Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
KOMPUTER Narzędzie, które mnie kształci i rozwija
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Gotowość (dojrzałość) szkolna
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Media i edukacja Opracowała: Małgorzata Kuder Nauczyciel – bibliotekarz Zespół Szkół Mechanicznych Nr 2 w Krakowie.
Projekt przygotowany przez Radę Rodziców przy Przedszkolu nr 102 we Wrocławiu: Ale w szkole jest wesoło, kolorowo i sportowo....
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
KLOCKOMANIA.
Dydaktyka ogólna.
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Rodzaje dokumentów.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do komputera, drukarki, skanera, aparatu cyfrowego, kamery i Internetu.
opracowała Joanna Bojarska
Formy organizacyjne muszą być dostosowane do: -zadań dydaktycznych, -wieku, -możliwości uczniów.
Cele kształcenia.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Wychowanie ekologiczne
Komputer pod ręką! Dla każdego i w każdym czasie..
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” opracowali: Agnieszka Pisarczyk i Zdzisław Kapiński.
Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat”                                Ludwik Pasteur
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Rola multimediów we współczesnej szkole
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu KURS PEDAGOGICZNY DLA WYKŁADOWCÓW POZASZKOLNYCH FORM KSZTAŁCENIA www.prototo.pl

ŚRODKI DYDAKTYCZNE W NAUCZANIU METODYKA NAUCZANIA

Proces nauczania wymaga przygotowania różnych środków wspierających czynności nauczyciela, a uczniowi ułatwiających uczenie się.

W literaturze dydaktycznej spotykamy się z następującymi określeniami środków dydaktycznych: pomoce szkolne, pomoce naukowe, pomoce dydaktyczne, pomoce audiowizualne, środki komunikacji, środki przekazu wiadomości, środki poglądowe, środki audiowizualne, techniczne środki dydaktyczne.

Środki dydaktyczne wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności. Właściwie dobrane i umiejętnie wkomponowane w repertuar wykorzystywanych przez nauczyciela metod i form organizacyjnych nauczania, ułatwiają prawidłową realizację zasady poglądowości. Usprawniają bezpośrednie poznawanie rzeczywistości przez uczniów, dostarczają tworzywa w postaci wrażeń i spostrzeżeń, na których opiera się poznanie pośrednie, także ludzkie czynności umysłowe i różnego rodzaju czynności praktyczne.

FUNKCJE ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH zapoznawanie uczniów z nowym materiałem utrwalaniu materiału oraz kontrola o ocenie stopnia opanowania stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w praktyce rozwijanie zdolności poznawczych oraz uczuć i woli dzieci i młodzieży pobudzenie strefy emocjonalnej, wywołanie przeżyć i kształtowanie postaw uczniów budzenie zaciekawienia i zainteresowania dla przedmiotu poznania FUNKCJE ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH

Nasycenie procesu dydaktycznego środkami dydaktycznymi nie gwarantuje jeszcze wzrostu efektywności pracy szkoły, gdyż nie zawsze środek jest lepszy od żywego nauczania. O wynikach nie decyduje środek, lecz proces dydaktyczny obejmujący działalność nauczyciela i uczniów, ukierunkowany na doskonalenie określonych zmian w ich osobowości. Często środek dydaktyczny ma przede wszystkim wartość motywacyjną. Kolor, wygląd powoduje, że dziecko chętnie sięga po niego, bawi się nim i niejako przy okazji uczy. UWAGA!

PODZIAŁ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH

Biorąc pod uwagę kryterium aktywizowanego przez nie narządu: Środki wzrokowe obejmujące naturalne przedmioty, maszyny, narzędzia, preparaty oraz modele, obrazy, wykresy, mapy, diagramy, podręczniki i teksty przedmiotowo- metodyczne Środki słuchowe pozwalające przekazywać dźwięk: magnetofon, gramofon, radio, instrumenty muzyczne i nagrania telewizyjne. Środki wzrokowo- słuchowe (audiowizualne) łączące obraz z dźwiękiem: film dźwiękowy i nagrania telewizyjne wraz z projektorami i aparatami do odtwarzania filmów i nagrań telewizyjnych. Środki częściowo automatyzujące proces nauczania i uczenia się: maszyny dydaktyczne, laboratoria językowe, dydaktyczne układy sygnalizacyjne, urządzenia interkomunikacyjne oraz komputery. Biorąc pod uwagę kryterium aktywizowanego przez nie narządu:

Ze względu na adresata: środki stanowiące wyposażenie uczącego się środki stanowiące wyposażenie nauczyciela środki stanowiące wyposażenie środowiska dydaktycznego ( boisko, pracownia, ogródek, laboratorium językowe itp.) środki stanowiące wyposażenie środowiska technicznego (foliogramy, przeźrocza, audycje radiowe, telewizyjne, nagrane taśmy magnetofonowe i magnetowidowe itp.) Ze względu na adresata:

Podział ze względu na kryterium chronologiczne - środki proste- tablica, kreda, książki itp. - techniczne środki audiowizualne- diaskopy, grafoskopy, magnetofony, projektory filmowe, telewizja, magnetowidy itp. maszyny dydaktyczne- instruktory, trenery, repetytory, egzaminatory (powiązane z nauczaniem programowym) komputery- adaptacyjne dydaktyczne maszyny matematyczne, służące do komputeryzacji nauczania Podział ze względu na kryterium chronologiczne

Środki naturalne takie jak okazy z otoczenia przyrodniczego, kulturowego, społecznego, które bezpośrednio przedstawiają rzeczywistość Środki techniczne, które pokazują rzeczywistość w sposób pośredni: wzrokowe: przeźrocza; film; rysunki; fotografie; ilustracje z czasopism, folderów itp.; słuchowe: nagrania magnetofonowe, płytowe; audycje radiowe; wzrokowo - słuchowe: programy telewizyjne; multimedialne programy komputerowe; automatyzujące: maszyny dydaktyczne; komputery. Środki symboliczne, przedstawiające rzeczywistość za pomocą słowa żywego i drukowanego (w tym podręcznik szkolny), znaków, rysunków technicznych, grafów, map.