata demokrata pragmatyk kompromisowy styl sytuacyjny Stopień nastawienia menedżera na ludzi i zadanie oraz efektywność stylu kierowania: misjonarz kompromista dezerter autokrata towarzyski separujący się zintegrowany poświęcający się biurokrata
Przywódca transakcyjny Prowadzi nieustanną wymianę ze swoimi podwładnymi Używa władzy formalnej i wpływów nieformalnych Rozpoznaje i spełnia oczekiwania swoich podwładnych Właściwie reaguje na zmieniające się sytuacje
Przywódca transformacyjny Obdarzony ponadprzeciętnymi zdolnościami do rozpoznawania zmian Zdolny do tworzenia wizji i kierowania zespołem (organizacją) zgodnie z jej kierunkiem Potrafi mobilizować, inspirować podwładnych do działania (przekonać do swojej wizji: motyw aspiracji i motyw strachu) Dobry na okres głębokich zmian
Wywierania wpływu na pracowników Technika prośby Technika groźby Technika zaangażowania Technika wzajemności Techniki wywierania wpływu Technika kontrastu Techn. społ. dowodu słuszności Technika niedostępności Technika sympatii
Instrumenty motywowania Środki zachęty: ekonomiczne: (wynagrodzenia, materialne pozapłacowe), organizacyjne: (awans, szkolenia, rozwój zawodowy), techniczne: (warunki pracy, sprzęt) Środki przymusu: kary, nagany, polecenia służbowe,.... Środki perswazji: negocjacje, partycypacja, dialog, budowanie konsensu
Zasady skutecznego motywowania Motywować samego siebie Umiejętność stawiania zadań i ich egzekwowania Delegować uprawnienia i odpowiedzialność Zaufanie i wiara w swoich podwładnych Trafnie rozpoznawać potrzeby swoich ludzi Dawać przykład osobisty Preferować motywowanie pozytywne!
Koniec dziękuję za uwagę