Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 .

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Informacje o projekcie
KOORDYNACJA.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Europejski Test Sprawności Fizycznej
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa środa, 15 stycznia 2014 EUROFITEUROFIT Europejski Test Sprawności.
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa środa, 15 stycznia 2014.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
Metody nauczania i uczenia się ruchu
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Scenariusz lekcji pływania.
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
TESTY SPRAWNOŚCIOWE.
Diagnoza sprawności fizycznej
Dr doc. Krzysztof Skalik
STRETCHING W SIATKÓWCE
STAŁE FRAGMENTY GRY konspekt treningu AUTOR: MAREK DRAGOSZ.
Wiesław Wojtanowski1 Agnieszka Jankowicz-Szymańska1,
Sprawdzian uzdolnień kierunkowych w Gimnazjum sportowym przeprowadzony będzie 03 lipca 2012 r. o godz. 09:00 w zakresie umiejętności gry w piłkę nożną.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu Program stworzony na potrzeby Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 w Opolu w odniesieniu do Regulaminu.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory.
Zasady rekrutacji do Gimnazjum w Karlinie na rok szkolny 2014/2015
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Dr Janusz Dobosz, Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Korektywy AWF Warszawa piątek, 31 marca 2017.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Temat: Ćwiczenia zręcznościowo-zwinnościowe.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Program „Trzymaj formę”
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
TRENING Z MISTRZAMI /ANANAS.TV
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
FMS (functional movement systems)
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Test Zuchory Temat: Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną
Antropomotoryka TORY PRZESZKÓD W OCENIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Na podstawie artykułu A. Haleczko i wspólni, Antropomotoryka nr 36, 2006.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt Gimnazjalny Ocena sprawności fizycznej – siły mięśni brzucha dziewcząt klas VII, II, III Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu na podstawie.
Zapis prezentacji:

Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 . Praca z uczniami metodą projektu edukacyjnego. Nauczyciel zaprezentował temat projektu, określił sferę działań badawczych dotyczących wybiórczych zdolności motorycznych, przekazał uczniom opisy prób czynnościowych i przedstawił celowość działań projektu. Uczniowie zapoznali się z metodą projektu, przeanalizowali możliwości realizacji zadań, celowość interpretacji projektu, po czym zainicjowali twórcze działania mające wykazać efekt oraz konkretne rezultaty ich działalności. . Temat zawiera testy sprawnościowe w obszarze różnych zdolności motorycznych badanych pomiarowo oraz analizę porównawczą osiągnięć uczniów względem norm populacyjnych („Jak mierzyć, oceniać i kształtować swą sprawność fizyczną”. Jerzy Barankiewicz, Kalisz , 1994 r) Systematycznie i rzetelnie prowadzona samokontrola i samoocena stanu zdrowia dostarczy ważnych informacji o zmianach zachodzących w organizmie pod wpływem udziału w lekcjach Wychowania Fizycznego i treningu sportowym. Działania takie dadzą znaczną wiedzę o organizmie, jego możliwościach, stanie zdrowia i wytrenowania

Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 Temat; Samokontrola i samoocena w sferze zdolności motorycznych oraz stanu zdrowia uczniów. Układ ćwiczebny w formie obwodu stacyjnego. prowadzący; p. Marek Piernikarski Cele lekcji w zakresie; umiejętności; uczeń potrafi współpracować w grupie oraz pracować indywidualnie, potrafi wykonać poszczególne zadania lekcyjne dostosowane do jego możliwości wiadomości; uczeń zna zasadę doboru ćwiczeń oraz celowość ich realizacji, potrafi dokonać próby samooceny , weryfikować dane w arkuszach diagnostycznych sprawności fizycznej; uczeń doskonali nawyki ruchowe, kształtuje zdolności motoryczne oddziaływania wychowawczego; uczniowie dbają o bezpieczeństwo, wspierają się i pomagają sobie w realizacji zadań, respektują i przestrzegają polecenia Nauczyciela bezpieczeństwa; Nauczyciel i uczniowie realizują zadania lekcyjne według określonych zasad bezpieczeństwa Narzędzia dydaktyczne i sprzęt: gwizdek, stopery, arkusze diagnostyczne samooceny ucznia, ołówki, pachołki, trenażery, materace, płotki. CZĘSĆ LEKCJI 1.Wstępna 10-12 min REALIZCJA TREŚCI ZADAŃ LEKCYJNYCH; Nauczyciel ustawia uczniów do zbiórki, sprawdza obecność, koncentruje ich uwagę w celu przekazania najistotniejszych wiadomości odnośnie tematyki zajęć oraz celu ich realizacji. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów (ochotników), którzy poprzez nabyte w trakcie poprzednich zajęć umiejętności i wiadomości spróbują przeprowadzić rozgrzewkę w formie ćwiczeń ogólnorozwojowych kształtujących koordynację ruchową. Nauczyciel sprawdza, koryguje poprawność wykonania ćwiczeń Następnie uczniowie przechodzą do pomiarów prób czynnościowych; Próba ortostatyczna – Próba z przysiadami (wysiłkowa)– UWAGI NAUCZYCIELA; Zbiórka; uczniowie zgromadzeni przed Nauczycielem, ustawieni w szeregu w siadzie skrzyżnym (kształtowanie dyscypliny i wychowania oraz nawiązanie bezpośredniego kontaktu z uczniami) Rozgrzewka uczniowie dobierają się parami, pierwsza para tłumaczy i demonstruje ćwiczenia, pozostali uczniowie starają się poprawnie wykonać zadania

Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr1 2. Skoczność. Skok w dal z miejsca: sposób wykonania: badany ustawiony w pozycji rozkrocznej (stopy ustawione równolegle na szerokości bioder) przed wyznaczoną linią. Następnie pochyla tułów, przechodzi do półprzysiadu z równoczesnym zamachem obu rąk dołem w tył, po czym wykonuje wymach rąk w przód i odbija się jednocześnie, energicznie od podłoża starając się uzyskać jak najdalszą odległość. Wynik: z trzech wykonanych prób ocenia się najlepszy rezultat mierzony w centymetrach. Uwagi: Długość skoku mierzymy od wyznaczonej linii do najbliższego śladu pozostawionego przez skaczącego 3. Zwinność. Bieg z przewrotem: sprzęt i pomoce: stoper, materac 2 chorągiewki. W odległości 5 m od linii startu – mety ustawiamy pierwszą chorągiewkę, 10 m dalej drugą chorągiewkę, pomiędzy nimi układamy materac. Sposób wykonania: na sygnał dźwiękowy badany rozpoczyna bieg do pierwszej chorągiewki, obiega ją nie dotykając, dobiega do materaca na którym wykonuje przewrót w przód. Następnie biegnie do drugiej chorągiewki, obiega ją, przyjmuje pozycję na czworakach i w tej pozycji biegnie do materaca na którym wykonuje powtórny przewrót w przód, następnie biegnie do pierwszej chorągiewki, którą obiega i i przebiega linię mety. Wynik: Czas wykonania próby mierzymy stoperem z dokładnością do 0,1 sek. CZĘSĆ LEKCJI; 2. Główna 25-28 min REALIZCJA TREŚCI ZADAŃ LEKCYJNYCH; Kształtowanie zdolności motorycznych w formie obwodu stacyjnego : 1 Siła mięśni brzucha: Siady z leżenia tyłem w czasie 30 sek. Sposób wykonania: badany usytuowany w pozycji leżącej na plecach, nogi ugięte w stawach kolanowych pod kątem 90 ⁰, stopy rozstawione na szerokość bioder, ręce splecione palcami na karku. Na ustalony sygnał ćwiczący przechodzi z pozycji leżącej do siadu i dotyka łokciami kolan, a następnie powraca do leżenia na plecach. Czynność powtarza cyklicznie przez 30 sek. starając się wykonać jak największą ilość powtórzeń. Próbę uczeń wykonuję tylko jeden raz.

Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 Przed przystąpieniem do realizacji zadań lekcyjnych Nauczyciel omawia z dziećmi zasady bezpieczeństwa. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy) dzieci zajmują kolejno stacje ćwiczebne na których następnie ćwiczą według ustalonego porządku. Dzieci ćwiczą jednocześnie wykonując zadania w ustalonych cyklach. Nauczyciel ustala dla każdego zadania ćwiczebnego formę jego realizacji, dostosowuje do możliwości indywidualnych dzieci. Nauczyciel pozwala dzieciom kreatywnie pracować z arkuszem diagnostycznym, w którym dokonują samooceny swoich możliwości na poszczególnych zadaniach ćwiczebnych. Dzieci doskonalą nawyki ruchowe, kształtują zdolności motoryczne, uczą się współpracy, dyscypliny, wychowania, podejmują próbę dokonania samooceny CZĘSĆ LEKCJI 3. Końcowa 5 min; REALIZCJA TREŚCI ZADAŃ LEKCYJNYCH; Ćwiczenia bierne przy drabinkach, w celu uspokojenia organizmu uregulowania tętna i oddechu, podsumowanie zadań lekcyjnych, Nauczyciel przypomina uczniom o higienie zbiera sprzęt i pomoce dydaktyczne, zakończenie lekcji UWAGI NAUCZYCIELA; Dzieci wykonują ćwiczenia rozciągające następnie pomagają zebrać sprzęt Nauczycielowi i pod jego kontrolą bezpiecznie opuszczają salę gimnastyczną

Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 Zastosowane metody i formy pracy oraz zasady nauczania dzieci podczas lekcji:   Metody odtwórcze prowadzenia zajęć; - metoda zadań ruchowych zamkniętych (bezpośredniej celowości ruchu), - metoda naśladowcza, - metoda ścisła Metody intensyfikujące zajęcia; - metoda stacyjna (obwodowa), - metoda zadań dodatkowych, - metoda pracy w małych grupach Metody wychowawczego oddziaływania; - metoda oparta na osobistym wpływie Nauczyciela Metody przekazywania wiadomości; - przekazywanie uwag, informacji i wiadomości w toku pracy (ćwiczeń) dziecka Formy; - indywidualna, - grupowa zróżnicowana, - ścisła Dydaktyczne zasady nauczania; - zasada świadomości i aktywności - zasada poglądowości - zasada dostępności Przygotował: Marek Piernikarski

Część wstępna lekcji rozgrzewka w formie ćwiczeń stretchingowych Część wstępna lekcji rozgrzewka w formie ćwiczeń stretchingowych. Obszar nr 1 Scenariusz nr 1

Część wstępna lekcji rozgrzewka w formie ćwiczeń ogólnorozwojowych Część wstępna lekcji rozgrzewka w formie ćwiczeń ogólnorozwojowych akcentowanych na koordynację ruchową. Obszar nr 1Scenariusz nr 1

Część wstępna lekcji. Uczniowie dokonują pomiarów prób czynnościowych Część wstępna lekcji. Uczniowie dokonują pomiarów prób czynnościowych. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Próba ortostatyczna – leżąc na plecach, z rozluźnionymi mięśniami , w czasie nie krótszym niż jedna minuta mierzymy tętno. Następnie wstając (powoli) mierzymy w ciągu 1 minuty tętno w pozycji wysokiej. Jeżeli różnica pomiędzy tętnem w pozycji leżącej i w pozycji wysokiej oscyluje w granicach 8 – 12 uderzeń serca na minutę, świadczy to o doskonałym stanie zdrowia serca. Jeżeli różnica wynosi od 12 – 18 mówimy o stanie zadawalającym, jeżeli różnica wynosi powyżej 24 uderzeń na minutę świadczy to o nieprawidłowościach w stanie zdrowia, a nawet o schorzeniach serca (zalecana wizyta u kardiologa).

Wyniki próby ortostatycznej uzyskanych przez uczniów Wyniki próby ortostatycznej uzyskanych przez uczniów. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Wyniki przeprowadzonego badania próby czynnościowej ortostatycznej wykazały; 82 % badanych uczniów przejawia doskonały stan zdrowia serca, 9 % charakteryzuje zadawalający stan zdrowia serca , również 9 % wykazuje nieprawidłowości w funkcjonowaniu pracy serca. Wyniki mają jedynie charakter informacyjny nie stanowią wiedzy medycznej.

Część wstępna lekcji. Uczniowie dokonują pomiarów prób czynnościowych Część wstępna lekcji. Uczniowie dokonują pomiarów prób czynnościowych Obszar nr 1 Scenariusz nr 1 Próba z przysiadami (wysiłkowa) – Pomiaru tętna należy dokonać bezpośrednio przed wysiłkiem, bezpośrednio po 25 przysiadach oraz w trzeciej lub dodatkowo piątej minucie po wykonaniu ćwiczenia. Ocena próby: powrót do tętna do wartości wyjściowej po 3 minutach odpoczynku – wydolność dobra, po 5 minutach odpoczynku wydolność dostateczna. Dłuższy czas powrotu tętna do wartości wyjściowych wskazuje na niedostateczną wydolność organizmu.

Wyniki próby wysiłkowej uzyskanej przez uczniów Wyniki próby wysiłkowej uzyskanej przez uczniów. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Wyniki przeprowadzonego badania próby czynnościowej wysiłkowej wykazały; 73% uczniów przejawia dobrą wydolność pracy serca, 18% charakteryzuje wydolność dostateczna, 9% wydolność niedostateczna Wyniki mają jedynie charakter informacyjny nie stanowią wiedzy medycznej.

Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji. Przeprowadzają testy zdolności motorycznych Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Uczniowie podzieleni na trzy grupy, pracują wykonując testy, obliczają uzyskane rezultaty i weryfikują uzyskane oceny w arkuszach diagnostycznych. Na zdjęciu uczniowie przeprowadzają test zwinności.

Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów badających zdolności motoryczne. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Test zwinności został zweryfikowany przez dzieci następująco; 9% badanych uzyskało wyniki na ocenę celującą, bardzo dobry rezultat uzyskało 36%, wynik dobry 46%, i dostateczny 9%

Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji. Przeprowadzają testy zdolności motorycznych. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Test skoczności. Pracę metodą projektu edukacyjnego cechuje wiele zalet. Uczniowie kreatywnie pracują, uczą się logicznego myślenia, są aktywni i zaangażowani, potrafią dokonać samooceny swoich umiejętności..

Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów badających zdolności motoryczne. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Test skoczności. Wyniki uzyskane i obliczone przez uczniów w teście skoczności są następujące; ocen celujących uzyskało 18% badanych, bardzo dobrych 27%, dobrych 46% oraz dostatecznych 9%

Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat lekcji. Przeprowadzają testy zdolności motorycznych. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Test siły mięśni brzucha. Opisywany projekt posiada ważną z perspektywy pracy na lekcji zaletę, mianowicie zawiera korelacje między przedmiotowe np. umiejętność wykonania testu (Wychowanie Fizyczne) oraz umiejętność przeliczenia wartości czasu, skali miar i obliczenia wyników względem ocen w arkuszach diagnostycznych (Matematyka) oraz czytania tekstu ze zrozumieniem zawartego w arkuszach i jego interpretacji (Język Polski).

Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów Wyniki z przeprowadzonych przez dzieci testów badających zdolności motoryczne. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Test siły mięśni brzucha. Wyniki uzyskane przez uczniów w teście siły; ocen celujących 9%, ocen bardzo dobrych 46%, ocen dobrych 27% , dostatecznych 18%

Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat zajęć Część główna lekcji. Uczniowie realizują temat zajęć Przeprowadzają testy zdolności motorycznych. Obszar nr 1Scenariusz nr 1 Kolejną zaletą przedstawionego projektu jest umiejętność współpracy dzieci w grupie i wzajemna pomoc. Na zdjęciu uczniowie weryfikują oceny z uzyskanych w testach wyników.