Pytania Realizatorów zadane drogą elektroniczną dotyczące realizacji programu „Aktywny samorząd” w 2017 r. Opracowane na podstawie dokumentu pn.: „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2017 r. stanowiącego załącznik do Uchwały nr 5/2017 Zarządu PFRON z dnia 24 stycznia 2017 r., dokumentu pn.: „Zasady dotyczące wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd” stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały nr 14/2014 Zarządu PFRON z dnia 21 lutego 2014 r. oraz ujednoliconego tekstu pilotażowego programu „Aktywny samorząd”.
1. Ust. 11 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów (…) mówi, że decyzja w sprawie wyrażenia zgody na zwiększenie kwoty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) dla wnioskodawcy, którego przeciętny miesięczny dochód przekracza kwotę 583 zł (netto) lub zwiększenie kwoty dofinansowania dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego, może być podjęta przez Pełnomocników Zarządu w Biurze PFRON na podstawie wystąpienia i pozytywnej opinii realizatora programu lub Oddziału PFRON. Proszę o wyjaśnienie, czy w przypadku otrzymania pozytywnej decyzji Pełnomocników PFRON dot. zwiększenia kwoty dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne), decyzja ta obejmuje jedynie dany semestr czy zachowuje ważność przy rozpatrywaniu kolejnych wniosków osoby niepełnosprawnej dot. danej formy kształcenia. Zgodnie z ust. 11 pkt. 3 lit. a dokumentu pn.: „Kierunki działań oraz warunki brzegowe…” Pełnomocnicy Zarządu w Biurze PFRON odnoszą się jedynie do semestru/półrocza, którego dotyczy proponowana decyzja, to znaczy, że decyzja obejmująca semestr wskazany w Wystąpieniu do Pełnomocników nie zachowuje ważności przy rozpatrywaniu kolejnych wniosków osoby niepełnosprawnej dotyczących danej formy kształcenia (jest jednorazowa). Dodatkowo, jeśli Wnioskodawca zamierza ubiegać się o wyrażenie zgody na zwiększenie dofinansowania czesnego, musi wskazać okoliczności zasługujące na indywidualne rozpatrzenie wniosku (ust. 11 pkt 2 lit. b).
2. Według ust. 17 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów (…) przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania. Proszę o odpowiedź na pytanie, czy realizator może przekazać dofinansowanie po zawarciu umowy, lecz po spełnieniu przez wnioskodawcę warunku dostarczenia np. faktury VAT? Powyższy warunek zostałby zawarty w umowie dofinansowania. Zgodnie z ust. 17 dokumentu pn.: „Kierunki działań oraz warunki brzegowe…” cyt.: „Przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesnego) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy dofinansowania”. Dodatkowo, zapis rozdziału VI ust. 1 pkt. 6 dokumentu pn.: „Zasady…” umożliwia Realizatorom wybór sposobu przekazania dofinansowania. Możliwe jest zatem przekazanie przez Realizatora kwoty dofinansowania po podpisaniu umowy, w której zawarty jest dokładny zapis sposobu przekazania środków finansowych np. poprzez dostarczenie faktury VAT (spełniony zostaje warunek ust. 17 dokumentu pn.: „Kierunki…” oraz zapis rozdziału VI ust. 1 pkt. 6 dokumentu pn.: „Zasady…”) Przypominamy, że faktura Vat jest dokumentem rozliczeniowym na podstawie którego Realizator ostatecznie decyduje o wysokości środków finansowych należnych Beneficjentowi oraz kwocie niewykorzystanego przez Beneficjenta dofinansowania lub kwocie dofinansowania, która nie została przez Realizatora uznana, tzw. kwocie do zwrotu.
3. Ust. 18 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów (…) mówi, że przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje po przekazaniu realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem (…). Proszę o określenie czy realizator w umowie może dodatkowo zobowiązać wnioskodawcę by powyższa informacja została wydana przez uczelnię/szkołę w formie zaświadczenia? Treść wyżej wymienionego ustępu 18 dokumentu pn.: „Kierunki…” daje Realizatorowi możliwość wyboru dokumentu, którego dostarczenie będzie kwalifikowało do wypłaty dodatku na pokrycie kosztów kształcenia. Zasadnym jednak wydaje się uzyskanie potwierdzenia przez szkołę/uczelnię informacji o zaliczeniu przez wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem z uwagi na mniejszy stopień ryzyka złożenia przez Wnioskodawcę informacji budzących wątpliwości bądź nieprawdziwych. Dodatkowo, Realizator może doprecyzować umowy zawierane z Wnioskodawcami Modułu II o zapis określający dokumenty niezbędne do przekazania dodatku na pokrycie kosztów kształcenia.
4. Według rozdziału VII ust 4. Według rozdziału VII ust. 2 programu moduł II może obejmować refundację kosztów uzyskania wykształcenia na poziomie wyższym. Proszę o interpretację czy można pozytywnie zweryfikować wniosek o refundację ww. kosztów osobie niepełnosprawnej do semestru I, w przypadku gdy dany wnioskodawca rozpoczyna naukę od II semestru, a z pierwszego zalicza jedynie różnice programowe. Osoba niepełnosprawna ponosi koszt za I semestr. Wnioskodawca nie otrzymał wcześniej dofinansowania do uzyskania wykształcenia na poziomie wyższym. Pytanie skierowane do Departamentu ds. Programów Biura PFRON z prośbą o interpretację.
5. Proszę o odpowiedź, czy PFRON bierze pod uwagę możliwość uporządkowania pod względem chronologicznym i tematycznym wydanych interpretacji dot. realizacji programu „Aktywny samorząd” w formie zakładki na stronie internetowej PFRON, która byłaby dostępna dla każdego realizatora na bieżąco? W marcu br. zgłoszony został do Biura PFRON w Warszawie projekt innowacji zakładający dostęp internetowy dla jednostek powiatowych do wydawanych interpretacji oraz do odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Realizatorów pytania. Jednakże z uwagi na przeprowadzane na stronie internetowej PFRON zmiany nie mamy jeszcze informacji zwrotnej odnośnie wdrażania zaproponowanej innowacji.
6. Czy w ramach Obszaru A zadanie 1 montaż zakupionych urządzeń do przystosowania samochodu dla osoby niepełnosprawnej może być przeprowadzony w tradycyjnym zakładzie mechaniki samochodowej, czy też zakład ten powinien posiadać odpowiednie uprawnienia do montażu specjalistycznego oprzyrządowania? PFRON nie sugeruje Wnioskodawcom zakładów mechaniki samochodowej, w których można przeprowadzić dostosowanie samochodu do potrzeb osób z niepełnosprawnością i nie wskazuje w dokumentach programowych konieczności przeprowadzania montażu oprzyrządowania w specjalistycznych zakładach mechaniki pojazdowej. Wybór usługodawcy należy wyłącznie do Wnioskodawcy.
7. Czy wnioskodawca może jednocześnie ubiegać się i zarazem otrzymać dofinansowanie w danym roku w ramach Obszaru B zadanie nr 1 i 2? Wnioskodawca może jednocześnie ubiegać się i zarazem otrzymać dofinansowanie w danym roku w ramach obszaru B zadanie 1 i 2. Należy jednak pamiętać, że szkolenie dofinansowane w ramach obszaru B zadania 2 dotyczyć musi obsługi sprzętu elektronicznego i oprogramowania nabytego w ramach programu. Pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania powinna być zatem udzielona i rozliczona wcześniej niż dofinansowanie do szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania.
8. Czy wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie w ramach Obszaru C zadanie nr 4 jeżeli uprzednio zakupił nowoczesną protezę bez dofinansowania ze środków PFRON? Dofinansowanie lub refundacja kosztów utrzymania sprawności technicznej w ramach programu dotyczy posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości). W dokumentach programowych nie zostały określone dodatkowe warunki udzielenia pomocy dotyczące ewentualnych źródeł, z jakich dofinansowany został zakup posiadanej protezy. Jednak w przypadku, gdy posiadana proteza kończyny została zakupiona przy dofinansowaniu ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, pomoc w ramach Modułu I Obszaru C Zadaniu 4 może być udzielona dopiero po zakończeniu okresu gwarancji.
9. Jak postąpić w sytuacji gdy beneficjent pomocy, w trakcie trwania umowy w ramach Modułu II zmienił szkołę ? (wypłata dofinansowania). Pytanie skierowane do Departamentu ds. Programów Biura PFRON z prośbą o interpretację.
10. Pisanie uzasadnień przez wnioskodawców i późniejsza ich ocena. Zgodnie z zapisem rozdziału II ust. 3 pkt. 10 dokumentu pn.: „Zasady…” „wniosek o dofinansowanie musi zawierać co najmniej następujące dane: 10) uzasadnienie wniosku wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu,” Załączane do wniosków uzasadnienia powinny być logiczne, merytorycznie spójne z celami programu zawartymi w rozdziale V programu „Aktywny samorząd”, dające możliwość oceny i gradacji wniosku według kryteriów przyjętych przez Realizatora programu. Zgodnie z ust. 30 dokumentu pn.: „Kierunki…” wnioski w ramach modułu II nie podlegają ocenie merytorycznej. Jednakże nadal obowiązującym jest zapis przytaczanego wyżej rozdziału II ust. 3 pkt. 10 dokumentu pn.: „Zasady…”. W takiej sytuacji należy uzyskać od wnioskodawcy pisemne uzasadnienie, nie oceniając jego zawartości pod kątem merytorycznym.
11. Obszar B zadanie 1 dla osób z dysfunkcją kończyn górnych (jest zaświadczenie od lekarza o dysfunkcji, ale niekoniecznie ta dysfunkcja jest widoczna). Zgodnie z zakresem pojęć zawartym w dokumencie pn.: „Kierunki…” poprzez „dysfunkcje obu kończyn górnych (w przypadku obszaru B) – należy rozumieć stan potwierdzony zaświadczeniem lekarskim: wrodzony brak lub amputację obu kończyn górnych – co najmniej w obrębie przedramienia, a także dysfunkcję charakteryzującą się znacznie obniżoną sprawnością ruchową w zakresie obu kończyn górnych w stopniu wykluczającym lub znacznie utrudniającym korzystanie ze standardowego sprzętu elektronicznego, wynikająca ze schorzeń o różnej etiologii (m.in. porażenia mózgowe, choroby neuromięśniowe).” Jak wynika z powyższej definicji jednym z najważniejszych czynników umożliwiających przyznanie dofinansowania jest posiadanie przez wnioskodawcę zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego dysfunkcję kończyn górnych. Zarówno Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jak i Realizator nie posiadają uprawnień do podważania diagnozy lekarskiej oraz do podważania pod względem merytorycznym załączanych przez wnioskodawców zaświadczeń lekarskich.
12. Preferencje PFRON (osoby zatrudnione) – mniejsza szansa na dofinansowania dla dzieci niepełnosprawnych. Preferencje PFRON odnośnie osób zatrudnionych wynikają głównie z celów programu jakie zawarte zostały w rozdziale V ujednoliconego tekstu pilotażowego programu „Aktywny samorząd”. Do celów szczegółowych należą m.in. umożliwienie osobom niepełnosprawnym włączenia się do społeczeństwa informatycznego, aktywizacja zawodowa oraz wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia poprzez likwidację barier w poruszaniu się oraz likwidację barier transportowych, poprawa szans beneficjentów programu na rywalizację o zatrudnienie na otwartym rynku pracy poprzez podwyższenie kwalifikacji, a także umożliwienie aktywizacji zawodowej poprzez zastosowanie elementów wspierających ich zatrudnienie.
13. Czy Wnioskodawca ubiegając się o przekazanie 20% dofinansowania kosztów opłaty za naukę i dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, powinien wraz z informacją o zaliczeniu semestru czy zaświadczeniem o uczęszczaniu na zajęcia zgodnie z planem, donieść w tym samym czasie fakturę VAT? Zgodnie z ust. 17 „Kierunków…” programu w 2017 roku przekazanie dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po zawarciu umowy. W przypadku dofinansowania wypłacanego Beneficjentom ze środków PFRON przekazanych Realizatorowi w 2016 roku, druga transza w wysokości 20 % przyznanego dofinansowania może zostać wypłacona po przekazaniu Realizatorowi programu informacji o zaliczeniu przez Wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że Wnioskodawca uczęszczał na zajęcia objęte planem/programem studiów/nauki. Decyzja o tym czy środki PFRON wypłacone zostaną Wnioskodawcy zaliczkowo po przedłożeniu ww. dokumentów, czy dopiero po przedstawieniu również faktury (uznanie rachunków) należy do Realizatora programu.
14. Jeżeli student ma do zaliczenia egzaminy poprawkowe w dłuższym terminie, to czy można wypłacić 20 % dofinansowania kosztów opłaty za naukę i dodatek na pokrycie kosztów kształcenia? Zgodnie z interpretacją Departamentu ds. Programów Biura PFRON z dnia 06.02.2017r. jeżeli zajęcia na uczelni są realizowane w terminie wcześniejszym, niż data zakończenia semestru ustalona administracyjnie (lub jak w tym wypadku data egzaminów poprawkowych), ale Wnioskodawca uzyskuje zaświadczenie o uczestnictwie w zajęciach – jeszcze przed oficjalną datą zakończenia semestru (egzaminów poprawkowych), to Realizator programu może wypłacić drugą transzę dofinansowania już po dostarczeniu przez Wnioskodawcę tego zaświadczenia, gdyż warunek, o którym mowa w ust 13b pkt 2 oraz ust. 13c dokumentu pn. „Kierunki działań…” w 2016 roku, zostanie spełniony.