Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rola multimediów we współczesnej szkole

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rola multimediów we współczesnej szkole"— Zapis prezentacji:

1 Rola multimediów we współczesnej szkole
Wojciech Pokojski Pracownia Edukacji Komputerowej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski

2 Multimedia Połączenie różnych sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem komputera: (Encyklopedia PWN) Tekst Dźwięk Grafika Obrazy ruchome i nieruchome Utożsamianie multimediów z komputerem multimedialnym . We współczesnej szkole komputer zastępuje coraz częściej tradycyjne narzędzia jak tablica, kreda, kartka, długopis, plansza; Multimedia aktywizują uczniów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

3 Program nauczania informatyki w szkole podstawowej (Kranas, 2004)
Treść nauczania komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się. Osiągnięcia korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania, stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się. Zaakcentowana została rola Internetu i programów multimedialnych jako źródła różnorodnej informacji, a także programów użytkowych jako narzędzi wykonania i przedstawienia zdobytych informacji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

4 Rosnąca rola komputerów w edukacji
Dostępność do komputerów, sieci i oprogramowania przez uczniów i nauczycieli Rosnące umiejętności wykorzystania komputerów przez nauczycieli i uczniów Oczekiwanie co do przekazywania i dostępności informacji przy pomocy komputerów i sieci Dostępność do aplikacji multimedialnych i narzędzi ich wykonania Bogate zasoby treści, ilustracji i dźwięków w Internecie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

5 Nowe propozycje multimediów (Sysło 2001)
rozwiązania techniczne Internet Prezentacje multimedialne tekst, grafika, animacja, bazy danych, encyklopedie, słowniki metodyka kształcenia indywidualizacja uczenia się, nauczanie na odległość, nowe metody i techniki aktywizujące pracę nauczyciela i ucznia W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

6 Dwie grupy multimediów (w zależności od sposobu wykonania)
Gotowe programy nie zintegrowane z poszczególnymi tematami lekcji, ułatwiające wyszukanie i zdobycie wiedzy, relaksujące, uczące podejmowania decyzji leksykony, słowniki, atlasy – programy dostępne zarówno w postaci programów na nośnikach, jak również w postaci witryn internetowych Prezentacje multimedialne wykonywane przez nauczycieli na potrzeby danego zagadnienia, tematu lekcji, metody nauczania W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

7 Przykładowe programy multimedialne
Rodzaj Przykład Uwagi Leksykony Multimedialny Leksykon Igrzysk Olimpijskich PWN Wyd. Naukowe PWN Bazę medalistów, artykuły, wyniki, ilustracje multimedialne: zdjęcia, rysunki, nagrania dźwiękowe i filmy Słowniki Multimedialny słownik ojczyzny polszczyzny Wyd. Europa przeniesienie treści książki prof. J. Miodka oraz wymowa większości słów, wyszukiwarka słów, 37 wykładów Encyklopedie Encyklopedia przyrody Wyd. Play 1120 artykułów obejmujących rozszerzony program biologii w szkole średniej Atlasy Multimedialny atlas świata PWN 200 ilustrowanych artykułów, 2000 rysunków, zdjęć i schematów interakcyjnych, nagrania odgłosów przyrody i języków świata Gry edukacyjno- przygodowe Liczę z Reksiem Prod.: Aidem-Media Połączenie multimedialnej przygody z nauką i kompleksowym sprawdzeniem znajomości matematyki z zakresu naucz. początkowego Physicus łączący zalety encyklopedii multimedialnej z atrakcyjną grą przygodową W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

8 Narzędzia realizacji prezentacji multimedialnej
Rodzaj Przykład Uwagi Języki lub narzędzia programowania HTML, PHP Microsoft FrontPage Pajączek, szablony stron WWW Wykonanie stron internetowych Programy do wykonywania Microsoft PowerPoint Część pakietu Microsoft Office prezentacji multimedialnych Open Office Impress Open Office (proste narzędzie) (koszty) StarOffice Impress Część pakietu StarOffice Presentations Corel WordPerfect W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

9 (zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów)
Zasoby sieciowe Źródło materiałów oraz gotowe prezentacje Portale internetowe portale edukacyjne – n.p. (zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów) Biologia: lekcje multimedialne, animacje edukacyjne, scenariusze zajęć, testy, krzyżówki oraz gry edukacyjne, materiały powtórzeniowe, testy egzaminacyjne. Geografia: scenariusze lekcji, opracowania dotyczące poszczególnych działów geografii, linki do elektronicznych zasobów kartograficznych, testy, krzyżówki, ciekawostki itp. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

10 W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

11 Wyszukiwarki sieciowe
Google – 8 miliardów stron Zasoby tekstu Zasoby dźwięków Zasoby ilustracji: Przykład: hasło globus: 120 witryn z grafiką W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

12 Earth Google Zestawione obrazy satelitarne
Bazy danych wzbogacające treść obrazów. Nieosiągalne dotąd zasoby zdjęć satelitarnych umożliwiają wzbogacenie ich treścią lekcji przyrody, geografii, historii czy biologii. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

13 Obrazy uzyskany z Earth google
W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

14 W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

15 Prezentacje wykonane przez nauczyciela:
zagadnienia omawiane w ramach wybranego przedmiotu nauczania np. przyrody, historii, fizyki, geografii itp. prezentacje problemowe dotyczące organizacji szkoły, zarządzania szkołą, awansu zawodowego, problemów wychowawczych czy społecznych mogą być zaprezentowane w ramach konferencji, sympozjów, wywiadówek itp. multimedialne wspomaganie nowych metod nauczania i technik aktywizujących uczniów i nauczycieli. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

16 Wybrane nowe metody nauczania
Metaplan polega na graficznym zapisie kolejnych etapów dyskusji podczas dokonywanej (przez uczniów) analizy wybranego zagadnienia. Burza mózgów to technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych w postaci spontanicznej dyskusji. Portfolio polega na wyszukiwaniu i gromadzeniu materiałów na wybrany temat. Mapa mentalana jest graficznym zapisem informacji ułatwiającym ich usystematyzowanie i zależności. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

17 Nowe metody nauczania nietypowa forma,
pobudzają uczniów do samodzielnego myślenia, powodują zainteresowanie przedmiotem, rozwijają umiejętność współpracy, umożliwiają łatwe wprowadzenie i zilustrowanie poszczególnych elementów metod, dokonywanie bieżących korekt, opracowanie ostatecznej wersji. wzbogacają opracowania zapisu dyskusji o schematy, tabele, ilustracje, wykresy i dźwięki, pobudzają ucznia do aktywności podczas w lekcji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

18 Przykłady Metoda portfolio może być opracowana przy pomocy prezentacji przedstawiającej atrakcje krajoznawcze wybranego obiektu geograficznego czy przyrodniczego. W metodzie mapy mentalnej indywidualne skojarzenia dotyczące głównego zagadnienia dyskusji mogą być opracowane w formie haseł, rysunków, symboli, wycinków czy ideogramów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

19 Święta Narodowe Schemat burzy mózgów tradycja historia obchody
zachowanie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

20 Multimedia łączą percepcję wizualną, słuchową i werbalną ucznia
Techniki multimedialne pozwalają w przypadku braku możliwości technicznych wykonanie doświadczenia fizycznego czy chemicznego i zaprezentowanie go w postaci atrakcyjnej dla odbiorcy. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

21 Przyszłość proces doskonalenia narzędzi prezentacji multimedialnych i uproszczenia ich interfejsu, Rosnące umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej, szczególnie wykonywania prezentacji, wykorzystanie sieci komputerowych i Internetu do przekazywania treści multimedialnych, wykorzystanie publikacji elektronicznych, podręczników elektronicznych, programów multimedialnych i e-learningu. Życzenie: wzrost konkurencyjności szkoły wobec treści przedstawianych w mediach W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

22 Przeszkody zastosowania technik komputerowych w nauczaniu:
Brak umiejętności technicznych nauczycieli zbyt wiele innych inicjatyw wypełniających czas nauczyciela Brak sprzętu (komputery, projektory pracownie komputerowe) Brak komputerów poza pracowniami komputerowymi (w tym w domu nauczyciela) Powszechne wykorzystanie komputera w nauczaniu będzie miało miejsce w przypadku gdy będzie oferował możliwość zwiększenia efektywności pracy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

23 Zagrożenia Komputer nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem Zanik umiejętności pisania ręcznego Zastąpienie świata rzeczywistego światem wirtualnym Wady postawy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

24 Dziękuję za uwagę W.Pokojski, PEK, WGiSR UW


Pobierz ppt "Rola multimediów we współczesnej szkole"

Podobne prezentacje


Reklamy Google