Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Prawo administracyjne
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP)
Inspekcja Ochrony Środowiska
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Administracja publiczna
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Departament Higieny Środowiska
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
Informacja na temat realizacji projektu i udział w nim podmiotów zewnętrznych KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA pt. Bezpieczeństwo i zagrożenia zbiorowego.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Edyta Kozłowska-Kurek Kontrole bez ustalonego podmiotu z wyjazdem w teren.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze w roku 2013

Misja i zadania Misją Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze jest dążenie do powszechnego przestrzegania prawa z zakresu ochrony środowiska i zapewnienie wiarygodnych, obiektywnych informacji o stanie środowiska w województwie lubuskim. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Zielonej Górze jest częścią rządowej administracji zespolonej Wojewody Lubuskiego. Działamy na obszarze województwa lubuskiego, stanowiąc aparat pomocniczy Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.  WIOŚ działa na podstawie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, podlegając nadzorowi Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W ramach przyznanych kompetencji kontroluje przestrzeganie przepisów ochrony środowiska przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, monitoruje i ocenia stan środowiska oraz przekazuje zebrane informacje do wiadomości publicznej.

Rok intensywnej pracy na rzecz ochrony środowiska zbudowania solidnych podstaw działania i tworzenia perspektyw rozwoju w przyszłości zrealizowano plan kontroli w działalności inspekcyjnej WIOŚ 2013 - rok wielu skarg i wniosków zgłaszanych do inspekcji ustawa „śmieciowa” zdominowała działania inspekcji WIOŚ w II półroczu 2013 publikacja raportu o stanie środowiska w województwie lubuskim 3 audity laboratorium, rozszerzenie zakresu akredytacji procesy restrukturyzacyjne w WIOŚ (zmiana struktury organizacyjnej, połącznie laboratoriów) pozyskanie działki pod budowę laboratorium w parku Naukowo-Technologicznym w Nowym Kisielinie (współpraca UZ, wojewoda lubuski, starosta zielonogórski, WIOŚ) (0.7 ha o wartości 330 tys. zł) działania zmierzające do pozyskania środków finansowych na ten cel (GIOŚ, NFOŚ, wojewoda lubuski) - na liście inwestycji GIOŚ projekt wartości 16 mln zł podpisanie umowy na remont dachu delegatury w Gorzowie w 2014 r. (200 tys. zł) realizowano współpracę z jednostkami administracji rządowej i samorządowej województwa w zakresie podpisanych porozumień. dodatkowe porozumienia z inspekcją nadzoru budowlanego, sanitarną oraz strażą pożarną pierwszy Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska w Lubuskiem.

Struktura zatrudnienia 102 osoby - 96,75 etatów W Zielonej Górze: 64 osoby W Gorzowie Wlkp.: 38 osób Inspekcja Zielona Góra - 15 osób Gorzów - 11 osób Laboratorium Pracownia w Zielonej Górze - 20 osoby Pracownia w Gorzowie Wlkp. - 14 osób Wydział Monitoringu Środowiska Zielona Góra - 6 osób Gorzów - 4 osoby Wydział Budżetu Finansów i Egzekucji Należności Pieniężnych Zielona Góra - 4 osoby Gorzów - 1 osoba WAT Zielona Góra - 10 osób Gorzów - 7 osób Stanowiska samodzielne - 7 osób

Finanse WIOŚ Plan finansowy Inspektoratu na 2013 rok, wynikający z ustawy budżetowej wynosił 4.959,0 tys. zł (brak środków inwestycyjnych w 2013 roku) Zwiększenia budżetu Inspektoratu w 2013 roku o kwotę 479,9 tys. zł, w tym: na składki ZUS - 70,0 tys. zł, rezerwa celowa Wojewody – 100,0 tys. zł, pomniejszona o blokadę środków w wysokości 50 tys. zł, rezerwa celowa WFOŚiGW - 217,5 tys. zł (całe zadanie 435,0 tys. zł) rezerwa celowa dochody własne – 141,4 tys. zł, rezerwa celowa Wojewody nagroda konkurs – 1,0 tys. zł. Ogółem plan finansowy Inspektoratu w 2013 rok wyniósł 5.438,9 tys. zł, z tego na płace i pochodne przeznaczono 4.254 tys. zł.

Inspekcja 1087 kontroli - 26 osób kontrole planowe – 551, kontrole pozaplanowe w terenie – 191 w tym: 140 interwencyjnych, 49 na wniosek i 2 inwestycyjne, kontrole bez ustalonego podmiotu – 34 w tym: 23 rozpoznania zanieczyszczenia w terenie oraz 11 kontroli transportu lub odpadów, w ramach których sprawdzono 111 środków transportu, w tym 12 pojazdów z odpadami, kontrole w oparciu o dokumentację - 311 w tym 93 kontrole planowe oraz 218 kontroli pozaplanowych. Efekty kontroli: 281 zarządzeń pokontrolnych, 56 mandatów na kwotę 15 400 zł, 218 pouczeń, 8 spraw do organów ścigania (prokuratura i policja), 3 wnioski o ukaranie do sądów powszechnych, 26 wystąpień do organów samorządowych i rządowych, 64 decyzje ustalające administracyjne kary łączne na kwotę 1 075 636,75 zł, 1 decyzja o wstrzymaniu użytkowania instalacji.

Inspekcja - Skargi i wnioski

Inspekcja sprawy trudne ferma trzody chlewnej w Panowicach - postępowanie administracyjne w celu wstrzymania użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia zintegrowanego. Decyzja wstrzymująca użytkowanie fermy Ferma norek w Radachowie – zagrożenie odpływem ścieków z części hodowlanych do okolicznych rowów Osowa Sień – niewłaściwa gospodarka osadami ściekowymi Hałda odpadów ropopochodnych w Nowej Soli – działania zmierzające do likwidacji lubuskiej bomby ekologicznej

Inspekcja Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nałożyła na inspekcję ochrony środowiska nowe obowiązki kontrolne: zaplanowano kontrolę 10% gmin. W praktyce kontrolami objęto 34 gminy województwa co stanowi 41 % ogółu gmin województwa: 6 gmin województwa (Łagów, Gozdnica, Lubniewice, Cybinka, Krzeszyce oraz Słubice) 4 związki międzygminne: Zielonogórski Związek Gmin, Związek Międzygminny EKO-PRZYSZŁOŚĆ, Związek Celowy Gmin MG-6 z siedzibą w Gorzowie Wlkp. i Celowy Związek Gmin SGO5 z siedzibą w Starym Kurowie. W stosunku do Zielonogórskiego Związku Gmin z siedzibą w Zielonej Górze, który nie zorganizował przetargu na odbieranie odpadów komunalnych podjęto karne postępowanie administracyjne - Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Zielonej Górze wymierzył Związkowi administracyjną karę pieniężną w kwocie 50000 zł. kontrole Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) regionu północnego, tj. Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów w Gorzowie Wlkp. Szczegółowa analiza ewidencji i dokumentów prowadzonych przy przyjmowaniu zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych i pozostałości z sortowania odpadów komunalnych. Materiały z kontroli przekazano do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. kontrola Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych TEW w Kiełczu obsługującą region wschodni. Kontrolowany RIPOK przekroczył warunki ilościowe wytwarzanych odpadów za rok 2012 ustalone w pozwoleniu Starosty Nowosolskiego - wymierzono administracyjną karę w wysokości 10 000 zł.

Państwowy Monitoring Środowiska Specyfika regionu, o niewielkim uprzemysłowieniu, sprawia, że nie ma istotnych czynników wpływających na pogorszenie stanu środowiska. Niemniej jednak wymagającymi zauważenia są: wysoki poziom PM 10 w dużych aglomeracjach miejskich i w okresach zimowych – spowodowany spalaniem niskiej jakości opału w indywidualnych systemach grzewczych oraz zanieczyszczenia komunikacyjne. przekroczenia średnioroczne benzo(a)pirenu – na obszarze: Zielona Góra, Gorzów, Wschowa (największe wartości) – spowodowane emisją niską – spalanie niskiej jakości paliw w indywidualnych kotłowniach przekroczenia arsenu we Wschowie, oszacowane jako zanieczyszczenia napływowe – wdrażany program ochrony powietrza – marszałek lubuski konieczność wdrożenia nowych i kontynuacji już opracowanych programów ochrony powietrza – (m.in. KAWKA – Gorzów Wlkp.) dobry stan ekologiczny odnotowano na 44% jednolitych częściach wód rzek bardzo dobry i dobry stan ekologiczny jezior – 50% jezior wody podziemne - na obszarze województwa nie stwierdzono wód bardzo dobrej jakości (klasa I), wody o dobrej jakości (klasa II) stwierdzono w 5 punktach, w 35 punktach stwierdzono wody o zadowalającej jakości (klasa III), a w 9 punktach wody o niezadowalającej jakości (klasa IV). Wody złej jakości (klasa V) występowały w 5 punktach w miejscowościach: Gorzów Wlkp., Jasień, Przewóz (2 punkty), Rybojedzko. Pomiary hałasu komunikacyjnego w latach 2011-2012 wykonano w 19 punktach pomiarowych. Przekroczenia norm dla pory dziennej w 6 punktach: Słubice, Międzyrzecz, Strzelce Krajeńskie, Nowa Sól, Nowogród Bobrzański. W porze nocnej przekroczenia w 8 punktach: Słubice, Sulęcin, Międzyrzecz, Strzelce Krajeńskie, Nowa Sól, Nowogród Bobrzański. Zarówno w 2011 jak i 2012 roku nie stwierdzono przekroczeń poziomu dopuszczalnego natężenia promieniowania elektromagnetycznego.

Państwowy Monitoring Środowiska Celem Państwowego Monitoringu Środowiska jest: prowadzenie pomiarów, ocen, analiz i prognoz stanu środowiska gromadzenie, przetwarzanie i rozpowszechnianie informacji o środowisku oraz wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska poprzez systematyczne informowanie organów administracji i społeczeństwa o: jakości elementów przyrodniczych, dotrzymywaniu standardów jakości środowiska określonych przepisami oraz obszarach występowania przekroczeń tych standardów; występujących zmianach jakości elementów przyrodniczych i przyczynach tych zmian, w tym powiązaniach przyczynowo skutkowych występujących pomiędzy emisjami i stanem elementów przyrodniczych

Państwowy Monitoring Środowiska Oceny: Roczna ocena jakości powietrza w woj. lubuskim na podstawie badań imisji wykonanych w 2012 r., Ocena jakości wód podziemnych woj. lubuskiego w 2012 r., Ocena stanu jednolitych części wód jeziornych na obszarze woj. lubuskiego w latach 2010-2012, Ocena stanu jednolitych części wód rzecznych na obszarze woj. lubuskiego w latach 2010-2012, Ocena jakości wód rzek granicznych w ramach współpracy międzynarodowej w latach 2010-2012. Opracowania: Natężenia pól elektromagnetycznych w 2012 r. Pomiary hałasu komunikacyjnego wykonane w 2012 r. Materiały na sesje rad: Stan środowiska w powiecie świebodzińskim w 2012 r. Stan środowiska w powiecie słubickim w 2012 r. Stan środowiska w powiecie wschowskim w 2012 r. Stan środowiska w powiecie sulęcińskim w 2012 r. Stan środowiska w powiecie nowosolskim w 2012 r. Stan środowiska w mieście Żary

Państwowy Monitoring Środowiska Raport „Stan środowiska w województwie lubuskim w latach 2011-2012” Opracowanie to ma na celu przedstawienie najbardziej istotnych informacji o stanie środowiska regionu - wybranych komponentów: jakości powietrza, wód jezior i rzek, hałasu, czy badania pól elektromagnetycznych. W formie elektronicznej publikujemy go również na stronie internetowej. Oparty o rezultaty kontroli i badań monitoringowych wykonanych przez WIOŚ w Zielonej Górze 2 lata pracy zespołu pracowników inspektoratu umożliwiającej precyzyjną analizę i interpretację zjawisk z zakresu ochrony środowiska zachodzących w regionie. Podstawa do analiz i interpretacji dla różnych instytucji rządowych i samorządowych Materiał do wykorzystania w edukacji dzieci i młodzieży przez uczelnie wyższe i szkoły

oznaczeń analitycznych i pomiarów: Laboratorium 79459 oznaczeń analitycznych i pomiarów: 68512 w ramach monitoringu środowiska, 2012 w ramach kontroli 8935 w ramach prac własnych i zleceń zewnętrznych Pracownia w Zielonej Górze - 23 osoby Pracownia w Gorzowie Wlkp. - 11 osób

Laboratorium Akredytacje W kwietniu i sierpniu 2013 r. Laboratorium WIOŚ w Zielonej Górze i Laboratorium WIOŚ Delegatury w Gorzowie Wlkp. po raz kolejny poddane zostały ocenie w nadzorze przez Polskie Centrum Akredytacji. W wyniku oceny potwierdzone zostało spełnienie wymagań akredytacyjnych przez oba laboratoria oraz rozszerzono zakresy posiadanych akredytacji.

Laboratorium Połączenie laboratoriów Z dniem 8.10.2013 r. w wyniku reorganizacji w miejsce dwóch niezależnych laboratoriów: Laboratorium WIOŚ w Zielonej Górze (akredytacja Nr AB 235) i Laboratorium Delegatury WIOŚ w Gorzowie Wlkp. (akredytacja NR AB 127) powstał jeden podmiot: Laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze z Pracownią w Zielonej Górze i Pracownią w Gorzowie Wlkp.

Współpraca międzynarodowa W ramach współpracy z Republiką Federalną Niemiec corocznie prowadzony jest monitoring wód granicznych na wodach płynących (Nysa Łużycka, Odra) oraz przejściowych (Zalew Szczeciński) i przybrzeżnych (Zatoka Pomorska). W celu jego realizacji utworzona została grupa robocza W2 „Ochrona wód” Polsko-Niemieckiej Komisji Wód Granicznych. Działania Grupy Roboczej W3 koncentrują się na ustalaniu źródeł zagrożeń mogących prowadzić do nadzwyczajnych zanieczyszczeń wód granicznych, opracowywaniu, uzgadnianie oraz stosowaniu planów alarmowych, planów akcji oraz planów zgłoszeń w przypadku zdarzeń związanych z nadzwyczajnymi zanieczyszczeniami. WIOŚ w Zielonej Górze uczestniczy również w pracach Polsko-Niemieckiej Grupy Roboczej do spraw realizacji konwencji EKG o transgranicznych skutkach awarii przemysłowych Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska jest członkiem Polsko-Niemieckiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie jakości powietrza na obszarach leżących wzdłuż granicy, działającej również w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji do spraw Współpracy Sąsiedzkiej w Dziedzinie Ochrony Środowiska.